Dá se brát nabíjení jako povinný odpočinek? Čeští autodopravci vyjednávají pravidla pro nástup e-trucků
Elektrodomíchávač testovaný v Praze. Zdroj: Skanska

Odbory namítají, že i nabíjení baterií kamionu je pro řidiče práce.
Odbory jsou v kontextu tohoto tématu co? Za pětadvacet let praxe jsem jaksi nepostřehl, že by nějaké odbory kolem dopravy fungovaly. Zní to jako přihřejeme si polívčičku, ale o práci řidičů ve skutečnosti víme houby. Až se tzv. odbory začnou zajímat o otrockou práci řidičů ve skladech řetězců, o protizákonné požadavky na vrátnicích a podobně, pak ať se vyjadřují k dalším tématům. Prozatím jsou ale jen parazitem.
Já nevím, ale všichni majitelé EV tvrdí, že nabíjení je mnohem lepší jak tankování, že museli jezdit na ČS a teď nemusí. Tak možná by to měli u nákladní dopravy vyřešit stejně a bude klid. Prostě nákladní auta budou jezdit maximálně v okruhu 150km a problém bude vyřešen.
Elektromobily skutečně jezdit na pumpu/nabíječku na rozdíl od fosilních aut nemusí.
Auto si večer, když víte, že už s ním nepojedete píchnete do zástrčky/wallboxu a jdete hajat.
Ráno máte auto nabito a zatím co fosilní otrok je v područí pump a musí jet na pumpu a nakoupit benzín/naftu, protože si je sám nedokáže vyrobit, tak elektromobilista není ničím otrokem a nabíjí kde chce, protože elektrika je všude. Když si pořídí soláry, tak má svoji i elektriku do EV.
Myslím, že děláme bouří ve sklenici s vodou. Kolik dopravců dovolí řidiči dobíjet za 0.6-0.8 EUR/kW na rychlonabíječce někde na odpočívce? Žádný. Nehledě na to, že už teď kamiony nemají kde parkovat. Navíc manipulace s přípojkou nezabere víc než 2 minuty, to na bezpečnost provozu nebude mít zásadní vliv. Šofér si dá kladívko a pak si je přepne na lůžko. To zvládne i opička z Balkánu.
Ty náklaďáky nemůžou odpočívat v depu/skladu kam dojedou pro zboží?
Mohly by, pokud by tam byly nabíječky. A pokud to umožní depo/sklad. Ale problém je spíše ten, že se řeší spíše dobíjení „po šichtě“. A u většiny aut je to každý den někde jinde než na skladě. V praxi momentálně absolutně nereálné. Maximálně pro auta v denním režimu.
Cely to vidite spatne .. ani na sidlisti ci u obchodaku nebyly pred 10 lety nabijecky. Prvni budou logisticky centra toho sameho provozovatele, pak se pridaji vetsi provozovatele. To ze nebude nabijecka nekde v horni-dolni, kam prijede jeden nakladak tydne? Ano …
V pořádku, já s vámi souhlasím. Nemůžete ale srovnávat osobní dopravu s nákladní. Osobní auto si nabijete například během nákupu v marketu. Nebo při pití kávy na pumpě. Většina lidí pochopitelně doma. A nepotřebuje ho běžný člověk nabíjet denně. Není navíc omezen nijak časově, ve smyslu povinných přestávek apod. U nákladních aut se bavíme o každodenním nabíjení plné kapacity akumulátorů. Vzhledem k tomu, že logistická centra tvoří jen zlomek toho, kde se nákladní doprava pohybuje, tak je to pořád hudba daleké budoucnosti. Samozřejmě, pokud by stačilo nabíjet auto jednou za tři dny třeba 2h, nemám absolutně nic proti.
17Kč/kWh? To by měli hodně nevýhodný tarif. U Ionity lze nabíjet za 10,50Kč/kWh. Spotřeba, pokud jsem dobře postřehl je kolem 105kWh/100km u plně naloženého kamionu (40t). Tedy cirka 110Kč/km.
Diesel jezdí za 33L/100 při 40t. Krát 38Kč/litr nafty. 125Kč/km.
Asi Vam tam nekde lita desetinna carka ;). Naklady na naftu u moderniho naftoveho tahace s navesem opravdu nejsou 125 kc/km.
Nejen to, 42 tun u naftové soupravy znamená 27 tun nákladu, u baterek je to s bídou 24 tun. Takže nakonec štreku musíte otočit vícekrát.
Diesel se netankuje za 38 Kč/litr (alespoň neznám žádného z dopravců, co by bral tak nevýhodnou naftu), dále kamion (alespoň moderní – tj. ne starší než 10 let) opravdu nežere 33l při 40t (možná na nějaké hodně kopcovité trase). Moderní motory umí o 5l méně naprosto v pohodě.
