Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

D3: Tunel Pohůrka bude o rok později než zbytek dálnice, ŘSD, město a kraj hledají dopravní řešení

D3, výstavba estakády přes řeku Malši. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
D3, výstavba estakády přes řeku Malši. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Státu se zhroutily plány na dokončení celých 18 kilometrů dálničního obchvatu Budějovic najednou.

Komplikace s tunelem Pohůrka v Českobudějovické pánvi na D3 přidělávají vrásky samosprávě. Celá stavba dálničního obchvatu Budějovic měla být ukončena v jednotném termínu, a to v září 2022. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale oznámilo, že dva na sebe navazující úseky budou hotovy o rok později, a to ještě s vyjmutím tunelu Pohůrka. Ten bude dokončen až koncem roku 2024.

Zhroutily se tak plány na dokončení celých 18 kilometrů obchvatu naráz. Ministr dopravy Karel Havlíček a vedení ŘSD proto přijelo v pátek situaci do Budějovic řešit. Hledají se totiž varianty, jak nehotovou dálnici dopravně využít i bez tunelu, aniž by to výrazně zatížilo město a okolní obce.

„Zásadní zpoždění s tunelem znamená pro město a okolí špatnou zprávu. Pořád dokola posloucháme, že někde něco bude, ale stále jsme se ničeho nedočkali,“ uvedl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Vedle státu zkritizoval i vedení města, které podle něj není na dokončení dálnice připraveno, když údajně zaspalo s budováním navazující infrastruktury. Jmenoval například chybějící podjezd pod nádražím z Mánesovy ulice nebo plánovanou severní spojku. Ta má na dálnici a obchvat napojit píseckou silnici I/20.

ŘSD muselo u tunelu Pohůrka měnit projekt, neboť podle původně schváleného se nedalo kvůli spodní vodě stavět. Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem. „Je to extrémně náročná stavba a ŘSD udělalo maximum možného, aby se to dále neprodlužovalo,“ uvedl Havlíček. Na dotaz deníku Zdopravy.cz k hledání viníka a případným sankcím sdělil, že bude „chtít vědět, co se odehrávalo v době přípravy projektu zhruba v roce 2015, a do jaké míry se daly potíže předpokládat“.

Celý obchvat se skládá ze dvou úseků: sedmikilometrového úseku Úsilné – Hodějovice, jehož součástí je i tunel Pohůrka mezi českobudějovickou čtvrtí Suché Vrbné a Dobrou Vodou, a třináctikilometrová část Hodějovice – Třebonín. Oba se začaly stavět téměř současně na jaře 2019. Zprovoznění alespoň části dálnice bez tunelu Pohůrka přichází v úvahu především u jižní části obchvatu, a to díky napojení na Novohradskou ulici. Tím by ovšem byl tranzit nasměrován přes město, i když jinou trasou, než kudy vede dnes. V úvahu tak připadá i možnost, že se nakonec celý obchvat otevře spolu s navazujícím devítikilometrovým úsekem Třebonín – Kaplice. Na ten nyní běží výběrové řízení a hotový má být v roce 2024, tedy stejně jako tunel Pohůrka.

K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů dlouhý Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru, je naplánována na léta 2022 až 2025.

Současně by se měly stavět i poslední čtyři kilometry od Nažidel k hranicím. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025. Tento termín Havlíček v pátek znovu potvrdil.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic. Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, její dostavba ve středních Čechách je ale v nedohlednu.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Havlíček zcela postrádá tzv. cílové řízení, a na místo toho zobe z ruky ŘSD, na místo aby ji řídil.
Skutečná tragédie, jak je tento stát řízen.

Vlastimil Kocurek

Znovu jsem si přečetl to řečnění Havlíčka, on by správně měl být placený za to, že je něco hotovo, ne za to, že vždy umí vysvětlit, že to hotovo není. Ještě, že nemá další dvě ministerstva, i když se plete bohužel do všeho.

Martin

Neschopní lidé plodí zase jen neschopnost.

