Dálkově řízené „želvy“ nově pomáhají s posunem v dalších třech depech ČD

Posunovací vozík zvaný želva v olomouckém depu. Pramen: České dráhyPosunovací vozík zvaný želva v olomouckém depu. Pramen: České dráhy

Na místo práce se "želvy" mohou přesouvat i mimo koleje.

Zaměstnanci dep Českých drah v Brně-Maloměřicích, Olomouci a Bohumíně mohou nově využívat k posunu drážních vozidel takzvané želvy (nebo též tanky). Jde o akumulátorové dálkově řízené vozíky, jejichž výhodou je i dvoucestnost. Na místo práce se mohou přesouvat i mimo koleje. Novinkou se pochlubily České dráhy, které želvy využívají už několik let v depech v pražské Michli a v Plzni.

Želvy podle ČD snižují náklady na servis, zvyšují efektivitu práce a zlepšují pracovní prostředí, neboť neprodukují žádné emise.

„Dosud jsme používali pro manipulaci ve většině míst posunovací lokomotivy, jejichž provoz je nákladný … Efektivní fungování dílen se neobejde i bez pružné a levné manipulace s vozidly,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.

České dráhy nyní uvedly do provozu posunovací vozíky ZAGRO E-Maxi L od německé společnosti ZAGRO Bahn – und Baumaschinen. Mají elektrický pohon napájený z baterie a jsou ovládány dálkově radiem.

Vozíky jsou vybaveny hákem a šroubovkou pro manipulaci s klasickými vozidly i automatickým spřáhlem pro posun moderních jednotek. Hmotnost posunovaných vozidel může být až 350 tun, což postačuje pro manipulaci s několika osobními vozy nebo s elektrickými jednotkami RegioPanter, jejichž hmotnost je do 200 tun.

Za trojici vozíků zaplatily České dráhy 9,7 milionu korun, což je násobně méně, než kolik stojí klasická posunovací lokomotiva. „Podstatně nižší jsou i požadavky na personál. Manipulaci s vozíkem zvládne jeden zaměstnanec s příslušným oprávněním, zatímco při posunu s lokomotivou jsou obvykle potřeba strojvedoucí a posunovač,“ doplnil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Posunovací vozík zvaný želva v brněnském depu. Pramen: České dráhy

Posunovací vozík zvaný želva v brněnském depu. Pramen: České dráhy

Tagy České dráhy posun
71 komentářů