CZ LOKO vstupuje do Švédska a Norska, první lokomotiva míří k firmě Trainpoint
CZ LOKO už má zkušenosti z Finska, kde lokomotivy EffiShunter 1600 jezdí až za polární kruh
Švédsko se stane dvacátou zemí, po jejíž železnici budou jezdit lokomotivy českotřebovské strojírny CZ LOKO. Konkrétně jde o lokomotivu EffiShunter 1000, kterou si objednala norská firma Trainpoint Norway. Podle smlouvy převezme nový stroj ještě letos, následovat bude testování a v průběhu první poloviny roku 2022 zkušební provoz. Schvalovací proces má skončit do konce příštího roku. Následovat by mělo schválení také v Norsku. CZ LOKO to dnes oznámilo v tiskové zprávě s tím, že první dodávku vnímá jako klíčovou referenci pro oba trhy.
„Ve Švédsku a Norsku vidíme velký tržní potenciál. Z jednání víme, že zde existuje více než sto (často desítky let starých) lokomotiv. Jejich provoz bude čím dál náročnější nejen kvůli stáří, ale i absenci ETCS. Tyto lokomotivy bude potřeba v nejbližších letech nahradit a my chceme být u toho,“ uvedl obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek. S provozem v arktických podmínkách má CZ LOKO zkušenosti z Finska, kde tamní dopravce Fenniarail s lokomotivami EffiShunter 1600 jezdí až za polární kruh.
Pro provoz na švédských tratích bude čtyřnápravový EffiShunter 1000 poháněn spalovacím motorem CAT C32, vybaven národním zabezpečovacím systémem ATC a jednotným evropským zabezpečovačem ETCS. To umožní jeho využití na posunu i v plnohodnotné traťové službě.
„CZ LOKO nás přesvědčilo širokou nabídkou lokomotiv a možnosti modulárních úprav pro specifické podmínky provozu v severních oblastech Skandinávie. Líbí se nám systém výměnných paketů. V budoucnu počítáme s výměnou spalovacího motoru za baterie. Také oceňujeme, že CZ LOKO začalo pracovat na nové generaci zelených lokomotiv, jako jsou HybridShunter 400 a DualShunter 2000,“ uvedl ředitel Trainpoint Norway Hans Sørum.
Právě lokomotivy nové generace, využívající „zelené“ technologie, by mohly podle CZ LOKO místní železniční dopravce oslovit.