Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Dálnici D4 chtějí financovat a stavět dvě sdružení, ceny nepřesahují 20 miliard

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
První česká dálnice za soukromé peníze. Soutěž je ve finále.

Soutěž o dostavbu dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí je po více než dvou letech od vypsání ve finále. Ministerstvo dopravy dnes obdrželo dvě nabídky, ze kterých vybere vítěze. Oproti očekávané ceně ve výši téměř 25 miliard jsou obě nabídky výrazně nižší.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a po 25 let se o ni bude starat (včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů). Stát mu to bude splácet. Jde o pilotní projekt PPP na českých dálnicích. Pokud vláda a Poslanecká sněmovna schválí smlouvu s vítězem do konce roku, začne se podle ministerstva dopravy stavět v březnu. Hotovo má být za tři roky.

Stěžejním hodnotícím kritériem soutěže je takzvaná čistá současná hodnota plateb za dostupnost svěřených úseků dálnice. Tyto náklady stát zaplatí v průběhu provozu dálnice za 25 let. Stát přitom začne koncesionáři platit až poté, co bude dálnice odevzdána k provozu. Úhrady v podobě plateb za dostupnost jsou vázány na to, že dálnice bude po celé období provozu pro její uživatele dostupná ve smluvně definované kvalitě. Koncesionář vybuduje vedle dálnice i nové středisko správy a údržby, a to v blízkosti křížení se silnicí I/19.

„Jsme velmi blízko, a pokud vše dopadne, půjde o historický průlom ve financování infrastruktury v České republice. Úspěšná realizace projektu PPP na D4 se stane milníkem pro další využití modelu PPP pro výstavbu a provoz dopravní a další potřebné infrastruktury,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Další na řadě k využití projektu PPP by mohla být středočeská část D3.

Projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) na D4 je jednou z největších státních zakázek poslední dekády.

Účastníci soutěže a cena:

1. Konsorcium DIVia (tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS): 16.554.520.243 Kč

2. Konsorcium Via 4 – jižní spojení (tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management GmbH, Macquarie Corporate Holdings Pty Limited (UK Branch), Obrascon Huarte Lain, S.A., Egis Projects S.A. a SK Engineering & Construction Co. Ltd.): 18.283.543.000 Kč

Kromě ceny budou předmětem hodnocení nabídek i dva kvalitativní parametry dálnice při zpětném odevzdání státu (pozitivně je hodnocena vyšší než minimálně požadovaná kvalita). 

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirko

pocitam ze se firmy nebudou ohlizet na nejake ty rado by spolky ´kterym jde predevsim o lidi teda kecam o myši,potkany a krysy. Tak snad se to postavi a doufam ze poradne, ne ze za 2 roky se to z casti rozkope aby se tam osadil treba jen kabel. Jak to zname v celem cesku uz dlouha leta. nove se postavi a vzapeti se to pro jistotu rozkope aby se to pak spatne dodelalo.

Honza

Ja bych žádný vyberko nedělala stejně je to předmětem korupce a firmy neslibujou hory doly a pak je stejně všechno jinak.
Nešlo by to zrealizovat tak že, přihlásí se dejme tomu 5 firem a je potreba postavit 100 km tak to rozdělim na 5 useku a každá ať začne makat současně. Jakmile bude mít naka hotovo, může pokračovat na úseku jiné firmy a tím pádem extra motivaci sebou mrsknout. Pak už jenom ohlídat aby to neodflakli.

Milan

Samozřejmě by to šlo vypsat jako klasické tendry, ale pak by musel stát peníze zaplatit řekněme v průběhu 3-5let a ne v průběhu 20let. Je to stejné jako s hypotékou – taky si můžete koupit dům za keš a nebo si vzít hypotéku na 20let… Investovat velké peníze jednorázově do velkého projektu, nebo splátky rozložit a mít víc peněz na jiné projekty… Pokud jde o korupci, tak ta ze stavařiny prakticky vymizela nejhorší věci se děli v 90letech – od té doby se jednak zkvalitnili zákony a jednak zvýšila konkurence. U akcí které se soutěží otevřeně pak nemají firmy prakticky… Číst vice »

Pavel

K tomuto obsáhlému komentáři není co dodat. Sám se stroji dělám. A není jednoduché sehnat podobného blázna

Mirek

No , ono to u veřejných zakázek funguje i jinak -firma soutěží a cenu podstřelí. Pak to vyhraje , je s marží na nule a začne to očesávat ( pokud nelze najít důvody pro navýšení rozpočtu). Výsledkem je , že třeba obec dílo převezme , aby se něco nezvrtlo a nemusela vracet dotace. No a pak se opravuje za další ,nyní už obecní peníze.
Výběrko vyhraje firma , co s bídou kývne na tříletou záruku , ale jiná a dražší , jistá si kvalitou materiálů a prací , dá záruku 10 let a neuspěje.

