Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Dálnice do Varů míří znovu k posouzení vlivu na přírodu. Hotová má být v roce 2026

D6, ilustrační foto. Autor: Ministerstvo dopravy ČR
D6, ilustrační foto. Autor: Ministerstvo dopravy ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se snaží pokročit v přípravě dálnice D6 do Karlových Varů. Po více než roční přípravě poslalo čtyři úseky před krajským městem o celkové délce 30 kilometrů do procesu posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).

Nová dálnice se napojí na krátký hotový úsek u Bošova, potažmo dnes budovaný obchvat Lubence, a povede od hranic kraje do Varů po trase Bošov – Knínice – Žalmanov – Olšová Vrata.

Trasa D6 do Karlových Varů. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA
Trasa D6 do Karlových Varů.
Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

Paradoxní je, že zmíněné úseky už jednou souhlasné stanovisko v procesu EIA získaly, a to v roce 2000 a 2002. Tehdy se ale posuzovalo podle „předunijního“ zákona z roku 1992. Následující léta se ale nic nedělo a v roce 2015 se při novelizaci nedostala D6 mezi prioritní stavby, u kterých se toleruje staré stanovisko. Loni v červnu tak ŘSD začalo s přípravou nové dokumentace.

U všech čtyř úseků (Bošov – Knínice, Knínice – Žalmanov, Žalmanov – Olšová Vrata, Olšová Vrata – Karlovy Vary) se počítá se zahájením stavby v letech 2022 nebo 2023, dokončeny by měly být současně v roce 2026. Celkové odhadované náklady činí devět miliard bez DPH.

VIDEO (úsek KV – Bošov od času 2:25)

O dálnici D6 se někdy hovoří jako o kandidátce na projekt PPP, tedy výstavbu s pomocí privátního financování. „Prozatím předpokládáme klasickou výstavbu. O PPP může případně rozhodnout ministerstvo dopravy,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Dálnice D6 (do konce roku 2015 označovaná jako R6) se staví od začátku 80. let. Od pražského okruhu po hranici s Německem má měřit 168 kilometrů, z toho je podle serveru ceskedalnice.cz v provozu 76 kilometrů: 32 u Prahy, 38 u Varů směrem na Německo a krátký úsek Lubenec – Bošov. Na přelomu loňského a letošního roku byly zahájeny stavby dalších 15 kilometrů, a to od Nového Strašecí k Řevničovu a obchvat Lubence.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tuhle dálnici někdo vymyslel a něco málo na ní udělal, tak se asi z nějakého důvodu musí dostavět, ale jinak mi tahle volba priorit nedává smysl. Matematicky jsou tu silnice prvních tříd s vyšší hustotou dopravy, namátkou Mladá Boleslav – Česká Lípa, Liberec – Ústí, Plzeň – Klatovy, Kolín – Havlíčkův Brod, Brno – Uherské Hradiště, Brno – Znojmo atd. atd. (Ještěže nemám data o dvojkách, tam by se určitě taky některé našly. O dálnicích, na kterých není ŘSD schopná udělat vůbec nic, ani nemluvím.) Přitom D7 je v celkem pokročilém stavu a podkrušnohorská dálnice by byla potřeba jak sůl. D7 by mohla D6 nahrazovat, opačně to nejde. Prostě to nechápu…

    • Ale no tak, tady jde o spojení krajského města s hlavním městem. Nevím odkud jste, ale asi opravdu nevíte, jak tento region chybějícím rychlým spojením s Prahou trpí. A to ani nezmiňuji nepoužitelnou železnici (pro spojení Varů s Prahou). A ne D7 rozhodně není alternativa, znáte cestu z Chomutova do Varů? V tom terénu se dálnice zkrátka postavit nedá. A myšlenka, že je důležitější např. dálnice mezi Ústím a Libercem, nebo Plzní a Klatovy než D6 , mi přijde poněkud mimo.

        • Protože je to priorita v tomto případě ještě menší, než ta dálnice(ve srovnání s jinými dálničními a železničními relacemi).
          Což chápu, že nemusí být pro železničního fanatika vašeho formátu lehce stravitelné.

      • Nechci Karlovým Varům upírat dálnici, protože nic rychlejšího pro spojení s Prahou (bohužel) nikdy nikdo nepostaví (a rozumnou železniční trať asi ani smysluplně postavit nelze), ale mate mě (podobně jako „Vojtu“), má-li jít o dálnici až do Chebu, proč se raději nikdo nepokusí o „jižnější“ trasu uhýbající třeba ještě dále před letištěm (třeba někde u Andělské Hory) mimo oblast pramenů s tím, že ze současné silnice I/6 by se stal (zůstal) přivaděč pro město.

