D35 mohla být hotová o dva roky dříve a o půl miliardy levněji. Soud zrušil staré rozhodnutí antimonopolního úřadu
Podle soudu bylo rozhodnutí ÚOHS příliš formalistické. Zakázku za tři miliardy před dvěma lety zrušil jen kvůli formuláři.
Dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy mohla být už hotová a stát zhruba o půl miliardy méně, než za kolik se staví nyní. Zdražení a zpoždění způsobil svým rozhodnutím Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který více než dvěma lety zrušil první soutěž na její stavbu. Podle Krajského soudu v Brně bylo rozhodnutí příliš formalistické. Nový předseda ÚOHS Petr Mlsna proto verdikt podepsaný svým předchůdcem Petrem Rafajem zrušil.
Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na úřední desce ÚOHS. Antimonopolní úřad první soutěž na stavbu D35 zrušil v červenci 2018 v době, kdy úřad vedl Petr Rafaj. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) muselo vypsat soutěž znovu.
ÚOHS řízení, které znamenalo konec první soutěže, minulý týden zastavil. Stalo se tak na základě úspěšné žaloby ŘSD, které vyhověl Krajský soud v Brně. „Soud konstatoval, že se sice ztotožňuje s řadou obecných závěrů Úřadu, nicméně je toho názoru, že Úřad postupoval ve věci příliš formálně a zásadu transparentnosti vyložil s přílišnou tvrdostí ve vztahu k zadavateli a že se nedomnívá, že by v důsledku jednání zadavatele byla jakkoliv omezena soutěž o zakázku. Předseda Úřadu Petr Mlsna nyní na základě tohoto rozsudku prvostupňové rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Mlsna současně stáhl i kasační stížnost, která byla podána k Nejvyššímu správnímu soudu.
Zrušený miliardový tendr kvůli formuláři
ÚOHS zrušil v roce 2018 zakázku kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně. Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři.
„Zadavatel nedodržel zásadu transparentnosti tím, že poskytl dodatečné informace k zadávacím podmínkám netransparentním postupem,“ uvedl ÚOHS v prvoinstančním rozhodnutí v roce 2018.
Podle antimonopolního úřadu neupozornilo ŘSD dostatečně na změnu nového formuláře, který byl součástí nabídky. „Tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy,“ uvedl ÚOHS před dvěma lety.
Kromě zdržení se stavba také výrazně prodražila. Zatímco v první soutěži nabídla nejnižší cenu italská společnost Astaldi ve sdružení s tureckým IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret s cenou 2,833 miliardy korun, ve druhé soutěži vyhrálo zakázku sdružení Strabag, M-Silnice a SMP s cenou 3,388 miliardy korun bez DPH.
Podle ÚOHS nelze ale říct, že jeho rozhodnutím jde jednoduše vypočítat vzniklou škodu. „Právní názor na jednotlivé věci se vyvíjí, a to jak u Úřadu, tak u soudů. I rozhodnutí krajského soudu bývají revidována rozsudkem NSS. Krajský soud nám v této věci dal v řadě úvah za pravdu a dovozovat souvislost mezi rozhodnutím Úřadu a navýšením ceny při opakovaném zadávání zakázky bez znalosti daného zadávacího řízení je nepřesné. Zadavatel mohl při opakovaném zadávání například změnit zadávací podmínky,“ dodal Švanda.
Celkem 12,6 kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 by měl být hotový letos do konce roku. Stavba začíná u opatovické estakády, na trase jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy. Na trase je hned v úvodu kilometr dlouhý most přes inundační území Labe. Na stavbu navazuje úsek Časy – Ostrov, který staví sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky.