Dopravci Železnice

Další Brejlovec získal retro nátěr z 80. let

Lokomotiva T 478.3101 v novém laku. Foto: České dráhy
Lokomotiva T 478.3101 v novém laku. Foto: České dráhy
Lokomotiva zůstává ve sbírkách ČD Muzea pro provoz historických vlaků.

Na koleje se vrátila další motorová lokomotiva Brejlovec v nátěru z počátku 80. let minulého století. Nový lak získala lokomotiva (753.101), která je součástí sbírek ČD Muzea.

O přelakování informovaly České dráhy ve svém firemním časopise Železničář. Červený lak doplňuje výrazný žlutý pruh na čele, zůstala i pěticípá hvězda. Před novým nátěrem měla lokomotiva zeleno-bílo-šedé zbarvení.

K přelakování došlo v lounském středisku údržby OCÚ Západ. Jde o lokomotivu, která původně sloužila v depech v Přerově, Táboře a Lounech, od roku 2003 je součástí ČD Muzea, kde je využívána pro provoz historických vlaků. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1973.

Letos jde již o druhého Brejlovce, který se na českých kolejích objevil v historickém nátěru. Po opravě ve Zvolenu dostala původní lak lokomotiva 750.338 společnosti ČD Cargo.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Socha

Jako nevypadá špatně, ale zrovna ta? Proč proboha,?Mohli vzít nějakou ošoupanou z provozu do červena. Ještě mi řekněte, že foto v zelenobílém nátěru je foceno krátce před nátěrem. Vždyť tam je ten původní lak bezvadný. To mi přijde opravdu vyhazování peněz. Viz nátěr na 749.250..

jirka

Ovšem původní barvy Brejlvců byly právě ta šedá a tmavozelená. Červeně byly přelakovávány všechny motorové lokomotivy v rámci unifikace za účelem úspor finančních prostředků při velkých opravách. Původní laky lokomotiv byly pro každou řadu specifické, jedinečné a tudíž krásné. Unimo nátěry vše zhatily. Nejhorší snad byly elektrické stejnosměrné lokomotivy, brčálová zeleň, to byla hrůza. Proto pak byly tyto unimo laky opatřeny na čelech lokomotiv výraznými pruhy, žluté nebo oranžové barvy.

Miroslav Zikmund

Tak toto není RETRO nátěr.
Lokomotiva byla vyrobena v roce 1973, byla vystavena na strojírenském veletrhu v Brně, přidělena byla do Lokomotivního depa Přerov, kde jezdila LETMO.
Retro nátěr je ten, který měla z výroby … tohle je FALŠOVÁNÍ historie

Kubrt

Kdo definoval, že retro je nátěr z výroby? Vy?

Daniels

Včera byla v Brně v Majlontu pokud nemají náhodou dvě stejný.

Ruzian1

V Majlontu jste viděl 754.067, liší se jen LED světly a logem ČD.

Čumák

proč to musí mít tenhle hnusnej bolševickej nátěr proboha….
šedesátý léta snad už skončila tak proč tohle a tento stroj stejně patří do šrotu

medical_examiner

Přesně. Od všech vozidel starších 40 let nasazovat do provozu nová vozidla, od těch starých nechat jeden exemplář v jednom provedení…a ty ostatní…
a) prodat nadšencům
b) do šrotu

Gwann

napište to do regiojetu a alternativním nákladním dopravcům.

Luboš Beneš

Ani ne tak nátěr, ale ta bolševická hvězda mi vadí.

asdfg

Je to muzejní stroj? Je.
Je udělaný do 80. let? je.
Byla v té době součástí vnějšího vzhledu vozidla pěticípá hvězda? Byla.

Jimbo Jones

Takže mašiny „udělané“ do 1943 mají mít hákový kříž?

Miroslav Zikmund

Můžete vyjmenovat „muzeální“ lokomotivy nacházející se na území ČR vyrobené v době protektorátu provozovaná s hákovým křížem … na historických letadlech Luftwaffe ten hákový kříž je ….

Facepalm

Ne, ty by měly mít velké bílé V, kdyžtak už teda…

Miroslav Zikmund

A nevadí vám bolševická rudá hvězda na dresech Slavie Praha … ?

Facepalm

Odkdy je slávistická, již od roku 1893 na jednom cípu stojící hvězda, komunistická?

Vašek

Neměl byste mít to prostřední písmenko trrrochu jiné?

Miroslav Zikmund

S bolševikem ten nátěr má společného pouze to, že v rámci hledání úspor se vymyslelo, že na hnacích vozidlech bude použito co nejméně barev různých odstínů. Pro výrobce bylo jednodušší celou skříň nastříkat jednou barvou, než TO dělat po částech a ještě rozlišovat různé odstíny šedi …
Červená barva se na motorové trakci používala už za první republiky – viz např. „višňově červená“, tudíž ten barevný odstín byl položen historií.

Vin

V LD Přerov? .. tomu nějak nemohu uvěřit … měli jsme jen Sergeje a potom Esa (a čmeláky a T458 na posun). Jedině kdyby tam byla na střední opravě … potom jsem na ni i dělal. A max. mohla jet následně na zkušební jízdu.

Kubrt

A před tím, než vám zadrátovali ferdinandku (1985), jste měli pro osobní vlaky na Břeclav co? Správně, houf brejlovcu, včetně tohoto.

Vin

.. asi mně slábne paměť? … v depu jsem byl od r. 1984 … ps: Brno-Přerov .. tam jezdili na osobní vozbě jen Brňáci
ps2: vsadil bych se že od r. 1985 jsme už žádného Brejlovce neměli ..

Kubrt

Elektrický provoz Přerov Břeclav byl v celé délce zahájen na jaře 1985. Esa do Přerova přicházela 1984/1985.

Vin

Já začal jezdit až od jara 1986 … ale nikdy jsem na brejlovci nejel …. Takže buď byly všechny brejlovce předány jinému depu nebo nikdy přerovské depo brejlovce nemělo .. a osobní vozbu Přerov-Břeclav jezdili např. Brnáci nebo Přerováci na brejlovcích jiného depa .. příležitostně se zeptám starších kolegů .. 😉
ps: např. na webu http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=galerie&misto=depoprerov není jediná fotka přerovského brejlovce …

Kubrt

Tak nevím, jestli já píšu nesrozumitelně, nebo vy máte potíže s pochopením textu. Tak ještě jednou: Brejlovci depa Přerov jezdily v osobní vozbě na trai Přerov Břeclav do její elektrifikace (a do související dodávky řady 363 do LD Přerov). K tomu došlo začátkem roku 1985, čímž brejlovci v Přerově ztratily značnou část výkonů a vesměs odešli jinam. Nicméně ještě v GVD 1985/1986 byl v Přerově „zbytkový“ turnus pro dva stroje (nejspíš nevydržel do konce GVD). Jestliže vy jste začal jezdit 1986, není divu, že jste na brejlovci v Přerově nejel – to už tam nebyly. Mnoho brejlovců bylo v LD… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Ano, v Přerově byly brejláky:
TS 01T : 042, 043, 046, 047, 060, 061
TS 02T : 044, 045, 062, 063

letmo : 096, 097, 098, 099, 100, 101,117

Vozba veškeré osobní dopravy na trati Přerov – Břeclav + 1 pár Rn z/do Břeclavi (TS 02T), 1x Nex Otrokovice Hranice na Moravě Po-So (TS 01), Os 4245/Sv do Hranic na Moravě (TS O2T), 1x Pn/Mn Přerov – Gottwaldov (TS 02T), různě ranní Os do Olomouce, 1x noční Vyškov …

Než byly dodány další brejlovce – září 1973, tak se v případě provozní potřeby zapůjčovala T 478.1 z Olomouce

T 478.0

Docela by mne zajímalo proč tyhle obnovené retro nátěry respektive unifikované nátěry 70/80 let jsou s tím žlutým pruhem. Vždyť drtivá část typů sloužila původně bez nich. Samozřejmě s vyjímkou továrních prvních zbarvení.
Pokládal jsem to vždy za děsivé zohyzdnění každé lokomotivy

Kubrt

Je to jedna z verzí unifikovaného nátěru, které jsou „na výběr“, kterou ty stroje prošly. Nikdo netvrdí, že je to „původní“ nátěr. Čistě volba majitele, jak si svůj stroj nalakuje. Asi jsou proužky zrovna v módě:-)

Kalanis

Jestli mu chybí proužky, tak neměl přebarvovat ty na radlici.

Miroslav Zikmund

Žlutý pruh na čele UNIFIKnátěru byl považován za bezpečnostní barvu viditelnou na dálku. To prostě někdo vymyslel …
Později „se zjistilo“, že žlutá barva nekamarádí se „zdravím“, obsahuje něco „fuj“, tak se přešlo na oranžovou barvu, která „fuj“ neobsahovala …
V té době se nejezdilo ve dne se svítícími pozičními světly – ani nebyla vidět. Te žlutá barva měla „zviditelnit“ jedoucí vozidlo …

Gwann

zeleno bílý se mi líbil víc. i když si ze svého dětství pamatuju spíš rudé brejlovce, to je pravda….

PS: překvapuje mne, že tu ještě není protihvězdová úderka.

Kubrt

On je dost rozdíl, jestli je (má být) hvězda na muzejním vozidle, nebo na vozidle v denním provozu, s běžnými vlaky.

Gwann

včera v Brně na hlavním byla SM488.0024, také s hvězdičkou…

nejsem nostalgik dob před 1989, zažil jsem je dost krátce, ale dráždí mne povyk ohledně malé rudé hvězdy. protože mi daleko víc vadí bolševické chování lidí kolem, vč. (a hlavně) politiků. ale to většina lidí neřeší a jen kelhá….dle své oblíbené barvy (to není na vás, jen obecný povzdech)

soumar

On se ten povyk dá pochopit; když si někdo dá na německý stroj/monument hákový kříž, strhne se křik přímo monumentální a to i mezi lidmi, kteří tolerují rudé hvězdy.
To, co povykujícím proti hvězdě vadí, je právě ten rozdílný přístup k socialismu nacionálnímu a internacionálnímu.

Za mě – oboje ano, symboly samy o sobě neškodí, a brejlovec je v původním červenožlutém nátěru hezčí než v šedozeleném/najbrtím.

Miroslav Zikmund

Zeleno – šedý nátěr je původní z výroby. To je RETRO NÁTĚR … nikoli červená. Je to sice hezké, ale ohýbá historickou skutečnost ….
Lok 754 (ex T 478.4) byly z výroby červené, „porevoluční“ přemalby „barevný vzor trojkový brejlovec“ jsou proto nesmyslné ohýbání historie …

Karel

Za mne musím napsat, že původní barevné nátěry jsou hezčí než ta dnešní modro-bílá.

Nerez

Ta zelenobílá je celkem elegantní, ale ta sovětská rudá moc ne. S hvězdou už vůbec ne.
Aktuální modrá je důstojná. Jen by to měli trochu sjednotit, protože co lokomotiva to jiný nátěr.

Savik

Naopak. Z dob, kdy býval lak sjednocen, pochází právě averze pamětníků zrovna na tento rudý vzor. Za mě teda bylo nejlepší, když byl každej Brejlovec jinej. Dnes mám zase já averzi na Najbrta. Velkou, byť ta poslední verze sama o sobě by byla na pár strojích zajímavá. Ale za mě teda už bylo líp – když v Plzni lítaly modrý a zelený blesky, v Brně každá Brejle jiná, v Trutnově 4 odstíny šedé… to byla paráda!

Savik

No a kromě toho, za mě osobně každá nějak červená mašina je lepší než jiné. Pro mě nejlépe „unifik 88“ či blesk.

pamětník

Jenže ten červený není ani náhodou původní!

Bmo

No dobře, ale Karel myslel nejen původní nátěry, ale celkově ty dřívější 🙂

Rudolf Tuček

Jenže brejlovci myslím že okolo čísla 130 přišla z výroby už červená a čtyřky nebyly nikdy sedozelene až po roce 90.

Miroslav Zikmund

Prvními „rudými“ trojkami byly 3089 a 3090.

Miroslav Zikmund

Původní barevné nátěry byly navrženy výtvarníkem v rámci celkového vyznění desingu lokomotivy.
UNIFIK nátěry byly zavedeny v rámci snížení nákladů na pořizování malých množství barev podobných odstínů a „zrychlení“ práce při celkových opravách lokomotiv v ŽOS. Výrobce se „mohl“ párat s nástřikem malých ploch kvalifikovaným lakýrníkem, v ŽOS byli rádi, že někoho zaučili a potřebovali TO NASTŘÍKAT RYCHLE, bez zdržování nějakými detaily … kastle se stříkla červeně / zeleně, spodek jedném odstínem šedé – později se musel nafláknout žlutý / oranžový bezpečnostní pruh na čelo – a mašinko hybaj do provozu … nemáme čas se tady s něčím patlat ….

Karel

Pěkná lokomotiva

Jimbo Jones

Oni to ti zapšklí retrokomunisti v ČD takhle potřebují. Bez rudé hvězdy není ta vzpomínka na světlé včerejšky modré armády kompletní.

Pražák

Smazáno pro omezenost

Marek Kováč

„ve Zvoleně“ …. vážně? 🙄

realista

Je-li to v současné češtině, tak klidně ano.

Petr

Antone Pavloviči a neni to málo dva, když stejný lak obdržela 754 067 z Ocú východ.

Marek Kováč

A? Tohle je muzejní lokomotiva. V OCÚ Východ ať si dělají co chtějí

55p

Všechny brejlovce rudé! Někomu nahoře se ta barva líbí! Asi nějaký zarytý komunista nebo STBák.

MHD

Ta barva za to nemůže.

Gwann

ty jedny moje rudé trenky taky značí že jsem bolševik?

Jmfjv

Vás ovšem neoblbnou. Vám to myslí politicky.

Pepa Jagoš

To si vybrečel soudruh Novák bůhví kde..

kvacm

Mně se spíš líbí ten zelenošedý nátěr, na tom jsem vyrostl.
Ale je hezké, že bude pár lokošek bude dál připomínat i novější historii naší železnice. Svou velikostí lokomotivy představují více, než táhnoucí kolos.

Marek Kováč

Zelenošedý zůstane prototyp T478.3001 🙂 Takže za mne 👍🏼

zdeva

48 let v povozu, to opět svědčí o kvalitě konstrukce a výroby…

Lemmy

Samo o sobě to nic neznamená. To mají i šukafony a 460…

medical_examiner

Ty jsou taky teoreticky dávno ve šrotu…

zdeva

Teoreticky ve šrotu, prakticky dřou jak koně…

Jan

Nikoliv, to svědčí hlavně o údržbě, ne o kvalitě výroby. Taky nevíme kolikrát se během té doby co vyměnilo, jak často se musela lokomotiva opravovat. Ještě je tu ten drobný detail, že sloužila v provozu do roku 2003, tedy 30 let, poté už jen drobně na historických vlacích.

Paja

Anebo to zdaleka nejvíc svědčí o přístupu ČD/ČSD k modernizaci vozidlového parku.

