lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Dálnici D55 Babice – Staré Město postaví Eurovia a Strabag, cena je o miliardu nižší

D55 poblíž Pravčic. Autor: Lakky – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48769607
D55 poblíž Pravčic. Autor: Lakky – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48769607
Obyvatelé Starého Města a řidiči se konečně dočkají stavby nového úseku dálnice D55.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo firmu, která postaví 8,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 Babice – Staré Město. Jako nejvýhodnější vybralo ŘSD nabídku od sdružení firem Eurovia a Strabag, které přišlo s cenou 2,85 miliardy korun. Stát přitom vypisoval tendr s předpokladem 3,9 miliardy.

„Stavba by měla být zahájena na podzim a zprovozněna do konce roku 2023,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. O zbudování úseku se mluví přes 15 let, už deset let má platné územní rozhodnutí. Dálnice nahradí především stávající přetíženou silnici I/55 v úseku od Otrokovic k Uherskému Hradišti. Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky: MÚK Staré Město-sever, MÚK Staré Město-jih a část MÚK Babice (pouze větev).

Vizualizace D55 u Starého Města. Foto: ŘSD
Vizualizace D55 u Starého Města. Foto: ŘSD

Zakázka je důkazem klesajících cen velkých silničních staveb po začátku koronavirové nákazy a s ní spojené ekonomické krize. Jde zatím o největší silniční zakázku, u které byl termín pro podání nabídek až po vyhlášení nouzového stavu.

Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 18 kilometrů, staví se tři kilometry jako jihovýchodní obchvat Otrokovic. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.

D55 patří k nejvýraznějším příkladům dlouhé přípravy dopravních staveb. U zmíněného obchvatu Otrokovic uplynulo od vydání kladného stanoviska EIA k zahájení stavby 13 let. Severovýchodní úsek obchvatu byl otevřen už v roce 2006, na zbytek obchvatu čekají obyvatelé Otrokovic dlouhých 15 let.

Dopravní zátěž zde přitom patří k největším v tuzemsku. Stará silnice I/55 je přetížená a vede přes řadu obcí, kterým má ulevit právě dálnice.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Ještě nezačaly a uvidíme až začnou o kolik se prodraží. Nikdo za nic neodpovídá a za nic neručí. Hlavně že tečou prachy.

Rtep

Abychom se toho někdy vůbec dočkali. Ekoteroristi tam objeví vzácného bílého křečka svahilského (kdyby ho tam sami měli přivézt), přivážou se ke zbývajícím keřům v trase dálnice a lidi budou dalších 20 let dýchat výfukové plyny přímo pod okny.

Jirka

Tento úsek se postaví. Horší je to v úseku Rohatec – Bzenec (průchod ptačí oblastí).

Eduard

Tak od toho by měli být ekologové, aby pomohli ptáčkům najít novou, ještě lepší lokalitu, tak aby ta dálnice mohla být co nejdříve v provozu.

Petr

I tam se to nakonec vyřešilo. Zatím bude stavba provedena pouze v polovičním profilu.

Eduard

To je škoda. Protože ten plný profil by byl mnohem lepší. Když už se to dělá, tak ať se to udělá najednou a pořádně.

Lukas

Jojo z Hulína na SK a do kopřiv

Eduard

Doufám, že ne do kopřiv, ale do Půchova 🙂 snad se této části naší dálniční sítě dočkáme v dohledné době.

Ketchup1970

Je to Púchov, s kroužkem nad U jděte do Ůžic a Ůstí kolem Ůjezda…..

Eduard

Děkuji za upozornění. Tak tedy doufám, že se v dohledné době dočkáme dálnice do Půchova, kde se naše dálniční síť propojí s dálniční sítí našich Slovenských bratří.

Lukas

Dál jak do toho Zlína nikdy nepovede a přes Holešov má vést jen díky bývalé průmyslové zóně, děcka pana bývalého hejtmana za ODS (dnes trikolora) na které se dnes aspoň pasou ovce a kozy a ostuda projekt zkrachoval. Kdyby se držel Baťovy vize dotáhl by to dál.

Eduard

Proč by pane Lukas neměla vést. Jsou plány na to, aby ta dálnice obešla Zlín, což by hodně pomohlo místním, které dusí tranzitní doprava, došla až na Slovensko, kde se má napojit na jejich místní D1.

