lot
Železnice Železniční průmysl

CZ LOKO odhalilo podobu úplně nové lokomotivy, kombinuje elektřinu a diesel

Vizualizace nového konceptu lokomotiv z CZ LOKO. Foto: CZ LOKO
Vizualizace nového konceptu lokomotiv z CZ LOKO. Foto: CZ LOKO

Po více než deseti letech vzniká v Česku zcela nová elektrická lokomotiva. Společnost CZ LOKO představila první vizualizaci nového stroje, který bude jezdit na elektřinu i diesel a případně i jen na baterie. Lokomotiva by měla být hotová do roku 2022.

O vývoji lokomotivy firma poprvé promluvila loni při prezentaci hybridního prototypu HybridShunter 400 na veletrhu Czech Raildays.  Tento týden na svém profilu představila koncept nové modelové řady a vizualizaci budoucí podoby.

Podle vedoucího oddělení marketingu CZ LOKO Jana Hoška není ještě vizualizace konečnou podobou, k zásadním změnám designu by ale už nemělo dojít.

HybridShunter slouží jako technologický demonstrátor, na kterém si CZ LOKO vyzkouší technologie. „Cílem je sériová výroba menší posunovací lokomotivy a pak hybridní lokomotiva na podvozku řady 744.1,“ dodal Hošek. Podle něj se řeší u větší lokomotivy kombinace pohonu na elektřinu a diesel. První ukázky nového portfolia chce firma představit na konferenci v březnu. Již hotovou lokomotivu plánuje firma představit nejpozději v roce 2022 na Innotransu v Berlíně.

Pro CZ LOKO jde o další logický krok v činnosti. Firma začínala s opravami lokomotiv, postupně začala s jejich modernizací a úpravami na nové řady, teď přichází s úplně novou lokomotivou. Poslední novou lokomotivou vyvinutou v Česku je řada 380 od Škody Transportation.

CZ LOKO chce u nových strojů kombinovat elektřinu, diesel i baterie. Už loni v červnu generální ředitel Josef Gulyás uvedl, že jde částečně o reakci na měnící se poptávku. „Setkáváme se s tím, že už zákazníci mluví o konci objednávek lokomotiv na diesel nebo chtějí nějakou alternativu. Toto je pro nás logická cesta,“ uvedl Gulyás.

V původní verzi jsme uvedli, že jde o první vyvíjenou lokomotivu v ČR od řady 380. Správně je, že jde o první lokomotivu s elektrickou výzbrojí. CZ LOKO od té doby vyvinulo lokomotivy řady 744.0 (2012) a hlavně pak 744.1 neboli EffiShunter 1000 (2017). Za chybu se omlouváme.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Už je na čase, aby se u nás v našich podnicích vyráběly kvalitní dopravní prostředky. Brzy to vysoce oceníme. Je totiž otázka, zada bude v roce 2022 nějaký Innotrans…

Octupus

Bude to sponzorovat danovy poplatnik cestou nejake dotace MPO, jako jsme sponzorovali 380?

Vbb

Protože to nekupují ČD, tak asi ne.

Jarek

Oni jsou tak šikovní… neuměli by vyrobit za rozumné prachy něco jako RegioShuttle? 🙂

René Krejcárek

Spíše RegioShuntle 🙂

Martin 28

Jedná výhoda, že CZ loko vyrábí lokomotivu. Když schválí všechny zkoušky, začnou prodávat schválenou lokomotivu. Dělají to podobné jako u Traxx a Vectrony. U škodovky dělají opačně. Po podpisu mohou začnou vyrábět neschválenou lokomotivu. Trvá než to dostane razítko, že může vejít na trasu s cestující nebo náklady. Stalo se to podobné produkt Emil Zátopka 380. Uvidíme, jak to dopadne nová lokomotiva od CZ loko?

Přemek

Čechiš, bitte!

Sch

CZ loko si zvolilo snazší cíl, než Škoda. Pfeci jen posunovací lokomotiva je z hlediska mechaniky jednodušší než rychliková na 200kmh. Každopádně jim přeji úspěch, se zlevnovanim baterií je nakladni lokomotiva s dobíjením z troleje ideál.

Přemek

Děkuji za nesrovnávání nesrovnatelného. Ono je to procesně od technologického demonstrátoru k pomalému prototypu a sérii k techlogickému demostrátoru, rychlému prototypu a sérii. Možná i na jednotky dojde, když se vytěží všechny tuzemské dobré nápady…

Liboslav

Určitě by také bylo dobré, zeptat se strojvůdců jezdících s posledními stroji od CZ LOKO, jak jsou spokojeni s obsluhou, s pohodlím na těchto strojích. Kolik je místa v kabinách, zda si mají kam dávat batohy či tašky se svými věcmi. Jak se vejdou s nohama pod řídící pult. Jako strojvedoucí který jezdí na starých brejlovcich a nyní i na Bizonu z CZ LOKO mohu tvrdit, že na pohodlí obsluhy, zlatý brejlovec…

Jarek

Ono zase když se v tý kabině potkáte s něčím na přejezdu, tak by měla být větší pravděpodobnost, že to dobře dopadne. Komentář podmínek obsluhy je na zákazníkovi, to Bizona nikdo nekonzultoval s FS?