        • Pro to existuje poměrně jednoznačná odpověď; velmi náročný terén a především CHKO Slavkovský les, nesmím také opomenout přísně chráněnou vodní nádrž Stanovice.

          Koneckonců velké geografické překážky (Krušné hory, Doupovské hory, Slavkovský les a i Český les) jsou velkou příčinou určité izolovanosti KV kraje od „zbytku světa“

      • Paradoxně problém je to i pro Prahu a vše na východ, stále chybí dostatek kapacitních propojení se západem a opravdu to není o dvou dálnicích, ale o celé síti dálnic a kapacitních železnic – dokud platily doktríny Varšavské dohody, neměla být v nárazníkové zóně k dispozici dostatečná infrastruktura, aby nemohlo dojít k jejímu zneužití nepřítelem (nebojte, NATO dělalo totéž, např. taková Fulda v Hesensku čekala na pořádné dálniční spojení s Frankfurtem také pěkných pár let, nebo například dálnice A44 na východ od Kasselu zrovna tak) a tak jako důsledek čtyřiceti let už od revoluce se nějak tyto mezery pořád nedaří zalepit a chvíli to potrvá. Stejně tak je naprosto tragické spojení na západ železnicí – dvě jednokolejné trati na západ (Kubice+Pomezí), dvě jednokolejné (Hrádek a Vojtanov) a jedna elektrifikovaná (Dolní Žleb) skutečně plus asi šest ‚turistických‘ je skutečně málo.

      • Být z Karlových Varů, taky se přihlásím o dálnici. Ale byla by to jen lokální slepota. Jestli je to spojení tak významné, tak proč se do 20. největšího města v republice tak málo jezdí?
        (https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/0e0a7b96-a3f6-4612-a8fd-3bf792bef2cc/pentlogram_srovnani_2010_2016.jpg?MOD=AJPERES)
        Ale dost špičkování, mně jen fascinuje, že ŘSD není schopné pracovat na důležitých věcech, tak se soustředí na papíry pro D6, které s největší pravděpodobností (!) zase (!) nechá propadnout! Do Němec už máme dvě dálnice, třeba do Rakous žádnou. A hlavně, Praha je pro nás z Moravy za devatero horami a D1 je největší adrenalinová aktivita.

        • Ano ale Karlovy Vary mají obrovský potenciál, který nenaplňují i díky tomu, že neexistuje dobré spojení se zbytkem ČR, především s Prahou. Jedná se o naše největší lázeňské město a také se zapomíná, že po Praze má druhý největší počet zahraničních hostů, kteří zůstali déle než jednu noc. A srovnávat města ČR podle velikosti úplně nelze, jelikož KV jako krajské město mají přeci jenom trochu větší význam, jak administrativně, tak i právě turisticky, o dalších významných lázních v kraji (Mariánské Lázně, Františkovy Lázně ale i koneckonců Jáchymov) ani nemluvím.

  • Trochu mi uniká, proč když je dálnice celostátní stavba, seká se jako lokálky nebo autobusy od hranice kraje k hranici kraje.

    • Asi nejde ani tolik o hranice krajů, ale o prioritní potřebnost toho kterého úseku – v daném případě třeba o potřebu co nejdříve vybudovat obchvat Lubence, kde už kvůli kamionům nebylo ani možno přejít silnici aspoň trochu bezpečně.

  • Občas když vidím návrhy trasování některých silnic a železnic, tak si říkám, jaký byl důvod k zamítnutí jiné od oka lepší varianty. Jedna z takových věcí je třeba právě R6 u Varů, kdy nerozumím svedení dálnice do průtahu centrem města, navíc sklonem, který zcela jistě nebude mít dálniční parametry. Při tom by tranzitní doprava šla nádherně řešit zanořením dálnice u Olšových vrat v přímém směru do klesajícího tunelu, vysoký most přes údolí Teplé, druhý tunel, most přes Ohři a napojení na dálnici do Chebu někde u současného exitu 131 u karlovarského Globusu. Kdo by jel od Prahy do východní části KV, tak by sjel současným slalomem od letiště, kdo by potřeboval do Tuhnic, Dvorů, Rybářů, tak by projely tunely. Ve výsledku by to zrychlilo tranzitní dopravu a dostalo by jí to z centra KV. Jo, asi by to bylo drahé, ale furt smysluplnější připravovat tohle, než zaústit dálnici do průtahu městem.