Pavel Skládaný

Kvalita výroby zázračná nebyla, šéfkonstruktér Jiří Mizerovský se nechal slyšet, „až mi dáte takové železo, jaké dávají v Martině do tanků, tak potom teprve uvidíte mašinu!“ Ale díky údržbě je řada strojů funkční dodnes.

PvvS

Spíš o nedostatku investic. Co je na té mašině původní ?

Miroslav Zikmund

Minimálně lokomotivní rám, patrně podvozek a dvojkolí – lze zjistit podle vyraženého čísla na podvozku … v podstatě totéž, co v případě parních lokomotiv, u nichž se obdivně jásá nad jejich věkem … spalovací motor – to byla výměnná záležitost, v rámci urychlení oprav se spalovací motory opravovaly samostatně a do lok se dal ten, co byl přípraven, podobně trakční motory, kompresory, brzdiče, tlakové jímky ….

medical_examiner

Hypoteticky má ale nejvyšší čas na přesun do šrotu, spojený s výměnou za některý západní výdobytek…

rejpal

To ten původní lak byl tak špatný, že se musel Brejlovec přelakovat?

Marek Kováč

Už ano

Marek Kováč

Trochu s křížkem po funuse, ne? Vždyť tato lokomotiva byla představena už před více než měsícem 🙄

Jimbo Jones

Celé ČD jsou retro.

Marek Kováč

U soukromníků (IDSC, VDA, Arriva,…) retro v pravidelném provozu nevadí, ale na muzejní lokomotivě ČD ano? Neříká se tomu dvojí metr?

Facepalm

Myslím, že tam nejde jen o vozidla, ale o ten celkový retro přístup. Byť se, zejména pod tlakem konkurence, pomalu mění k lepšímu.

Jimbo Jones

Někdo tu říkal něco o vadění, nebo proč sem taháte soukromníky, abyste si do nich mohl kopnout?

Marek Kováč

Vy jste si začal. Já se pouze ptám, zda máte dvojí metr. Ale děkuji za odpověď, evidentně máte 🙂

Paja

Já myslím, že dobré by bylo si přečíst na co a jak jste reagoval. Tzn. naprosto mimo téma, jen s cílem si kopnout. Tedy to samé co tu často je vyčítáno lidem, kteří si dovolí něco říct vůči ČD.

Štěpán

Jak celé ČD? 471, 440/640/660, 840, 844, railjet a další moderní jednotky/soupravy jsou retro?
A soukromí dopravci snad retro nejsou, když většinu jejich vozového parku tvoří to, co v Německu vyřadili?

Jimbo Jones

Další čutálista 🙂

Gwann

tak když nahrajete na smeč, co se divíte. ze všech slavných alternativců v ČR, co jich je, má akorát žluťák nové loko (většina leasing/pronájem – a to asi hlavně proto, že jeté vícesystémové není kde pořídit) a 30 aster a leoš ty svoje pohřební šaliny. jinak zbytek frc po OeBB, DB, SBB, SNCB a kdo ví kom dalším. co má ČD, víme taky. a co z toho je kupováno jako nové máte vyjmenované výše. PS: obdobně či více retro je i arriva. tak hezky do nic, co? bobiny už u ČD v provozu nenajdete… PPS: spousta nákladních dopravců je taky… Číst vice »

Jiří Kocurek

Co v Německu vyřadili kupují i ČD. Pohříchu ty vyřazené německé motoráky patří k nejmodernějším vozidlům ihned po 844, když budeme porovnávat motorovou trakci.

Štěpán

Vyřazené německé motoráky v žádném případě k nejmodernějším vozidlům nepatří, především pokud jde o 845/628 nebo 654. To je naopak to nejhorší, co lze u nás na kolejích potkat.
ČD nekupují to, co v německu vyřadili. Stadlery (GTW i RS1) jsou ještě pořád poměrně nové vozy, které by v Německu jezdily i nadále, narozdíl od 628, které už mnohdy stály na vrakovišti a čekaly na šrot.