Jarda

je jen zarážející, že tak významné město jako je České Budějovice a takovou koncentrací zátěže dopravy už tuto záležitost nemá 20 let vyřešenou…

Paja

Já myslím že o dopravních řešeních v ČB skvěle vypovídají věci typu, že se už tak 20 let mluví o tunelu pod nádražím a stále se jen mluví. O Zanádražce se mluvilo podobně dlouho, ale ta již slouží, byť v takové zvláštní podobě. S dědictvím minulosti (4 pruhovým průtahem městem pro tranzit po I/3) se nakládá tak, že se v zatáčkách povolují napojení obchoďáků (Tesco, Sconto) se semafory které snižují plynulost a hlavně bezpečnost. No a současná komedie s tunelem je jen podtržením celé velkokomedie s názvem D3. A to že pan hejtman kárá město, že není severní tangenta je… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Severní spojka městu pomůže, severní tangenta to není, ta je jen na papíře, a ještě nějakých 20 roků bude, právě proto ŘSD chce stavět alespoň tuto spojku.

Kalanis

Tak se nejspíš otevře celý kus na hranice zase najednou. Kdo bude stříhat pásku?

Paja

Hnutí Duha z Kaplice na to má jiný názor.

Vlastimil Kocurek

nebude se stříhat, protože v noci ji omylem překousne liška.

David

Ani rok 2024 není definitivní

Osoba odborně nezpůsobilá

Ono je potřeba okolo jihočeské metropole zabrat na více frontách, třeba obchvat Srubce je nekonečný příběh, stejně dobře pokračování II/157 do Ledenic by si zasloužilo rozšíření, dnes to je jak poslední okreska.

Jarda

vnitřní dluh na dopravní infrastruktuře je obrovský, jen mě udivuje a task nějak bych chtěl vědět, co se dělalo v Jihočeském kraji když vládla ODS, když si je pan Kuba tak jistý

Paja

Však číst umíte, tak si to zjistěte co se dělo za vlád ODS.
Z dopravy mě napadá to, že se nerušili vlaky jako později za ČSSD a stavěla se silnice II/145 na Vimperk (a přesně něco takového by teď potřebovala II/157)

Vlastimil Kocurek

To ani nechtějte vědět.

Vlastimil Kocurek

Tak satelity okolo Budějovic mohou zabrat jen na jedné frontě, protože nepatří administrativně
pod České Budějovice, tak je to věc kraje. Město s tím nemá vůbec nic společného.

Vlastimil Kocurek

Obraťte se na kmotra Kubu. My máme dost starostí se svým městem.

Gejza

Já jsem především rád, že se to staví. I to je v dnešní praxi v ČR úspěch. Technické komplikace mohou nastat. Tipnul bych si, že tady neodvedl dobrou práci projektant ve fázi zpracování DÚR (vč. hydrogeologického průzkumu) a jeho protějšci na ŘSD, kteří na to měli dohlížet. Na ŘSD ale asi bude problém s kapacitami kompetentních odborníků. Za ty platy co tam mají asi ani nelze nic jiného čekat. Toto bude spíše ostuda projektanta a zajímalo by mě, zdali z toho vyplynou nějaké sankce. Když si za projektování vezmu třeba 3% z celkových investičních nákladů, měl bych být připraven nést… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Jak můžete o tom takhle polemizovat, je snad stavba a termín, to je to cílové řešení, které se naučili dělat Poláci, že trvají na termínech, a na problém s tím tunelem šlo přidat maximálně rok. Ale když Havlíčkovi řeknou na ŘSD, že potřebují na tři rok, Havlíček odkývá 3 roky.
Kdyby mu řekli 5 let, tak odkýve 5 let. On je totiž vůbec neřídí.

Stan

Čím blíž k Praze, tím se staví hůř a pomaleji, protože přibývají různí „omezovači“ a nebo by namísto dálnice raději viděli hejna příměstkých baráčků, ze kterých mají větší vejvar.

Facepalm

Zopakuji to po sté a po tisící – nejde o žádné omezovače, ale totální neschopnost příslušných státních institucí dělat svoji práci, kvůli které existují. Bohužel minimálně půlce tohodle pronároda lze nakukat naprosto cokoli, a tak se (nejen) tenhle nesmysl dokola opakuje už 30 let a furt funguje.

Facepalm

Tak pardon, nakukat cokoli lze třem čtvrtinám rohohle pronároda. 🙂

Vlastimil Kocurek

Co myslíte pod pojmem pronárod. Asi, že vy jste národ a ostatní jsou pod-národ. typická představa cholerika. Já v Praze nebydlím, už toho bylo okolo té D0 až moc, ať si tam tedy dělají co chtějí. Tam selhává úplně všechno,

Jirka

Pokud se v roce 2024 otevřou všechny 3 úseky najednou, tak se vůbec nic nestane. Dálnice s tunelem postavená za 5 let je ok. Tím prvním, kdo by měl držet hubu, je nějaký politik z ODS. „Vláda“ ODS zastavila PŘÍPRAVU a výstavbu dálnic a způsobila zásek na 10 let. Obchvat ČB a x dalších staveb se měl stavět již dávno. V současnosti se staví a jeho prodlení je způsobeno technickými problémy, což se stát může. Současnost v oblasti výstavby dálnic je bezpochyby nejlepší období za posledních 30 let. Rozdíl oproti období Kuby, Nečase, Bárty atd. je gigantický. Letos se má… Číst vice »

Paja

Já myslím, že vy rozhodně nejste ten kdo po někom může chtít aby „držel hubu“ při té snůšce polopravd co tady prezentujete.

