umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Železniční průmysl

CZ LOKO se vrací na Ukrajinu, do oceláren ArcelorMittal dodá čtyři lokomotivy

Lokomotiva EffiShunter 1600 v barvách finského dopravce Fennia Rail. Foto: CZ LOKO
Lokomotiva EffiShunter 1600 v barvách finského dopravce Fennia Rail. Foto: CZ LOKO

Ukrajinské ocelárny v Krivoj Rogu patřící do nadnárodní skupiny ArcelorMittal doplní svůj vozový park o lokomotivy EffiShunter 1600 české společnosti CZ LOKO. Smlouva na dodávku čtyř strojů určených pro těžkou posunovací službu byla uzavřena v červenci. Dodány budou ve druhé polovině příštího roku. Jejich přímé financování zajistí OTP Leasing Ukrajina.

Jde o významný přímý exportní úspěch. Vzhledem k potřebě modernizace a diverzifikace cítíme na ukrajinském trhu nesmírný potenciál,“ řekl Ľubomír Dlábik, vedoucí obchodního týmu CZ LOKO, který jednání vedl.

Pro CZ LOKO jde o první zakázku na Ukrajině po dvanácti letech, kdy dodalo ukrajinským železnicím lokomotivu ČME3P-1744, modernizovanou ve spolupráci s opravárenským závodem v Poltavě. Ta byla vůbec první širokorozchodnou lokomotivou modernizovanou společností CZ LOKO.

Nadějná jednání o sériových modernizacích předčasně ukončil válečný konflikt v proruských východních oblastech. Právě zhoršené rusko-ukrajinské vztahy zároveň znamenaly zastavení dodávek náhradních dílů z Ruska na provozované lokomotivy. To se při jejich stáří projevilo na technickém stavu jak u státních drah, tak soukromých provozovatelů.

Mezi ně patří také ArcelorMittal. Ten v největším postsovětském závodu Krivoj Rog provozuje na 200 lokomotiv. Součástí rozsáhlého průmyslového komplexu, v němž v době největší slávy pracovalo přes 57 tisíc lidí, jsou vlastní železnorudné doly, umožňující získávat tuto prvotní surovinu nezávisle na kolísání cen externích dodavatelů.

„Vnitropodniková železniční síť má strategickou roli. Nejde jen o přímé zásobování, ale také samotný výrobní proces. Zachování stabilního provozu je tedy životně důležité pro zachování výroby. Proto se společnost ArcelorMittal rozhodla zakoupit lokomotivy EffiShunter 1600,“ dodal Ľubomír Dlábik.

Poté, co se společnosti CZ LOKO podařilo dodávkami modernizovaných lokomotiv ČME3M a nových lokomotiv TEM TMH téměř kompletně obnovit park posunovacích lokomotiv v Litvě a Lotyšsku, nyní našla další trh pro svá vozidla stavěna na širokorozchodné tratě 1520 mm.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
czhunter

Gratuluji – zjevně jim ten obchodní model (nové loko pro bohaté země, rekonstrukce pro ty chudší, oboje za použití co nejvíce unifikovaných dílů) dobře šlape.

Valteri

Dotaz. Lokomotiva pro Fennia Rail je novostavba?

Kubrt

Ne, rámy jsou ze čmeláku.

Valteri

Jsem si řikal, že kolega tvrdí „nové loko“ a myslí tim x desítek let starej rám, podvozky a zřejmě převinutý trakčáky…

czhunter

To (že ji maji Finové) je takzvaná „výjimka potvrzující pravidlo“.

Kubrt

No a novostavby do Srbska a Běloruska jsou další takovou výjimkou?? Žádné „pravidlo“ neexistuje, je to případ od případu.

kolkol

Umí CZ loko dodat novou lokomotivu (s novými) třínápravovými podvozky?

ythomas_ct

…(ne)odpovím Vám trošku oklikou – nový třínápravový podvozek CZ LOKO existuje:
https://www.kme.zcu.cz/acm/acm/article/view/436/454
;o)

D R

ArcelorMittal je již Liberty. 🙂

Jirka

Ne ten Ukrajinský. Arcelor musel prodat jen několik oceláren po Evropě, ne všechny.

Olda

AM musel prodat 6 různých provozu v Evropě v rámci kompenzačního balíčku, protože kupoval italské ocelárny Ilva. Dále viz Google. Nevím zda všechny, ale některé z nich odkoupila společnost Liberty.

a8n

ArcelorMittal Ostrava (Czech Republic), ArcelorMittal Galati (Romania), ArcelorMittal Skopje (Macedonia), ArcelorMittal Piombino (Italy), ArcelorMittal Dudelange (Luxembourg) and several finishing lines at ArcelorMittal Liège (Belgium)

Ic540

Jojo.
Je to tak. A bouda/tunel jako OKD…
Mittal si nechal naši elektrárnu a teď bude diktovat ceny…
K čemu to jen přirovnat.
Koupím si nové auto, ale jede mi jen na tři válce………..
Všichni se už tady smiřují s tím, že do 5 let budou mít zase co bourat v Ostravě.
Viz Vítkovice a komín co ho teď odstřelili. Nevěřil jsem před 31 lety když jsem tam nastupoval, že se něčeho takového dočkám…

Ale je to článek o dopravě, tak dodám info, že z CZ LOKO tady v Ostravě (Liberty) jezdí 20 lokomotiv už několik let… 🚂👍…

Arimatejsky

Hutě v Ostravě vznikly kvůli levnému uhlí. Do 5 až 10 let těžba skončí a ocel se bude vyrábět v Polsku a Itálii, kde je levná vodní doprava surovin a vyšší nezaměstnanost. A Ostrava konečně přestane být zaprášené město.

Jiří Kocurek

Jenže to ostravské uhlí už není levné. Před 40−50 léty totéž platilo o Rosickém revíru, soudruzi ty doly sami raději zavřeli. Jsou místa, kde lze černé uhlí těžit povrchově a takový způsob těžby je méně náročný na energie i na pracovní postupy. Docela zajímavé by bylo spočítat celkovou energetickou náročnost vč. přepravy.

Pitrys

Pánové v Praze nebo kde, už se konečně probuďte a na termíny „ostravské uhlí“ zapomeňte. V Ostravě se uhlí od roku 1994 netěží.

Arimatejsky

Já vím že v Ostravě Karviňaky nesnašite ale že se zřikate aj uhla sem nevěděl.

Jiří Kocurek

Tak si tam představte uvozovky. A asi by se Ostravsko Karvinské doly měly přejmenovat, přestože se ten uhelný revír jmenuje Ostravsko − Karvinský.
PS: Proč asi píšu „ostravské uhlí“ s malým a Rosický revír s velkým?

Ic540

Tady bych si dovolil oponovat.
Ostrava přestane být zaprášeným městem až skončí hutě a jim podobné firmy především právě v Polsku.!!!!

Jiří Kocurek

Tohle bych si dovolil potvrdit. Člověk vyleze na Radhošť, podívá se k východu a vidí. K jihu a vidí. A když je opravdu dobře vidět, tak na západě uvidí vysílač na Pradědu. Komín Dětmarovické elektrárny vidí také i tu pokličku nad ním. Bývá vidět i chladící věže Energetyky Przemysłowe, Jastrzębie-Zdrój. Je to zhruba poloviční vzdálenost jako na Praděd…