D3: Silničáři chtějí letos zahájit geotechnický průzkum pro most Sázava a tunely Luka a Kamenná Vrata
Na konci roku 2022 zahájilo ŘSD jednání s vlastníky pozemků v katastrálním území Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hodlá letos ve druhé polovině rozšířit geotechnický průzkum na zřejmě nejnáročnější prvky budoucí středočeské D3. Konkrétně jde o most Sázava a nedaleké ražené tunely Luka a Kamenná Vrata. Deníku Zdopravy.cz to sdělil šéf ŘSD Radek Mátl.
ŘSD nyní připravuje výběrové řízení na firmu, která průzkum provede. Odhadovaná cena za průzkumné štoly k tunelům je zhruba 600 milionů korun bez DPH, průzkum k mostu Sázava má vyjít odhadem na 20 milionů korun bez DPH. „Dobu realizace ještě budeme upřesňovat, ale minimálně s dvanácti měsíci musíme počítat,“ řekl Mátl. Průzkumné štoly budou následně využity i při samotné stavbě tunelů.
V souvislosti s chystaným průzkumem zahájilo ŘSD na konci loňského roku jednání s vlastníky pozemků v katastrálních územích Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem, jde o pozemky, které budou průzkumem dotčeny. „Preferuje se dohoda s vlastníky před postupem dle Liniového zákona č. 416/2009 Sb.,“ uvedlo ŘSD.
Most přes Sázavu a navazující tunel Luka leží na 4,5 kilometru dlouhém úseku D3 Jílové – Hostěradice. V roce 2019 zde ŘSD sáhlo k úpravě plánů, když změnilo směrové vedení i výšku dálnice. Hlavním rozdílem je větší zahloubení dálnice a její odsun dále od lidských obydlí.
Změnu si podle ŘSD vyžádalo město Jílové. Oproti původním plánům tím dojde k prodloužení tunelu Luka o 645 metrů na 1843 metrů, což ve výsledku znamená, že trasa dálnice v tomto místě nepovede na povrchu, tak jak měla původně vést, ale pod povrchem v tunelu. Most přes řeku Sázavu bude mít délku 780 metrů.
Ražený tunel Kamenná Vrata leží v plánech na vedlejším úseku Praha – Jílové, dlouhý bude 1690 metrů.
Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Dálnice se napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby bude mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či most přes řeku Sázavu.
Podle letáků ŘSD se má stavět v letech 2026 až 2029, což je ale nejspíš nereálný předpoklad. ŘSD se při přípravě potýká s řadou problémů i odpůrců stavby.
Ve čtvrtek jednal ministr dopravy Martin Kupka v Jílovém se zástupci 40 středočeských měst a obcí. „Jsem přesvědčen, že otevřená komunikace a férové jednání se zástupci místních samospráv je klíčové proto, abychom v dohledné době posunuli středočeskou část D3 co nejblíže k realizaci,“ uvedl Kupka.