Dálnice Brno – Vídeň bude do roku 2032, věří ŘSD. Odpor proti stavbě klesá, někde se i těší

Vizualizace dálnice D52 u obce Bavory. Foto: ŘSDVizualizace dálnice D52 u obce Bavory. Foto: ŘSD

Souhlas ministerstva životního prostředí chce ŘSD ještě letos.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) věří, že v roce 2026 začne stavět první část dálnice D52 z Pohořelic na státní hranici s Rakouskem. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla s novou dokumentací pro stavbu dálnice klesl i odpor proti jejímu dobudování.

Ukázalo to v úterý již druhé veřejné projednání záměru stavby v Pohořelicích. Na místo nedorazil žádný český ani rakouský spolek, který dosud projekt dálnice napadal. Projednání bylo opakované, protože na jarní termín nebyla s dostatečným předstihem přizvána rakouská veřejnost.

„To území dálnici přijímá, respektuje ji, v některých místech se na ni lidé i těší. Samozřejmě jak obec Pohořelice, tak ostatní starostové mají podmínky, za kterých jsou ochotni dálnici respektovat. Spolupracujeme s jednotlivými starosty, snažíme se respektovat jejich názory. Pro mě osobně je to velmi důležité. Nejvíc chci naslouchat místním občanům, kteří budou žít podél té dálnice. Stavíme ji v blízkosti jejich obydlí a jejich názory jsou pro mě velmi důležité,“ uvedl Radek Mátl.

Ten má za sebou v posledních letech úspěšné prosazení řady dálničních staveb, které dlouhodobě blokovaly spory o povolení: části Pražského okruhu, D35 okolo Litomyšle nebo D1 u Přerova.

Na jihu vykoupeno 90 % pozemků

Mátl odhaduje, že po 23 kilometrů dlouhém úseku z Pohořelic na hranice by mohli řidiči projet v roce 2031 a 2032. V roce 2026 by mohla začít stavba jižní části, kde už ŘSD vykoupilo přes 90 procent pozemků. Kladné stanovisko EIA, které je základem dalších příprav, chce získat ještě letos.

D52, úsek Nový Mlýny - st. hranice. Foto: ŘSDPřechod nádrže Nové Mlýny dálnicí D52. Foto: ŘSDD52, úsek Pohořelice - Nové Mlýny. Foto: ŘSD

Nejproblematičtější bude podle generálního ředitele Mátla přechod přes Novomlýnské nádrže. Součástí dokumentace EIA jsou dvě varianty. Buď dosypání stávající hráze a vytvoření dálnice na násypu, nebo druhá varianta, což by byla mostní estakáda. Při jarním veřejném projednání v Pohořelicích se většina zúčastněných přiklonila k dosypání hráze a byla proti mostní estakádě. ŘSD se rozhodne podle stanoviska ministerstva životního prostředí.

Stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem je rozdělená do tří úseků, dohromady měří 23,1 kilometru. Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy Kč bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy Kč bez DPH. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou ze zvolené technologie.

Stavba je detailně popsána v informačních letácích.

Pohořelice – Nové Mlýny

Překonání nádrže Nové Mlýny

Nové Mlýny – st. hranice Česko/Rakousko

Tagy D52 Pohořelice - st. hranice Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
34 komentářů