Další aerolinka v potížích. Budoucnost britského Monarchu mají v rukou úřady
Po téměř padesáti letech může z evropského nebe zmizet další britská aerolinka. Společnost Monarch Airlines čeká na rozhodnutí britských úřadů,
Po téměř padesáti letech může z evropského nebe zmizet další britská aerolinka. Společnost Monarch Airlines čeká na rozhodnutí britských úřadů, zda ji o půlnoci prodlouží licenci nutnou k pořádání zájezdů.
Letecké zájezdy tvoří sice jen pět procent obratu firmy, ale neprodloužení licence ze strany úřadů by mohlo být pro firmu smrtící: znamenalo by vyjádření nedůvěry státu v budoucnost firmy a následný odliv zákazníků.
Jde o takzvanou licenci ATOL (Air Travel Organiser’s Licence), kterou musí mít ve Velké Británii podle zákona každá cestovní kancelář pořádají letecké zájezdy. Jde o obdobu pojištění proti úpadku cestovních kanceláří. Z každého zájezdu odvádí 2,5 libry. Pokud firma zkrachuje, z vybraných peněz se organizuje návrat klientů zpět.
Licence vypršela v sobotu 30. září. Britský úřad civilního letectví (CAA) licenci v sobotu prodloužil o 24 hodin, povolení tak vyprší v půlnoci z neděle na pondělí. Firma může bez licence ATOL dál létat, ale nesmí prodávat dál zájezdy. Největší ranou může být především ohrožení důvěry zákazníků.
Odhady o počtech cestujících, kterých se krach může okamžitě dotknout, se v britských médiích liší. Například BBC uvádí 10 tisíc, Bloomberg až 100 tisíc. Britská média už mluví o tom, že britský úřad civilního letectví CAA už má připravený záchranný plán, jak lidi dostat domů. Podle Sunday Times si CAA pronajala deset Airbusů A320 od Qatar Airways na dopravu cestujících domů.
Monarch je v problémech delší dobu, za poslední finanční rok končící v říjnu 2016 vykázala ztrátu 291 milionů korun. Majoritní akcionář Greybull Capital loni nalil přes 165 milionů liber na záchranu společnosti. Aerolinku tvrdě postihl pokles zájmu o lety do Turecka a Egypta, kam z 5 základen ve Velké Británii hodně létala.
Svůj byznys musela přeorientovat na lety do evropských středomořských destinacích, kde ale čelí mnohem větší konkurenci.
Firma ve svém vyjádření uvedla, že provoz běží normálně podle plánů a odmítla jakékoliv spekulace o svém konci. Minulý týden ale potvrdila, že jedná o odprodeji části flotily na evropské lety, kde čelí největší konkurenci. Firma s více než 5 miliony cestujícími ročně provozuje flotilu 35 letadel, většinou Airbusů A320 a A321. Na příští rok má objednané Boeingy 737 MAX 8.
I přes velký růst letecké dopravy je letošní rok ve znamení úpadku velkých společností, které nezvládaly létat se ziskem ani v době levné ropy a hospodářského růstu. Do insolvence letos už vstoupily Alitalia a Air Berlin.