Honza

Ja tedy spíš platím hotově než hypotéku protože půjčka vždycky stojí něco navíc a většinou ne málo. Když mohla národní banka v roce 2014 vytisknou miliardy korun a nakoupit za ne eura aby devalvovaly menu a tím podpořily průmysl, tak proč nemůžou dát peníze na infrastrukturu která by prospela celé ekonomice. Tak vy říkáte že dneska už se nedělají při výběrkach finty s nahrivanim kulicek a ze politici si už nenosí výslužky v krabicích od vína. No nevím ale moje sestřenice co dela v plzni pro jednu stavebni firmu mi jeste pred par lety rikala ze bez uplatku to proste… Číst vice »

bkv

„Tak vy říkáte že dneska už se“ a „jeste pred par lety rikala“. Musíš se rozhodnout jestli mluvíš o dnešku nebo o době před několika lety…

Honza

Tak rekla mi to asi pred 10 ale ja bych se tomu moc divil kdyby se v tom něco změnilo í když pan Milan říká opak.

martin

nemáte tak uplně pravdu. resp stačí se podívat třeba na vlastnictví obaloven, které leckdy určují cenu. některá jsou s.r.o, proč asi..některé vlastní konkurenční firmy..proč asi..a firmy to dělají pro výdělek a ten se odvádí mimo tuhle republiku nepočítaje odvody za zaměstnance a další věci. jinak jde vše ven. nikdo to nedělá proto aby na tom vydělal stát. jediný co nás v tomhlo případě může těšit, je to,že od roku 97 se to konečně pohnulo. D3 a posázaví je utopie na 20let a tak se tahle trasa stane páteřní pro jih

Inspektor státních drah

Takhle se to dělalo za první republiky a za protektorátu. Na trasu silnice se nahnali deset firem, každá postavila svůj úsek…

Miss

Já jsem schopen to postavit za 18!

Démon

Konečně udivíme, že se dá za 2 roky postavit 32 km dálnic a ne 4 roky jak je tomu zvykem.

Jiří 3

Záleží, jak budou jednotlivé dílčí stavby náročné.

J.K.

A co vůbec úsek Písek – ČB, ten se nějak plánuje?

Démon

ANO, viz. web ŘSD

Ryno
Jihočech

No to je docela dobrá připomínka.
Dostavěním D4 dojde zcela určitě k nárůstu dopravy i na 1/20, která je už teď docela mazec, nevím jestli 2+1 bude stačit, ale lepší než nic.

PetrN

z hlediska intenzit jsou horší případy, např. I/50 Slavkov u Brna – Uherské Hradiště – Uherský Brod a tam ani ten 2+1 nikdy nebude a potenciální odlehčení ve formě D49 v nedohlednu

Frantisek

Mně pořád vrtá hlavou, proč se v souvislosti s dálnicemi mluví o úlevě, když naopak bordel vždycky spíše přibude…

PetrN

poslední odkaz na čtyřpruh měl být tento 🙂
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/188/infoletak_s20-pistin-ceske-vrbne.pdf
jen mi přijde škoda že ta část v uspořádání 2+1 od Písku po Pištín nemá všechny křižovatky MÚK, jen ty hlavní

Vojtěch

Situace na silnici II/102 by odpovídala smluvené kvalitě?

Anonymus

Hodne dobra cena. Uz aby se koplo. Pomuze to i D3 pres vychodni jizni Cechy a Benesovsku

Frantisek

Té poloprázdné dálnici, nota bene v nejslabším směru, je potřeba pomáhat další dálnicí? Ještě tak tomu Benešovsku bych věřil, ale…

svojsin

František: Řekl ultrašotouš, pro kterýho jsou 3 lidi ve vlaku slušné využití, značící velký potenciál….

Michal

Vinci je správná volba 👍 a kdyžje zaukolujete tak ať dálnici naprojektuji a postaví úplně stejně jako mají své dálnice ve Francii včetně odpočívek

Jarda Š.

No uvidíme, jak se s takovou velkou stavbou Eurovia popasuje (pokud VINCI vyhraje).

X 1

Práci Eurovie (Vinci) známe z Ostravska. Stát za to tehdy zaplatil.
Když se jim opět povede zvlněná dálnice, tak lze logicky předpokládat, že jim to opět obyvatelé ČR zacálují.
🙂

Jan Sůra

Neznáte. Stavěla společnost ODS – Ostravské dopravní stavby. Tu Eurovia koupila až poté, co dostavěly dálnici ODS.

zesp

No, ve Francii se to možná dělá tak, jak má. Ale u nás kvůli slabému státnímu dozoru mají všichni odrbat, jak se dá… A za větší peníze, než v té Francii… Takže bych moc nejásal.

náhodný kolemjdoucí

Ono to vypadá pěkně, že se stát zbaví veškeré zodpovědnosti a případné náklady nad rámec vysoutěžené částky nezatáhnou daňoví poplatníci, nýbrž koncesionář.
Česká realita ovšem vypadá tak, že to koncesionář nezvládne, smlouva bude rozvázána, stát proplatí uznatelné náklady a dostaví to sám, celkové náklady nakonec astronomické.

Příklady z praxe: Salini Impregilo na D3, Grandi Stazioni na Hlaváku.

Vím, že (možná nesprávně) porovnávám koncesionáře se zhotoviteli, ale princip je stejný. Jdou do soutěže s podstřelenou cenou a pak neplní smlouvu nebo vycouvají přesně v ten moment, kdy to pro ně přestane být výhodné.

Lemmy

Tak podle stejně debilní logiky bycho mohli říci, že to naopak bude úspěšné, protože drtivá většina zhotovitelů dílo dokončí.

looking4bucho

Mam tomu rozumet tak ze do jara 2024 postavi vsech 32km dalnice? Tak na to si (doufam) pockam. V tom neni zadna skodolibost, ale 32km na jedne dalnici za 3 roky se v tomto state nepostavily od – asi od nikdy. Navic tou dobou by udajne mala byt hotova i D6 a temer cela D7. Tak na to sem opravdu hodne zvedav 🙂

Gale

Nápodobně! Jednou se to sice už stalo – D11 od Libice k Sedlici, skoro 42 km, se začala stavět v lednu 2004 a otevřela v prosinci 2006 – ale to bylo za úplně jiných podmínek, terénních i personálních..

zesp

A D5 úsek Plzeň – Rozvadov v roce 1997…

Viťa

Tak ony se dálnice nemusí stavět jen po čtyřkilometrových úsecích, jak je tomu v Česku zvykem :D. Byla by to příjemná změna

SaulGoodman

Právě, ten zhotovitel bude mít motivaci to dokončit a otevřít co nejrychleji. A pokud vím, je plán to stavět celé najednou. Ono to i celkem dává smysl, časově náročné věci typu mosty se mohou dělat najednou a různé rychlejší práce se mohou dělat postupně na jednotlivých úsecích, čímž se ale zase optimálně využijí lidé. Možná naivně si to představuji tak, že když třeba skončí zemní práce na prvním úseku, přesunou se na druhý, na prvním se mezitím bude válcovat štěrk, pak se party posunou na třetí a druhý, a na prvním začne asfaltování atd. Prostě by to mělo umožnit efektivnější… Číst vice »

PetrN

jenže ona i ta D4 je rozdělená na 5 dílčích úseků (takže průměrně 6km/úsek), které by se nebýt PPP stavěly/soutěžily každý zvlášť, ale třeba v jeden čas a nebo taky ne… 🙂

Vladimir

Na tomto pochybacnem mysleni jde krasne videt jak se zapomina. Vzdyt staveni celych useku dalnice je bezna zalezitost a dokladem je vystavba D1 Lipnik n.B. – Ostrava, nebo Ostrava – Polske hranice. Prvnim pripade se jedna o vice jak 70km a v druhem cca 20km. Rok 2010 preci neni tak daleko abychom zapominali.

