Dálnice jako elektrárna. ŘSD otestuje na protihlukové stěně fotovoltaické panely
Protihluková stěna na D11 u obce Sány. Foto: Google Street View

Zkušenost z pilotního projektu ukáže, zda se solární panely rozšíří i na další úseky.
Tak doufám že pak nebudu i za tyto panely platit když nesvítí / když svítí moc / záložní zdroj pro případ že přijde mrak…
Evidentně tomu moc nerozumíte, flexibilní (zálohové) zdroje nejsou v mixu jen kvůli proměnlivé výrobě, ale i spotřebě. Často si lidi myslí, že plochá křivka výroby je výhoda, ne vždy. Jde tu o 3 věci: – postaví tam FVE na místě a v podobné ceně jako PHS. Nebude třeba zabírat místo a můžou to zužitkovat na provoz dálnice, nebo v přilehlém okolí – sklon a směřování těch panelů je ideální pro zimní slunce a v zimě je elektřiny nedostatek, naopak v létě je jí díky FVE často přebytek, ale v tu dobu elektrárna nedá svůj plný potenciál a nebude tedy vyrábět… Číst vice »
Na predmesti Rottru je jich nekolik i na naspech dalnic. A miluju je <3 .
V Itálii pod Trentem asi kilometr dlouhá protihluková fotoelektrárna. Dokonce pár set metrů i v Polsku. U jednoho Penny Marketu na Vysočině jsou fotvoltaikou zastřešená stání pro auta zákezníků. Pokrývá 80% spotřeby prodejny.
Soláry by měly být na všemi parkovištěmi, halami, perony a střechy mimo památkovou zónu
A kdo to zaplati s kdo zaplati k nim nutnou zalohu a regulaci site?
Co by se dělo s tou elektřinou během letních dnů? Pořád dokola, pokud nebude nějaká reálně snadná možnost akumulace energie, tak je tohle všechno chiméra.
Zrovna v létě toho klimatizace spotřebují bohužel celkem dost. Dnes je relativně snadné postavit dům, ve ktrerém není potřeba topit, je ale čím dál tím náročnější navrhnout dům, v němž nemusíte chladit.
Na co, prostě tu elektřinu za zápornou cenu nikdo prodávat nebude a zůstane „na střeše“. Kdo si baterky pořídí, ten za jejich nabití dostane zaplaceno a pak to ještě může v době poptávky prodat a bejt v plusu dvakrát.
O kterou prodejnu se jedná? Pokud se nepletu, tak fve na střeše továrny produkuje okolo 100 kWh/m2(panelu)/rok. Na Vysočině to bude spíš méně. Lidl v roce 2022 uváděl spotřebu zhruba 640 kWh na m2 prodejní plochy ročně. Tzn. na provoz prodejny potřebujete plochu panelů zhruba 6x větší než je plocha prodejny. Efektivně nezastavíte 100% plochy panely, takže by ta fve musela být na ploše minimálně 10x větší než samotná prodejna. Penny u nás ve městě má parkoviště zhruba 2x větší než plocha obchodu. Prodejna mívá tak 600 – 900 metrů. Pro pokrytí 80 % spotřeby se jedná o fve o… Číst vice »
Bych se rad dozil panelu na nadrazich a nastupistich … ze by pak aspon ty palece aspon byly trochu sobestacne.
Na nádražích, zejména těch vybavených elektrickou trolejí si dovedu představit určité obtíže v údržbě, zejména čištění paenlů
A co zastreseni dalnic s panely? Vyhodne i v zime, protoze nebude potreba udrzba na snih a namrazu, coz taky zvysi vydrz asfaltu/betonu 🙂
Tam je trochu problém s nadrozměrnými náklady
A estetickou a zásahem do krajiny.
Ehm, zásah do krajiny zrovna u dálnice, no nevím. 🙂
A asi i s nadrozměrnými náklady na výstavbu a údržbu takového řešení. Nehledě na potřeby přístupu složek IZS v případě nehody.
Něco podobného jsem viděl ve Švýcarsku, myslím na a13. I s displejem, kolik energie se vyrábí. A bylo tam směšně malé číslo. Zřejmě je umístění dost neefektivní.
Podle mě je to škoda peněz a ŘSD by se mělo věnovat výstavbě a údržbě. Když už to chtějí zkoušet, tak ať pronajmou plochy některé z firem, které to propagují. Třeba i za symbolickou cenu. Ale tipuji, že se všichni budou snažit podojit státní cecík dodávkou panelů a nebudou chtít nést riziko špatné návratnosti.
Za mě proč ne, lepší to dát na protihlukové stěny, než někde na pole nebo louky..spíš by mě zajímala návratnost, jestli se to má šanci zaplatit.
Ano návratnost této instalace muže být celkem problematická, ale třeba si to ŘSD dokáže zefektivnit „komunitním“ sdílením do svých poboček. A když nic, tak to bude alespon dobrej greenwashing. 😉