Další aerolinka oznámila konec A380, přibývá spekulací o konci výroby

A380 společnosti Qatar Airways na vzletu z Dauhá. Foto: Qatar AirwaysA380 společnosti Qatar Airways na vzletu z Dauhá. Foto: Qatar Airways

Letecká společnost Qatar Airways vyřadí v roce 2024 ze své flotily všechna letadla Airbus A380 a nahradí je dálkovými letadly

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch

Mrzí mě že u většiny letadel která jsou nějakým způsobem jiná tak jsou většinou dá se říct „špatná“….. Airbus stvořil obrovské letadlo a vývoj netrval zrovna krátkou dobu. Je dost odlišné od ostatních letadel, jediný letoun co se mu trošku rovná je 747ka a přijde mi z dlouhodobého hlediska jako totální nesmysl se ho zbavovat. A380 je svým způsobem nový tip letadla a jak to ze začátku bývá nic není na první dobrou, měli bychom ho brát jako začátek začátek nové éry létání. Teď možná velkokapacitní letadla nevypadají na nejlepší možné řešení ale čas plyne a počty cestujících v letectví… Číst vice »

DPDP

Klidně se může výroba A 380 zakonzervovat a za 15-20 let, když bude třeba kvůli nárůstu dopravy o 5 % ročně větší stroj, tak se použije konstrukce A 380,osadí se trup a křídlo kompozity, dají se motory s poloviční spotřebou, novou avionikou a bude se to třeba jmenovat A 385 🙂

Y.K.

Až budou motory s poloviční spotřebou pro A380, budou též pro dvoumotoráky. Na poměru se nic nezmění. Pořád tam budte mít ten faktor, že jeden z nejdražších celků co na letadle jsou, motor, tak jich je na čtyřmotoráku dvojnásobek, což je hodně peněz. Stejná složitost x2 se rovná větší náklady na údržbu, větší pravděpodobnost poškození atd.

Jinak letadlo není modýlek. Změnit křídlo, avioniku a podobné drobnosti stojí majlant (konstrukce, ověřování, zkoušky a schvolování). Boeing už se spálil u 747-8, Airbus se nespálí a jak to jednou zabalí, bude konec.

Y.K.

Vy se na to díváte chcací optikou (od slova chtít :-), ti co to provozují se na to dívají optikou těch co musí udržet účty v plusu. Zde opravdu není pro nostalgii místo, trochu zaváhání a jste v bankrotu, provozovat letadla není levná sranda, ale lidi chtějí levné nebo aleospoň rozumbně dostupné letenky. O nadzvukovém létání to není věcí chtění, ale když ropa stojí místo centů dolary a nadzvukové letadlo ji pálí naprosto nepředstavitelné množsví při poměrně skromné kapacitě a nic moc pohodlí, je provoz neudržitelný. Je hezké se na to koukat, ale nikdo to nechce platit. Ekonomická realita se… Číst vice »

Rampa

Nechapu na tom jednu vec: Aerolinky prece predem vedely, jake ma to letadlo parametry. Nejdriv ho s velkou slavou nakoupily, aby pak zjistily, ze ho vlastne nechteji. Cekal bych, ze dopravci jako Qatar nebo Qantas budou mit dobre propocitano, jestli se jim takova akvizice vyplati, nebo ne.

Tomas

A vy dnes víte nebo dokážete spočítat, kde váš obor bude za 10 let, jaké budou technologie, ceny vstupů, ceny konkurence, požadavky zákazníků…?

Rampa

Velke spolecnosti obvykle mivaji dlouhodobe predikce, na zaklade kterych velmi presne specifikuji sve pozadavky na letadla. De facto jsou to ony, kdo urcuje portfolium vyrobcu. Letadla jsou casto vyvijena doslova na objednavku. Nebyt napr. Singapore Airlines, mozna by dnes vubec neexistovalo A350.
Ne vzdycky se letadlo stane trhakem, ale obvykle leta tak, jak mu zivotnost dovoli. Tohle vraceni A380 po par letech sluzby nema v dopravnim letectvi obdoby.

Martin

Tak ono hlavně udávané parametry například spotřeby jsou prý o dost jiné než ve skutečnosti.

