Dálnice a tratě na leasing. Vláda podpořila přípravu dalších projektů PPP
Příprava PPP projektů trvá léta, což může zahájení staveb oproti původním předpokladům odsunout.
Vláda dnes podpořila ministerstvo dopravy ve snaze zajistit financování české dopravní infrastruktury soukromým kapitálem v rámci projektů PPP. Kabinet schválil seznam staveb, u kterých bude dále pokračovat příprava projektů PPP. Řeší se tím především nedostatek peněz ve státním rozpočtu.
„Pokud chce Česká republika držet krok s okolními zeměmi, musíme dobudovat páteřní dálniční síť a začít stavět vysokorychlostní tratě. Bez nich budeme čelit obrovské konkurenční nevýhodě. Dlouho odkládané investice na dostavbu a modernizaci železniční i dálniční infrastruktury nicméně nyní přesahují možnosti financování pouze z prostředků státního rozpočtu. Proto prověřujeme alternativní možnosti financování, a to i formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru v rámci takzvaných PPP projektů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle něj stát může čerpat zkušenosti z dosud jediného dopravního projektu PPP, kterým je právě probíhající dostavba dálnice D4. Kupka zkušenost z dosavadním vývojem projektu označil za dobrou.
Další na řadě má být železnice, a to chybějící úsek IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín a vybrané úseky železničního spojení centra Prahy na Letiště Václava Havla. U obou staveb potvrdily studie proveditelnosti podle ministerstva výhodnost PPP projektů. Resort dopravy také začne prověřovat možnosti využití PPP u dostavby dálnic D55, středočeské D3, severních částí Pražského okruhu a některých chystaných úseků vysokorychlostní železnice v rámci baltsko-jadranského koridoru.
V případě dvou pilotních železničních projektů, části IV. železničního koridoru mezi Nemanicemi a Ševětínem a železničního úseku Praha-Veleslavín přes zastávku Praha-Ruzyně na nádraží Letiště Václava Havla, bude příprava nyní pokračovat výběrem transakčního poradce a následně budou zahájeny práce na zadávacích dokumentacích pro výběr takzvaných koncesionářů. Ti stavbu zaplatí, postaví a budou provozovat. Samotný výběr koncesionářů má probíhat v letech 2024 a 2025 s cílem zahájit výstavbu obou železničních staveb v průběhu roku 2026.
Vláda dnes také pověřila ministerstvo dopravy přípravou studií proveditelnosti na další možné PPP projekty na dálniční a železniční síti. Ty prověří vhodnost dostavby formou PPP u středočeské D3, jižní části D55 a severních částí Pražského okruhu. Obdobná studie bude vypracovaná i na připravovaných úsecích rychlé železnice mezi Rakvicemi, Brnem, Přerovem a Ostravou. „Jde o první krok k prověření, zdali je pro stát výhodné realizovat tyto dopravní stavby pomocí PPP projektů,“ dodal Kupka.
Vláda již dříve schválila projekt výstavby nejvýchodnějších úseků D35 prostřednictvím PPP, kdy v současné době ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury zajišťují veřejnou soutěž na výběr transakčního poradce pro výběr koncesionáře.
Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Dá se totiž očekávat, že peníze v SFDI budou ubývat. PPP funguje zjednodušeně řečeno jako leasing, soukromý investor stavbu zafinancuje, postaví a následně se o ni dlouhá léta stará. Okamžikem dokončení stavby ji stát začne splácet v takzvané platbě za dostupnost.
Příprava PPP projektů ale trvá léta, což může zahájení staveb oproti dnešním předpokladům odsunout. Je třeba vysoutěžit poradce, který připraví velký tendr na koncesionáře. „Pokud začneme s přípravou PPP projektů, samotné stavby začnou v příštím, nebo dokonce přespříštím vládním období,“ uvedl Kupka po nedávné návštěvě prezidenta Petra Pavla.
Projekty vybrané k financování formou PPP
Železnice
Praha – Letiště – Kladno (Varianta I: Veleslavín – Letiště)
Praha – Letiště – Kladno (Varianta II: Veleslavín – Letiště + Ruzyně – Kladno)
Nemanice – Ševětín
RS1 Brno – Přerov (modernizace stávající trati)
VRT Moravská brána
VRT Jižní Morava
Silnice
D35 (Opatovec – Staré Město – Mohelnice)
D0 – Severní obchvat
D3 – středočeské úseky
D55 – dosud nezahájené úseky