Dálnice a tratě versus příroda a průchodnost krajiny. Ptejte se Václava Hlaváče z AOPK
Dálniční ekodukt. Foto: Skanska

Auta v Česku zabijí na 500 vyder ročně, losí migraci z Polska zastavila dálnice D1.
Auta v Česku zabijí na 500 vyder ročně, losí migraci z Polska zastavila dálnice D1.
Nakonec vymřou i lidé, protože se v té spleti dálnic a silnic buďto udusí nebo vymřou z psychických traumat nežitelnosti v naší malé zemi.
Naprosto chybí ekodukt na D2.. stovky mrtvých zvířat… Nikdo nic
Bylo by fajn, aby se při budouvání liniových staveb myslelo i na ostatní účastní provozu, nejen na řidiče motorových vozidel, ale i na zveř.
Jenže my tohle neumíme, když se staví silnice, jde všechno ostatní stranou, prioritou jsou auta. Už nikoho nenapadne udělat mosty o metr širší, aby se tam vešel bezpečně chodník či cyklopruh. Pak se musí stavět separátně lávky, a vyjde to násobně dráž, nebo se to nepostaví vůbec, protože ty peníze na to nikdo nechce dát.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli je nějaký plán na postupné oplocení zbytku starší dálniční sítě, popřípadě kdy by mělo být kompletně oploceno?
Děkuji
Rád bych se zeptal zda pro migraci zvířat přes liniové stavby fungují také podjezdy/podchody/propustky?
Skvělá otázka. Taky by mě zajímalo jestli jde jedním opatřením zlepšit průchodnost území pro zvířata i lidi.
I ty malé fungují překvapivě dobře https://www.idnes.cz/brno/zpravy/tunel-zvirata-silnice-vydry-kachny-nove-mlyny.A210812_112654_brno-zpravy_mos1
Sorry, původní zdroj jsme nenašel, ale video to ukazuje dobře, když člověk přežije 2 reklamy na bazény
Otázkou je, zda je to žádoucí s ohledem na bezpečnost… Asi nechcete vjet do podjezdu, kudy zrovna migruje zvěř a nikdo nemá kam uhnout.
Kdyby byly silnice a dálnice v podání ŘSD problémem jen pro zvířata.
I novostavby na jedničkách jsou často stavěny tak, aby maximálně zkomplikovaly až znemožnily pohyb pěšky a na kole.
https://mapy.com/s/daporujofa
https://mapy.com/s/kupemunelu
A co třeba, když jste třeba jezdec na zvířeti, a je vám zapovězena i většina podjezdů a přejezdů, často kombinovaných s nájezdem/sjezdem na dálnici.
A když lidi někde lezou přes koleje/rušnou silnici, protože nechtějí někde zacházet i kilometry, tak se místo nadjezdu/podjezdu udělá plot, a problém lidí lezoucích přes koleje je vyřešen…
Proč v případě průchodu silnic chráněnou krajinou jako přírodní parky či rezervace, nemá investor v EIA povinnost předložit variantní řešení? Často tak dochází ke střetům s tímto územím jen proto, že investor může použít např. nejkratší trasu, i když i dražší, která vyhovuje dodavatelům betonu, asfaltu a politikům, kterým umí být stavební firmy neskonale vděčné I finančně jak z korupčních kauz víme.
Proč jsou na mnohých českých ekoduktech plné stěny jen nad jízdními pruhy a ne v celé délce ekoduktu (někde – ekodukt Lochkov navíc na jedné straně zcela chybí)? Stresová zátěž je přitom v těchto úsecích podobně silná a rozdíl v nákladech naprosto minimální. Proč není řešena i ochrana pozemků v sousedství liniové stavby? Kauza s chystaným zasypáním lomu v Trutnově či legálně pochybnými haldami ze stavby Pražského okruhu u Zlatníků přitom ukazují, že zeminy, kterou by bylo možno prostřednictvím nízkého zemního valu bezplatně odstínit často rozsáhlá území, je mnohdy nadbytek. Zkoušelo se někdy, zda by mělo vliv na četnost migrace… Číst vice »
Dobrý den, většina nových dálnic je oplocená a provádí se dodělání oplocení u starších dálnic, které zvířata dovádějí k ekoduktům.
Existuje statistika kolik dané pletivo potencionálně zachránilo zvěře. Doporučoval byste toto řešení i pro železniční stavby?
Což o to, kolik zachránilo zveře, ale kolik zachránilo účastníků silničního provozu, kteří tu zveř ve vysoké rychlosti nesrazili, a nezpůsobili tak ještě hromadnou nehodu…
Dobrý den, na jakém místě podle vás ekodukt chybí nejvíce?
