Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Až tři roky zpoždění a stovky milionů navíc. Tunel Pohůrka na D3 se prodražuje

Zahájení stavby D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zahájení stavby D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Šéf ŘSD Radek Mátl už loni v únoru připustil chybu v projektu tunelu

Potíže se stavbou tunelu Pohůrka na dálničním obchvatu Českých Budějovic jsou větší, než ještě nedávno Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznávalo. Otevření části obchvatu Úsilné – Hodějovice, který projektovalo sdružení Pragoprojekt/Metroprojekt, se tak výrazně oddálí. Stavba se také prodraží o 200 milionů. Ještě loni v únoru mluvil šéf ŘSD Radek Mátl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz o desítkách milionů, nikoliv o stovkách.

Příčinou potíží je změna projektu, ke které museli silničáři sáhnout kvůli agresivní spodní vodě v místě tunelu. Ten vzniká v rovinaté českobudějovické pánvi kvůli okolní zástavbě. Stavbu kvůli tomu před více než rokem zastavili. Původně se měl tunel stavět pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavbaři ale zjistili, že v místě je agresivní spodní voda s vysokou hladinou. Nově tak stavební firmy položí do jámy těleso, do nějž se spodní voda nedostane.

Obchvat Českých Budějovic. Pramen: ŘSD
Obchvat Českých Budějovic.
Pramen: ŘSD

Sdružení Hochtief, Colas a M-Silnice, jež tunel staví, dostalo už od Ředitelství silnic a dálnic pokyn, aby začalo s výkopem. Obchvat chce ŘSD zprovoznit v letech 2024 až 2025, což je zásadní změna oproti původním plánům. ŘSD nejdřív uvádělo, že ho dokončí v roce 2022, pak 2023.

Obchvat bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Tunel Pohůrka tak narušil i plány na zprovoznění obou částí obchvatu současně. ŘSD nyní předpokládá, že úsek od Třebonína před tunel Pohůrka zprovozní ve třetím čtvrtletí roku 2023. Očekává, že dopravu svede na stávající silniční síť nově budovaná silnice s názvem Zanádražní.

„Navýšení nákladů je spojeno se změnou postupu. Oproti technologii podzemních stěn, stanovené v zadávací dokumentaci, které měly být součástí nosné konstrukce tunelu, je dnes zpracovávána dokumentace na výstavbu nosné konstrukce tunelu v zajištěné stavební jámě,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Mátl už loni v únoru připustil chybu v projektu tunelu. „Je jasné, že ten projekt ideální nebyl, protože všechny aspekty nezohlednil,“ řekl.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

ČTK

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bifidus

Tak už ŘSD konečně zjistilo, proč měla jit dálnice po Lišovském hřbetu ?

Vit.p

Vedení dálnice po Lišovském hřbetu je naprostý, od reality odtržený nesmysl. Stačilo, aby se jelo podle původního plánu po povrchu a nepřistupovalo se na šílený lobbing p. Jelena. Podělali to jak v zastupitelstvu ČB, tak na ŘSD.

mirek

Už zase ty nesmysly o „agresivní spodní vodě“? To tam tečou nějaké kyseliny? Ne, je to normální voda – navíc se o ní vědělo předem a upozorňovalo se na to.

Miky

„Prackovická estakáda“ byl vyslovene kasovni trhák. Uvidime, zda ji jeji volné pokracovani „Pohurka“ prekoná.

noerf

To dobá, když se z násypu stane zářez a následně tunel. Takže předpokládám, že geologický průzkum se možná dělal pro první či druhou variantu, ale nikoliv pro variantu s tunelem.

Jiří Kocurek

O sulfataci betonu jste asi neslyšel, že?

M19
geometr

Oh, „agresivní spodní voda“ – takové překvapení!
A ona není snad vedle obec s názvem Dobrá voda u ČB? Inu, ti naši prapředci byli totiž úplně blbí, když ji tak pojmenovali …

zdeva

D3 ve středočeském kraji nikdo nechce mít…za humny!

