Dálkově řízené „želvy“ nově pomáhají s posunem v dalších třech depech ČD

Posunovací vozík zvaný želva v olomouckém depu. Pramen: České dráhyPosunovací vozík zvaný želva v olomouckém depu. Pramen: České dráhy

Na místo práce se "želvy" mohou přesouvat i mimo koleje.

Odebírat
Upozornit na
guest
71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Tak to je hodně dobré řešení, za mně palec nahoru!

Honza135

Co si vybavuju, akumulátorou posunovací mašinu v 90. letech v ČD testovali a byli s ní zamestnanci v táborských dílnách velmi spokojeni. Byl to prototyp lokomotivy 704.2 z ČKD. Jenže tehdy dráhy neměli finance a zřejmě nabízená posunovací lokomotiva neměla zase tolik positiv. Je dobře, že se tehdejší myšlenka rozvinula jinými firmami dále a dnes se nabízí fakticky to samé, ale bez nutnosti obsluhy strojvedoucím. Želvy vypadají ještě zajímavěji, než tehdejší prototyp od ČKD. Je na tom už od pohledu vidět, že se jedná úplně o jiný typ konstrukce stroje. Za těch 30 let se celý stroj viditelně zmenšil. Je… Číst vice »

SYN

Nojo, ono 40tun a za 3 miliony to skoro určitě taky nebylo…

Jirka

Byly doby, kdy strojvedoucí seděl na třeba i malý mašině, zastrčil co kam bylo třeba, nefoukalo na něj, nepršelo na něj a v zimě si mohl třeba i zatopit.
Dneska chodí pěšky po tom, co zrovna podél kolejí je, chč**e mu na palici ne bo se smaží na slunku a tomu vy říkáte pokrok? 🤑

PetrD

To už jsou kecy stylu „Já jsem horník, kdo je víc“

Michal M

A přesouvat vozy ve správkárenský hale je práce pro strojvedoucího?

K tomuto je to určeno:
https://www.youtube.com/watch?v=yd4A6BtlocY

Stern

Na to byl topirensky posun. Vyvést z haly Reginu .. zavést Reginu ..přestavit vozy v hale nebo před halu. Když ještě valmez opravoval vozy od Valašaku .. celá souprava šla do depa na drobné opravy a doplnění vody.

SYN

Jo, byl… a už nebude. Slzu zamáčknout, zavzpomínat… a jde se dál!

tarten

Byly také doby, co na strojvedoucího celkem i fičelo, popř. to z jedné strany sálalo tak, že to šlo snášet, ale ne vypnout.

Sáček

Hlupe, stroj z článku se dělá i s horní kabinou pro řidiče. Nic už o ničem nevíš.

Jiný

může se zavřít do přepravovaného vagónu, ne? 🙂

JanO

Jak se to zapřahá a lze s tím soupravu i sunout?

Michal M

Bez sunutí by to byl asi krám dost nanic, ne?

JanO

Ale lze tlačit přes šroubovku nebo adaptér automatu?

Michal M

Chvilku je vidět tlačení vozů tlačí vozy se šroubovkou ve videu nahoře.

Tady to tlačí tramvaj s automatickým spřáhlem:
https://youtu.be/3IMAdavoJbo?t=146

jarek

Podobné hebla se v těžkém průmyslu pro posunování vozů s materiálem mezi jednotlivými halami používaly zcela běžně.Takže je otázka proč se to nerozšířilo více už před x léty.

Tomáš Záruba

Takže to má i hadicové spojky, aby se vozidlo umělo odstřádat, nebo na posunovaných HV stejně musí být zaplé baterky a přítomen fíra? U vozů samozřejmě předpokládám, že stačí vycucat.

Jerry

Ano.

Znalý

Proč fíra? Spousta lidí v depech má stacionárky a tak to může dělat i jeden člověk, pokud má oboje zkoušky…

Michal M

Tenhle model kompresor a hadicové spojky nemá.

Gwann

Velice rozumna masinka

libcha

Divím se, že se tohle na dráze nevymyslelo o sto let dřív. A pro srovnání, třeba Agilis v Regensburgu používá Unimog s dvoucestným nástavcem.

Kubrt

V Německu se různé mikrolokomotivy pro posun v depech nebo s malou zátěží intenzivně vyráběly už od 30. let, včetně akumulátorových, např. zde https://www.deutsche-kleinloks.de/index.php?nav=1401837&file=bmag_10458_54&action=image
Posunovadla na bázi Unimogu vyrábělo více firem, včetně Zagra, o jejichž současných výrobcích je tento článek 🙂

Kubrt

Ještě jeden model, sloužil i u ČSD 🙂
https://de.wikipedia.org/wiki/Breuer_Lokomotor

Ares

Unimog je také alternativa.

Rejpal

Divím se, že SŽ si nepořídí dvoucestné Unimogy. Bylo by to určitě levnější a operativnější než MUVky.

platamond

Vy umíte do Unimogu dát ETCS:-)? Jsme v Čechách a hledáme proč to nejde, jinde stačí GPS poloha automuvky a dokud se „neodkolejí“ tak je úsek formálně obsazen a jestli to funguje automaticky nebo někam zavolá, že je odkolejněn, aby růčo provedli uvolnění netuším, ale když se chce tak to jde.

tarten

Používal se i vergl na stlačený vzduch, tuším v Semtíně.

Webster

Jak u toho fungují brzdy?

OndraS

Tak jste dostal mínusy a nic jste se nedozvěděl. Jak typické pro tyto diskuse. A já se chtěl zase zeptat, jakou ta věc má hmotnost a zda si k adhezi dopomáhá balastem.