A mají podle vás smysl ekodukty i ve městech? (například spojující dva parky)
Proč budou stát dva ekodukty skoro vedle sebe (cca 1,5 km)? Jeden bude kousek od státní hranice v Mostech u Jablunkova a druhý stojí na Slovensku
Navíc ten na Slovensku je dokončován.
Aproč ne?
Průchodnost krajiny se podle mě týká i lidí. A já tedy moc nechápu, jak se v dnešní době může postavit MÚK tak, že most přes novou silnici je navržený jen pro auta – úplně se přitom zapomíná na chodce, cyklisty a i na zvířata. Asi se tedy předpokládá, že se všichni budou motat v úzkých jízdních pruzích. Např. to takto je v tomto místě: https://mapy.com/s/mufopupomu
Na obrázku je přece po jedné straně (severní) mostku vidět celkem použitelný chodník??
To je nouzový chodník 0,75 m, pro běžný provoz chodců spíš nepoužitelný. Rozhodně tak není míněný. Navíc jak je vidět z úprav před/za mostem, je ta varianta jen pro mladé a mrštné.
Ten chodník je jaksi nepoužitelný pro cyklisty, jezdce na zvířatech, a stěží použitelný i pro samotné chodce. Navíc tam nejsou žádné přístupové komunikace, krajnice je úzká až skoro žádná a svodila jsou blízko jizdním pruhům. Tam fakt nechcete být, leč pokud se potřebujete dostat na druhou stranu…
Vypadá to, že tam ani není snížená rychlost, takže chodci jdoucí po bílé čáře a okol sviští auta 90km/h.
Souhlas, tohle je třeba relativně nový nadjezd nad železniční tratí, také jsou tam nouzové, ale normálně nepoužitelné chodníčky. https://mapy.com/s/nekobumume
Tohle je skvělý příklad toho, jak se to nemá dělat, tam je všechno špatně. Úzký most do oblouku a mizerná viditelnost díky roští a dvojitému zábradlí. Ten vjezd, ač asi z minimálně frekventované cesty, nabízí určitě taky super rozhledové poměry… o život.
Dobrý deň, širšie ekodukty sú používanejšie, no ako je to s cenou ekoduktu? nevyplatí sa stavať naopak viac menších ekoduktov, ktoré by sa cenou aj veľkosťou mohli dostať na viac miest kde zver migruje, a prípadne tak môžu byť postavené aj nad vyťažené cesty prvej triedy (a nie len diaľnice)?
Rovnako tak by ma zaujímalo, ako si stoja ekodukty v porovnaní s diaľničnými mostami napríklad v údolí potokov – nie je to nakoniec ekonomicky aj ekologicky čistejšie riešenie než stavať tunel? (s výnimkou že sa potrebujú stavbári zbaviť rúbaniny). Aký vysoký most vyžadujú zvieratá, aby sa ho nebáli?
Dobrý den, jak hodnotíte v posledních letech spolupráci s ŘSD nebo SŽ, dochází ke konstruktivním jednáním nebo musíte mít ostré lokty? A ještě druhá otázka – jak vnímáte jako orgán ochrany přírody obstrukce ze stran některých spolků při povolování liniových staveb? Narážím zejména na situace blanketních odvolání apod., které v podstatě nemají s ochranou životního prostředí nic společného a vytvářejí tak jen obecně negativní veřejné mínění k institucím, které se ochranou zabývají. Určitě se najde spousta subjektů, u kterých je ochrana ŽP na prvním místě, a které jsou jsou tedy jen v jakémsi stínu „ekoteroristických uskupení“ – není to škoda?… Číst vice »
Ekoteroristů stále přibývá utnout penězovod a ono se to vyřeší samo
Tak bezohlednost lidského druhu si příroda opravdu vyřeší sama. Není otázka jestli se to stane, ale kdy se to stane.
To máte pravdu, když se rekonstruovala Volarská trať a byly tam pražce impregnované tím nejtěžším kalibrem mastné od překapů a byla tam i kuňka žlutobřichá a oměj vše se odstranilo a kuňka už nekuňká a oměj taky není cítit
Nehrotíme to tady moc? Na hranicích s Ruskem se momentálně staví stovky kilometrů vysokého plotu s ostnatým drátem, pro zvýřata zcela nepřekonatelného, a řekl bych že tohle otázku tam nikdo momentálně neřeší. Stejně třeba zeď mezi US a Mexikem.
Jo no! Mezi Mexikem a USA, za obřím oceánem, v nehostinné poušti kde prakticky nic nežije, je plot, a tím plotem prolezeni i to málo druhů co tam žije. Tyjo, to se tak týká migrace středoevropských druhů jako ještě asi nic jiného. Panečku
Zvířata na tancích by ten plot právě bohužel překonat mohla
ZvÝřata jsem teda ještě neviděl. 😀