D11 se šesti pruhy. ŘSD poslalo k posouzení 33 kilometrů Jirny – Poděbrady
ŘSD plánuje rozšířit na šestipruh většinu dálnic vycházejících z Prahy, termíny se ale neustále posouvají.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje v přípravě rozšíření dálnice D11 na šestipruhové uspořádání z Prahy až do Poděbrad. Aktuálně poslalo ministerstvu životního prostředí (MŽP) k podrobnému posouzení (proces EIA) proměnu 33 kilometrů dlouhého úseku Jirny – Poděbrady.
MŽP už v létě 2022 rozhodlo, že rozšíření D11 může mít významný vliv na okolí, a proto musí být důkladně prozkoumáno (tzv. velká EIA). Plán je rozdělen na čtyři části o délkách 10, 7, 10 a 6 kilometrů. Stavět by se mělo mezi lety 2028 a 2031, což znamená oproti záměrům z roku 2022 zhruba roční odklad.
„Potřebnost provedení stavby je vyvolána zvyšující se intenzitou dopravy a rovněž vedením alternativní trasy D1 na Moravu (v souvislosti s dostavbou D35), využívající úsek D11 Praha – Hradec Králové,“ stojí v dokumentaci. Příprava má být koordinována s přípravou vysokorychlostní tratě Běchovice – Poříčany.
V době rozšiřování ze čtyř na šest pruhů v úseku Jirny – Poděbrady má už být hotova přestavba na šestipruh v úseku Praha – Jirny. Přestavba osmi kilometrů má podle letáku ŘSD probíhat v letech 2026 až 2028, což znamená rovněž odklad (oproti původním plánům asi o dva roky). Kladné stanovisko EIA má už od roku 2017, stále se ale řeší podoba protihlukových opatření. Nově ŘSD mluví o protihlukovém tunelu na zhruba 260 metrech.
ŘSD přitom plánuje rozšířit na šestipruh většinu dálnic vycházejících z Prahy. V procesu EIA je například 18 kilometrů D8 Zdiby – Nová Ves (stavba 2029 až 2033), připravuje se rozšíření 22 kilometrů D5 Praha – Beroun (dokumentace EIA byla vrácena k přepracování – stavba 2027 až 2032).
Rozšiřovat se bude také D10 až ke 46. kilometru. Záměr získal souhlasné stanovisko EIA loni v září, harmonogram výstavby ale jasný není. Termíny uvedené v dokumentaci EIA kladou zahájení stavby už na začátek letošního roku a dokončení na rok 2030. To ale není reálné, hovoří se proto o minimálně dvouletém zpoždění.
Neustále odklady jsou společným jmenovatelem přípravy všech těchto projektů.