zesp

Omyl – D1 byla v těch 70km dost rozfázovaná – napřed Lipník – Bělotín, pak Rudná – Bohumín, pak až Rudná – Bílovec (dobíral si Bíloveckého starostu, že si zařídil dálnci do Ostravy), následovalo z Bohumína na hranici a nakonec došlo k propojení obou konců mezi Bělotínem a Bílovcem. Dlouho se tu jezdilo obousměrně v jednom pásu, druhý se teprve dodělával. Nejdelší najednou zprovozněný úsek byl z Plzně do Rozvadova na hranice D v roce 1997… Pak už nic moc…

Vladimir

Ja jsem na teto dalnici jezdil na kole v kuse jeste pred otevrenim a mohl jsem dojet az ke klimkovickym tunelum z Lipnika a delal jsem to. Je pravda, ze usek do Belotina byl otevreny drive, ale maximalne tak rok a ze se jezdilo v jednom pruhu – ano to je pravda v dobe krize nebyly lovaky na dodelani obou pruhu. Nicmene pojintou je, ze cele useky se stavely najednou s rozestupem praci max 1 rok. Vlastne podobne se stavi aktualne i D3.

PetrN

ono je přece úplně jedno jestli se staví 5 nebo 30km dálnice, jen si někteří myslí (neříkám že je to váš případ) že platí snad přímá úměra v době výstavby k délce dálnice, že by snad měly být 2 km úseky hotové za půl roku (z různých diskuzí) a tak podobně 😀 D11 se taky staví v kuse cca 23km (jen rozdělená na 2 úseky) a bude otevřená najednou, s dalšími relativně dlouhými úseky (nebo 2 navazující úseky) můžu pokračovat: D35, D3 kolem ČB (když pominu ten problém s tunelem).

franzJosej

pokud by privatfirmy pracovali ja Rsd tak budem zrat travu

Jakub (easydrink)

A jakou firmu s ŘSD třeba srovnáváte?

koleyy

On píše Já ŘSD… to je něco jako Já sám velký… on sice neumí moc psát, čeština mu ve škole moc nešla a asi nejen ta (netuší třeba, že se píše Franz Josef), ale je king.
Nepochopíš. Nesnaž se, nemá to smysl.

Kuba

Na všechny úseky je pravomocné ÚR vč. verifikace EIA, na část jsou vydaná a pravomocná SP, na něco ještě běží stavební řízení a na poslední úsek se bude stavební řízení teď zahajovat. Takže odvolání jenom do stavebního řízení.

Pepa

No právě. Takže rozdíl pro standardnímu postupu hlavně v 5 úsecích najednou. Ale to by snad šlo i bez PPP, ne?

Paja

Tak jistě že šlo, teď se takhle staví obchvat ČB a plánuje se taky tak (v kuse) stavět i D3 na severu. Ubyde problémů s různými dopravními opatřeními, průjezdy staveništěm a nutnosti budovat staveništní přeložky, takže se to zdá poměrně rozumné.

svojsin

Taak ještě nějaký to odvoláníčko apd. v r. 2074 už bude D4 skoro dostavěna.

SaulGoodman

Možná jsem optimista, ale tohle by snad nemusel být ten případ. Pokud vím, tak „papíry“ už jsou minimálně z naprosté většiny hotové, jsou vydaná i stavební povolení. Odvolat se může jedno z těch dvou konsorcií, ale to by nemělo být takhle na dlouho. Politicky by to snad taky neměl být problém, je to levnější, než se čekalo, stát to rozpočet hned nebude nic, a kilometry dálnic se vždycky hodí.

ene bene

Je to půjčka, jen v trochu jiném kabátě. Dluhy, dluhy, dluhy…

Dizgrafyq

Dalnice financovane statem jsou take na pujcku, jen v klasickem kabate. Dluhy, dluhy, dluhy… V zari dela schodek rozpoctu cca 250 miliard

Jakub

To že nemáme vyrovnaný rozpočet je jedna věc, ale že PPP je dlouhodobý závazek (ať máš rozpočet vyrovnaný, nebo schodkový) je snad neoddiskutovatelné, ne? 🙂

SaulGoodman

Tak já si samozřejmě nemyslím, že by to stát nemusel ve výsledku zaplatit 😀. Ale mluvil jsem o politickém hledisku. A řekl bych, že tam je právě výhodou, že se nemusí těch 20 mld napsat do rozpočtu hned, ale bude se to tam psát postupně, navíc až po dokončení stavby.

Jarda Š.

Ano a po dobu výstavby to naopak nějaké peníze do rozpočtu přinese.