Dálnice do Gdaňsku už není bezplatná, současná vláda obnovila výběr mýtného
Mýtné brány na dálnici A4. Zdroj: Stalexport Autostrada Małopolska
Průjezd dálnicí A1 mezi Toruní a Gdaňskem byl bezplatný od léta roku 2023.
Průjezd dálnicí A1 mezi Toruní a Gdaňskem byl bezplatný od léta roku 2023.
Přispěji do diskuze se zkušeností ze Španělska. Přijde mi, že tam je situace podobná. Autovia (dálnice) zpoplatněná mýtnými branami, autopista (rychlostní silnice s parametry dálnice) nikoliv. Proč se tedy polští kolegové nedomluví na obdobném systému?
Dle zkušeností s česko-polskou kooperací soudím, že o tom diskutují. Ovšem na počátku debaty někdo použil stejné slovo, jak Vy – slovo Proč. Jakmile se Polsku takové slovo použije, debata se strašně zamotá, mnohem víc, než u nás. Nevím, čím to…o těch jejich slavných dálnicích soudím, že je vymýšleli už před mnoha dekádami a taky mnoho dekád trvalo, než se shodli. Jinak by je postavit nezvládli. Netvrdím, že u nás se příprava nevleče…ale z vlastních zkušeností nejsem o efektivitě jejich rozhodovacích procesů vůbec přesvědčen.
Takže z tolik oslavovaného nového Jadranu pro nás nezbyde nic.
No podívejte, já k polskému Jadranu jezdím každý rok. Nechám tam tolik peněz, že pár stovek za mýtné je kapka v moři. Když si za rok odpustíte např. dvě tři krabičky cigaret, nebo jeden večer v hospodě, tak budete mít na mýto 🙂
A co to má společného s tématem?
V Chorvatsku snad za dálnice neplatíte? Platíte a v případě porovnání s polskou A1 daleko víc; přepočteno na km.
A co Itálie? Když jsem tam byl naposledy, tak dálniční poplatky stály více než palivo, které jsem tam projezdil.
A nebylo by jednodušší zavést v Polsku systém elektronických dálničních známek? Mýtné brány mi přijdou jako přežitek z minulého století.
Pak budou křičet, že musí platit. Jako u nás někdo křičí, že 2400 za rok a známku je prostě moooc … 😉
Ty tři placené úseky jsou (a ještě nějaký čas budou) soukromé, takže je jen na jejich majitelích, jaky systém tam budou mít.
Přežitek, který zdržuje. Ano, žijeme v uspěchané době. Ale proč nutit řidiče na minutu či dvě zastavit každých x km.
Zdržení by mi zase tak nevadilo, ale pro někoho, kdo jede po tmě, v mlze a dálnici nezná, je taková mítná brána nepříjemné a ne zrovna bezpečné překvapení.
A kolikrát ty kolony u těch bran opravdu nejsou o 2-3 autech, ale zdržení na desítky minut. Takže kolona zasahuje ještě před cedule upozorňující na mýtnici.
leda pro nekoho, kdo misto toho aby koukal pred sebe na znacky, kouka do mobilu.
No pokud jste schopen sledovat dopravní značky, tak vás jistě nepříjemné překvapení nečeká.
Prosim Vas, skuste si aspon pozriet na mape ako to myto na tej A1 vyzera. Nikto Vas nenuti zastavovat x km. Zastavujete presne 2 krat. Raz na vjazde na platenu dialnicu – tam si zoberiete listok a druhy raz ked schadzate z dialnice. Pokial idete na dialnicu niekde od Lodze a idete na Gdansk, tak prvy raz zastavite pred Torunom – tam si zoberiete listok a potom ten listok odovzdate pred Gdanskom. Takze zastavujete az 2 krat na dlzke 152 km. Dalsia vec. Mate moznost vyuzit aplikaciu. V mytnej brane su vyhradene jazdne pruhy cisto pre vozidla s tou aplikaciu,… Číst vice »
AmberGo a Autopay nebo Yanosik už fungují i na zahraniční SPZ pro zahraniční řidiče, kteří nemají PESEL a NIP?