Matoo

Pokud by to tak bylo, tak si nedokážu představit, že by je aerolinky nevrátili. Jedná se o miliardy dolarů. Můj soukromý tip je, že aerolinky neodhadli poptávku po first a bussines class, jejíž obrovský podíl výrazně snižuje kapacitu celého letadla. Běžně A380 létají s max kapacitou cca 550 osob z maximální možné 850 osob (teoreticky při celém letadle s turistickou třídou). Oproti tomu má 777-300 kapacitu cca 400 osob z max. 550, při výrazně nižších provozních nákladech daných dvou motorovou koncepcí a meší velikostí letadla. Jenom rozdíl ve váze letadla je 575t oproti 299t u 777.

Y.K.

Hlavně bylo těžké předjímat Dreamliner a i A350 a to jakým způsobem změní náhled na dálkovou dopravu, pokles důležitosti HUBů nárůst důležitosti přímých spojení. To vše komplikuje ty kolosy vytížit v hubech.

Též obrovský vývoj udělal ETOPS, kdy dnes dvoumotoráky můžou všude. To se před 20 lety v době předobjednávek těžko předjímalo.

Juraj

Parametre sa výrazne neodlišujú. Každý typ je ale len taký výhodný, ako sa ho podarí naplniť. Pred 15 rokmi sme tu nemali low-cost diaľkové linky, menších point-to-point hráčov, cena ropy mala iný trend, na silných linkách sa zďaleka tak nehralo na frekvenciu letov atď. Toto všetko sa ťažko plánuje.
A380 má stále priaznivé CASM (náklady na sedadlo a jednotkovú vzdialenosť), ak sa ho podarí naplniť. A to je často problém, pri súčasnej voľnej kapacite na mnohých linkách.

Martin

Z článku: Zakázka spásy pro A380 v ohrožení. Kvůli motorům, tvrdí Bloomberg

Bloomberg se odvolává na své zdroje, podle kterých se kontrakt zadrhl právě na jednáních s Rolls-Royce. Důvodem sporu je nejen cena, ale i spotřeba motorů a další ukazatele, které jsou podle agentury horší, než výrobce sliboval.

Y.K.

A380 nemá jen motory RR. Jsou nabízeny i s GP7000. Vybraly si aerolinky.

Tomas

Dlouhodobé predikce jsou k ničemu, když nastoupí revoluce, což je přesně to, co se během posledních pár v letectví děje – konkurence aerolinek, pád cen letenek, skokový nárůst spojení z bodu do bodu, nová úspornější letadla… Podle mě bude do budoucna tenhle scénář naopak mnohem častější.

Zdeněk

Mnoho leteckých společností se zbavuje letadel už po několika letech provozu kvůli drahým předepsaným revizím po určitém počtu nalétaných hodin. Často je pro ně výhodnější taková letadla prodat, dokud mají ještě nějakou relativně slušnou cenu, a pořídit si letadla zcela nová, modernější a úspornější. Revize jsou nejenže drahé, ale i časově náročné, což stojí další peníze, neboť letadlo během nich nevydělává. U tak velkých letadel je to obzvláště markantní. Navíc některé letecké společnosti měly při nákupu letadel příliš velké oči a příliš optimistické představy.

Tomas

Prodat po pár letech za slušnou zůstatkovou cenu nebo sešrotovat, to jsou trochu odlišné věci.

Zdeněk

Vše se řídí zákonem nabídky a poptávky. Prodat olétaný Airbus A-320 bude jistě mnohem snazší, než stejně olétaný A-380. Sešrotování nebo rozebrání na náhradní díly je až ta úplně poslední alternativa.

Prngr

Škoda … kdybych mohl, hned bych jich pár koupil :)))

Josef

stačilo by 1 🙂

ukulele

Hold špatný odhad odhad trhu. Ale těžko je soudit, když vývoj začal před 25 lety.

ApolloXI.

Přesně aneb Kauza Concorde (Tu-144) jak vyšitá. Tehdy byl svět taky poblouzněn tím, jak bude v civilním letectví létat nadzvukově – vypadalo to úžasně – do první ropné krize.

