Infrastruktura Silnice

D10 čeká z Prahy do Mladé Boleslavi rozšíření na šest pruhů

Dálnice D10, foto: Wikipedia/ŠJů
Dálnice D10, foto: Wikipedia/ŠJů

Dálnice D10 by měla být v úseku z Prahy do Mladé Boleslavi rozšířena na tři jízdní pruhy v každém směru. Důvodem je velký provoz na silnici.

Informaci o chystaném rozšíření přinesl jako první server Liberecké zprávy.  „Na každé straně dálnice přibude jeden pruh, zároveň dojde k související úpravě mimoúrovňových křižovatek,“ potvrdil Libereckým Zprávám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Rozšíření se chystá proto, že zejména u Prahy a Mladé Boleslavi se očekává ve výhledovém období dosažení kapacity dálnice,“ dodal Studecký.

Už dnes jezdí po D10 denně až 40 tisíc aut. „Dálnice D10 dosahuje roční průměrné dopravní intenzity v rozpětí 30 až 43 tisíc vozidel za den,“ konstatuje mluvčí. Přesto však vozovka zatím není na hranici své maximální kapacity. „D10 se v tuto chvíli na hranici kapacity nepohybuje, ve všech sledovaných úsecích dosahuje dálnice úrovně kvality dopravy maximálně stupně C. K naplnění, respektive k překročení kapacity dochází až u stupňů E a F,“ vysvětlil Studecký.

ŘSD už začalo pracovat na rozšíření dálnice D10. Za dva miliony korun zpracovává technickou studii společnost Valbek.  ŘSD původně počítalo s rozšířením jen do Brandýsa nad Labem, kvůli nárůstu dopravy ale začalo ŘSD řešit delší úsek se šesti pruhy. Stát současně slíbil Škodě Auto v loňském memorandu, že přestaví mimoúrovňovou křižovatku Kosmonosy.

D10 je na řadě úseků čím dál přetíženější a intenzitou provozu dohnala provoz na D11, D8 či D5 u Prahy. Nejkritičtější jsou aktuálně úseky z Prahy do Brandýsa a pak kolem Mladé Boleslavi, kde je intenzita provozu zhruba podobná. Podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 jede v úseku z Radonic do Záp každý den v průměru 46 120 vozidel. Od posledního sčítání v roce 2010 tak jde o nárůst o 23%, v absolutním vyjádření se na dálnic vejde každý den o deset tisíc aut více. Ještě větší skok zažil provoz u Mladé Boleslavi: krátký úsek mezi odbočkou na Jičín a sjezdem do Kosmonos denně používá 46 017 aut, o 31% více, než v roce 2010. Důvod je jasný: expanze automobilky Škoda Auto a čím dál větší provoz kamionů s díly do automobilky či zaměstnanci firmy.

Kdy se začne šestipruh stavět v celé délce do Mladé Boleslavi zatím není jasné. „V tuto chvíli nelze odhadovat jakékoliv termíny, plánované rozšíření je ve fázi studie,“ uzavřel Studecký.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
tomas
Host
tomas

A co přeplněná D1 kolem Brna v úseku Holubice – Kývalka? Tam se bude jezdit ve dvou pruzích jak dlouho?

thegrid
Host
thegrid

Jestli by nebylo lepší urychleně dodělat neexistující D3, D4, D6 a D7 než rozšiřovat existující lež přetíženou dálnici.

Lukas
Host
Lukas

Kolem Prahy lze cokoliv, třeba osm pruhů ale D35 nebude dodělaná nikdy a s D43 se radši ani nezačne 🙁

Hanzí
Host
Hanzí

Supr zpráva, tento úsek patří skutečně k extra vytíženým, ještě doufám , že se brzy dočteme o plánovaném rozšíření D7 k výjezdu ,,Kladno,, a D8 alespon k Užicím. Po dotažení pražského severního okruhu by pak dávalo y smysl rychlé propojení sever jih, kdy by skutečně od Teplic po Budějovice bylo možné dosáhnout jízdní dobu slabé tři hodiny.

