D3: Tunel Pohůrka bude o rok později než zbytek dálnice, ŘSD, město a kraj hledají dopravní řešení
Státu se zhroutily plány na dokončení celých 18 kilometrů dálničního obchvatu Budějovic najednou.
Komplikace s tunelem Pohůrka v Českobudějovické pánvi na D3 přidělávají vrásky samosprávě. Celá stavba dálničního obchvatu Budějovic měla být ukončena v jednotném termínu, a to v září 2022. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale oznámilo, že dva na sebe navazující úseky budou hotovy o rok později, a to ještě s vyjmutím tunelu Pohůrka. Ten bude dokončen až koncem roku 2024.
Zhroutily se tak plány na dokončení celých 18 kilometrů obchvatu naráz. Ministr dopravy Karel Havlíček a vedení ŘSD proto přijelo v pátek situaci do Budějovic řešit. Hledají se totiž varianty, jak nehotovou dálnici dopravně využít i bez tunelu, aniž by to výrazně zatížilo město a okolní obce.
„Zásadní zpoždění s tunelem znamená pro město a okolí špatnou zprávu. Pořád dokola posloucháme, že někde něco bude, ale stále jsme se ničeho nedočkali,“ uvedl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Vedle státu zkritizoval i vedení města, které podle něj není na dokončení dálnice připraveno, když údajně zaspalo s budováním navazující infrastruktury. Jmenoval například chybějící podjezd pod nádražím z Mánesovy ulice nebo plánovanou severní spojku. Ta má na dálnici a obchvat napojit píseckou silnici I/20.
ŘSD muselo u tunelu Pohůrka měnit projekt, neboť podle původně schváleného se nedalo kvůli spodní vodě stavět. Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem. „Je to extrémně náročná stavba a ŘSD udělalo maximum možného, aby se to dále neprodlužovalo,“ uvedl Havlíček. Na dotaz deníku Zdopravy.cz k hledání viníka a případným sankcím sdělil, že bude „chtít vědět, co se odehrávalo v době přípravy projektu zhruba v roce 2015, a do jaké míry se daly potíže předpokládat“.
Celý obchvat se skládá ze dvou úseků: sedmikilometrového úseku Úsilné – Hodějovice, jehož součástí je i tunel Pohůrka mezi českobudějovickou čtvrtí Suché Vrbné a Dobrou Vodou, a třináctikilometrová část Hodějovice – Třebonín. Oba se začaly stavět téměř současně na jaře 2019. Zprovoznění alespoň části dálnice bez tunelu Pohůrka přichází v úvahu především u jižní části obchvatu, a to díky napojení na Novohradskou ulici. Tím by ovšem byl tranzit nasměrován přes město, i když jinou trasou, než kudy vede dnes. V úvahu tak připadá i možnost, že se nakonec celý obchvat otevře spolu s navazujícím devítikilometrovým úsekem Třebonín – Kaplice. Na ten nyní běží výběrové řízení a hotový má být v roce 2024, tedy stejně jako tunel Pohůrka.
K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů dlouhý Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru, je naplánována na léta 2022 až 2025.
Současně by se měly stavět i poslední čtyři kilometry od Nažidel k hranicím. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025. Tento termín Havlíček v pátek znovu potvrdil.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic. Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, její dostavba ve středních Čechách je ale v nedohlednu.