Dálnici D4 chtějí financovat a stavět dvě sdružení, ceny nepřesahují 20 miliard
První česká dálnice za soukromé peníze. Soutěž je ve finále.
Soutěž o dostavbu dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí je po více než dvou letech od vypsání ve finále. Ministerstvo dopravy dnes obdrželo dvě nabídky, ze kterých vybere vítěze. Oproti očekávané ceně ve výši téměř 25 miliard jsou obě nabídky výrazně nižší.
Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a po 25 let se o ni bude starat (včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů). Stát mu to bude splácet. Jde o pilotní projekt PPP na českých dálnicích. Pokud vláda a Poslanecká sněmovna schválí smlouvu s vítězem do konce roku, začne se podle ministerstva dopravy stavět v březnu. Hotovo má být za tři roky.
Stěžejním hodnotícím kritériem soutěže je takzvaná čistá současná hodnota plateb za dostupnost svěřených úseků dálnice. Tyto náklady stát zaplatí v průběhu provozu dálnice za 25 let. Stát přitom začne koncesionáři platit až poté, co bude dálnice odevzdána k provozu. Úhrady v podobě plateb za dostupnost jsou vázány na to, že dálnice bude po celé období provozu pro její uživatele dostupná ve smluvně definované kvalitě. Koncesionář vybuduje vedle dálnice i nové středisko správy a údržby, a to v blízkosti křížení se silnicí I/19.
„Jsme velmi blízko, a pokud vše dopadne, půjde o historický průlom ve financování infrastruktury v České republice. Úspěšná realizace projektu PPP na D4 se stane milníkem pro další využití modelu PPP pro výstavbu a provoz dopravní a další potřebné infrastruktury,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Další na řadě k využití projektu PPP by mohla být středočeská část D3.
Projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) na D4 je jednou z největších státních zakázek poslední dekády.
Účastníci soutěže a cena:
1. Konsorcium DIVia (tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS): 16.554.520.243 Kč
2. Konsorcium Via 4 – jižní spojení (tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management GmbH, Macquarie Corporate Holdings Pty Limited (UK Branch), Obrascon Huarte Lain, S.A., Egis Projects S.A. a SK Engineering & Construction Co. Ltd.): 18.283.543.000 Kč
Kromě ceny budou předmětem hodnocení nabídek i dva kvalitativní parametry dálnice při zpětném odevzdání státu (pozitivně je hodnocena vyšší než minimálně požadovaná kvalita).