Dálnice D3 skončí na hranicích provizorním sjezdem, na Rakušany se bude čekat
Technicky vzato se Češi do Rakouska po dálnici nedostanou ani po dokončení celé jihočeské části D3.
Příhraniční úsek dálnice D3, u kterého aktuálně finišuje soutěž na zhotovitele, bude po otevření v roce 2026 zakončen provizorním sjezdem přímo u hranice. Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Podle něj jde o lepší řešení, než kdyby řidiči sjížděli už na mimoúrovňové křižovatce Dolní Dvořiště a dále do Rakouska pokračovali po známém „esíčku“, které je obestavěné kasiny.
Jde o reakci na vývoj v Rakousku, neboť česká strana nemá podle Mátla žádný termín, kdy Rakušané přivedou k hranicím svou rychlostní silnici S10. Technicky vzato se tak Češi do Rakouska po dálnici nedostanou ani po dokončení celé jihočeské části D3, neboť přes hraniční čáru budou podle Mátla stavět Rakušané.
Ti na konci roku 2015 přivedli svou S10 od Unterweitersdorfu do Freistadtu, příprava dalších úseků se ale zadrhla a vedly se debaty o smysluplnosti dálnice. V jižních Čechách se naopak stavba rozběhla; aktuálně je ve výstavbě 30 nových kilometrů od severního okraje Českých Budějovic po Kaplici nádraží. Poslední dva úseky (Kaplice nádraží – Nažidla a Nažidla – Dolní Dvořiště) se mají začít stavět ještě letos.
Rakouské ministerstvo klimatu (a dopravy) nakonec po opětovném zkoumání dalo v roce 2021 k dokončení S10 zelenou, na letošek se plánuje zahájení stavby dalších sedmi kilometrů od Freistadtu k obci Rainbach im Mühlkreis. Součástí stavby bude i kilometrový tunel Vierzehn. Hotovo má být v roce 2027.
Zbývat pak bude ještě zhruba osm kilometrů, které by měly podle Mátla letos zamířit do procesu posouzení vlivů na okolí (EIA). Na definitivní propojení obou dálnic se tak bude čekat nejspíš několik let. Čekání může řidičům zpříjemnit skutečnost, že na rakouské straně nebude po dokončení S10 k Rainbachu už žádná „zdržovací“ obec.