Danito

Nenadávejte firmě. Kdyby kterákoli česká firma dělala třeba v Německu, zadavatel by byl maximálně spokojený a stavba by byla hotová na den. Potíž je, že firmy od nás v okolí zakázky v zahraničí nehledají. Naše vykutálená legislativa s nejvyšším ředitelem firmy jim umožní napakovat se mnohem víc. Neplánované vícepráce, výmluvy na dodávky třetí strany a pak se jeden diví. Projektant si při zadávání musí dostat, popřípadě vyžádat potřebné podklady. Pokud je nemá, pak pokud je to profík, do projektu se nepustí. Tohle není neprofesionální, ale dopředu plánovaná chyba. Chyba, kterou naše legislativa akceptuje, protože ji někdo účelově do té legislativy… Číst vice »

Zrzek

Nebo se rovnou řekne s tímhle v projektu nepočítej ono to nějak dopadne.
A ty špíny vyplave mnohem více než si kdo umí vůbec představit. 30 let se zametají problémy pod koberec, ale pod ním toho už je tolik, že přihodí se jedná věc, vypadnou minimálně 3. A viruskrize to jen urychlí. Po celém světě vyplave tolik průšvihů, že to nic dobrého pro politiky nepřinese.

Honza D.

Danito: z Bechyně vás zdraví Miroslav Kalousek. 😄

Lemmy

A o letišti „Berlin-Brandenburg“ jste už někdy slyšel?
Nebo se díváte jen na TV Barrandov a povídáte si s podobnými duševními giganty jako jste sám?

Zrzek

To se německý firmy učily u nás. Taky jsem nevěřil, když ŘSD tvrdilo, že se Němci učí o nás. Měli bohužel pravdu. Leverkusen Brucke na A1 výběrové řízení nejnižší cena, ocel z Číny (to si smlsli ekologové, železárny asi 20km na Rýně) začli se stavbou, krach firmy a teď nové VR. Loni Schleswig Holstein objížďka na spolkové silnici (něco jako naše 1. třída) končí zákazem vjezdu NA a značení objížďky náhle končí. Těchto vylepšení dle českého systému v D stále přibývá.

kolemjdoucí

Fakt jsem nechtěl…. Ježíši Kriste pane na Zemi! Oni se učili od nás? Z čeho jste to prosím pane odvodil? Fakt bych se rád naučil něco nového.
P.S. Nemá co dělat se situací, o které pojednává shora uvedený článek.

MLB

Doufám, že to projektanti doplatí?!

Josef Král

Nechápu to. Když má Jablonec s Libercem vlastní DP, tak proč sem tahá cizí firmu. Jako kdyby Praha dělal soutěž na provozování tramvají (že by si nový provozovatel přivezl své tramvaje).

Jiří 3

Asi jste si spletl diskuzi. Zde se bavíme o Dálničním obchvatu Českých Budějovic.

David

A co teprve metro!

Marcel

V Brně!

Jan

Pražské metro v Brně <3

X 1

A jak bude jezdit metro v Brně přes vodní kanál D-O-L?
🙂

Démon

Projektant má určitě pojistku. Od toho ji má … 200 mil. není zase tolik 🙂

Petr

Problém je, ze nezpusobil žádnou škodu, takze nic. Tento postup by se musel udelat tak jako tak a stal by stejne.

mirek

Pokud jsou vinou projektu dodatečné náklady 200 milionů, tak je způsobená škoda 200 milionů.

Paja

Tak prokažte že to je vina projektu. Takový detail.

Jiří Kocurek

Sám tvrdíte, že tam žádná agresivní spodní voda není. Ale řežete projektanta, že ji nevzal v úvahu. To je poněkud nekonzistentní, což?

medvěd

Fakt projektant to nevěděl ? Počkejte, až se lidi ozvou, že nemají vodu v studni.

BND 30

Tak neměli vymýšlet kosočtvercoviny a dálnice mohla jít klasicky po povrchu a ne v tunelu na dně údolí… jestli on se vítězný pokřik nemění v rozpačité škrábání se na hlavě…

Paja

Přesně, napřed si vyřvou tunel a teď budou brečet do novin jak mají obavu o vodu ve studni.

Vit.p

Poděkujte p. Jelenovi, jeho dlouhým prstům a těm, kteří to tak schválili.

Peeetr

To jsou zase pí…… Když už taková šílenost tak kompletně, a měli první strčit ten potok do trubky. Takhle jak to dělají bude kromě stavební drahoty i dlouhodobě drahá údržba.
Takže úplně nejlíp tam neměli raději stavět nic, dokud místní nepřijdou k rozumu.

...

A pak bude každý rok pravidelně uzavřený kvůli údržbě. Měl tam být most.

Jiří 3

Možu se vás zeptat, jak by ten most vypadal? Neznám totiž danou lokalitu.

BND 30

Taková deska, i docela dlouhá a pod ní nožičky, celá řada nožiček…

Vlastimil Kocurek

Most tam být nemůže, je to nesmysl.

Pavel

To se vědělo dávno před tím, než se koplo do země… že to tam skončí velkým průserem.

Jirka

Původně tam měl být most, ale to nechtěli místní, tak si na poslední chvíli prosadili tunel. Agresivní spodní voda. No nevím, důležitější je spíše, že Dobrovodský potok má vést nad dálnicí, takže milánské stěny jsou úplný nesmysl. O problému se vědělo, ale nechalo se to vyhnít s tím, že se to nějak vyřeší.

Vladimír Bílý

Těžká daň za tunelové řešení, které vždy znamená delší a dražší stavbu, vyšší provozní náklady, horší úroveň bezpečnosti a nižší povolenou rychlost. A i laikovi je jasné, že tunel v úplné rovině znamená, že bude pod úrovní spodní vody.

Paja

No vidíte, Hnutí Duha to jasné není a chce v tunelu celý úsek u Kaplice, když se to tak dělá na „západě“ (jihu)

Filias

To že je někde vhodnější most než tunel ještě neznamená, že to tak platí vždy.

Paja

Já jsem taky nepsal o vždy, ale o Kaplici. Tunely jistě svůj význam mají, například pro překonání kopců. Nic z toho ale není ani u Pohůrky, ani u Kaplice.

Radiátor

Tak to mě zajímá jak Andrej hodlá postavit Středočeský úsek do roku 2028..

Jakub P

On ho nehodlá stavět, on hodlá jen řvát, jak je vláda po něm neschopná, že ho nepostavila. On že by samozřejmě dohlížel osobně na náhodně vybraného dělníka, což by celou stavbu raketově urychlilo. Nanomanažer jeden…

Zrzek

Ne on řvát nebude, dostane kladivo, majzlík, lopatu a krumpáč a může se předvést osobně, zatím jen slibuje. Makáme je jeho heslo? Je tak ať se místo keců předvede.

Jirka

Místní a ekologové si vyjednali, že celý středočeský úsek se musí zprovoznit najednou. Je to tak v EIA. Dálnice je ale samý tunel a most a je tak drahá. Bude problém získat finance a místní i ekologové budou do přípravy neustále házet vidle.
Celou situaci asi nejlépe ilustruje fakt, že ŘSD vypsalo soutěž na studii obchvatu Miličína:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/15296527?backlink=sebum

looking4bucho

Vzhledem k absenci jakkekoliv paralelni silnice I. a II. tridy v miste budouci dalnice mi to zprovozneni najednou prijde dost logicky. Nebo byste treba nechal udelat useky Nova Hospoda – Hosteradice a pak nechal jezdit tranzit pres most v Kamennem Privozu kam vejde jenom jedno auto?
Nicmene nejdulezitejsi je asi aspon mohlo zacit stavet. Kdyz to bude cely hotovy do 2028, tak nereknu ani popel (i kdyz to melo byt hotovy uz davno).

David

První část co Jílového by mohla dobře fungovat i samostatně.

jirka

mezno – voračice – václavice s benešovskou spojkou… by se mohlo i tak!

looking4bucho

Ano, pokud by ji vyuzivali pouze chatari a mistni. Bohuzel tranzitni doprava dnes funguje na principu navigaci a kamionaci kolikrat nemaji vubec tuseni kam jedou. Pri komplikacich na I/3 je to pak bude navadet na zcela nevhodne silnice.

Paja

A teď je ta navigace navádí kam při komplikacích na I/3?

David

Oprava

Jirka

Nyní to není možné ani udělat na části Nová Hospoda – Václavice a Václavice – Praha.
Do 2028 se podle mne ani nekopne.

Kalanis

Jsem celkem schopen si předdstavit salám z obou stran – Praha-Jílové a Voračice-Miličín. Pak most do Netvořic. Zbytek pak v kuse. Paradoxně to zjednodušší dopravu chatařů a uvolní manévrovací prostor v případě průseru na I/3.

geometr

Tu první větu beru, ale most do Netvořic podle mě nebude nikdy – aspoň ne v tom místě a v takové podobě, jak je to teď navrhováno.

Vašek

Pořád je tu varianta Blanka – některé úseky se dají do zkušebního provozu a kolaudace proběhne po splnění podmínek EIA.

mirek

Než soudům konečně dojde trpělivost a ten podvod s mnohaletým provozem nezkolaudovaných staveb prostě zatrhnou.

...

To si soudci rozmyslí, v zácpách se jim taky nebude chtít stát.

mirek

A v těch zácpách, co naopak Blanka způsobila, se jim stát chce? Teda doufám, že se soudci nerozhodujou podle vlastních zájmů.