Nyvlt

Na slovenskou D1 se měla dálnice nápojovat už před lety u Trenčína od Brna a ne to jen účelově hnát přes ješitný Zlín (dříve Gottwaldov) a na jakýsi Púchov.

Eduard

Konec konců co nám brání mít těch napojení více. Uznávám, že dálniční propojení Brna a Trenčína by také nebylo od věci.

Ruda

Dálnice v celém zbytečném marném ZL kraji nemají hlavu ani patu. Fragmenty D1 a D55 nemají návaznosti a co neslavná průmyslová ODS zóna v Holešově kvůli které povede další fragment do Gottwaldova zadem do nikam? Zase špatně a do kopřiv…

R D

Jestliže má Váš doktor letní dovolenou, doporučuji obětovat stokorunu a zajít si pro léky na pohotovost. Co z Vašeho příspěvku má hlavu a patu? Fragmenty dálnic? Vždyť jsou všude rádi aspoň za ně, když už nic.

Lukas

A k čemu jsou 5km úseky, než se spojí tak se rozpadají viz. Otrokovice D55

Radovan Komínek

Pokud by jste takto uvažoval v minulost, byla by v Česku maximálně dálnice Praha – Brno. Realita je prostě jiná. Staví se napříč různými politickými režimy a uskupeními. V oboru je to tak, že kdyby se začalo, až je všechno jasné, neudělá se nikdy nic. Myslím si, že obdobně (nebo ještě hůř než dálnice) jsou na tom železniční koridory.

Jiří Kocurek

Jestli někoho bolí ze Zlínského kraje hlava, tak ať tam nejezdí chlastat.

Ondřej P.

D1 je ve zlínském kraji kompletní, že to v Přerově (Olomoucký kraj) zkazili tak, že D1 musel soud odebrat tamnímu stavebnímu úřadu je smutný rekord.

D55 vypadá, že projde celkem hladce až za hranice kraje (proč je 5506 až po 5507 se tady psalo), pak se holt dostáváme na území kraje, který byl tak hloupý, že si nechl Ústavním soudem zrušit kompletní ZÚR (ještě smutnější rekord), tak holt ten čas chybí.

D49 je neštěstí, nebýt to TEN-T, tak po tom pes neštěkne. Je to TEN-T, tak opatrně štěká, ale hlavně aby nemusel kousat.

Lukas

Pár km ve ZL kraji je hotových, no to je pravda jinak tam nic není.

Jan Sova

Ve ZL kraji to podle vás taky museli v minulosti hodně zbabrat, protože úsek Holešov – Fryšták úspěšně hákuje jistý zájmový spolek už druhou desítku let.
Jinak obecně ty kraje jsou hloupá uskupení, s tím s vámi souhlasím…

elda

3 roky jsem tam pracoval, nebyl den, aby mi nepřišel někdo do práce ožralý. Jenom tam umí na vše nadávat, a kolem samý právník z Plzně. Po dálnicích stejně místní nejezdí, proč by si kupovali známky. Jo Baťa je pro ně bůh

Nyvlt

Samozřejmě z Brna měla pokračovat na Trenčín, ale lobby ze Zlína zasáhla.

FMach

Zajímalo by mě kolik by stála za vlády ODS a Kalouska !!

Démon

A zase kus dálnice kdesi …
Navazující úseky váznou, takže je to k ničemu jako D6 Bošilec 🙁

Jiří Kocurek

No co, tak to chvíli bude nejluxusnější cyklostezka v Evropě (KLDR v tomto vede). Tuto štafetu převezme od silncie I/57 na Vsetíně – Bobrkách.

Tomáš

Bobrky-Jablůnka neni ciklo steska ty tam maji zákazovou značku🚳

Jiří Kocurek

Před otevřením pro silniční provoz. Ale to je už moc roků.

Jan Sova

ten Val.Mez. – Vsetín, to snad nebude nikdy hotové….

Wenzel44

Jste mimo, neznáte místní podmínky ani podrobnosti. I tento úsek je sám o sobě schopný převést nadmístní dopravu z několika obcí (> nekolik tisic obyvatel). Navazující úseky se připravují, přičemž jsou v poměrně pokročilém stadiu. Není důvod předmětný úsek nestavět.

