Infrastruktura Silnice

Dálniční známky změní barvy, jízda bez nalepování má další zpoždění

Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy
Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy představilo novou podobu dálničních známek pro jízdu osobními auty po českých dálnicích. Platby za používání dálnic mají přitom doznat velkých změn v příštích letech, stát s nimi má ale zpoždění. Síť českých placených úseků se současně příští rok rozroste o dalších několik desítek kilometrů.

Ministr dopravy Dan Ťok při zveřejnění nové podoby dálničních známek slíbil, že do roku 2021 nalepovací známky zmizí a nahradí je takzvaný videotolling, kdy si majitelé aut pouze přes internet nebo na prodejním místě zaplatí roční poplatek. Podle registrační značky pak kontrolní kamery na dálnicích poznají, zda majitel uhradil požadovaný poplatek. Podobný systém funguje například v Maďarsku a na Slovensku.

V Česku se o něm mluví také několik let, ministr dopravy ale svými prohlášeními dokazuje, že jeho resort není příliš rychlý. Například v květnu 2016 ministerstvo dopravy uvedlo v tiskové zprávě, že se začne bez známek jezdit v roce 2019. Stávající termín je shodný s tím, které ministerstvo uvedlo v návrhu novely zákona o pozemních komunikací letos v březnu. Nový zákon je potřeba právě kvůli změně systému výběru poplatků.

Ani příprava nového zákona není příliš rychlá: už v dubnu mělo ministerstvo dopravy všechny připomínky jiných ministerstev a úřadů, dosud je ale nevypořádalo a zákon nepředložilo do vlády. „Nyní připravujeme novelu zákona o pozemních komunikacích, aby bylo možné vůbec elektronickou dálniční známku zavést. Návrh bychom rádi předložili vládě ke schválení ještě do konce roku,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. „Následující rok bude nutné zajistit tvůrce modelu řešení koncepce videotollingu,“ dodal. Elektronické známky mají státu ušetřit peníze za tisk a distribuci.

Známky na příští rok mají být v roční verzi kombinací modré a žluté, v měsíční zelené a žlutozelené, na deset dní půjde o šedou s červenou. Majitelé osobních aut za známky loni zaplatili téměř pět miliard korun, nejvíce v historii.

Kromě jiné barvy známek čeká řidiče ještě další změna: známku využíjí na více kilometrech dálnic než dosud. Nově se rozšíří povinnost jezdit s dálniční známkou na 24 kilometrech dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným před Českými Budějovicemi. Stát také počítá s dokončením necelých 14 kilometrů dálnice D1 mezi Žernovem a Lipníkem nad Bečvou, ten bude rovněž zpoplatněn. Od platby je naopak osvobozeno zhruba 180 kilometrů dálnic. Jde  zejména o úseky, kde dálnice slouží i jako obchvat města.

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Doporučuji samostatný článek na ceny dálničních známek v okolních zemích v porovnání se známkou v Česku. Zajímavé by bylo zejména porovnání s cenou známek v Rakousku ve vztahu k délce a kvalitě dálniční sítě. Pokud by se provozovatelům stránky zdopravy.cz podařilo získat i komentář ministerstva, očekávám zajímavou diskusi.

  • Tady v clanku je jedna skryta, ale dle meho extremne dulezita informace – RSD chce tedy 2019 zprovoznit cast D1 na useku Zernov – Lipnik nas Becvou? 13 az 14 km je jen cast cele trasy z Prerova. Bude to oboustranne? Kde je Zernov? Na mape jsem ho u LnB nenasel.

  • Mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným ještě žádná dálnice není a ještě tak 2 roky nebude (kromě těch 3 kilometrů od Borku do Úsilného.

      • Pokud vím, tak se v polovině roku otevře nově budovaná polovina a současně začne celková oprava starší části, takže se stejně bude jezdit pouze na polovině.

  • Vážená redakce,
    věta „Majitelé osobních aut za známky loni zaplatili necelých pět miliard korun, nejvíce v historii.“ nedává smysl. Slovo „necelých“ znamená, že jde vlastně o malou částku. Patří tam slovo „téměř“.

    Navrhuji opravit. Děkuji.

  • Vážená redakce,

    prosím o opravu ,,Majitelé osobních aut za známky loni zaplatily…„ na ,,Majitelé osobních aut za známky loni zaplatili…„.

    Děkuji.

    P. S. Opravdu nechcete na takovéto opravy zřídit jiný komunikační kanál (jak jsem již několikráte navrhoval), aby se zbytečně neplnila diskuse? Děkuji předem za zvážení.

      • Co třeba Pravidla českého pravopisu, shoda podmětu s přísudkem („majitelé… zaplatili“)?

          • Proboha, neztrapňujte se už dál, OK? Smiřte se s tím, že tam má být měkké i. Pravopis bohudík zatím stále ještě není věcí názoru, nýbrž pravidel.

            • jistě pane učiteli. Co tak poslat e-mailem a diskutovat o mýtném systému. Pochopil jste vůbec článek o čím je?

  • Zlaté známky. Videotolling = fízlování (stát bude přesně vědět kde kdy kdo) – měření rychlosti pak bude jen otázka času. A hlavně, jak už píše kolega níže, dříve nebo později někoho napadne to změnit na výkonové mýtné. A to, jak víme dle starších studií, bude hodně bolet. Rentabilitu počítali někde kolem koruny za kilometr.

    • Však dodržovat rychlost a měřit ji je určitě potřeba. A řádně zpoplatnit užívání všech silnic je také potřeba.

    • Vám bych dal čip pod kůži, vy máte z něčeho strach, nevím proč by měl někdo platit stejně a najede za rok po dálnici 300km co druhý obchodák co najede 80tkm. To vykonnové by mělo nastat ihned na auta co jsou určeny k podnikání a firemní.

  • Buďme rádi, známka je pro občany i stát ta nejlevnější a nejefektivnější varianta.
    Pak příjde pseudo elektronická známka.. A pak to plynule přejde v mýtné.. A to už se z toho naše peněženka po..
    A všichni myslím moc dobře víme, kolik desítek % měl a má režii systém na mýtné pro nákladní.
    Kdy firmy státu platí. Ale velká část peněz jde do pryč.

    • Dálniční známka je nepřiměřeně levná pro ty občany, kteří po dálnici jezdí, a nepřiměřeně drahá pro ty občany, kdo po dálnici jezdí málo, nebo vůbec nejezdí, ale v daních platí za to, kdo jezdí.

    • dálniční známka je důl pro padělkáře, dnes se to moc nekontroluje, nejsou lidi, ale jak byly známky ještě na autobusech a nákladních tak asi 30% bylo padělků. Ve Zlínském kraji celé dopravní podniky měly faleš. Dnes počítám tak 25% je padělků. Ale přesný udaje přijdou až se uráčí je zrušit.

Newsletter

Partneři


Výběr editora