Železniční průmysl

CZ LOKO se vrací na Ukrajinu, do oceláren ArcelorMittal dodá čtyři lokomotivy

Lokomotiva EffiShunter 1600 v barvách finského dopravce Fennia Rail. Foto: CZ LOKO
Lokomotiva EffiShunter 1600 v barvách finského dopravce Fennia Rail. Foto: CZ LOKO

Ukrajinské ocelárny v Krivoj Rogu patřící do nadnárodní skupiny ArcelorMittal doplní svůj vozový park o lokomotivy EffiShunter 1600 české společnosti CZ LOKO. Smlouva na dodávku čtyř strojů určených pro těžkou posunovací službu byla uzavřena v červenci. Dodány budou ve druhé polovině příštího roku. Jejich přímé financování zajistí OTP Leasing Ukrajina.

Jde o významný přímý exportní úspěch. Vzhledem k potřebě modernizace a diverzifikace cítíme na ukrajinském trhu nesmírný potenciál,“ řekl Ľubomír Dlábik, vedoucí obchodního týmu CZ LOKO, který jednání vedl.

Pro CZ LOKO jde o první zakázku na Ukrajině po dvanácti letech, kdy dodalo ukrajinským železnicím lokomotivu ČME3P-1744, modernizovanou ve spolupráci s opravárenským závodem v Poltavě. Ta byla vůbec první širokorozchodnou lokomotivou modernizovanou společností CZ LOKO.

Nadějná jednání o sériových modernizacích předčasně ukončil válečný konflikt v proruských východních oblastech. Právě zhoršené rusko-ukrajinské vztahy zároveň znamenaly zastavení dodávek náhradních dílů z Ruska na provozované lokomotivy. To se při jejich stáří projevilo na technickém stavu jak u státních drah, tak soukromých provozovatelů.

Mezi ně patří také ArcelorMittal. Ten v největším postsovětském závodu Krivoj Rog provozuje na 200 lokomotiv. Součástí rozsáhlého průmyslového komplexu, v němž v době největší slávy pracovalo přes 57 tisíc lidí, jsou vlastní železnorudné doly, umožňující získávat tuto prvotní surovinu nezávisle na kolísání cen externích dodavatelů.

„Vnitropodniková železniční síť má strategickou roli. Nejde jen o přímé zásobování, ale také samotný výrobní proces. Zachování stabilního provozu je tedy životně důležité pro zachování výroby. Proto se společnost ArcelorMittal rozhodla zakoupit lokomotivy EffiShunter 1600,“ dodal Ľubomír Dlábik.

Poté, co se společnosti CZ LOKO podařilo dodávkami modernizovaných lokomotiv ČME3M a nových lokomotiv TEM TMH téměř kompletně obnovit park posunovacích lokomotiv v Litvě a Lotyšsku, nyní našla další trh pro svá vozidla stavěna na širokorozchodné tratě 1520 mm.

21
Diskuze

avatar
2 Komentáře
19 Reakce na komentáře
13 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
ythomas_ctkolkolJiří KocurekIc540Arimatejsky Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
czhunter
Host
czhunter

Gratuluji – zjevně jim ten obchodní model (nové loko pro bohaté země, rekonstrukce pro ty chudší, oboje za použití co nejvíce unifikovaných dílů) dobře šlape.

Valteri
Host
Valteri

Dotaz. Lokomotiva pro Fennia Rail je novostavba?

Kubrt
Host
Kubrt

Ne, rámy jsou ze čmeláku.

Valteri
Host
Valteri

Jsem si řikal, že kolega tvrdí „nové loko“ a myslí tim x desítek let starej rám, podvozky a zřejmě převinutý trakčáky…

czhunter
Host
czhunter

To (že ji maji Finové) je takzvaná „výjimka potvrzující pravidlo“.

Kubrt
Host
Kubrt

No a novostavby do Srbska a Běloruska jsou další takovou výjimkou?? Žádné „pravidlo“ neexistuje, je to případ od případu.

kolkol
Host
kolkol

Umí CZ loko dodat novou lokomotivu (s novými) třínápravovými podvozky?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…(ne)odpovím Vám trošku oklikou – nový třínápravový podvozek CZ LOKO existuje:
https://www.kme.zcu.cz/acm/acm/article/view/436/454
;o)

D R
Host
D R

ArcelorMittal je již Liberty. 🙂

Jirka
Host
Jirka

Ne ten Ukrajinský. Arcelor musel prodat jen několik oceláren po Evropě, ne všechny.

Partneři



CSCARGO
RSD