Jinak Vám naprosto lítá přepočet na kilometry, to fakt jste o řád jinde, než je skutečnost. Stačí sundat zelené brýle a třeba to uvidíte.
asi to za kolegu přepočítám, cca 11kč/km u elektřiny dle jeho vstupů, cca 9kč/km u nafty při ceně 32 kč/l a 28l/100km. paradoxně tak kopcovitá trasa je místo pro eletrotahač, protože se tam jízda z kopce dá zrekuperovat a ne propálit v motorovce nebo retardéru, zatímco rvaní se s odporem vzduchu na dálnici je (zatím) doménou nafty. pojďme se poučit z historie, Bertha Benzová taky při první dálkové jízdě kupovala benzín v lékárně a z jejího počinu si tehdy lidi ťukali na čelo. a výsledek? ano bylo to poprvé, ale rozhodně ne naposled, co někomu stará vzala bez dovolení auto… Číst vice »
Ten Bill Gates se vám povedl – myslím to vážně. Když o něj novináři mluví jako o vizionáři – tak se vždycky směju až se za břicho popadám. Vždyť všechno převzal / okopíroval.
Windows není jeho myšlenka. PC myš taky, Word taky ne. Internetový prohlížeč taky ne. Atd. atd. A s tou pamětí je to taková třešnička na dortu
Nafta za 38Kč? Aktuálně tak spíše za 31Kč když už.
fakt? Francie, Německo, Španělsko, Itálie taky?
Tak ten třetí požadavek česmadu je pěkná prasárna. Jako strojvedoucí mám denní odpočinek třeba 7 hodin. To by někdo mohl zkusit mě v půli odpočinku vzbudit, ať jdu něco v depu přestavit. To by si sháněli na ranní vlaky jiného strojvedouciho. Takové přerušení spaní je ohrožení bezpečnosti na silnicích, tak doufám, že to přes odbory neprojde. Ať si udělají tolik nabíječek, aby tam každý řidič mohl trávit celý denní odpočinek.
ty jsi hodně mimo, když by jsi chtěl pro každy e-track na 11/9 hodin obsadit nabiječku 😀
Asi jsi nikdy neplul na trajektu, a netušíš jak funguje přerušení denního odpočinku. Navíc stanovená doba denního odpočinku stanovuje pouze minimální dobu.
Proč tolik nabíječek?
Jako s myšlenkou souhlasím, ale možností by se našlo. Pokud se nabíjí kolem půl hodiny, tak mezi tím má řidič pauzu na oběd (a když to doběhne za 29 minut, stejně řidič má 30 pak to odpojí a popojede).
Pokud se to nabíjí 3 hodiny zatímco řidič chrápe, tak s tím cukne někdo jiný (manipulační řidič na popojíždění po garáži/odpočívce).
Náklaďák není osobák, aby se nabil za půl hodiny. Ten nabíjíte hodiny,
Ne vždycky se nabíjí z 0 do 100 na pomalé nabíječce. 😀
To nabíjení obvykle netrvá několik hodin takže pokud nespíte při prvním doteku s postelí kterýžto následuje hned po otevření ubytovny tak vám nehrozí nějaké burcování uprostřed noci…
Jako že nabijete kamion za deset minut? To si patentujte a budete miliardář, takhle jste jen k smíchu.
Takže zelená loby nám chce snížit bezpečnost na silnicích, jen aby dopravci ušetřili pár korun na mzdách řidičů.
Pár korun? I podělaná minuta přerušení odpočinku může vést k desetitisícovým flastrům (a statisícovým u dopravců). Pořád mi nikdo nevysvětlil, jak 1 minuta vede k tomu, že řidič je pak nebezpečný. Prostě povolme přerušení možnosti odpočinku za účelem uvolnění/nájezdu ke stojanu, bezpečnost to neovlivní (ať si říkají šotoblbouši co chtějí – protože nikomu jinému neleží kamiony tolik v žluči).
Novodobý otrokář se ozval. Ani byste své zaměstnance nenechal v klidu vyspat. Já třeba mám problém na povel usnout, pokud to není někdy pozdě v noci. Takže usnu třeba za hodinu a za treba 3 hodiny budu muset vstávat, úplně se probrat, opláchnout obličej, když mám řídit. A pak můžu začínat usínat znovu. Během 45 minutové pauzy přes den není dobíjení problém. Ale po 9 hodinách řízení by mělo být placené dobíjení, přestavení a až pak denní odpočinek. Rozhodně nestojím o to, aby mě podle vás odpočatý kamioňák sejmul na silnici. Chudáci kamioňáci. Tohle požadovat po strojvedoucim by si nikdo… Číst vice »
To je právě problém Vás na dráze, vše je strašně obrovský problém. Mohu se zeptat, PROČ byste chtěli mít zaplacenou celou dobu nabíjení, když jen vložíte kabel do zástrčky? Proč pokud u toho neasistujete po celou dobu nabíjení, tak PROČ byste to chtěl mít proplacené? Jako chápu proč, ale nenažranost nepovažuji zrovna za ctnost.
A ne, nemám dopravu, otročinu z dopravy dělají velké řetězce, ne tady úkon vytažení kabelu (a kdo říká, že by Vás budili v půlce spánku – zase jenom vy, abyste podpořil své nesmyslné tvrzení).