    • Tak jednoduché to není, první problém je CHKO Slavkovský les a riskovat střet s ekology by znamenalo léta odkladů. Stačí si připomenout CHKO České Středohoří. Další problémem jsou prameny minerálních vod. Tudíž stavby tunelů a zářezů jsou otazníkem.
      V současnosti město má územní studii severozápadní části obchvatu Karlových Varů,
      viz https://www.kr-karlovarsky.cz/region/uzem_plan/Stranky/dokum-kraj/US-SZ-casti-obchvatu-KV.aspx

      • Tak jelikož příprava začala dle informací výše přinejmenším někdy v 90. letech a v ideálním případě v roce 2026 se tam bude jezdit, tak mi zdržení nepřijde jako zásadní problém. A ani ekologové by myslím s trasováním v tunelu (a jinak to tam vzhledem na nutné výrazné klesání nejde) problém neměli, aspoň ve Středohoří se naopak o tuto variantu snažili. Most přes údolí je otázka, ale nejspíše by to byl menší zásah než rozšíření současné trasy. Minerální prameny jsou dobrý argument, netuším, kde tam co je. Nicméně by mě obecně zajímalo, jak funguje ta prvotní příprava těchto staveb, kde proběhne výběr 1-2 variant a už mi chybí vysvětlení, proč jiná varianta nelze. Ohledně severního obchvatu KV…to vypadá na ekologův sen, protáhnout dálnici tak o 10 km oproti přímému směru. Troufám si říct, že pokud by z Varů zmizla trnazitní doprava, tak by tohle nebylo ani třeba, čímž by to částečně zaplatilo náklady na drahé tunely.

      • Z pohledu místních poměrů nepříliš znalého si dovolím konstatovat, že ta severozápadní část obchvatu vypadá jako zcela nehorázná pitomost – „Vojta“ má naopak naprostou pravdu.
        A pokud jde o prameny, na ty sice odborníkem nejsem (leda možná trochu na ten „třináctý“), ale když jim ani letiště a s ním spojené používání ropných produktů zřejmě nevadí, tak proč by jim měly a priori vadit tunely v mnohem vyšší niveletě, než v jaké leží vrty pro prameny?

        • Problém tunelů u KV je v tom, že pokud by došlo k narušení pramenů, tak by taky mohly KV jako lázeňské město skončit nebo by v lepším případě některé prameny naprosto zmizely. A tohle si nikdo rozumný na triko nevezme. Hlavně proto, že už v minulosti byly s některými prameny potíže v souvislosti s výstavbou v údolí Teplé. Tohle je z mého pohledu hlavní důvod proč se staví SO obchvat místo přímé trasy.

          • Jj, je to tak, defacto se přesně neví, kudy jdou všechny zlomy, které svádí vodu pod centrum a v podstatě by pak sebemenší posun mohl znamenat šlus… a Vary by si pak akorát tak v lepším případě mohli majitelé rozebrat a odvézt za Ural. Letiště i kdyby tam přistávaly tři jumba denně tímhle nehrozí.
            Kvůli tomuhle existuje tak trochu scifi projekt do velmi vzdálené budoucnosti, který by v oblasti Olšovek odvedl širokým pravotočivým obloukem dálnici od města, Ohře by se překlenula vysokým mostem někde mezi Šemnicí a Novou Kyselkou a pak přes Dalovice, Rosnice někde kolem Jenišova se napojila na stávající R/D6 – jestli se k tomu dá cokoliv dohledat, nevím.

    • Máte samozřejmě pravdu: soudím, že je to proto, že někdo jen „oprášil“ starý a vývojem doby dávno překonaný projekt, aby mohl po 20 promarněných rocích začít „honem honem“ stavět – vždyť třeba kolik a jakých aut jezdilo před těmi už mnohem více než 20 roky, kdy se sbíraly podklady pro ten projekt? Navíc ten projekt zjevně nebude vypracován na regulérní parametry dálnice, ale jen na parametry „rychlostní komunikace“ (jak plyne i z vizualizace).
      Připomíná mi to severní část „SOKP“ trasovanou nesmyslně pražským Suchdolem podle návrhu vzniklého před více než 80 roky po polích v tehdy ještě dávno nezastavěném prostoru: je tedy o to absurdnější, že ačkoli tou karlovarskou stavbou by bylo možno značně omezit provoz v dopravou přetíženém lázeňském městě, nikdo k takovému řešení nechce přistoupit – na rozdíl od Suchdola a dalších pražských městských částí i sousedících obcí, které proti už dávno léty překonanému řešení aspoň bojují …

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora