D35 do Vysokého Mýta mají postavit Eurovia a M-Silnice, stát ušetří přes půl miliardy
Vizualizace dálnice D35, úsek Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD
Stavba má začít v 1. pololetí letošního roku, čeká se na dokončení tendru na tunel Homole.
Úplně nejpodstatnější, ale nebude cena, nýbrž kolik shnilých pražců tam Eurovia nacpe. No budeme doufat, že onen kousek dálnice opět vydrží 3-4 roky, než do jeho opravy nacpeme 2-3 miliardy Kč a o to tu přece jde.
Koza se nažere a vlk zůstane celej.
Nějaký příklad, kdy nová dálnice vydržela jen 3-4 roky a do její opravy se nacpaly 2-3 mld. Kč, by nebyl?
Třeba Ostrava? Ale tam se ještě s pořádnými opravami ani nezačalo.
Výborně, takže to máme jeden (a skoro dvacet let starý) průšvih, kde ani zdaleka není jasné, zda jde o zodpovědnost dodavatele nebo zadavatele.
Měl byste ještě aspoň dva, tři případy?
Stát nic neušetří, jen si to neumí spočítat. Neopakujte pořád tenhle nesmysl.
Celá pointa rozdělení tohoto úseku na silnici a tunel byla, že tunel může být vysoutěžen dříve a protože také trvá déle postavit, dávají zvýšené náklady na administraci dvou zakázek namísto jedné smysl. No, dopadlo to nakonec úplně obráceně a rozdělení tak bylo spíš kontraproduktivní.
Pointa byla vyhnout se problémům jako na tunelu Pohůrka. Tunel tak vyčlenili z úseku a zadali jako Design&Build v očekávání, že to přinese úsporu času i peněz.
pokud by se jelo dohromady, tak logicky by vše trvalo delej. Možná by ani v tuto dobu nebyly podané nabídky. Ten tunel řeší už jak dlouho. Sice ano, původní myšlenka se minula, ale alespoň se nestojí a bude se stavit
Vždycky když vidím tu mapu, nebo když jedu kolem, si říkám, proč tu dálnici vedou tunelem, když by byla možnost ji vést blíže k I/35 a tam to stočit dolů a vyhnout se tak potřebě stavět tunel.
min. poloměry pro dálnice
to si nemyslím, že bude ten důvod, by to vyšlo
Ty důvody jsou pokud vím dva, je tam severně nějaké chráněné území a taky tam byla území rezerva na kanál DOL
Na I/35 je taky tunel, a to ta silnice vede už téměř po hřebeni kopce – východní ústí Hřebečského tunelu je v přibližně 550 m n.m. Na D35 jsou kladeny vyšší technickobezpečnostní nároky, zejména co se týče zakružovacích oblouků, klopení, stoupání, klesání atp., takže je lepší ji vést co nejdéle v nižší niveletě a udělat delší tunel, než složitě (a v provozu nebezpečně) stoupat/klesat .a dělat tunel krátký nebo žádný. Proto taky v těchto místech povede tunel v nadmořské výšce cca 420 m n.m. – a ten více než stometrový výškový rozdíl bude při intenzitě dopravy cca 20-30 000 aut… Číst vice »
Diky Radku! Mas to u nas vsech! Jen tak dale!
Ten chlap až jednou skončí, odejde rovnou do důchodu.
Ale az se otoci a pres rameno podiva za sebe, co vse rozhybal a dokazal postavit, bude pysny a spokojeny se skvelym pocitem naprosto skvele odvedene prace pro vlast.
Nerozporuji, že je schopný manažer. Ale je potřeba dodat, že ruce k tomu aby se ŘSD rozhýbalo byly rozvázány tehdy nenáviděným Ťokem. A to jsem volič vždy proti Babišovy. Nicméně, tohle je jedna z mála věcí, která se za vlád ANO povedla.
Kéž by to i na železnici šlapalo tak jako na dálnicích. Myslím že bychom všichni byli šťastný jako blecha.
Na to ale nejsou peníze, tak vláda vybrala jako prioritu dálnice.
To je nehorazna blbost!!!!! Do zeleznice tecou obdobne penize jenom diky naprostym diletantum na SZ je vysledkem investovanych desitek mld. prodluzovani jizdnich dob a vsichni se tvati ze je to v poradku. Hned vedle tohoto kousku nove dalnice mohla vzniknout trat poplatna 21.stoleti (tunel Chocen-Usti). A co vzniklo po 30 letech priprav? Zbastlenina v puvodni 160 let stare stope z dob Pernera s Vmax 80 km/h. A stalo to miliardy a 2 roky rozvraceneho provozu vlaku napric celou CR.
Obdobné peníze ne, dostali o dost méně. A rychlost ve zmíněném úseku je 85km/h 😀 ne, já vím, máte pravdu, SŽ je opravdu proti ŘSD neschopná, bez debat
Čím to ale je, že železniční stavby jsou na kilometr často i 4-5x dražší? Bylo to tak vždy?
Dálnice nemají troleje, zabezpečovací zařízení a většinou ani žádné zázemí. Dálnice také nemají pomatený zákon o drahách, který po dodavatelích vyžaduje nesmyslné schvalování drážním úřadem, kterému ale nenařizuje shcvalovací proces vůbec zahájit, natož aby se uznávalo schválení z úředně zaostalých okolních zemí jako jsou např. Rakousko či Německo. Skutečnou nejdražší položkou je ale zabezepečovací zařízení.
Však přece vidíte, jak šlapou opravy nádražních budov, ne?
Proč se čeká na tunel, když právě na úseku Ostrov-VM je navržen mezi Stradouní a tunelem provizorní sjezd?
Protože zemina z tunelu se využije na stavbu náspů II. části od tunelu po VM. A ten stejně nejde dát do provozu bez tunelu, který bude na delší dobu výstavby. Roli taky bude hrát, jestli oboje vysoutěží Eurovia nebo tam bude někdo jiný. Naopak ten první úsek od stávající D35 po provizorní sjezd u tunelu je hodně jednoduchý. Jsou tam dva malé mosty a 1 propustek. I když začnou v létě, tak se to dá bez problému do konce příštího roku zprovoznit (s trochou snahy i do konce letních prázdnin 2025). Sám jsem zvědavý na jakém termínu se dohodnou, jestli… Číst vice »
A proč trvá vyhodnocení nabídek na tunel Homole více něž půl roku? Není to dlouho?
Kaplice-Nažidla trvají také skoro 5 měsíců…
Stává se, že soutežící firmy chtějí ujasnit nějaké detaily, takže ping-pong s informacemi.
Tak ale to je spíš ve fázi dotazů uchazečů. Resp. po vypršení lhůty podání nabídek mohou být požadované doplňující informace, ale tedy investorem od uchazečů.
Ve fázi kontroly nabídek je to naopak. Zadavatel si ujasňuje, zda informace uvedené v nabídce uchazeče splňují zadávací podmínky.
Porad mi neni moc jasne proc se tam stavi ten tunel Homole, je to porad velmi rovinaty teren na okraji Polabi, stacilo vytahnout zatacku dalniceo cca 300-400 m na sever a zadny tunel nutny nebyl. Predpokladam ze v nem bude tradicni a naprosto nesmyslne snizeni rychlosti.
porovnani variant
S tunelem
https://en.mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9kl8CxXQwbhC16Ogs0Tlg90O3gq0N0he0W3gp0KWg50CHgn0fgsgY0ffdgW0fbW&x=16.0542483&y=49.9986756&z=13
Bez tunelu
https://en.mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9ksqCxXPiofc0gkAfc0g5Yfe0g14fb0gTHfT0gY3fV0VPfU0U0f616OfK0CHfS0f5HfS0fiWfY0fgsfS0fiWfL1At&x=16.0866065&y=49.9872260&z=14
Za bludišťáka: Byl by na té trase bez tunelu potřeba ekodukt?
Ten by na te trase bez tunelu sel provest, tak jako tak zarez by tam byt musel. A stavba prefabrikovaneho ekoduktu je uplne jina liga nez stavba plnohodnotneho tunelu, navic s trvalym omezenim rychlosti v nem. Nemluve o tom ze Homole je horninove velmi nesourody kopec navic se spoustou vody.
Nejspíš kolize s kanálem DOL.
Ano, relikt postkomoušů. Bylo jasné, že DOL nikdy nevznikne, ale v plánech to bylo a toto je důsledek.
Je mozne nekde najit kudy byl DOL planovan?
Zásady územního rozvoje, tam to bývá.
https://www.pardubickykraj.cz/zasady-uzemniho-rozvoje/61724/graficka-cast
A přímý odkaz je tady, 8 MB PDF
https://www.pardubickykraj.cz/viewDocument.aspx?document=17701
Tam je ta dalnice ale prave pekne namalovana mimo kopec Homole a DOL tam vubec neni uveden.
Zkuste si to hodně přiblížit, je tam jak D-O-L (nevýrazné kružnice s modrým okrajem), tak vedení dálnice v tunelu.
Mate pravdu, to aby si jeden na to vzal mikroskop. Ten DOL kdyz to jeden vidi byla neuveritelna megalomanie. Koridor pro dalnici tam je ale malovany stejne az k Malejovu takze jeste vice na sever nez jsem maloval ja. Spis ten koridor pro DOL je namalovan dost zvlastne bez ohledu na kopce, zlomy…. Marne se pokousim predstavit, jak tamtudy jede kontejnerova lod…. :-))))))
Tam se dokonce pod Homolí nesmyslne krizil tunel D35 a tunel DOL, výškově to v UP nikdo neřešil, v rámci SP DOL dělané na MD za dob exprezidenta se ten DOL tradoval mimo, aby nebylo nutné měnit trasu dálnice, která už tehdy měla UR, uply nesmysly v tom místě, ale to ZP kolem hory a na ní je skoro posvátné, vracet úvahy o D35 mimo tunel by stavbu zdrželo o roky, to nikdy za posledních 15 let nebylo ani uvažováno, holt ten nesmyslný tunel je cena za průchodnost uzemi v daném čase…
Moc bych si přál, aby se podobně úspěšně rozjely i stavby na železnici..
Tak do zeleznice tecou take nemale penize, akorat se pouzivaji na konzervace jiz opakovane konzervovanych nevyhovujicich stavu trati a vysledkem utracenych desitek mld. Kc je prodlouzeni jizdnich dob.
To by si asi přál každý. Ale to by muselo dojít k několika věcem.
1. pan S. by byl i s celou bandou ve vazbě
2. Bc. Svoboda v blázinci
3. Dobrá správa v úrovni vedení rozprášena
4. Radek mátl by musel vzít druhý úvazek a pracovat 40 h denně.
Ředitelství silnic, dálnic a železnic?
Na druhou stranu, když vidím, co chce dobrá správa provést s Vyškovem v rámci nové tratě Brno-Přerov, tak jsem možná rád, že to trvá tak pomalu…
Co chce provést s Vyskovem tak strašného, já tam teda nic hrozného nevidím
Že by vadilo ponechání nákladiště, kde se překládá především štěrk? A ještě byly nějaké dohady o druhém podchodu skrz.
Zabrání poloviny městského parku pro nový most, obří parkoviště pro 700 aut, spojení dvou částí města „pouze“ podchodem, ne podjezdem, opomenutí plánů města na autobusový terminál před nádražím, …
stavby jedou- oprava nádraží v plném proudu ;-). a jak jsem se zde nedávno dozvěděl, je to velmi důležité opravit všechna nádraží… a je to prý hrozný dar, že SŽ má tolik budov a musí musí! se o ně starat….