Dálkově řízené „želvy“ nově pomáhají s posunem v dalších třech depech ČD
Posunovací vozík zvaný želva v olomouckém depu. Pramen: České dráhy![Posunovací vozík zvaný želva v olomouckém depu. Pramen: České dráhy](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/Zelva_2.jpg)
![Posunovací vozík zvaný želva v olomouckém depu. Pramen: České dráhy](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/Zelva_2.jpg)
Na místo práce se "želvy" mohou přesouvat i mimo koleje.
Na místo práce se "želvy" mohou přesouvat i mimo koleje.
Tak to je hodně dobré řešení, za mně palec nahoru!
Co si vybavuju, akumulátorou posunovací mašinu v 90. letech v ČD testovali a byli s ní zamestnanci v táborských dílnách velmi spokojeni. Byl to prototyp lokomotivy 704.2 z ČKD. Jenže tehdy dráhy neměli finance a zřejmě nabízená posunovací lokomotiva neměla zase tolik positiv. Je dobře, že se tehdejší myšlenka rozvinula jinými firmami dále a dnes se nabízí fakticky to samé, ale bez nutnosti obsluhy strojvedoucím. Želvy vypadají ještě zajímavěji, než tehdejší prototyp od ČKD. Je na tom už od pohledu vidět, že se jedná úplně o jiný typ konstrukce stroje. Za těch 30 let se celý stroj viditelně zmenšil. Je… Číst vice »
Nojo, ono 40tun a za 3 miliony to skoro určitě taky nebylo…
Byly doby, kdy strojvedoucí seděl na třeba i malý mašině, zastrčil co kam bylo třeba, nefoukalo na něj, nepršelo na něj a v zimě si mohl třeba i zatopit.
Dneska chodí pěšky po tom, co zrovna podél kolejí je, chč**e mu na palici ne bo se smaží na slunku a tomu vy říkáte pokrok? 🤑
To už jsou kecy stylu „Já jsem horník, kdo je víc“
A přesouvat vozy ve správkárenský hale je práce pro strojvedoucího?
K tomuto je to určeno:
https://www.youtube.com/watch?v=yd4A6BtlocY
Na to byl topirensky posun. Vyvést z haly Reginu .. zavést Reginu ..přestavit vozy v hale nebo před halu. Když ještě valmez opravoval vozy od Valašaku .. celá souprava šla do depa na drobné opravy a doplnění vody.
Jo, byl… a už nebude. Slzu zamáčknout, zavzpomínat… a jde se dál!
Byly také doby, co na strojvedoucího celkem i fičelo, popř. to z jedné strany sálalo tak, že to šlo snášet, ale ne vypnout.
Hlupe, stroj z článku se dělá i s horní kabinou pro řidiče. Nic už o ničem nevíš.
může se zavřít do přepravovaného vagónu, ne? 🙂
Jak se to zapřahá a lze s tím soupravu i sunout?
Bez sunutí by to byl asi krám dost nanic, ne?
Ale lze tlačit přes šroubovku nebo adaptér automatu?
Chvilku je vidět tlačení vozů tlačí vozy se šroubovkou ve videu nahoře.
Tady to tlačí tramvaj s automatickým spřáhlem:
https://youtu.be/3IMAdavoJbo?t=146
Podobné hebla se v těžkém průmyslu pro posunování vozů s materiálem mezi jednotlivými halami používaly zcela běžně.Takže je otázka proč se to nerozšířilo více už před x léty.
Takže to má i hadicové spojky, aby se vozidlo umělo odstřádat, nebo na posunovaných HV stejně musí být zaplé baterky a přítomen fíra? U vozů samozřejmě předpokládám, že stačí vycucat.
Ano.
Proč fíra? Spousta lidí v depech má stacionárky a tak to může dělat i jeden člověk, pokud má oboje zkoušky…
Tenhle model kompresor a hadicové spojky nemá.
Velice rozumna masinka
Divím se, že se tohle na dráze nevymyslelo o sto let dřív. A pro srovnání, třeba Agilis v Regensburgu používá Unimog s dvoucestným nástavcem.
V Německu se různé mikrolokomotivy pro posun v depech nebo s malou zátěží intenzivně vyráběly už od 30. let, včetně akumulátorových, např. zde https://www.deutsche-kleinloks.de/index.php?nav=1401837&file=bmag_10458_54&action=image
Posunovadla na bázi Unimogu vyrábělo více firem, včetně Zagra, o jejichž současných výrobcích je tento článek 🙂
Ještě jeden model, sloužil i u ČSD 🙂
https://de.wikipedia.org/wiki/Breuer_Lokomotor
Unimog je také alternativa.
Divím se, že SŽ si nepořídí dvoucestné Unimogy. Bylo by to určitě levnější a operativnější než MUVky.
Vy umíte do Unimogu dát ETCS:-)? Jsme v Čechách a hledáme proč to nejde, jinde stačí GPS poloha automuvky a dokud se „neodkolejí“ tak je úsek formálně obsazen a jestli to funguje automaticky nebo někam zavolá, že je odkolejněn, aby růčo provedli uvolnění netuším, ale když se chce tak to jde.
Používal se i vergl na stlačený vzduch, tuším v Semtíně.
Jak u toho fungují brzdy?
Tak jste dostal mínusy a nic jste se nedozvěděl. Jak typické pro tyto diskuse. A já se chtěl zase zeptat, jakou ta věc má hmotnost a zda si k adhezi dopomáhá balastem.
6,5 tuny. Nestačí jako balast olověné baterie?
Pro gumové kolo určitě stačí… ale to by museli číst, možná se i podívat na video…!
Pokud je v článku nalinkovano video, bude to ta prázdná šedá plocha pod hlavním titulkem, nic než jedna fotka se mi k článku nezobrazuje a o hmotnosti se taky nepíše. Tak pardon že se člověk zeptá a obtěžuje; a MichaloviM děkuji za odpověď.
Odbory vám to neschválí…
Můžete svůj výkřik trochu rozvést?
Tipuju, že https://cs.wikipedia.org/wiki/Luddit%C3%A9
Tipuji, že pán bude dřívějšího data narození a ze školy si pamatuje, že primárním smyslem existence jakéhokoliv podniku je dát dělníkovi práci. Je dobré si tyto věci občas připomenout, aby si člověk více vážil doby, ve které žijeme.
Zagro E-Maxi, verze S, M, L, XL a XXL. Dělá se i ve verzi s kabinou pro řidiče 🙂 což vypadá jako pokus o auto na kolejích
https://www.zagro-group.com/produkte/rangierfahrzeuge/elektrorangierer XXL je produkt zakázané lásky
A v CZ Loko nebudou mít co žrát.
CZ Loko by byli blbci, kdyby něco takového sami neměli.
Tak snad jste soudný a poznáte rozdíl mezi Zagrem a kocourem. Každá z těch věcí má sloužit k něčemu poněkud jinému. Výrobci důlních nakladačů se také nestřílí do hlavy, když vidí UNC.
Vypadá to docela šikovně. Občas jsem musel posunující mašinku zapřáhnout nad kanálem, což opravdu není nic moc bezpečného.
Želva v tomto ohledu nad prasátkem vítězí 🙂
Ještě doplním:
https://youtu.be/OiTvz2PdyXs?si=CNc8YOtNfy4DeX1m
https://youtu.be/EuVM_WVzMmU?si=hZIFomGgGLacdM7P
Co by na to řekl náš Pepi v Olomócu. Ohrnovat nos nad jeho 701😄
To má ten vozík takovou sílu??? Kolik vagonu to umí odtáhnout?? Předpokládám, že jeden??
Omlouvám se 🙂 . Špatně jsem četl
Odtáhne 3 lokomotivy naráz.
A víc veze líně nebo se vůbec nerozjede?
To jsou dotazy jako z mateřské školky.
Maximální rychlost tažení je 3 km/h.
Víc by mohlo případně neubrzdit, takže víc prostě nesmí…
Palec nahoru. Tohle je věc která dává smysl, zvyšuje efektivitu a ekonomicky se zaplatí skoro hned.
No nevím, jestli se to opravdu „zaplatí“. Posunovací stroj sám od sebe žádný zisk negeneruje.
Tak to do haly z haly budeme tahat koněm
Xaver to bude tahat zaprazeny do volskeho postroje ve volnem case
Nepochopil jste. Viz výše.
Proč? Jen uvažuju nad tím „zaplacením“, ne že se to nemá používat. Prostě tohle se samo nezaplatí, jedině, že se tím ušetří oproti klasické posunovací lokomotivě.
A to „jedině“ celkem stačí…
Vaše argumentace je vynikající 🤣
Když urychlí přísun/odsun vozů a jednotek z/do haly, tak zaplatí, lepší efektivitou práce.
Nezaplatí. Za posunovaní nikdo nic neplatí. Jedině se tím ušetří náklady oproti standardní posunovací lokomotivě.
Bingo. Ušetříte náklady. Z ušetřených nákladů se vám to zaplatí.
Ostatně i to že práce půjde pravděpodobně rychleji (nebude se tolik čekat) je nejspíš přínos který lze vyhodnotit finančně…
Tak jak to berete vy se „nezaplatí“ ani ty haly, ani to depo… nikdo za uložení vozů mimo povětří nic nezaplatí, a přece je to lepší tak udělat…
A jaký zisk generuje, že nosíte gatě? Fajn, příště půjdete do rachoty nahatej. 😀
Je přece jasné, že zisk je generován jedině v patřičném ekonomickém kontextu. Vždyť tohle jsou úvahy jak za nedovtipy Engelse…
Když jsme nemohli sehnat fíru, tak jsme si občas ve Vršovicích z rotundy některé mašiny vytlačili sami. Ne vždy to tedy šlo, na Sergeje by to chtělo hodně lidí a nesmělo by nás na koleji čekat žádné zhoupnutí.
Také jsme v tu chvíli podle vás negenerovali zisk. Ale přesto se to všem vyplatilo.
Na obsluhu tohohle bazmeku taky bude snad potřeba někdo proškolený. Nebo ty zkoušky na dálkové ovládání budou jednodušší, než na fíru v kabině?
Lepší slovo by bylo „ušetří.“
Jinak zákazník si samozřejmě neplatí šoupání po depu, ale zatím je to technologicky nutné k tomu, co zákazník chce.
A co samo o sobě generuje zisk? Vagón bez mašiny? Mašina bez vagónu?
Ale generuje úspory.
A úspora je de fakto (nikoliv de jure) to stejné co zisk (protože peníze – na rozdíl od krypta – na sobě nemají napsané, za co jsou)
Může to projíždět i myčkou? Pro tento lehký posun ideální věc, není třeba lokomotivy a fíry, tedy výrazná úspora nákladů.
V Českých Budějovicích je posunovadlo na myčce.