JanS

To nejsou žádné „polopravdy“, ale standardní ANOistické lži jako od Babiše.
Ale jak je vidět, tak i když někdo lže, že bílá zeď je černá, tak se najde dost příslušníků stáda, kteří tomu výplodu dají palec nahoru…

Vlastimil Kocurek

Vy už mluvíte jako Havlíček. píše výše jasně, problém nastal a rok je na to až moc. JinaK SOUHLAS, D3 skutečně zastavila vláda ODS.

medvěd

Hejtman prská oprávněně, ministr dopravy snižuje ztráty. Do strategických staveb (dálnice, železnice) by měl kecat jen ten, kdo zdražení stavby zaplatí. Radní a projektant by měl mít finanční zodpovědnost. Příště už by se chovali zodpovědněji.

Facepalm

A čo si, Kefalín, predstavíte pod takým „zdražení stavby“?

roman

A nebo se nikdo nepřihlásí protože stát záda nesmyslné požadavky za nesmyslnou cenu.

Vlastimil Kocurek

Bože, …

...

Možná by na ŘSD mohli zaměstnat Franka Drebina. Horší by to patrně nebylo.

Jirka

V oblasti výstavby dálnic je v současnosti NEJLEPŠÍ situace za posledních 30 let.
Staví se (či letos začnou)
2 úseky na D11,
2 úseky na D35,
3 úseky na D3,
2 úseky na D48,
3 úseky na D55,
3 úseky na D7,
další na D6 a silnice č.68, což je taky de facto dálnice. Krom toho modernizace D1. Letos možná začne i D1, D4 a D49. Horší by to být mohlo, ale o mnoho lepší určitě ne.
Pokud chcete někoho kritizovat, tak si vybírejte ty s nejhoršími výsledky. Nikoliv s nejlepšími či jedněmi z nejlepších.

Paja

Jenže to, že nyní se toho tolik staví je dáno
1) prací která se udělala v minulosti, ne nyní
2) tím že jsou na to peníze, které rozhodně nebyly kontinuálně od roku 1989

Takže nám tu přestaňte tvrdit, jak tahle vláda je zdrojem všeho blaha v oblasti silničního stavitelství.

JanS

Napište tady ty vaše koblížkové lži ještě alespoň 10x, třeba dostanete od Prchala pochvalu…

Tomáš

Sleduji problematiku více jak 20 let a souhlasím s panem Jirkou

Petr

Tak nás s tou problematikou trochu víc seznamte…
Asi nežijeme ve stejné republice?

Petr

Jirko, píšeš tady nesmysly…
Stačí si otevřít internet, vzít papír a tužku a začít počítat….
Akorát ze sebe děláš hňupa !!!
Čau.

Vlastimil Kocurek

Sice nesouhlas, ale vláda ODS byla skutečně jediná, které nechala zastavit stavby, včet D3, a měla být zastaven i VI. koridor, ale za to dostal Stanjura přes prsty od EU a muselo se stavět dále. Stanjura řekl, že se musí přednostně stavět tam, kde je průmysl, nějak mu nedošlo že v jižních Čechách je okolo 600 000 lidí zaměstnáno v průmyslu. myslel, že jen že tady ležíme, a místo do práce chodíme v krojích po návsi.

Stony

A je nejaky vyhled na tu dulezitejsi cast dalnice? Tedy Praha – Tabor?

BND 30

Je. Jen se musí vyřešit, zda to bude komédie nebo spíš tragédie…

Lesan

Jižní část rozhodně není méně důležitá. Úsek od ČB na hranice v současné stopě je extrémně vytížený (sjíždějí se do něj tři směry), řekl bych že podstatně více, než třeba ČB-Tábor. Současné silnice má parametry kdejaké okresky, úsek u Benešova je aspoň po mírné modernizaci. Tím ale neříkám, že ten severní úsek není potřeba.