Jinak největší problém je právě mýtnice Nowa Wieś u Toruni, kde jsou v létě obrovské x kilometrové fronty, které prostě musíte vystát i s tou aplikací. Nakonec na samotné mýtnici sice ušetříte pár minut, což je ale nic v porovnání s půlhodinovým popojížděním v koloně, které jste musel absolvovat jako všichni ostatní.
Proto po A1 ze severu jezdím zásadně v noci, kdy je provoz minimální.
Autopay mám vyzkoušeno na české RZ, ještě jak se platilo na A4 mezi Gliwicemi a Wroclawem. Fungoval bez problémů.
No, v lete som bol v Gdansku. Po A1 cez mytnu branu som isiel asi 6 – 8 krat za tyzden. Listok som si bral zakazdym, len sa neplatilo. Nejake zrychlenie z toho dovodu mohlo byt, ale ani raz som nestal v kolone. Samozrejme, prichod do Gdanska a odchod z Gdanska bol v sobotu. Dva roky dozadu, ked sa platilo, to som stal v kolone, kedze som na tu mytnicu dorazil v sobotu nejako tesne poobede – takze v case najvyzsej spicky. Ano, bolo tam nejake zdrzanie – mozno 15 -20 min, no viacej ma zdrzala havarka o 100 km… Číst vice »
Vloni jsem po „placené“ části A1 asi vůbec nejel, nebo si to nepamatuji.
Ale jel jsem tam v 2023, kdy se měly brát ty lístky, ale na mýtnici u Grudziądza (MÚK Nowe Marzy) byla cedule, že se jezdí bez nich a na mýtnici Nowa Wieś byly závory zvednuté.
V poslední době k polákům vzhlížíme v mnoha ohledech, ale především ve výstavbě dálnic. Jezdim tam celkem často (Gdaňsk) a můžu říct, že co se týče zpoplatnění dálnic, jsme na tom o 1000% lépe. Jaký je důvod, že stará A1 je zpoplatněná a drahá jako prase a na druhou stranu je třeba nová S5 (ale i další) zdarma? Člověk, který dojíždí třeba z Pelplina do Gdaňsku pak musí buďto celkem dost platit, nebo používat vytíženou paralelní silnici. Kvůli mýtnicím jsou draze postavené kilometrové nájezdy a rozplety, které nejen zdržují, ale jsou drahé i na provoz. Dálnice mají ohromné rozplety, které… Číst vice »
Ty různé typy mýta jsou prostě důsledkem (rádoby) dementních rozhodnutí polských vlád v minulosti. Například ta předražená A2 je dílem komunisty Włodzimierza Cimoszewicze a jeho soudruhů. A nikdo s tím nic neudělá.
Stejně jako u nás, kdy jiný komunista Jan Fischer a jeho vláda připravili občany ČR o stovky miliard na poplatcích za obnovitelné zdroje, aby tyto peníze přesunuli do kapes pár vybraných jedinců.
Ten, kdo věří tzv. žebříčku Forbes 100, si ale skutečně platit ten poplatek zaslouží a Zlatého Bludišťáka k tomu.
Jinak souhlas s tou poslední větou. Teď se prostě masívně staví. V příští dekádě se budou napravovat „hříchy minulosti“, jako je ta zmíněná, nikdy nevyužitá, mýtnice na S8 nebo nesmyslně navržené a postavené křižovatky, jako Poznaň Západ na A2xS11. Navíc je i v Posku rozdíl mezi jednotlivými vojvodstmí, kdy se doslova pár lidem kolem YT kanálu Autostrady Polska podařilo udělat kolem neskutečně špatně navržené křižovatky Krakov–Mistrzejowice takový humbuk, že jej tamní GDDKiA po konzultacích s Technickou univerzitou v Krakově skutečně nechala přepracovat i za cenu zpoždění výstavby o rok a půl. Což se asi nestane v případě (opět nesmyslně) navržené… Číst vice »
Důvod je ten, že jsou ty úseky A1, A2 a A4 v soukromém vlastnictví.
Stačí se podívat na A4 z Katowic do Krakowa, tam člověk za jeden průjezd osobním autem zaplatí dnes už 32 zl (2×16), a to jede 40 minut v koloně a nebo kličkuje v deseti zúženích…
Souhlas, A4 Krakow-Katowice je totálně přetížená dálnice, na mýtných branách často velmi dlouhá čekačka. Naštěstí zde koncese končí 2027 a pak by mělo připadnout státu a bude tak bezplatně? S tím možná souvisí i silná stavební činnost, kdy je nutná na konci období celková rekonstrukce?
Tomu přetížení A4 určitě uleví S52, ale bohužel tady stát a vojvodství z nepochipitelných důvodů spí.
S52 má v celé délce EIA, ale ani na jeden úsek ještě nebylo vypsáno výběrové řízení. Oproti tomu na S8 mezi Wroclaví a Klodskem už jsou dokonce na většině trasy podepsány smlouvy se zhotoviteli, zbytek je v VŘ a to přesto, že tam EIA byla daleko později.
Vždyť i na ZRID (souhlas s výstavbou) posledního úseku S1 u Katowic se čeká dva roky! Tento rok v září mělo být hotovo, ale ještě se ani nekoplo – vinou „krajského“ úřadu.
Placené polské dálnice nejspou úplně levné. Už před 6-7 lety si mi kolegové z Lodže stěžovali, že A2 se sice nazývá „dálnice svobody“, ale za jednosměrnou cestu na německé hranice vysolí přes 100 Zł, celá dálnice je jen čtyřpruh a musí se vícekrát stavět aby se platilo pokaždé někomu jinému.
Ony žádné dálnice nejsou úplně levné. A stěžovat si, že to není zadarmo a ještě širší, to je jako u nás. 🙂 Ale jo, množství prostojů a plateb je špatně. Něco jako teď naše veřejná doprava (někdy i nejen) mezi kraji. 🙂
Jakl v ČR – proč neplatí každý majitel auta silniční daň po vzoru Německu a pak může jezdit kde chce?
Protože je spravedlivější zaplatit za to,co se spotřebuje.
I když je to na hlavu postavený? Víte jak to v tom Polsku vůbec chodí?
Bez ironie nevím, napište.
Ne, není.
Odvody na tzv. zdravotní pojištění taky platí všichni stejně bez rozdílu toho, jak často to zdravotnictví využívají.
Toto srovnání kulhá na obě nohy. Zdravotní pojištění je sociální služba, má za úkol nenechat v případě nemoci/úrazu nikoho padnout. Doprava mimo zdravotnictví, hasičů, policie a humanitární dopravy není věc ve veřejném zájmu.
Fungující dopravní infrastruktura dostupná pro všechny je absolutní základ prosperity jakéhokoliv státu.
Současný stav té české je přímým důsledkem toto, že rozhodovací pravomoci měly i osoby se stejně dementními názory, jako je ten váš.
Odpusťte si urážky, prosím. Pan David je totiž v offline světě odborník. Vy?
Souhlasit samozřejmě nemusíte, ale když už jedním souvětím ve svém příspěvku odhalíte, že vlastně o současném stavu české infrastruktury nic nevíte, tak aspoň neoznačujte názory ostatních za dementní.
Nekdo, kdo napise, ze doprava neni ve vedejnem zajmu, nemuze byt odbornik, leda tak odpornik.
„Zdravotní pojištění“ není pojištění ani poplatek na zdravotní péči, ale maskovaná další část daně z příjmu.
Další důvod tam jet vlakem 🙂
Tak určitě.
Nebo letadlem.
Mýtné brány jsou ten nejméně efektivní způsob výběru mýtného. Infrastruktura jako kráva a výsledkem jsou stejně zácpy. Přitom by stačil záznam v databázi a fotka RZ…
Komplikace u zahraničních vozidel, zejména ze zemí mimo EU.
Ale no tak.
Skuste mi prezradit, aku technologiu by ste nasadaili na vyber mytneho na dialniciu, ktore sa zacala stavat pre 20 rokmi. Takze projektovat sa zacala tak pred 25 rokmi a ta technologia uz musela byt bezne dostupna.
Fakt by ma zaujimalo, ako by ste riesili tak 25 rokov dozadu rozpoznavanie RZ na fotografii.
Kedze sa profesionalne pohybujem v IT oblasti tak od konca 90 rokov, tak by ma fakt zaujimalo, co za prevratna technologia mala byt vtedy dostupna.
Takové technologie byly už v té době běžné na hraničních přechodech.
Já vám nevím, ale česká D1 se nově začala stavět v roce 1967 a nevšiml jsem si, že by na ní byly mýtnice, kde se platí a přitom se u nás mýto vybírá. Asi malý zázrak, ne?
Aha, tie mytne brany ktore sa dostavovali aby sa dokazalo vyberat myto potichu ignorujete ?
Pokial viem, tak myto sa doteraz v Ceskej republike vybera len pre vozidla nad 3.5 tony.
O tom, ze sa na D1 bude platit nejake myto, bolo rozhodnute v 60 rokoch, ked sa zacala ta dialnica projektovat ?
Ja som nasiel, ze sutaz na vyber myta bola spustene v 2005, takze v tom case uz dialnica davno stala a asi by bolo trochu neefektivne rozsirovat dialnicu s tym, ze sa budu stavat mytnice.
A dopadlo tak, ze sa na vyber myta museli stavat mytne brany.
My stále žijeme 20 let v minulosti? Nebo o co vám jde?
Měl jsem dojem, že se mýtné v Polsku rušilo, aby člověk nemusel mít X různých aplikací pro X různých provozovatelů dálnice na zaplacení mýtného. Teď se tedy vše postupně vrací do původních kolejí.
Ne, celá ta akce byla pouze PiSovskou propagandou „protože volby“.
Stejně jako tehdejší brutální zlevnění benzínu a nafty od polostátního PKN Orlen.
Legrační na tom ovšem bylo, že tady to Polské levno české vládě lid omlátil o hlavu…
Když chceš psa bíti, hůl si vždy najdeš.
Bylo i předtím možné používat jednu aplikaci pro všechny placené dálnice.
v ČR pokutu za jízdu bez u osobaku kamery nekontrolují- to je zločin poslanců. I rychlost by to mohlo kontrolovat
Z jednoducheho duvodu. Existuje nesmyslna vyjimka v zakone, pokud vezete osobu ZTP tak neplatite znamku. Jaksi neni mozne z kamery poznat, zda je ve vozidle takovato osoba. Proto je nutne vsechny auta bez zaplacene znamky zastavovat a resit osobne. Reseni by bylo snadne, vyjimku zrusit a zacit kasirovat primo z kamer.
no, řekněme že rušit slevu invalidům bude u voličů jistě velmi populární
Koukám, že jsem velký troškař, když tu požaduji aby dálniční známka u nás začínala na 5000 Kč za rok.
A taky jste si slízl mínusy.
Mnozí místní soudruzi na jezdících křeslech by rádi polské tempo a rozsah dálnic, ale po polsky za ně i cálovat, to už ne.
Prostě autokomunismus.
Pozor, poláci sice v poslední době čile staví (my ale snad už také), nicméně stále mají méně km dálnic pokud se srovnává srovnatelný, než my.
Pozor, to , že se letos otevřelo 100km dálnic nic moc neznamená. Další roky už budou dost chudší možná i chudé…😉
No jistě, protože na rozdíl od nás v osmdesátkách a devadesátkách ryli hubou v zemi.
V pořádku. I u nás to chce zrevidovat systém, aby každý platil dle toho jak moc dálnici opotřebovává. Např. kamiony by správně měli ročně platit 43 680 000Kč, tedy 16×2730Kč, což je 16násobek roční dálniční známky.
https://blanensky.denik.cz/zlociny-a-soudy/jako-16-tisic-aut-pretizene-kamiony-devastuji-silnice-nadvahu-ma-kazdy-druhy-20181110.html
Mozna ti to v tvém rozhorceni nedslo, ale vis, ze bys to pak zaplatil ze svého? Neb veci v obchode by podrazily petkrat, sestkrat…?
Tipuju, ze bys pak první, druhej, kdo by na demoškách komunistů stal a ryčel fyjalo octup.. ze se nemýlím..?
„vis, ze bys to pak zaplatil ze svého?“ – a tak by to bylo i správně. Náklady má platit spotřebitel daného zboží, ne daňový poplatník.
