D10 čeká z Prahy do Mladé Boleslavi rozšíření na šest pruhů
Dálnice D10 by měla být v úseku z Prahy do Mladé Boleslavi rozšířena na tři jízdní pruhy v každém směru.
Dálnice D10 by měla být v úseku z Prahy do Mladé Boleslavi rozšířena na tři jízdní pruhy v každém směru. Důvodem je velký provoz na silnici.
Informaci o chystaném rozšíření přinesl jako první server Liberecké zprávy. „Na každé straně dálnice přibude jeden pruh, zároveň dojde k související úpravě mimoúrovňových křižovatek,“ potvrdil Libereckým Zprávám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
„Rozšíření se chystá proto, že zejména u Prahy a Mladé Boleslavi se očekává ve výhledovém období dosažení kapacity dálnice,“ dodal Studecký.
Už dnes jezdí po D10 denně až 40 tisíc aut. „Dálnice D10 dosahuje roční průměrné dopravní intenzity v rozpětí 30 až 43 tisíc vozidel za den,“ konstatuje mluvčí. Přesto však vozovka zatím není na hranici své maximální kapacity. „D10 se v tuto chvíli na hranici kapacity nepohybuje, ve všech sledovaných úsecích dosahuje dálnice úrovně kvality dopravy maximálně stupně C. K naplnění, respektive k překročení kapacity dochází až u stupňů E a F,“ vysvětlil Studecký.
ŘSD už začalo pracovat na rozšíření dálnice D10. Za dva miliony korun zpracovává technickou studii společnost Valbek. ŘSD původně počítalo s rozšířením jen do Brandýsa nad Labem, kvůli nárůstu dopravy ale začalo ŘSD řešit delší úsek se šesti pruhy. Stát současně slíbil Škodě Auto v loňském memorandu, že přestaví mimoúrovňovou křižovatku Kosmonosy.
D10 je na řadě úseků čím dál přetíženější a intenzitou provozu dohnala provoz na D11, D8 či D5 u Prahy. Nejkritičtější jsou aktuálně úseky z Prahy do Brandýsa a pak kolem Mladé Boleslavi, kde je intenzita provozu zhruba podobná. Podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 jede v úseku z Radonic do Záp každý den v průměru 46 120 vozidel. Od posledního sčítání v roce 2010 tak jde o nárůst o 23%, v absolutním vyjádření se na dálnic vejde každý den o deset tisíc aut více. Ještě větší skok zažil provoz u Mladé Boleslavi: krátký úsek mezi odbočkou na Jičín a sjezdem do Kosmonos denně používá 46 017 aut, o 31% více, než v roce 2010. Důvod je jasný: expanze automobilky Škoda Auto a čím dál větší provoz kamionů s díly do automobilky či zaměstnanci firmy.
Kdy se začne šestipruh stavět v celé délce do Mladé Boleslavi zatím není jasné. „V tuto chvíli nelze odhadovat jakékoliv termíny, plánované rozšíření je ve fázi studie,“ uzavřel Studecký.