Dálnice D52 jde po 16 letech znovu do procesu EIA, Nové Mlýny překoná po mostě

Dálniční estakáda přes nádrž Nové Mlýny, vizualizace. Pramen: ŘSDDálniční estakáda přes nádrž Nové Mlýny, vizualizace. Pramen: ŘSD

Oproti předchozímu řešení vedení dálnice na náspu je dnes navrhováno vybudování mostu přes Nové Mlýny.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si u dálnice D52 po více než 16 letech zopakuje proces posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Důvodem jsou změny v chystaném provedení dálnice. Konkrétně bude ministerstvo životního prostředí znovu posuzovat celý chybějící úsek, tedy 23 kilometrů mezi Pohořelicemi a hranicí s Rakouskem.

Dálnice získala kladné stanovisko EIA už v roce 2005, jeho platnost přitom byla opakovaně prodloužena. Naposledy ale ŘSD už o další prodloužení neusilovalo, nechalo zpracovat novou dokumentaci a složitý proces si zopakuje. „Zmizí tím 90 procent důvodů k žalobám. Dva úseky budou vedeny bez variant, jeden s dvěma variantami. Jde o reakci na střídavě vítězná a prohraná řízení o územní rozhodnutí úseku kolem Mikulova,“ sdělil už dříve deníku Zdopravy.cz ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Hlavním účelem je propojení stávajícího úseku dálnice D52, který vede z Brna do Pohořelic, s plánovanou dálnicí A5 na rakouské straně. Nová dokumentace EIA přinesla i výrazné změny plánů. Zásadní změnou je například způsob převedení dálnice přes vodní dílo Nové Mlýny. „Oproti předchozímu řešení, tj. vedení komunikace na uměle vytvořeném náspu v horní nádrži, je dnes navrhováno vybudování mostu v délce 2 424 m o 49 polích,“ píše se v nové dokumentaci. Výška mostu nad vodní hladinou se má pohybovat od 4 do 7 metrů.

Chystanou dostavbu dálnice do Rakouska dlouhodobě hatí spory s ekology a místními obyvateli. Týkají se především úseku kolem Mikulova. Územní rozhodnutí napadl opakovaně rakouský spolek VIRUS, kterému dal v červnu za pravdu Nejvyšší správní soud (NSS). Soud konstatoval, že se měl posuzovat vliv všech úseků na životní prostředí.

ŘSD chce po zpracování dokumentace žádat o společné povolení všech úseků od novomlýnské nádrže na rakouskou hranici. Aktuálně počítá s tím, že nová dálnice by se měla stavět v letech 2025 až 2029. Jednotlivé úseky jsou popsány v informačních letácích ŘSD.

Tagy D52 EIA ŘSD
126 komentářů