Btw dnes to také „platím ze svého“, prostřednictvím daní. Je správné, že negativní externality z jízdy kamionů platí přes daně i lidé, kteří výrobky z kamionů nekupují (nebo kupují výrazně méně)? IMHO není.
(předpokládám vámi nerozporovanou premisu, že mýto zaplatí jen část negativních externalit a zbytek platíme z daní všichni)
Bože .. na to jsem vůbec nenarážel.
Klíčová část mého sdělení spočívá v té části, že si chlapec aktivista vůbec neuvědoumuje, že by si v tu chvíli pomalu nekoupil ani rozhlík, protože by na něj neměl.
Ále prd.
Čistě teoreticky by se mohly snížit celkové obecné daně co dneska jdou do silnic, prostě by se překopaly cenové relace.
P.S.: Jinak nikdo rohlíky z Aše v Ostravě nekupuje.
No, rohzlíky z Aše nikdo sice v Ostravě nekupuje…. ale ono suroviny do pekárny nenaskáčou samy…
Takovyhle zvýšení by se projevilo v celém dodavatelském řetězci…
Z Aše ne. Ale Něco z Brna, Prahy a Olomouce. On takovej Penam nepeče všechno všude, ale převáží to po republice z jednotlivejch pekáren.
A na ty opravy silnic mít bude?
Zdražení mýtného by rozhodně nezvedlo ceny místních (dovoz desítky max. stovky km) potravin do nedostupných výšin.
Na Vašem místě bych nikoho nenálepkoval (aktivista), jsme na diskuzi, každý může mít názor.
Kolik by to urientačně dělalo na jeden rohlík?
Pokud by kamion vezl jeden rohlík denně , stoupla by jeho cena o 120 korun.
„Neb veci v obchode by podrazily petkrat, sestkrat…?“
Proč tolik?
Jasně, dnes vůbec z daní neopravujeme a nestavíme dálnice. Škoda jen, že to platí i ti, co nemaj auta, ani kamiony.
No vidíte, a vám zase doktora platí ti, co jsou zdraví a momentálně ho nepotřebují ..
takhle to funguje.
Mezi zdravím a soukromou dopravou je zásadní rozdíl. Ale někdo to holt nechápe…
Nejde vůbec o to, jestli je to zdraví nebo soukromá doprava.
Smysl sdělení (asi vám poněkud unikající) je jaksi v tom, že přerozdělování a skutečnost, že všichni platíme někomu něco, co sami nemáme (a nám zase někdo platí něco jiného) je základem existence státu.
Ne. Základ státu je nastavovat a vymáhat pravidla soužití. Součástí těch pravidel může být i ustanovení o nějakém přerozdělování, ale to je věc diskuse a nikoliv základ státu.
Přerozdělovat se opravdu nemusí vždy, všem a všemi způsoby. Kdo nemá na jídlo, může dostat adresnou sociální dávku, nikoli aby se plošně všem dotovala doprava všech komodit, včetně luxusních, jako se to děje teď.
Pak chudí (mají nižší spotřebu) dotují bohatým (mají vyšší spotřebu, tedy více přepraveného zboží -> více uspoří), což žádná západní společnost nepovažuje za etické; jako normální se to bere jenom v postsovětských hlavách.
Ve vsi ucte, blabol. jsi naprosto mimo.
jsou to prave dane “bohatych” (a do toho pocitam i dane firemni), kteri tem chudsim financuji davky, vzdelani, zdravotnictvi, hromadnou dopravu, a hromadu dalsich veci.
tohle neni nic proti chudym, ale vez, ze ti chudi tem bohatym financuji … no, prakticky nic.
Ve vší úctě blábolíš ty. Zrovna v ČR bohatí podnikatelé nijak zdaněni nejsou. Nejvíc se vybere na DPH, což jsou spotřební daně, které obvykle podnikatelé neplatí ani za svoje věci, protože nakupují “na firmu”.
A daně “firemní” opravdu nerovná se daně “bohatých”, to sis tam dal ty, aby ti to vyšlo.
DPH je preci take dan. a je nezpochybnitelne, ze bohati na dph zaplati podstatne vic, nez ti chudi. a proc? no proste proto, ze bohati tak nejak z principu maji vyssi spotrebu, nez chudi.
takze diky, ze jsi tu dph vytahl , aspon jsme si mohli potvrdit, ze mam pravdu.
“ je nezpochybnitelne, ze bohati na dph zaplati podstatne vic, nez ti chudi.”
Já to tedy zpochybňuji, dolož!
tak zpochybnovat to muzes jak chces.
nicmene na tom neni co dokladat – jde o axiom.
Doprava je komerční sektor. Srovnávat to se zdravotnictvím je hodně přitažené za vlasy. Platím zdravotní a sociální pojištění. Neplatíme dopravné či kamionovné.
Ač jindy souhlasím, tentokrát ne, nevidím důvod proč by mělo být takové zdražení, aspoň by se přestalo převážet po republice zboží tam a zpět. já opravdu nepotřebuji toaletních papírů v obchodě 10 druhů, stačí mi výběr ze dvou vrstvého a tří. nepotřebuji jeden z Polska, druhý ze Slovenska a třetí z Nemecka, stačí mi český . Stejně tak je plno dalších krávovin, u kterých je mi to jedno. A ten rohlík mi po dálnici fakt nikdo nevozí.
fakt nic 5* 6* nepodraží…
Pokud nejni z místní pekárny, tak hodně pravděpodobně vozí. nebo alespoň suroviny na něj.
A normální je za dovoz i s použitím dopravní cesty zaplatit. Nikoli z daní.
stokrát! tisíckrát! by zdražily
Druhá věc je, že by se taky víc šetřilo a efektivněji využívalo. Dnes jezdí opravdu hodně kamionů prázdných. Prostě odvezli co měli a zpětné vytížení pro ně firma nemá. A navíc trpíme nadvýrobou. Půlka z jídla, co se vyrobí skončí v koši..
Ano, o to jde především.
Nikdy jsem nepochopil systém peáží, kdy máte na nájezdech a výjezdech závory. Blokuje to plynulost provozu, tvoří to umělou zaměstnanost a zabírá zbytečně kvanta půdy navíc.
Dalekolepší jsou mýtné krabice a kamery, které hlídají, zda se po dálnicích nepohybuje někdo, kdo neplatí.
Protože krabice a kamery před 80 lety nebyly? Někde se budují zas z principu setrvačnosti. Když systém použivadaná země, tak je nevhodně na jeden usek dalnice použit krabice a kamery.
Ale to není případ Polska, ne?
Netuším.. už v tom nemám přehled. Tak jsem to bral v obecné rovině.
To je takový problém to zmodernizovat? Kdo má krabičku nebo je registrovaný v automatickém systému s rozpoznáváním RZ, tak projíždí bez zastavení, kdo platí kreditkou/cash, tak má závoru, projíždí jinou bránou.
Ve Francii jsou peáže životní styl.Prostě to tam k nim tak nějak patří.
Ok, takze plateny usek Gdansk – Grudziądz sa zacal stavat v roku 2005. Projektovat dialnicu a rozhodovat o pouzitych technologiach sa bavime v intenciach polky 90 rokov. Tak mi skuste povedat, ake boli vtedy technologicke moznosti ohladne kamier a mytnych krabic a automaticke rozpoznavania SPZ ?
Priklad o aky IT-ckovy pravek sa jedna. Poslednu verziu procesoru rady 486 – 486DX4 uviedol Intel na trhu v roku 1994. Windows predstavil svoj prvy graficky operacny system Windows 95 v lete 1995.
Este jedna poznamka. Pokial nechcete, tak si nemusite brat listok a zastavovat sa na mytnych branach.
Na A1 mozte si dat aplikaciu AmberOne. No len ta vam plati len na A1.
Pokial idete po A2 alebo A4 tak tam zase potrebujete e-Toll
A podobně jsou vylepšovány rakouské a snad i italské mýtné systémy, takže časem se to snad přesune k e-tollu.
Používám Autopay, akorát asi 3 měsíce zpátky mi přestaly posílat automaticky účtenky za mýto a musím si o ně nějak dementně žádat.