Tak mi vysvětlete, co myslíte tím přerušením odpočinku? Jo ono by to šlo udělat i tak, že řidič bude treba 3 hodiny dobíjet, pak třeba hodinu hledat jiné místo na odstavení a pak teprve bude čerpat denní odpočinek. Na tom ale opět bude škodný řidič, protože místo treba 9 hodin bude někde trčet 13, z toho 12 zadarmo.
Na dráze máme zkrácený odpočinek jen 7 hodin, tak rozdělit ten denní odpočinek u kamionu na 2 a 7 hodin by nemusel být problém. Pokud se ten krám nabíjí déle nez 2 hodiny, tak už bych to jako problém viděl.
Takže 45 minut pauzy během dne a 11 hodin večer už je problém. Ještě k tomu po 6 hodinách přerušit pauzu a odjet z nabíječky. A další dvě hodiny hledat volné místo. To jsou super vyhlídky.
počkej až budou plug-in hybridy v kamionech, to se bude stím přerušením pekne hrat. kamion bude primarne jezdit stejnak na naftu a ta mini baterka bude akorat na vahu, protože elektrické modely mohou mit o 2 tuny nad limit
Nějak to nejde dohromady, 2 tuny a mini baterka…
Jestli to s rěmi e-trucky bude jak s převodem nákladu na koleje, tak je to zbytecné řešit. V roce 2030 by mělo-hahaha. Pohádky ovčí babičky.
Už to bylo. Elektrifikovaná dálnice, nabije se jako trolejbus a pak kus jede na baterku. Nefungovalo.
cesmadu jde hlavne o to aby ridic za tu dobu kdy ceka na nabijecce nedostal ani korunu i kdyz ridic za to ze ceka na nabijecce nemuze, jestli jsem to spravne pochopil
Pokud řidič udělá zákonem vyžadovanou přestávku – odpočinek – a poslední věc před odpočinkem bude zapojení nabíječky a první věc po odpočinku bude odpojení nabíječky, tak kde je problém?
a co kdyz se bude nabijet dyl nez je potrebny odpocinek? protoze pochybuju ze bude za 30 minut nabito do plna. to bude placeno nebo ridic dostane za cekani 60% jako prekazku v praci?
Ale vy přece nemusíte nabíjet jen do plna…
Nemusíte. Za předpokladu, že víte přesně jaká vás čeká vzdálenost, že dokážete odhadnout provoz na cestách, a víte kde je další nabíječka.
To ať si domluví řidič s firmou (např. nějakou vnitrofiremní směrnicí kdy jak postupovat). Dokud přitom budou splňovat zákony, je to na nich. Legálních možností které nikomu nekřivdí je několik.
No a jak se platí dneska když tankuje??
Stojí se na kladívkách, bere se to jako jiná práce a v Belgii i Francii se flastruje za to, když si při tankování uděláte pauzu. Protože u toho musíte stát, hlídat aby nevylétla pistole z hrdla, zavírat nádrže. Je to to samé jako měnit žárovku. Ale když zůstanete hodinu na nabiječce, přece krom zápojeni konektoru a přiložení čipu nic neděláte. Nehlídáte, aby vám něco nepřeteklo, můžete si jít nakoupit, udělat si něco k jídlu nebo se na tu hodinu natáhnout, nebo něco pustit na noťasu
„připojení“ a „odpojení“ je jasné (u obou způsobů) ale teda „hlídat hubici aby nevylétla“ to je takové… hm asi poplatné některým poněkud starodávným stojanům holt. U elektriky samozřejmě nehrozí, hlídané elmag. západkou… jak říkáte lze dělat cokoliv.
zajdete nekdy na dopoledne na čerpací stanici, ale na nejakou kde je jedno auto za druhym a tech vyskočených pistolí uvidíte celkem dost nebo staci se zeptat obsluhy kolikrát za smenu musí jit uklidit stojan od nafty a zasypat sorbentem…
Tohle je krásný příklad, jak někdo mudruje o věcech, kterým nerozumí. Teoreticky ano. V reálu s touto infrastrukturou těžko.
Tak pokud řidič akorát zapojí kabel a pak bude v kabině jíst svačinu, jak by tohle jako měla být práce?
Však pořádně si nacpat bachor dá taky práci 😀 Kromě toho AETR jako norma pro nákl.dopravu je zbytečně složitá se spoustou balastu okolo. Mělo by dojít k revizi a podstatným změnám.
AETR se bude ještě zpřísňovat. Nové tachografy už poznají, kdy se nakládá a skládá a bude nový čudlík na něm přímo pro nakládku a vykládku, takže řidič už nebude moci udělat při tom přestávku.
Souhlasím
vsak nikdo v evrope podle AETRu nejezdí, od toho tu máme 561 ne?
Čumí na budíky „kdy to bude“ a jakmile má hotovo, popopjíždí aby uhnul dalšímu. 😀 ale jo, na začátku má rozumný odhad(půl hodiny) tak nemusí být u toho
Jo, kontrlovat číslice jestli správně přeskakujou 🙂