Další aerolinky kvůli prasklinám kontrolují Boeingy 737, Smartwings zatím problémy nehlásí

Boeing 737-800 letecké společnosti Qantas. Foto: Robert Frola [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)]Boeing 737-800 letecké společnosti Qantas. Foto: Robert Frola [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)]

Praskliny ve spojích trupu a křídla u boeingů 737 NG se objevily i u dalších strojů, které ještě nesplňují podmínky

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Dobrý den, při překladu termínu „crack“ bych v daném kontextu doporučoval používat spíše český termín „trhlina“, nikoliv „prasklina“. Děkuji

Jirka

např. „fatigue crack“ = „únavová trhlina“

Kkarel

U SW to nehrozí, oni létají opatrně na jeden motor.😀😀😀😀😀

Ondra

A to mělo být vtipné ?

Kuba W

narážka na to že SW lítá s jedním motorem tak proč řešit takovou prkotinu měla být vtipná ale je to samozřejmě k pláči.

alex

…jistě, protože sw druhý motor nepotřebují. Stačí jim jeden. Ted druhý tam je kvůli zátěži, jak ostatně předvedli sw akrobati….

Bart

A jaká je v tom souvislost s tím, že 737NG mají na křídlech a ve spojích křídla s trupem praskliny? To jako že opatrně lítaj na jedno křídlo?

Bart

Tak si říkám, jestli ty 737NG taky neuzemní. Kdyby ano, tak by to třeba pro Ryanair, SW a Southwest a další aerolinky, které mají flotilu pouze z 737 znamenalo uzemnění celé flotily. Jinak ty praskliny ve spojích trupu můžou být způsobeny tím, že když letadlo přistává, tak se zadní část může dotknout ranveje a způsobí to prasklinu. Nevím, jestli je to způsobeno tím, ale v minulosti zbůsobilo jednu nehodu (China Airlines let 611).

Martin

Tady jde ale o jiný díl, než který máte na mysli vy. Nehodu China Airlines způsobila přetlaková přepážka v ocasu letadla, kdežto tady jde o konstrukční prvek, který spojuje křídla s trupem.

Roiman4

pickle-fork je uchycení křídla k trupu. Při přistání by se dotkla spodní část trupu (tail strike ), to by musela být pěkně dlouhá prasklina od toho místa k uchycení křídel. Při tail strike to hned poznáš ( bylo by to v tom místě poškozené, chyběl by lak nejméně… )

Bart

Ta prasklina by asi dorazila ke spojům trupu s křídlem jen tehdy, když by přistávali bez podvozku.

Y.K.

Sice to měl asi být sarkasmus, ale nedorazila. Takové letadlo si sedne na motory (a je na generálku nebo vyřazení)

Bart

Mimochodem, neví někdo, zda byl B767, LOT, který v roce 2010 nouzově přistál ve Varšavě na letu z New Yorku, když si piloti mysleli, že nejde vysunout podvozek vyřazen, nebo pořád létá? Spíš asi ne, co?

Martin V.
Y.K.

Ano, šrot.

frost
Janina

Ty trhliny jsou v místech, kde se střetávají v materiálu tlaky/námaha v bodu na spojení křídla, trupu a podvozku. Teoretickou příčinou může být únava materiálu po opakovaných tvrdších přistáních, vůbec nemuselo dojít k dotyku ocasu o ranvej nebo k překročení konstrukčního limitu podvozku (asi 2 nebo 2,5 G myslím).
Ty trhliny zdá se postupují jen velmi pomalu, a dá se to tedy zachytit a opravit včas (inspekce nařízené po 1000 cyklech), jinak by asi příkaz k uzemnění již přišel.

Y.K.

Není důvod je uzemňovat plošně. Na zemi musí zůstat pouze letadla s nalezenými trhlinami a inspekce jsou předepsané podle náletu. Zatím to bylo cca 10 % mezi nejstaršími kusy, nejnovější stále mají čas. Sledovat čím to je způsobené bude jistě zajímavé, protože zatím není (alespoň z venčí) k vidění nějaký jednoduchý klíč, který by dal odpověď proč trhliny u určitého počtu letadel vznikají. Může to být výrobní vada metalurgická, nebo z důvodu nějaké odchylky při montáži skupiny (rýhy, problém s vývrtem cokoliv, může to být též nějakým specifikem v provozu. Zajímavé je, že dosud nebyl tento problém objeven při v… Číst vice »

Lesan

Kontrola je důležitá a je dobře, že se na takové problémy přichází. Jen se to všechno týká jen Boeingů. Prověřme stejně důkladně i Airbusy různých typů i stáří, dopadne to podobně.. 😉

frost

jen do toho, pak nam napiste, co jste zjistil:D

MadMajk

A Vy si myslíte, že na Airbusech se podobné kontroly nedělají? Anebo že by se na takové závady nepřišlo minimálně při D-checku? 🙄

Y.K.

Netýká se to jen Boeingů. Boeing je teď v záři silných reflektorů, takže každé větší opatření je hned na očích a v médiích, ale všechny typy mají neustále něco. I na airbusech (a jiných typech) se nachází trhliny, nařizují se výměny, opravy, prohlídky. Nutno řící, že tohle je ta „z těch větších akcí“, to nepochybně. Celé letectví stojí na takovém pečlivém reportování a sledování stavu. Takže i když je to pro dopravce nepříjemné a pro Boeing špatná reklama, pořád je světlý bod v tom, že se prohlídky dělají opravdu pečlivě, že se závady reportují, že Boeing sám inicioval prohlídky po… Číst vice »