Thegrid

Tak jestli nedodělaji tu severní spojku tak ta dálnice stejně 3 smery Budějovic nevyřeší.

Vlastimil Kocurek

tato dálnice řeší jeden směr Praha- Linec, a k tomu napojení směr Brno. Až v daleké budoucnosti se bude stavět tzv. severní tangenta, ta dokončí další směr, částečně to nahradí severní spojka.

2084

Ohledně té vytíženosti. Na nejvytíženějším úseku jižní části projelo v roce 2016 11 000 aut denně, zatímco na nejvytíženějším úseku severní části projelo v roce 2016 23 000 aut denně.

Vladimír Bílý

Bohužel nemáte dostatečný rozhled. Podívejte se na intenzity dopravy 2016. Ty na I/3 od ČB směrem k hranici dosahují běžných úrovní, jako na spoustě jiných jedniček (někde dokonce i dvojek) v republice, kde se však dálnice ani neplánuje. Potřebnost dostavby úseku D3 na státní hranici je s jejím začátkem nebo jinými dálnicemi nesrovnatelná, tak jak je nesrovnatelná intenzita provozu. 10 000 vozidel denně je spíše hranice, od které se začíná uvažovat, jestli tu dálnici vůbec stavět.

Paja

Jenže zcela opomíjíte ten druhý argument, že I/3 na jih od Kameňáku je stará císařská silnice, takže jsou tam i takovéhle intenzity velmi nebezpečné a často se tam stávají vážné nehody.
Pokud by ta silnice vypadala jako I/3 k Benešovu (což je nová silnice z 80. let) tak by to bylo něco jiného.

libor

a ono v pohraničí se staví lépe (méně odpůrců) proti stavbám kolem větších měst a satelitů 😉

Saljack

Ale vy také opomíjíte fakt, že I/3 ve středočeském kraji není jenom od D1 do Benešova, ale i za Voticema do Miličína a tam to zrovna moc velká paráda není. Navíc se tam tomu neříká Česká Sibiř jen tak.

Paja

Neopomíjím, píšu to tady v diskuzi taky.
A nic to nemění na tom, že i u toho Miličína je I/3 podstatně lepší a bezpečnější silnicí než u Krasejovky nebo pod Kaplicí.

Lesan

Dobře, beru, máte jasná čísla (já ne), jen si nemyslím, že počet vozidel za den je jediným kritériem, podle kterého se rozhodovat, zda dálnici ano, nebo ne. Současná silnice v tomto úseku (vyjma tříproudu do Kamenného Újezdu a pár km „poloviny dálnice“ u Dolního Dvořiště) nemůže splňovat parametry pro mezinárodní silnici první třídy takového vytížení. Jistě, v době vzniku (to už bude hodně dávno) byla určitě dostačující, ale malá šířka, žádné krajnice, prudká stoupání/klesání, prudké zatáčky i průjezdy mnoha obcemi, to nejsou parametry 21. století. Benešovská část je na tom parametry o trochu lépe. Nedá mi se nezeptat, jak často… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Bohužel nemáte pravdu, i v ostatních vyspělÝch státech se uplatňuje určitý prvek solidarity a dělá se ta, aby byla napojena všechna regionální centra.

Martin V.

S intenzitami máte samozřejmě pravdu (přeshraniční úseky jsou na všech dálnicích násobně slabší než vnitrozemské v okolí velkých měst), ale z ČB na jih jsou nepřehledné horizonty, spousta křižovatek a dokonce dva železniční přejezdy. To taky potřebuje upgrade.

Vlastimil Kocurek

Jenže bylo vytýčeno, že krajská města budou napojena na dálnici, je v tom i kousek solidarity, aby se člověk vůbec v nějakém rozumném čase dostal odtud do hlavního města. Protože dříve to bylo 3 hodin tam a 3 hodin nazpět. Navíc zo určila EU, tak tady zbytečně kalíte vodu.

Filias

Jižní část je méně problematická. Proto se staví dříve. Silnice z Budějc na Linz je naprosto tragická. A rozhodlo se o dálnici před masivní rekonstrukcí v nové stopě, protože je blbost tam mít úsek silnice mezi dálnicemi.
V SČ je D3 sice potřebná více, ale dálnice se tu staví podle toho, kde na to mají povolení, ne kde je to nejvíce potřeba.

sch

A po zprovoznění jižní části na té severní provoz ještě stoupne.

Vlastimil Kocurek

Tedy vy ale máte při dnešku myšlenky. Najděte si eshop se skleněnými koulemi, ale výsledek j i tak nejistý :):)

libor

já jen doufám, že přijel Havlíček do ČB lokálkou, aby si prohlédl, co a jak konzervovat 😉

BND 30

Ufff. Takže už jen 1499.

Vlastimil Kocurek

Místo takových výletů, by ml jednat s odborníky, a včetně zahraničních.

Gwann

tak bude sranda…prosvištět z Oesterreichu až za Tábor a tam skončit čučet na Čapí hnízdo v koloně až po D1.

Řiditel

To maj z toho, když chtějí mít tunely v rovinatém kraji.

BND 30

Jakoo by se už s tunelem nepoučili ve Slavíči…

Vlastimil Kocurek

To souvisí s tím, že dálnice naprojektována kdysi dávno, od té doby prostě urbanizovaná část v tomto místě dálnici spolkla. Správně se mělo stavět až za Lišovským prahem, to vám dnes potvrdí úplně každý, ale to b y byl další skluz 20 let.

bifidus

Jen šílenec mohl vymyslet tunel na dně Budějovické pánve.

Gwann

snad tam nenajdou nějaký lignit nebo tak něco. to by bylo vše nakonec ještě vtipnější…

Vlastimil Kocurek

V okolí Budějovic byly velká těžba stříbra, dokonce se tady razily stříbrné mince, takže je to možné. 🙂

kolemjdoucí

A co mohli dělat, když si tunel vymohli místní, ab y nebyli rušeni. Zrovna tady všichni, tedy politici i ŘSD vyšli vstříc místním zájmům. Ten potok tam prostě je…. Budiž to ponaučení v tom, že každá iniciativa bude po zásluze potrestána.

Frantisek

Mohli navrhnout povrchový tubus. Jako sice všechno jde, když se chce, ale… Nakonec, také tam nemusela být žádná dálnice a mohli raději vylepšit a sídlům logičtěji přiblížit železnici, a ne naopak (železnice, na kterou se musí dojít či dojet, co nejdál od sídel, a dálnice, na kterou se v pohodě najede, hned u nich – tohle vymyslel skutečný stratég…).

BND 30

Správně, vlečku ke každé třetí až páté chalupě. A za tento vynález bude bojovat naše živnostenská strana !

Leon

A co varianta „tunel po povrchu“ – sypané valy, které jsou „zastřešeny“ zelenou plochou. Viděl jsem vizualizaci na úsek někde v Evropě.

BND 30

To by být příliš logické a bila by do očí „smysluplnost“ řešení…
Už jen ty provozní náklady tunelu… 🙄

Jarda Š.

Jenomže to právě tam místní nechtěli. Tedy spíš developeři, kteří chtějí zastavět pozemky mezi Suchým Vrbným a Dobrou Vodou.

Paja

To je zajímavá informace, můžete to nějak podložit? Ty pole tam patří developerům (a patřily i dřív)?

BND 30

Přesně tak, mají co chtěli.
Tedy tohle asi nechtěli, protože nechtěli ani tamto, ale rozhodně se jim nebude líbit co bude…

Jakub P

V minulosti bych klidně věřil tomu, že na tunel v nesmyslném místě na truc kývli (a navrhli ho jako bonus naprosto nevhodnou technologií do toho místa) právě proto, aby při každém dalším požadavku na tunel – byť v terénu, kam by se celkem hodil a kde by se dal udělat relativně jednoduše – mohli říkat, podívejte se na Budějovice, tam jsme tlaku místních ustoupili, a jak to dopadlo… Ale občas se objevují náznaky, že i ŘSD se posouvá a ani jednání se samosprávami v okolí jejich staveb už u nich není tak sprosté slovo, tak nevím. Nechce se mi teď… Číst vice »

Paja

Potok teče i nad Blankou, dokonce i řeka. A taky se jí podařilo postavit.

BND 30

To je trasováním. Blanka podchází Vltavu před Bubenčí, kde je čistírna, takže agresivní voda jde kanalizací a ne vodotečí…

pepin

už jsem si myslel, že Kuba nám k tomu nedá postulát.

Kodl

No uvidime. Plusem je, ze se o tom aspon tak nejak transparentne komunikuje. Otazkou zustava, zda-li i termin 2024 je udrzitelny. Podle meho nazoru neni a priklanim se jiz ted k roku 2025.

BND 30

Mrzne. Snad i agresivní voda. Já bych šel betonovat. Na RhB takhle rubou Albulatunel. Zmrazí tekuté horniny a hurá do toho 😄