Souprava
Host
Souprava

Konečně!

michalspina
Host
michalspina

V den, kdy u nás proběhla jedna z největších ekologických demonstrací, ta zpráva působí jak z minulého století. Šest pruhů na D10, jedna kolej na 070… doufám, že k rozšíření za Brandýsem nakonec nedojde a že se konečně sáhne na trať 070 — pro začátek aspoň v přípražském úseku, kde jsou kapacitní problémy koneckonců naléhavější.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Nejsem si uplne jisty, jak to chcete protlacit skrz obce (Satalice, Kbely). Naopak si jisty jsem tim, ze mistni budou proti, mnozi se hlasite ozyvaji uz kvuli D0. Zcela nemozne.

Pokud se stale jezdi na Kladno po jedne koleji, pak je zcela nerealny ocekavat druhou kolej na min vytizenou 070.

Martin1
Host
Martin1

Třeba kolem Kbel se o dvou kolejích uvažovalo a je tam připravené těleso. Respektive prostor.

Hanzí
Host
Hanzí

Tady ale vůbec nejde o nějaké koleje, ale bavíme se zde o dálnici.

Lektor
Host
Lektor

Důvodem je neexistující kvalitní spojení vlakem, to by měla být první věc, kterou je potřeba vyřešit. A až pak přidávat pruhy na dálnici.

Hanzí
Host
Hanzí

Ta dálnice narozdíl od toho vlaku vydělává prachy a ne zrovna malý, takže to je důvod proč se jí věnovat a nejen této.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Důvodem podle mě není ani zdaleka jen neexistující kvalitní spojení Prahy a Mladé Boleslavi vlakem, ale i (a možná mnohem víc) neexistence „D9“ a i nějaké ještě další východněji položené kvalitní silnice směr Krkonoše – pak se logicky stává „D10“ atraktivní i pro mnoho lidí, kteří by tudy jinak nejeli. A dalším nepřehlédnutelným důvodem je pochopitelně i mohutný rozvoj „sídlišť zelených vdov“ v čím dál víc se rozšiřujícím okruhu okolo Prahy.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Doufám, že mosty mezi Mladou a Starou Boleslaví, které jsou nově postavené, jsou na rozšíření připravené. Jinak by to byl zase dost okatý Kocourkov.

Neználek
Host
Neználek

Všimnul jsem si na jedné německé dálnici, že se na ní podle dopravní situace díky proměnlivým dopravním značkám mění odstavný pruh v jízdní, co umožňuje zvýšení propustnosti v dopravních špičkách. Myslím, že tady němečtí soudruzi chybu určitě neudělali.

...
Host
...

Ano, typicky A9 od Mnichova po Holledau. Funguje to dobře, ale nějaké stavební úpravy si to stejně vyžádalo (například další rozšíření v místě připojovacích a odbočovacích pruhů nebo odstavné zálivy).

poolman
Host
poolman

Z pohledu každodenního uživatele D10 je přidání pruhu určitě nutné D0 – Radonice. Po Brandýs, možná až Starou Boleslav by stačilo řešení s odstavným pruhem, kapacitní problémy jsou jen ve špičkách a vždy jedním směrem a to spíš ráno do Prahy od Staré Boleslavi. Rozšiřování mostu přes Labe a zářezu od něj na Prahu by byl asi největší problém, pokud by tedy most stačil na tři pruhy bez odstavného v současné šířce. Dál se doprava celkem rozmělní, možná ve stoupání mezi Hlavencem a Tuřicema se víc předjíždí, ale na stoupací pruh bych to taky neviděl. Pak až přestavba křižovatky Bezděčín… Číst vice »

Panoramix
Host
Panoramix

A to sčítání provozu dělali v pondělí v poledne, nebo ve svátek po ránu? Kdykoliv mám tu čest vyrazit po D10, tak je to tam dost „hustý“. Nejde se přeci ohánět nějakými průměry, když ve špičkách je kapacita dálnice vyčerpána už dávno. Vyjíždět v pátek odpoledne či sobotu dopoledne z Prahy, stejně jako vracet se v neděli odpoledne do Prahy znamená někde od Boleslavi hodně nervózní jízdu, protože aut je hrozně moc a nikdo nedodržuje rozestupy, všichni někam spěchají a snaží se pořád uhánět dopředu. Je dost o ústa. Tam by pruh navíc rozhodně pomohl. A taky, jak píše jiný… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Nejefektivnější je úsekové měření rychlosti + kamery pro automatické zaznamenávání přestupků.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Jak to souvisí s požadavkem na to, aby policie hlídala skutečně nebezpečné situace v provozu? Najezdím toho hodně (neexistuje alternativa ve formě VHD) a to, co denně vidím na silnicích, je opravdu na pováženou. Jenže policii vidím akorát tam, kde snadno lapne hejla, jedoucího o něco málo rychleji

