Dálniční kasička na rekordu. Stát loni vybral na mýtném přes 14 miliard korun
Na výnosu se zhruba stejným dílem podílejí tuzemští i zahraniční dopravci. Drtivá většina přitom připadá na dálnice.
Dálnice a některé silnice I. třídy loni státu na mýtném vynesly dosud nevídanou částku. Celkem dopravci za provoz nákladních vozidel zaplatili 14,2 miliardy korun, což je meziročně o 23 procent více. V roce 2020 výnos činil 11,5 miliardy.
Za růstem stojí především zvýšení sazeb loni v lednu, kdy stát začal nově vybírat i poplatky za znečištění a hluk. Rozšířila se také zpoplatněná síť, a to především o téměř 400 kilometrů silnic I. třídy. Celkem se mýto vybírá na zhruba 2 850 kilometrech.
Na výnosu se zhruba stejným dílem podílejí tuzemští i zahraniční dopravci. Drtivá většina přitom připadá na dálnice, které státu vynesly 12,56 miliardy korun, za užití silnic I. třídy se vybralo 1,63 miliardy korun. Nejde ovšem o čistý výnos, necelou miliardu stát zaplatí za provoz mýtného systému, který zajišťuje společnost CzechToll.
„Parametry, které požadoval stát a podle kterých jsme satelitní mýtný systém vybudovali, byly zvoleny na základě odborné úvahy a třináctiletých zkušeností z provozu první generace mikrovlnného mýtného systému. Díky tomu se nyní náklady na výběr mýtného v Česku pohybují pod hranicí sedmi procent. Tím se řadí mezi nejefektivnější systémy svého druhu na světě,“ uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal.
Vybrané mýtné v ČR v letech:
Rok | Výběry (v miliardách Kč) |
2007 | 5,56 |
2008 | 6,14 |
2009 | 5,54 |
2010 | 6,57 |
2011 | 8,12 |
2012 | 8,68 |
2013 | 8,55 |
2014 | 8,71 |
2015 | 9,73 |
2016 | 9,89 |
2017 | 10,4 |
2018 | 10,81 |
2019 | 10,94 |
2020 | 11,5 |
2021 | 14,2 |