Eduard

Přesně tak. Pořád lepší kus dálnice než žádné. Chtělo by to hlavně zapracovat na úseku od Otrokovic a co nejdříve tu dálnici napojit na D2. Ideální by bylo ji protáhnout až do Rakouska. Jistě by se Rakušáci dali přesvědčit aby k ní dovedli svou dálnici. Jistě by se jim to povedlo podstatně dříve než nám. Viz Mikulov.

Démon

to bude až v roce 2030

Eduard

Doufejme, že o něco dříve. Je už teď dobře, že se něco vůbec děje. Po spoustě let, kdy se nedělo nic.

Tomáš Gottschalk

Nejlépe přes nádvoří lednického zámku,ne?

Eduard

Tak to rozhodně ne. Pokud mne paměť neklame, když tak mě opravte, tak už dříve byly plány, že se propojí naše D2 s rakouskou dálniční sítí. Takže rozhodně není v plánu, aby to šlo přes nádvoří krásného lednického zámku.

Josef Trögl

Rakušané už dálnici od Břeclavi odmítli dávno kvůli lužním lesům.

LKW

Mohl byste uvést zdroj? Co já vím, silnice B47 od Grosskrutu až po hranice s CZ vede mezi poli…
Asfinag má naplánováno obchvaty Grosskrut a Reintal na rok 2030, snad bude v té době obchvat Břeclavi. Klasická dvouproudovka. Jo, instenzita dopravy + odpor tamních vinařů. Ale třeba se tam podaří protlačit LKW 😀 , kteréžto mají zákaz přes Poštorná / Reintal.

Eduard

Tak nějak. Technicky to není vůbec žádný problém. Jen trošku chtít. A když vinaři budou mít k dispozici ty správné sjezdy, tak i oni budou spokojeni, protože lidé se tam u nich rádi staví na jejich vynikající víno.

Jan Sova

Loni jsem se hned za Groosskurtem napojoval na high-way, kterou mi nebrala autonavigace (holt MIO na to s…). Letos nevím, ale kolega říkal že v Grosskurtu si pro sichr pořídili radar….

Eduard

To není pravda. Rakušáci chtěli se s námi propojit (myšleno dálnicemi) již dávno a jednou z těch variant bylo propojení na D2. My jsme si vybrali propojení přes Nové Mlýny. Rakušáci mají hotovo. A myslím, že by v pohodě zvládli se propojit i přes tu naši D2 pokud bychom tam dovedli v dohledné době D55 až na hranice.

Marek

Inteligente kde je v Rakousku ve směru na Břeclav lužní les????,pokud o ničem nevíš tak se k tomu nevyjadřuj, dle Topolánka obě strany budou uspokojeny Mikulov obchvat měl/má od 1991 že si jej zastavěli Schell, marcinčák a jím podobní s podporou radnice je jiná .Lužní les je na stranš ČR a bude se přes něj stavět tak či tak -buď 2 pruhy nebo 4 jiná možnost obchvatu Břeclavi bohužel není.viz mapy.

Martin V.

Jste mi připomněl starou hádanku z doby socialismu:
– „Víte co je to dálnice?“
– „Kousek hezké silnice a dál nic.“ 🙂
Kromě pomalé výstavby to reagovalo i na fakt, že při výstavbě dálnic obvykle chyběly jakékoli benzínky (u Devíti křížů ten palouk v lese léta vypadal jako dopravní hřiště, oplocené cesty se spoustou dopravních značek a pumpa žádná). Buďme dnes rádi aspoň za tuhle salámovou výstavbu.

Eduard

To máte pane Martine pravdu. Jenže se mi zdá, že i ti komunisti stavěli o dost rychleji než dnes. A to neměli peníze, a už vůbec ne takovou techniku jakou máme dneska. Když vidím jakým tempem jinde ve světě rostou infrastrukturní stavby tak je mi z toho opravdu smutno, že tolik let po revoluci ještě nemáme hotovou dálniční síť o VRT ani nemluvě.

Jan Sova

No tak asi všichni tady víme, že komunisti neměli především problém s vymahatelností práva, že…..

Démon

Ale znám, bude to D6 Bošilec, bude to dálnice pro 8 tisíc vozidel.
dokud to nebude hotové, nepřevede se tam dálková doprava

Radovan Komínek

Myslím, že další úseky neváznou tak, jak je to v Česku obvyklé. Natahuje se pouze Bzenec-Rohatec, v horizontu 6-ti let snad bude možno jezdit ve směru od Přerova na jih bez zajížďky přes Brno, která je navíc poměrně riskantní na plánování času. Strážnice sice nějakou chvíli bude trpět, ale aspoň se bude v rámci voleb více objevovat téma dokončení silnice. Konec konců si to zažil dříve Třinec, teď to prožívají Frýdek-Místek, Přerov nebo Otrokovice a v celém Česku jsou takových příkladů mraky – Litomyšl, Vysoké Mýto atd.

Lukas

Pozor na žabky a ptáčci

Démon

Myslíte ten tunel, no to je taky příběh …
Mimochodem úsek Napajedla – Babice jsem řešil po technické stránce již v roce 2009 !!! a co je dnes?

Radovan Komínek

V tomto roce jsem řešil zdvoukolejnění Vratimov – Frýdek-Místek – a elektrizaci do Českého Těšína s tím, že projektanti musí vyvinout maximální úsilí, aby se stát vyhnul penále od firmy HYUNDAI. Od té doby ty projekty hnijí někde v archívu investora. Tak to bohužel chodí.

Panda

Pomůže to odvést silnou dopravu z obcí, což je mnohdy důležitější než rychlost. A mimochodem intenzita je tu výrazně vyšší než u Bošilce.

Ondřej P.

Navazující úseky neváznou 5508 má SP, 5509 je na dobré cestě. Průšvih je 5510 a 5511 (přes ptačí oblast), ale tam kamiony pojedou po staré (přes Veselí, Stážnici a Petrov) a osobáky mají několik cest, kde se rozptýlí (Veselí, Bzenec Přívoz a Ratíškovice). Z Rohatce dál už to zase nehoří, tak je hodně dobrá jednička mimo obce. Další průšvih je až neexistující obchvat Břecavi.

Eduard

Dobrá zpráva. Jen tak dál. Doufám, že se takových zpráv budeme dozvídat více.

jakub (easydrink)

tak on není problém v tom, že by se ty stavby nezahajovali, problém je v tom, že se zahajují až po X letech

jakub (easydrink)

oprava: nezahajovaly

Eduard

V pohodě. Nikdo není neomylný 🙂 Pokud Vám správně rozumím, tak problém je v tom, že nedovedeme celý úsek buď postavit najednou (v ideálním případě) nebo na etapy, které by po sobě následovali.

Kodl

Akce D55 5506 Napajedla – Babice, 3.etapa nema ani stavebni rozhodnuti.

Cody

Pletete si pojmy s dojmy. Stavební rozhodnutí nemá úsek 5506 – Napajedla – Babice, 1. a 2. etapa. 3. etapa úseku 5506 se týká jen MÚK…

...

Není sám, kdo si plete pojmy s dojmy. Pojem „Stavební rozhodnutí“ české právo nezná.

Eduard

To by se mělo urychlit. Nechápu proč je u nás takový hloupý systém, kde o dálnici rozhoduje někdo z horní dolní kdo liniovou stavbu neviděl ani z rychlíku. Pak se divíme, že všechno dlouho trvá a když už něco je, tak přijde princ Miroslav a u soudu to shodí ze stolu.

Jakub

Speciální stavební úřad pro stavební řízení u D je MD. Uzemko dělaji obce s roz. působností…

Démon

ANO, jako paní z Uhříněvsi, která zapomněla obeslat pár účastníků řízení a nejdůležitější stavba v ČR stále čeká na pravomocné územko 🙁

Jiří Kocurek

Jojo, zlí majitelé pozemků, ani dopis si nepřevzali. Co natom, že žádný odeslán nebyl. Zdržují výkupy, měli by jim to vyvlastnit. A tak si tady žijeme…

Eduard

Tak nějak. Prostě nechápu proč té nebohé paní nedají k ruce pár zdatných matadorů, co by jí s tím pomohli. Rychle a hlavně bez chyb. Jistě by neprotestovala.

Eduard

No a to je ten kámen úrazu. Viz příspěvek pana Dénoma. Prostě nechápu proč v horní dolní to dělá sám bez pomoci nějaký místní úředník, který dálnici zná buď z televize nebo tu a tam po ní jede. Prostě nechápu proč se to všechno nedá udělat najednou. Proč nejde všechny dohromady zkoordinovat od MD, ŘSD, kraje až po obce s rozšířenou působností.

Ondřej P.

Zrovna 5506 2. etapa má zpoždění kvůli místním (Spytihněv), kteří se rozhodli, že místo nadjezdu chtějí mít podjezd a muselo se předělávat územní rozhodnutí. Zvenku do toho kupodivu nikdo vidle nehodil.

Nekdo

Ani Patrik, ani pan Dvořák? Nejsou nemocní?

Petr

Zatím…

Kodl

Pan Matl ale oznamuje zahajeni uplne jine stavby. Kdo se zmylil? rekl bych ze s nejvetsi pravdepodobnosti pan Matl.
Viz -> https://twitter.com/MatlRadek/status/1294200912580431873

Ondřej P.

Ne, je to dobře. 5506 2. etapa nemá SP (má už ale platné ÚR), proto z 5506 vyňali třetí etapu (křižovatku u Babic) a přidali ji k 5507 (aby se na ni dalo najet), čili začne se stavět 5507 celá a s ní 5506 třetí etapa.

Kodl

No ja opravdu tleskam a zaroven doufam, ze se podari celych 101 kilometru kompletne dostavit do roku 2030. Pan superministr vstava pred Andrejem Babisem, dobry predpoklad, ze to spolecne zvladneme 😉
Pokud ne, doufam, ze budou vyvozeny prisne dusledky.

Eduard

Obávám se že nikoliv. Každopádně by pomohlo, kdyby všichni, kdo jsou v tom zainteresováni mohli dostat pořádný bonus, pokud by se stavba zahájila včas. Takto má každý úřad dost času a vůbec jej netrápí pokud se nestaví. Za to my všichni trpíme tím, že nemáme dálnice jak bychom jsme si přáli.

MlB

Spíš kdyby nemohli dostat absolutně žádný bonus, dokud nebude stavba zahájena…

Eduard

Já jsem raději pro pozitivní motivaci. Pokud by ti všichni co na tom projektu věděli, že pokud se to všechno stihne řekneme za rok od podání žádosti, tak mají řekněme od 30 000 do 100 000 Kč bonus. Pokud to bude za dva roky, tak už jen půlku a za tři a více nic. Myslím, že by pak ty věci úplně jinak řešily, kdyby aktéři byli řádně hmotně zainteresováni na tom, aby se stavba se co nejrychleji postavila.

Hojakar

O5 eurovia? Ta, co je pověstná svoji „kvalitou“ dálnic? Aneb houpajici dálnice do každého okresu… Ta musí mít dobrou kliku na rsd a ministerstvu dopravy…I když proč mě to nepřekvapuje když tomu velí velmi prokorupcni sekta 😞

Greta

A nenapadlo vás, že Eurovia prostě vyhrála proto, že nabídla nejnižší cenu, protože potřebuje zakázky.

Rosťa

ANO. Bude Líp! V této zemi je to za posledních 7 roku jen o tom, kdo koho na těch správných místech zná.

Původní Pražák

A před tím to bylo prosím o čem?

Jiří Kocurek

O Straně, Vládě a dělnickém původu. Ale ani dělnický původ nemusel být zárukou.

Cyklista

Je to úplně jedno za koliák posledních let. U každé politické strany se najednou začali objevovat „bohatí příbuzní“ zrovna v období, kdy byla daná strana u moci. Ano i u ANO Kremlíka se objevili rodiče, kteří mají najednou 8,5 milionů na půjčení. Ale tak to bylo u všech předchůdců….

Jan Sova

problém je v tom, že ty „nové“ strany se skládají z původních 11 zakládajících členů a zbytek je ze „starých“ stran. Tímto zdravím pana „F“ka, který jak víme má pod palcem to Ministerstvo dopravy, že.