Ondra
Host
Ondra

K tomu právě slouží ty automatické systémy záznamu přestupků, které mohou situaci sledovat nepřetržitě a v celém úseku. Nebo navrhujete na každém km rozmístit policejní hlídky s dalekohledy?

Ondra
Host
Ondra

Není překvapivé, že nejkritičtější jsou aktuálně úseky z Prahy do Brandýsa, když před pár lety na tomto úseku zrušili dálniční poplatky, tj. došlo k zatraktivnění individuální dopravy.

Souprava
Host
Souprava

A to vadí? Že pojede přes Brandýs a SB méně aut je snad dobře, ne? Nbeo z nějaké šotoúchylky chcete trestat lidi, co tam bydlí u hlavní silnice, hlavně že dálnice (tfuj tfuj, 140 a 3 pruhy) nebude zdarma?

Pedro
Host
Pedro

Jestli to bude probíhat stejně jako rozšiřování D1 na šestipruh okolo Brna (Kývalka-Holubice), kde se o tom už 10 let mluví, kde za den projede 70 000 aut a pořád se nic neděje (kecám, před 2 lety vyřezali keře), tak to si teda počkáte…

Miroslav
Host
Miroslav

prave, kecy o tom kazdy mesic v televizi a skutek utek…neco jak brnensky metro, ktery melo stat uz v roce 1997

Martin
Host
Martin

A co aspoň do té Boleslavi pro škodovku postavit pořádnou trať?

Kubrt
Host
Kubrt

Ta snad taky někdy bude, ale nemám dojem (z pohledu řidiče), žy by to současný stav na D10 změnilo – jezdí se mi tam nepříjmně ne kvůli náklaďákům, ale kvůli osobákům – kombinaci stylu jídzy, množství aut a stavebních parametrů D10. Stejné množství aut na dnes stavěné dálnici by fungovalo výrazně lépe.

beran
Host
beran

Nebojte, nebude, to se jen prázdně sní a tlachá, protože lidi chtěj slyšet, že se něco děje, něco dělá, plánuje a velkého připravuje, kulový bude příštích 30 let ve směru na MB a Liberec, KULOVÝ!! Takhle se totiž med maže lidem kolem huby už od 80. let

Cargo
Host
Cargo

Řádná trať tam už je s kapacitu cca 45 nákladních vlaků denně, ale horší je trať z hlavního nádraží v Boleslavy do M.L – Města a pak vlečka Škoda. Tam je nejen úzké hrdlo, ale taky dost velké stoupání. Ano v tomto směru by to chtělo nové napojení areálu.

Dash9
Host
Dash9

A k čemu by podle Vás měla Škodovce nová trať sloužit? Velká část dílů se vozí v JITu od subdodavatelů sídlících porůznu v blízkém či vzdálenějším okolí Boleslavi a dělníky stačí vozit jen třikrát denně na směny a ze směn a navíc dělníci rozhodně nebydlí v Praze. Dokonce naopak, rychlá trať by dala lidem z Boleslavi šanci lépe dojíždět za prací do Prahy a o to hůře by se Škodovce sháněli zaměstnanci…

skyisblue
Host
skyisblue

Teď se už jen modlit, aby to nebylo za 15+ let…

Michal
Host
Michal

Vůbec bych se nebál, že se téhle stavby dočká průměrně starý (severo)čech…

Poudy
Host
Poudy

Tak já bych řekl že určitě. Dřív by se stejně dle mého hodila D5, D8 a D11.

VRT
Host
VRT

D 11 je technicky 3+3 hotova.

VRT
Host
VRT

Teda prvních 8 km

Poudy
Host
Poudy

Ano to vím, stejně jako okruh Satalice-Běchovice. Dokud ale nebude v provozu 511, tak to bude pořád jen technicky. Minulý rok jsem ale četl o plánu to zkapacitnit až do Poděbrad, tak nevím jestli na to už nějakou studii dělají nebo to byl jen nějaký výkřik.

VRT
Host
VRT

To je ve stejném stádiu úvah jako toto. Jsme teď na úplném začátku. ŘSD řeklo, že to časem chce. Takže u nás 15 let. Když to půjde dobře.

Poudy
Host
Poudy

Tak v tom případě bych se nebál toho, že se to za 15 let teprve začne opravdu řešit. Jak už tady někdo zmínil, stačí se podívat na Brno, tam to bylo potřeba už před x lety a v jakém to je stádiu přípravy…

JarynJarin
Host
JarynJarin

Zrovna po D10 jezdí nejméně kamionů a jelikož Češi neumí jezdit ve 3 pruzích, zdá se mi to vlastně zbytečné.

skyisblue
Host
skyisblue

Nevím, jak často po D10 jezdíte, ale v posledních letech se z dříve pohodlné dálnice stala pro mě noční můra, protože zrovna na ní neumí řidiči jezdit ani ve dvou pruzích. Od MB pravidelně plný levý pruh, který jede 90-100 km/h, i když jsou v pravém kilometrové mezery mezi předjížděnými auty, kam ale nikdo neuhne a pořád si jede svoje v levém. A to, že většina neumí na třípruhu jezdit nemůže být důvod proti rozšíření, stačilo by, aby Kobra 11 přestala řešit směšná překročení rychlosti a začala trestat nesprávný způsob jízdy. Místo nicneříkajících reklam by také na mostech mohly být… Číst vice »

JarynJarin
Host
JarynJarin

Samozřejmě souhlasím. Já prostě z hloubi duše nemám rád středopruhaře.

skyisblue
Host
skyisblue

To jsme na tom stejně, je neskutečné, že někdo jede ve středním pruhu 100 km/h a pravý je přitom úplně prázdný nebo by tam ten středopruhař ve své rychlosti stejně ani nikoho nedojel a člověk musí úplně zbytečně přes levý.

KLKL
Host
KLKL

Možná, až bude více třípruhů, bude i větší tlak a více praktických příležitostí učit se to správně, chovám alespoň tuto naději.
Vždy žasnu v Praze na okruhu, jak nejvíc os.aut jede pořád tím prostředním, stejně když je pravý plný náklaďáků nebo když je úplně prázdný. Systém hornická kobyla.
Bohužel, plný střední pruh způsobuje, že se vlastně chvílemi ani nedá jet správně a kvůli nějakému osamělému jezdci vpravo se nakonec musím taky narvat mezi ty nešťastné středopruhaře, nebo zbytečně zaclánět docela vlevo…

...
Host
...

Ovšem v Praze na městském okruhu to jaksi je legální.

Butrusik
Host
Butrusik

Mozna by stalo za úvahu povolit na sestiproudych dálnicích předjíždění zprava. V USA se nikdo predjetim auta v prostředním pruhu zleva neobtěžuje.

Sch
Host
Sch

Existuje i vyklad stávající právní úpravy, že pokud jedete v pravém pruhu soustavně a při tom předjedete auto jedoucí v levém pruhu, nejde o přestupek. Důležitá je tam údajně ta soustavnost jízdy vpravo.

Honza
Host
Honza

Co vím, tak 361 mluví o koloně aut, kde předjíždění zprava není podjizdenim a kolona aut je definována jako silný provoz aut popojizdejicich malou rychlosti n bo nějak takhle. Pak jasně říká, že se předjíždí výhradně zleva, nevím kde se tyhle možnosti výkladu zákona, který se musí brát jako celek, berou.

...
Host
...

K tomuto právě existuje nějaký metodický pokyn MD. Je fakt, že jedete-li soustavně v nějakém pruhu a vlevo od vás jede jiné vozidlo pomaleji než vy, pak neměníte směr jízdy a nedá se hovořit o předjíždění, nanejvýš o míjení.

A ano, ono „předjíždění zprava“ by asi mělo být postihováno. Nicméně trestaným by neměl být předjíždějící, nýbrž předjížděný.

Partneři



CSCARGO