Michal M

6,5 tuny. Nestačí jako balast olověné baterie?

SYN

Pro gumové kolo určitě stačí… ale to by museli číst, možná se i podívat na video…!

OndraS

Pokud je v článku nalinkovano video, bude to ta prázdná šedá plocha pod hlavním titulkem, nic než jedna fotka se mi k článku nezobrazuje a o hmotnosti se taky nepíše. Tak pardon že se člověk zeptá a obtěžuje; a MichaloviM děkuji za odpověď.

Jan

Odbory vám to neschválí…

MilanFox

Můžete svůj výkřik trochu rozvést?

Jan
hroch.obojzivelny

Tipuji, že pán bude dřívějšího data narození a ze školy si pamatuje, že primárním smyslem existence jakéhokoliv podniku je dát dělníkovi práci. Je dobré si tyto věci občas připomenout, aby si člověk více vážil doby, ve které žijeme.

Sáček

Zagro E-Maxi, verze S, M, L, XL a XXL. Dělá se i ve verzi s kabinou pro řidiče 🙂 což vypadá jako pokus o auto na kolejích

Sáček
Xaver

A v CZ Loko nebudou mít co žrát.

Michal M

CZ Loko by byli blbci, kdyby něco takového sami neměli.

hroch.obojzivelny

Tak snad jste soudný a poznáte rozdíl mezi Zagrem a kocourem. Každá z těch věcí má sloužit k něčemu poněkud jinému. Výrobci důlních nakladačů se také nestřílí do hlavy, když vidí UNC.

Pavouk

Vypadá to docela šikovně. Občas jsem musel posunující mašinku zapřáhnout nad kanálem, což opravdu není nic moc bezpečného.
Želva v tomto ohledu nad prasátkem vítězí 🙂

Uuu

Co by na to řekl náš Pepi v Olomócu. Ohrnovat nos nad jeho 701😄

Fandík

To má ten vozík takovou sílu??? Kolik vagonu to umí odtáhnout?? Předpokládám, že jeden??

Fandík

Omlouvám se 🙂 . Špatně jsem četl

Jerry

Odtáhne 3 lokomotivy naráz.

Leinad

A víc veze líně nebo se vůbec nerozjede?

Michal M

To jsou dotazy jako z mateřské školky.
Maximální rychlost tažení je 3 km/h.

SYN

Víc by mohlo případně neubrzdit, takže víc prostě nesmí…

radiátor

Palec nahoru. Tohle je věc která dává smysl, zvyšuje efektivitu a ekonomicky se zaplatí skoro hned.

Xaver

No nevím, jestli se to opravdu „zaplatí“. Posunovací stroj sám od sebe žádný zisk negeneruje.

Stern

Tak to do haly z haly budeme tahat koněm

Gwann

Xaver to bude tahat zaprazeny do volskeho postroje ve volnem case

Xaver

Nepochopil jste. Viz výše.

Xaver

Proč? Jen uvažuju nad tím „zaplacením“, ne že se to nemá používat. Prostě tohle se samo nezaplatí, jedině, že se tím ušetří oproti klasické posunovací lokomotivě.

SYN

A to „jedině“ celkem stačí…

Jirka

Vaše argumentace je vynikající 🤣

Lukáš Chytil

Když urychlí přísun/odsun vozů a jednotek z/do haly, tak zaplatí, lepší efektivitou práce.

Xaver

Nezaplatí. Za posunovaní nikdo nic neplatí. Jedině se tím ušetří náklady oproti standardní posunovací lokomotivě.

mgr.pavel

Bingo. Ušetříte náklady. Z ušetřených nákladů se vám to zaplatí.

SYN

Ostatně i to že práce půjde pravděpodobně rychleji (nebude se tolik čekat) je nejspíš přínos který lze vyhodnotit finančně…
Tak jak to berete vy se „nezaplatí“ ani ty haly, ani to depo… nikdo za uložení vozů mimo povětří nic nezaplatí, a přece je to lepší tak udělat…

tarten

A jaký zisk generuje, že nosíte gatě? Fajn, příště půjdete do rachoty nahatej. 😀

Je přece jasné, že zisk je generován jedině v patřičném ekonomickém kontextu. Vždyť tohle jsou úvahy jak za nedovtipy Engelse…

Pavouk

Když jsme nemohli sehnat fíru, tak jsme si občas ve Vršovicích z rotundy některé mašiny vytlačili sami. Ne vždy to tedy šlo, na Sergeje by to chtělo hodně lidí a nesmělo by nás na koleji čekat žádné zhoupnutí.
Také jsme v tu chvíli podle vás negenerovali zisk. Ale přesto se to všem vyplatilo.

Leinad

Na obsluhu tohohle bazmeku taky bude snad potřeba někdo proškolený. Nebo ty zkoušky na dálkové ovládání budou jednodušší, než na fíru v kabině?

Leinad

Lepší slovo by bylo „ušetří.“
Jinak zákazník si samozřejmě neplatí šoupání po depu, ale zatím je to technologicky nutné k tomu, co zákazník chce.

tarten

A co samo o sobě generuje zisk? Vagón bez mašiny? Mašina bez vagónu?

czhunter

Ale generuje úspory.

A úspora je de fakto (nikoliv de jure) to stejné co zisk (protože peníze – na rozdíl od krypta – na sobě nemají napsané, za co jsou)

noerf

Může to projíždět i myčkou? Pro tento lehký posun ideální věc, není třeba lokomotivy a fíry, tedy výrazná úspora nákladů.

Milan1999

V Českých Budějovicích je posunovadlo na myčce.