Dálniční kasička na rekordu. Stát loni vybral na mýtném přes 14 miliard korun
Kamiony na D8. Foto: ŘSD
Na výnosu se zhruba stejným dílem podílejí tuzemští i zahraniční dopravci. Drtivá většina přitom připadá na dálnice.
Na výnosu se zhruba stejným dílem podílejí tuzemští i zahraniční dopravci. Drtivá většina přitom připadá na dálnice.
No a přehled výdajů na údržbu dálnic by nebyl ? Kolik ročně stojí ? Abychom bylo reálně v obraze. Ď.
A ještě bych poprosil zveřejnit, kolik stojí daňové poplatníky zásahy havárií ( hasiči, sanitky, vrtulníky, policie) včetně odtahu a úklidu.
Pro vozidla nad 3,5 t by měl být zpoplatněn každý ujetý kilometr na všech silnicích, satelitní systém to umožňuje a kdyby byla zavedena výše poplatků jako v Rakousku přineslo by to pěkných pár miliard navíc. Ono na železnici se platí poplatky za každý ujetý kilometr tak proč ne i na silnicích.
v Rakousku je pro vozidla nad 3,5 zpoplatněn každý ujetý kilometr na všech silnicích? Nemaj tam náhodou stále ještě ten hrozně zastaralý mikrovlnný systém od Kapshe? 🙂
Nejdříve čtěte na co reagujete, Rakousko jsem zmínil v souvislosti s výši poplatků.
Slušná suma. A co z ní budeme mít? Švýcarsko vybrané peníze investuje hlavně do veřejné dopravy. Co s nimi uděláme my?
rozešpidláme
Přidáme k prachům za dražší dálniční známky…… No ale co pak…. Těžko říct, asi se zase „ztratí v překladu“
koukám že automobilová doprava je pro daňového poplatníka co auta nevlastní pěkně drahá… viz rozpočet sfdi:
převody výnosů silniční daně 5 500
převody podílu z výnosů spotřební daně 8 200
poplatky za užívání dálnic a rychlostních silnic 5 800
převody výnosů z mýtného 12 500
dotace ze státního rozpočtu na krytí deficitu 56 724
vše v milionech
to jen až nám bude tvrzeno jak je to vše čupr výhodné…
ps taky je zajímavé že v rozpočtu sfdi je uvedena částka za výběr mýta pouze 12,5 miliardy a ne 14…
Nech sa paci. Prijmy zo spotrebnej dane z mineralnych olejov v ceskej republike v roku 2019 90 800 mil. Kc.
Takze zo spotrebnej dane islo 8 200 mil Kc plus dotacia 56 724 mil Kc takze to mame 65 000 mil Kc. Vybralo sa na spotrebnej dani 90 800 mil Kc. Takze vyse 25 000 mil. Kc zo spotrebnej dane ostalo v statnom rozpocte.
Dalsia vec. DPH. Ta sa plati aj zo spotrebnej dane. Ta je cela prijmom statneho rozpoctu. Kludne to moze byt dalsich 10 000 – 20 000 mil Kc, ktore tak isto zostavaju v statnom rozpocete.
spotrebna dan mineralnich olejov: vy si opravdu myslíte že oleje jsou, v naší strojně tězce zavislé ekonomice, pouze záležitost aut a ne třeba hmm soustruhy,mazné kapaliny atd, mašiny ?? sněte dál..
+ sečetl jste příjem rozpočtu, spotrebnu dan a výdaj rozpočtu …
„Dalsia vec. DPH.“ – další věc odpočet dph třeba u fimních aut to dejte s mínusem k těm vašim číslům…
resume šilerová by z vás měla radost a vas brat by vás asi taky rad kandidoval..
Jo a taky kdyz chcte počítat externality jako je dph, tak k tomu připočtěte sumu za léčení lidí v nemocnicích protože auta se podílí z cca 60-75 pct na znečistění vzduchu (zaleží na místu) a za zdravotnictví déme cca 300 000 , kdyz budu hodnej tak za pulku muzou auta, no to mate 150000 minus..
Jasne, ked trepnem blbost tak vytiahnem este vecsie blbost. Ja poviem.
Nemate pravdu, za nikoho v nemocnici nemozu auta.
Ze to je blbost ? Ano, tak isto ako to vase vycucane cislo ze za polku mozu auta. Skuste dokazat nejakou studiou, velmi rad si ju precitam.
Nejdřive vy vytáhnětě čísla o tom kolik pct tvoří na dani z mineralních olejů oleje určené pro automobily když jste tím číslem argumentoval vy poprvé….
nejdřiv vy nepodložíte svoje tvrzení ničím, a chcete abych já svoje tvrzení dokládal?? a kdybych Vám tu studii našel, místo toho aby jste to zadal do vyhledavače.. tak by jste řekl tahle je spatna jinou…
Když vy neumíte svoje tvrzení dokládat nečekjte že to budou dělat jiní…
Ziadna studia sa neda najst lebo neexistuje V roku 2020 bol predaj paliv na urovni 7,6 mld litrov paliva podla ceskej asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. To bol pokles oproti roku 2019 o 6 percent. Takze v roku 2019 sa predalo nejakych 8.08 miliard litrov paliva. Pomer predaja nafty : benzin je priblizne 5 : 3 mld. litrov. Na kazdom litry nafty je spotrebna dan 9.95 Kc. Takze to mame len na nafte 49.75 mld Kc na nafte. Na litry benzinu je spotrebna dan 12.84 Kc. Takze 38.52 mld Kc na benzine. Takze z tych 90 mld Kc spotrebnej dane… Číst vice »
Vy ale mícháte příjmy za rok 2020 a příjmy za rok 2019 …
to jsou přeci jiná zdanovací období…
a vaše výpočty by mozná měli trošku relevance pokud by jste od toho odečetl, na kolika litrech paliva se uplatnil odpočet dph protože o to jsou příjmy do státního rozpočtu menší..
Posledny pokus. Ked poviem ze v roku 2020 sa predalo 94 litrov benzinu a to je o 6 percent menej ako v roku 2019, tak mozem vypocitat ze v roku 2019 sa predalo 100 l benzinu.
Za dalsie. Tych 88 mild. Kc je cisto spotrebna dan z mineralnych olejov. Takze to je cisty prijem staneho rozpoctu. Ziadna vratka DPH sa na to cislo neuplatnuje. Ja viem pre vas to bude tazke pochopit, ale v roku 2019 fakt bol prijem zo spotrebnej dani z nafty a benzinu okolo 88 mild. Kc.
Tranzitní dopravě ještě více zdražit a vidělá se ještě více. Ať to aspoň nese, když už my občané co dálnice používáme musíme trpět ty věčné kolony kamion kočovníků.
Klasická macešský přístup: Na kamiony nadává, každý den však profituje z jejich existence. Tak je netrpte, zakažte je a můžete se jít pást na louku, protože obchody s potravinami budou prázdné.
Za Kapsche byly náklady na provoz systému 14-15% z vybrané částky.
Jen takový dotaz. Autodopravci platí silniční daň. Její primární účel je to, že je to poplatek za užívání infrastruktury. Dálnice je jakýsi nadstandard, tam je mýto v pohodě a platí se i v zahraničí. Ovšem pokud se platí mýto i na jedničkách, nemělo by se to projevit na výši silniční daně?
Díky za slušnou diskusi.
ne, jeji primarni ucel je vytahat z firem prachy. (dal nema smysl o tom nejak logicky premyslet.)
Silniční daň se neplatí podle počtu ujetých kilometrů a zároveň ji neplatí zahraniční dopravci (tedy cca 50% provozu). Dalo by se tedy říct, že je to spíš takový administrativní poplatek.
Příjmy ze silniční daně (5 mld.) nepokryjí ani údržbu silnic I. třídy (natož pak stavbu nových nebo dálnic).
Silniční daň bych zrušil (alespoň u vozidel, které platí mýto) vůbec nezohledňuje skutečné využití silnic. A naopak mýto bych rozšířil i na dvojky a trojky.
Kde je těch 14 miliard? U paní Schillerové na účtech, že jo.
Co je tohle za kecy? Proč by je měla mít zrovna Schillerová?
Překvapivě v rozpočtu SFDI.
A s otevřenými kilometry na dálnici ještě zisk poroste.
Aspoň v něčem můžeme konečně vydělat na naší poloze 🙂
Na železnici by to šlo taky. A na obloze to jenom lítá. Z poplatků za přelet má stát stříbrný důl.
Vynosy okamzite investovat do zastarale a nedokoncene zakladni dalnicni site a site silnic prvni tridy, hlavne obchvatu a zabezpeceni starsich silnic prvni tridy. Je trestuhodne, ze toto neni zatim nikde videt.
Za tech upocenejch 14 mld by mnoho parady nebylo. RSD melo vloni rozpocet 61 mld.
Ještě je tu daň z benzínu a nafty.
A nejen ta, je toho víc. DPH tu a onde, potom také DPPO od PPL, DPD, UPS a jiných přepravních firem.
Externality: Víno v Praze nepěstují, vepře nechovají a ani to obilí nesejí. Zato mají lékařskou fakultu, kam dojíždějí ti, kteří mají hlavu lepší než jen na nošení krmení. Fungující stát, bez dopravy by nefungoval.
Tomu říkám příspěvek
no, máme nějaký vinice v Tróji 🙂
Ta tu je, ale pak jsou tu také externality jako znečištěné prostředí, hluk, prach, CO2, či nehody a všechny služby s nimi spojené (policie, záchranáři, léčba), či vyřazení produktivního člověka z trhu práce).
Opět připomenu, že nehody kryje povinné ručení a nemálo lidí má uzavřeno havarijní pojištění.
Žádná činnost není bez rizika, ani to vaření, ani pastva. A jak je vidět, tak ani železniční a ani lodní doprava.
PS: služby s nimi spojené (policie, záchranáři) by se bez silnice provozovaly dost ztěžka.
A zeptejte se saniťáku jaké procento výjezdů tvoří dopravní nehody.
A hasiči si za hodinu zásahu účtují 5 600 Kč z povinného ručení. Dále 3% z povinného ručení jdou na tzv. fond zábran. Ze kterého byly mimo jiné financovány nové vozy pro Policii pro „skrytý dohled“….
Tak k čemu to je?
upocenejch 14 mld mít nebo nemít to je hned 28 mld rozdíl 🙂
Kdepak, je to zase jen 14 mld.
s takovou matematikou se to zije…
Rozdíl 28 mld. by bylo, jestli někomu ty peníze vezmu a nebo je někomu budu muset odevzdat.
Výnosy investovat také do odstavných ploch pro nákladní dopravu, kterých je kritický nedostatek.