Juraj

Nadzvukové lietanie nebolo len o palive. Concorde nakoniec ziskový bol, akurát jeho potenciálny trh bol veľmi obmedzený – jednak trasami, pretože sa nadzvukovo nedalo lietať nad pevninou kvôli hluku, a jednak cieľovou skupinou zákazníkov.
U A380 je skoro ironické, že možno o 10 rokov bude možno Čína a podobné regióny presne takýto kapacitný stroj potrebovať vo veľkom. Už dnes majú problémy s kapacitou vzdušného priestoru a počet cestujúcich stále rastie. A380 možno len tragicky predbehla dobu 🙁

Jen tak

Konkorde teda moc ziskovy nebol… 🙂

Pokud se budeme bavit o projektu jako takovem (z pohledu vyrobniho zavodu), tak to byla dira do rozpoctu jako “prase”…

A pro aerolinky to take zadne termo nebylo.

DPDP

Si vzpomínám jak náš „oblíbenec“ Václav Fischer kdysy před 25 lety v rozhovoru říkal, jak cestuje Concordem z Londýna a jak mu to šetří čas.
A kde je Concorde a Fischer teď… 🙂

Aktivní železničář

Prototyp 380 vzlétl v době, kdy Amíci dávali ruce pryč od 747.8 a tvrdili, že tzv. hvězdicová koncepce obsluhy letišť končí a nastává doba odkudkoli kamkoli s menšími letadly. A je to tak.

Sch

Jenže třeba v Číně rostou megapole, mezi kterými bude potřeba cestovat. Na nebi je plno, protože ho řídí armáda a ta provoz omezuje. Proto mají takový úspěch rychlovlaky. Teď jde jen o politickou podporu, nákupu Airbusu v Číně.
a to že z toho nejde udělat nákladní stroj, je jistě zásadní strategická chyba.

Josef

ale 747 se dělá stále

Y.K.

Ale výroba už též má ohlášený konec a jen běží předobjednané zakázky.

Josef

přestaví to na počet pasažérů kolem 1000 a budou lítat

JiP

Bylo by mozne, kdyby A380 odebrala armada a pronajimala je jako vojenske transportni letouny? Ukrajinske An 225 byly take odepsane a nakonec je jejich provoz velmi zajimavy busines. A380 by byly v podstate za cenu srotu, potencialni kapacita pres 900 lidi a nakladu se vejde take mnoho. A transporty vojaku se resi stale. Letouny by se daly prestavet i na mobilni nemocnice do postizenych oblasti apod…. Srotace takovych stroju me prijde desiva, zvlaste kdyz jsou provozne v podstate stale „mlade“. Skoro mi to prijde jako „ekologie“ s automobily, kdy kvuli pofiderni papirove spotrebe mensi o par deci bych si mel… Číst vice »

Vojta

na to, jak je to velké, tak se tam právě nevejde moc nákladu a i to je další z mnoha průserů 380…

Jen tak

Nakladu se do a380 moc nevejde. Jednim z jejich problemu je, ze paluba se neda odstranit, takze z toho neudelate velkoprostor.

Coz vam mimochodem uplne zabiji horni patro – nic tam nenarvete, protoze ta paluba ma taky omezenou nosnost…

To letadlo, jak je velky a prevratny, tak je blby a neprakticky.

Poudy

Přesně jak říkáte, ale je to obrovská škoda, že tyhle letadla za dvě dekády zmizí z oblohy, kdo by to pro jejich představení čekal :/

Yellowhammer

To B747 byl aspoň tehdá vyvíjen s výhledem přestavby na freighter, jelikož se počítalo, že osobní doprava přejde do nadzvukovych strojů. A těch 747 dodnes dost přežívá jako nákladních a to některé nejsou zrovna nejmladší.

Aktivní železničář

An 225 Mria existuje pouze v 1 exempláři. Vzlet tohoto stroje příjde na milion USD. Menších An 124 je 12. Armády mají vyřešeno: A 400 M Atlas.

Jen tak

Vzlet urcite nevyjde na mega USD 🙂

Aktivní železničář

Tvrdí to v jednom dokumentu na YouTube. Nákladní kolosy v oblacích.