Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Dálniční tunel Valík se na dva víkendy zcela uzavře, pak v něm poprvé v tuzemsku povolí stovku

Tunel Valík po dokončení. Foto: Pragoprojekt
Tunel Valík po dokončení. Foto: Pragoprojekt

Tunel Valík na dálnici D5 u Plzně se kvůli rekonstrukci, která probíhá už zhruba měsíc, o víkendu zcela uzavře provozu. Uzavírka by měla začít v sobotu v poledne a skončit v neděli zhruba v 16:00.

Pravá tunelová trouba se opravuje od 21. června, levá se začne opravovat v neděli. Provoz je vždy veden obousměrně v jedné troubě. „O víkendu se tunel zcela uzavře z důvodu zkoušek instalovaných technologií a převedení dopravy do druhé tunelové trouby,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Celkově by měly být opravy v hodnotě 180 milionů korun, které provádějí firmy Subterra a Eltodo, hotovy 9. září. Předtím o víkendu 7. a 8. září se budou technologie testovat a tunel bude rovněž zcela uzavřen. Objízdná trasa během uzavírek povede mezi 73. a 80. kilometrem dálnice po silnicích II/180 a I/27.

Tunel Valík má být po opravě prvním na tuzemských dálnicích, kde bude povolena rychlost 100 kilometrů za hodinu. Dosud je zde maximum 80 km/h.

Tunel bude přitom přeřazen z nejvyšší bezpečnostní kategorie TA do nižší TC. Díky tomu mohou silničáři odmontovat staré ventilátory, aniž by namontovali nové. Tunel by se měl dobře větrat i bez ventilátorů, a to právě díky zvýšení rychlosti. „Bez náhrady budou demontovány i další technické prvky, které nejsou pro tunel kategorie TC potřeba, jako je například měření CO a opacity (kouřivost) nebo ozvučení tunelu,“ dodal Studecký. Podle něj se tím ušetří na provozních nákladech.

Kvůli vyšší rychlosti je naopak třeba v tunelu vyměnit osvětlení, nové budou i SOS hlásky, vnitřní televizní okruh nebo čidla na měření proudění vzduchu, teploty nebo výšky hladiny u akumulační nádrže. Vyměněna bude i kabeláž a informační systém.

„Co se týká zvýšení rychlosti v dalších tunelech, musíme v praxi ověřit dopady zvýšení průjezdní rychlosti v tunelu a pak zvýšení rychlosti v tunelech budeme zavádět plošně dle místních podmínek (všude to možné není). Nicméně vždy s výměnou osvětlení,“ doplnil Studecký.

Ověřování dopadů zvýšení rychlosti ve Valíku bude trvat rok.

Tunel Valík
Výstavba tunelu Valík probíhala v letech 2003 – 2006, v říjnu 2006 byl uveden do předčasného užívání a v září 2007 do provozu. Pravá tunelová trouba je dlouhá 390 m a levá 38 0m. Každá trouba má dva jízdní pruhy šířky 3,75 m a jeden nouzový pruh šířky 3,25 m. Průjezdní profil je 4,8 m, vzhledem k tomu, že technické vybavení tunelu je ve výšce 5,35 m nad vozovkou lze tunelem dopravovat i nadměrné náklady do výšky 5,2 m. Tunel byl projektován a vybaven na bezpečnostní kategorii TA.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Už je načase poslat kluky z ŘSD, aby se podívali jak to umí v Rakousku = naučili se to projektovat a stavět. Už změnili normy, aby se mohlo jezdit tunely rychleji? Já bych byl pro to, aby , když nemohu po dálnici jet 130 km/hod. , nemusel za ni platit. Za výrobní zmetky se přeci neplatí…..

Jiří Šrámek

Včera jsem měl „tu čest“ s objížďkou. Zhruba ve tři odpoledne. Souvislá kolona na II/180 v obou směrech od Černic až po výpadovku na Klatovy. Nebýt jednoho (jediného) dopravního policisty na motorce, který se celkem úspěšně snažil řídit dopravu, nikdo nikam nedojede.

Panoramix

V italských dálničních tunelech běžně žádná omezení rychlosti nejsou, přitom rozměrově jsou často dost užší než naše tunely. A nikde nevidím palcové titulky, že se kvůli tomu stávají opakovaně tragické nehody. Naopak mi přijde nebezpečné to zpomalování u našich tunelů. Každý pak hlídá, aby nejel moc rychle a vlastně se vůbec pořádně nevěnuje řízení. Navíc díky omezené rychlosti stráví řidiči v tunelu zbytečně o dost více času, čímž dle mého názoru také vzrůstá riziko, že se tam něco přihodí. Navíc konkrétně tunel Valík má běžný odstavný pruh, není to žádná úzká nudle, a ještě k tomu je poměrně krátký. Tam… Číst vice »

Jan Sova

viz tunel Hřebeč (Moravská Třebová – Mohelnice), kde jaksi soudruzi z ŘSD rádi využívají i 40km/h (listopad 2018, neděle dopoledne, provoz 0)

Jiří Kocurek

Asi potřebují peníze na lavičku a ve výběru pokut jsou na pouhých 85 % plánu, řidiči příliš dodržovali zpomalení na 60 km/h. Další meta je 20 km/h…

Jiří Kocurek

Proč z toho mám pocit, že tady byl někdo papežštější než papež?
A zrovna měření CO mi přijde docela důležité, oxid uhelnatý je zákeřný jed. Na základě čeho dospěli k takovému rozhodnutí?

Jirka

Já asi něco nechápu. To se díky tomu, že se sníží bezpečnostní kategorie se může zvýšit rychlost?

Martin V.

„Tunel bude přitom přeřazen z nejvyšší bezpečnostní kategorie TA do nižší TC.“
Jak fungují ty bezpečnostní kategorie? To si vlastník tunelu může vybrat jak bezpečný tunel chce mít? Spíš bych čekal, že to bude nařízeno podle nějakých objektivních kriterií, jako třeba délka tunelu, hustota provozu a podobně. Jinak podle mých zkušeností ze zemí na jih od nás je v dálničních tunelech standardem 80 km/h v tunelech s jednou troubou a 100 km/h se dvěma. Přitom málokterý z nich má tak velkorysé příčné uspořádání i s odstavným pásem jako Valík.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO