Dopravci Železnice Železniční průmysl

CZ LOKO podepsalo první smlouvu na duální lokomotivy, míří k italskému nákladnímu dopravci

Nová duální lokomotiva DualShunter 2000. Foto: CZ LOKO
Nová duální lokomotiva DualShunter 2000. Foto: CZ LOKO
Další vývoj CZ LOKO míří do hybridních lokomotiv.

Společnost CZ LOKO získala první zakázku na dodávku duálních lokomotiv, které kombinují elektrický a dieselový pohon. Při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz to potvrdil zakladatel a předseda představenstva společnosti Josef Bárta.

Budou určené pro italského nákladního dopravce Mercitalia, který patří pod italské státní dráhy. „Podepsali jsme první kontrakt na duální lokomotivy do Itálie. První smlouva je na dvě lokomotivy s opcí na další dvě. Kontrakt je na roky 2023 a 2024, takže už začínáme,“ potvrdil Josef Bárta. Půjde o lokomotivy DualShunter 2000, které kombinují jízdu na sběrač na hlavních tratích pod trolejí a výkonný dieselový motor Caterpillar pro provoz na vlečkách a vedlejších tratích bez elektrifikace. Kompletní specifikace lokomotivy je na stránkách CZ LOKO.

Právě v hybridních a duálních lokomotivách vidí většinový majitel CZ LOKO budoucnost „Chci, aby se CZ LOKO dál posouvalo dopředu a naše produkty byly moderní. A to znamená, že musíme jít do toho zeleného prostředí. Náš další vývoj tak jde do hybridů. První hybrid – baterie, motor – už je na kolejích, už ho testujeme. A musíme jít také cestou duálních lokomotiv, tedy kombinace sběrače a dieselu,“ řekl Bárta s tím, že by stál při jejich testování o spolupráci s firmami ze skupiny Českých drah: „Byl bych moc rád, kdybychom na tom mohli spolupracovat a lokomotivy testovat s naším národním dopravcem. Spolupráce výrobce a národního dopravce je nesmírně důležitá.“

První hybridní lokomotivu představilo CZ LOKO v čevnu 2019 na Czech Raildays v Ostravě. Šlo o dvounápravovou posunovací lokomotivu HybridSuhnter 400. Italský trh patří dlouhodobě k těm, kam CZ Loko exportuje lokomotivy z České republiky. Celkem sem firma dodala už 76 vozidel. Ve 40 případech šlo o modernizované brejlovce a 36 lokomotiv bylo z jejího nového výrobního portfolia (řady 741.7 a 744.1).

Celý rozhovor s Josefem Bártou vám přineseme jako podcast zítra, a to v pátek 9. dubna.

Odebírat
Upozornit na
guest
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dolfi

Dost dobrý kdy se to objevy na našich kolejích. Docela bych si to představoval na manipulacích. Třeba si toho naší dopravci všimnou. Jinak to vypadá dobře 👍

Tonda Sehnal

Design taky od Aufera?

Krysa350

Bez diskuze přeji mnoho úspěchů i s dalšími stroji.

Olda

Ten slavný hybrid už konečně jezdí vlastní sílou?

JirkaK

u ČD Cargo jezdí vlastní výroby hybridní lokomotiva řady 218

Martin

Myslíš nejdražší nocležnu? Tak ta už chvíli nejezdí.

Vladki

A porad jenom ten jeden kousek, nebo uz jich je vic?

Martin

Druhá se už léta dodělává 🤣

Olda

Hezké dopoledne pánové. Bylo to spíše psáno jako ironický dotaz na Loko 719 hybrid, jestli už jezdí vlastní silou. Jinak vzpomínané žehličky určitě je ta žehlička přínosem, nemusí se jezdit s bateriovým vozem.

Chronosphere

Jsem zvědav,kdy se někdo osmělí objednat čistě elektrickou lokomotivu.
Jistý výrobce potřebuje konkurenci jako koza drbání,a taky není důvod nakupovat vše venku. Menší dopravci pohybující se na domácím trhu by mohli být první vlaštovkou.

Georg

siemens a bombardier potrebujou konkurenci? v podobe cz loko?

otos

Jestli míníte plzeňskou Škodu T., tak ta již s výrobou elektrických lokomotiv podle koncepce nepočítá a soustřeďuje se na výrobu toho, co jí jde na odbyt, tedy příměstských jednotek pro východní trhy a kooperaci při výrobně osobních vozů. A samozřejmě tramvají a trolejbusů.

Jiří Kocurek

Fajná práce, jen tak dál, ať se daří.

Vendelín

Tak na to vychytávání dětských nemocí v Italii jsem zvědavej. Konečně to jednou neodskáče český státní dopravce 😀

medical_examiner

To ne, budou se určitě pořizovat až za pár let už jako provozně spolehlivá a osvědčená vozidla. Prostě se místo dalších výplodů Scheißewerke Pilsen koupí něco normálního, co se rozhodně uplatní.

Jiří Kocurek

Děláte, jak kdyby to byl první zahraniční zákazník pro CZ loko. A to rozhodně není.

rejpal

Vůbec bych se nedivil, kdyby si národní dopravce tyto lokomotivy objednal. Třeba jako náhradu řady 714, protože řada 794 ji není schopna plnohodnotně nahradit. Navíc by se tato hybridní lokomotiva dala použít na různé přepravy vozidel do dílen, staniční posun, nehodové vlaky apod. U Carga by našla uplatnění na manipulácích, staničním posunu apod. Uvidíme jaké budou její parametry a jak se CZ Loku povede, ale vzhledem k blížícímu se ETCS a potřebě nahradit dosluhující řady 111, 210, 714, 742 a další, tak si myslím, že má tato lokomotiva velkou budoucnost.

Zrzek

No co třeba řada 735 alias 714 se může reinkarnovat na řadu 735.1 nebo 714.3 s výkonem okolo 900 kW a co na tom, že nosné konstrukci je mezi 40 a 50 lety dalších 20 to dá a na tu práci to bude stačit jen se vymění motory a generátory docpe se ETCS ala řada 742 u carga.

Zrzek

Jo a může se tam docpat 25 kV ať to má nějakou budoucnost.

Piskot

Tak ať se CZ LOKO daří přeji hodně úspěchů do dalších let

Ondra

A plánuje CZ LOKO i něco na vodík? Neví někdo zasvěcený? Jinak držím palce samozřejmě, dobrého českého průmyslu není nikdy dost 💪

Ten_z_Bíliny

To bude na ně ještě moc high tech a stalo by je to dost peněz na vývoji. S tím spíše přijde Škoda. U CZ-Loko vidím výhodu v tom, že vytváří jednoduché řešení. Jednoduchost spolu nese lepší spolehlivost, menší náročnost na údržbu a příznivou cenu. V tom CZ-LOKO asi exceluje a proto má úspěch. Nemá cenu se hnát někam, na co ještě nemají.

Kubrt

Spíš bych se díval na to, jaká je poptávka trhu po vodíkové lokomotivě. Nákladní dopravci, co musí vydělávat aby přežili, do vodíku jen tak nepůjdou a kolik vodíkových posunek by se uplatnilo u evropských osobních dopravců?

Ondra

Díky oběma, vcelku v kontextu současné doby souhlasím 🙂 a vcelku to potvrzuje i pan Bárta v dnešním podcastu 🙂

Kkarel

Nezbývá nic jiného než popřát hodně štěstí.

Libor

Pokud nesprzní pulty jak na posledních verglech, respektive udělají ovládání dle strojvedoucích (lidí) a né kancl projektantů, mohlo by to být i dobrý. Idea supr, obávám se provedení…

Jiří Kocurek

Jde to do Itále, tím pádem na tom Vy jezdit nebudete.

X 1

To je nemoc více výrobců.
Např. Siemens Vectron. Technicky dokonalá mašina ale pro strojvedoucího je ergonomie kokpitu naprosto katastrofa.

medical_examiner

A teď konstruktivně – kde je to pro strojvedoucího vyřešeno nejlépe?

Jiří Kocurek

A mají všichni strojvedoucí stejné požadavky?

Já, kdo jiný

Stadler Kiss a Eurodual, Siemens ER 20.

Tonda Sehnal

Pult na Vectronu je super a vůbec nic bych na tom neměnil.

Třicátáprvní Béé

Pán je srandista, víc takových👍

czhunter

Problém je, že většina strojvedoucích netuší, že jsou nějaké bezpečnostní normy, navíc v každém státě jiné … takže kdyby se to navrhlo čistě podle nich, tak je to neschvalitelné, dost možná i nebezpečné.

Big Fat Fabulous Woman

Podle specifikací na stránkách výrobce vypadá DualShunter 2000 jako hi-tech výrobek. Tak ať se CZ-LOKO daří. 🙂

Vladimir

CZ LOKO je jedna z mala ceskych firem co neni pouze na ceske lokalnim rybnicku a jde to na vyrobcich dost videt. Fandim kazdemu takovemu.

Pavel Vavříček

Žehlička 21.století

Jarda Š.

Anebo taky hektor 21. století.

medical_examiner

Nebo Žehlící hektor 😀

K.S.

Takže Hekližka, nebo Žehktor.