Liboslav

Co vím, tak porady probíhaly ohledně modernizaci klasických 742. Tam se pan Votroubek aktivně účastnil konzultací. Ohledně Bizona, tak nevím. Ale rozhodně to je pro obsluhu nekomfortní stroj. Nakonec počet kladných lajku pod mým kritickým příspěvkem mě dává za pravdu.

Přemek

Nelze si natáhnout nohy? To v autech také nejde a snad všichni s nimi jezdíme. Protáhneme si je při každé zastávce. To vy také, že?

Sova

„Poslední novou lokomotivou vyvinutou v Česku je řada 380 od Škody Transportation.“
ŠT 380: První kus 2008
CZ LOKO 744: První kus 2012

744 není nově vyvinutá v Česku?

Vbb

a co 794?
Myslím, že se redakce poněkud unáhlila.

Martin V.

A co je recyklovaného na lokomotivě 744? Oni ve svých reklamních materiálech příliš nezdůrazňují, co je novostavba a co přestavba. Já se to naučil odhadovat podle podvozků (zda je mi něčím povědomý či nikoli), a ty flexicoily ze 744 si u ničeho starého nevybavuju.

Sova

Samozřejmě i 794 lze uvést, jen jsem myslel že jeden příklad stačí a pak 744 je přeci jen větší stroj, zatímco u té 794 by někteří mohli argumentovat, že je to „jen“ posunka. Ale také by mě zajímalo, co je na 744/744.1 recyklovaného.

Ten_z_Bíliny

Nebyla poslední vyvinutá lokomotiva ráda 744?

Lumir

No konečně říkal jsem si kdy je to napadne. A ještě do toho rekuperaci a máme ideální efektivní a ekologickou mašinu.

Leinad

Dneska někdo vyrábí elektrickou mašinu která by nerekuperovala?

Vojtíšek

Taky umím kreslit hezké obrázky …….

czhunter

Uka!
vždycky se rád podívám na hezké obrázky, zejména když jde o design lokomotiv.

Mirvald

To je hezké. Kromě naší plzeňské Škody další velký výrobce lokomotiv.

noerf

Mirvald: kombinovaná lokomotiva může mít třeba pro Cargo řádu výhod. Zejména u cest pod trolejí a pak při jízdě na neelektrifikovaných vlečkách.
Otázka je, jak jsou na tom ostatní výrobci lokomotiv, když někteří mají hotový prototyp.

Kubrt

A Stadler Valencia už vyrábí sériové stroje. Z tohoto článku není zřejmé, jak výkonný bude diesel, od toho se pak bude odvíjet využitelnost. Každopádně se těším na další vývoj.

Kubrt

S důrazem na slovo lokomotiv – CZloko už Škodu přeskakuje, když vezmeme posledních pár let.

libcha

…posledních 20 let.

noerf

Kubrt: Škoda dne rozvíjí elektrické jednotky, soupravy metra, tramvaje, trolejbusy, elektrobusy. Co se týče lokomotiv, mimo prodeje 20 ks ČD a tuším 2 ks ZSSK, vyrobily ještě kusy pro NIM expres a možná do budouvna pro patrové soupravy tažené touto lokomotivou na Ostravsku. Jinak samostatný prodej lokomotiv moc nefunguje na rozdíl od Siemensu ši Bombardieru , což je škoda.
CZ loko se na lokomotivy specializuje, ale z větší části se jená o předělávky současných lokomotiv. Kompletní vývoj nové lokomotivy je totiž poměrně drahý. Ale zase mohou mít větší přehled o zájmu o podobný typ lokomotiv.

Potěmkin

Úplně nerozumím tomu,proč Škoda pro podporu prodeje řady E109 neotevře svůj vlastní lokomotivní pool,pro který by si vyrobila řekněme 10 až 20 kusů.Veřím,že by neměli problém sehnat zákazníky,kteří si je půjčí.A pokud už je ta mašina vychytaná a spolehlivá,jistě by jí to pomohlo vylepšit pošramocenou pověst a na základě zkušeností z provozu by se našli zákazníci,kteří by si ji rádi i přímo zakoupili.Nebo Škodovka tento svůj výrobek už odpískala respektive v něj sama nemá důvěru?

Sova

10-20 strojů je docela dost peněz pro takovou firmu. Navíc mají problémy stíhat stávající zakázky a lidé od projektu 109E určitě řeší aby ty pro Německo mohly začít jezdit co nejdřív. Tam mají šanci získat reference a zatím jim to moc nevychází…

Krocan

Protože je to dost drahý. Vyhodíte hooodně peněz na to, že snad si nějaký zákazník možná tu lokomotivu jednou objedná…

Krom toho v tenhle moment je Škoda zavalená zakázkama, takže se nemusí zas tak snažit.
Ale snad se 109E3 povedla a v budoucnu uvidíme ještě nějaké rychlé a povedené lokomotivy od Škody. Kdyby 109E byla poslední tak by to přeci bylo jenom trochu smutné.

Potěmkin

Mně se právě E109 moc líbí a přál bych jí úspěch a nejen v tuzemsku…Ale zatím je to jen paběrkování a nezdá se,že by mělo být lépe,vždyť poslední objednávka byla pro NIM Express a to už je hoooodně let.Mám strach,aby to nebyly poslední lokomotivy z Plzně.Podle mě by jí měl výrobce zkusit nějak protlačit na trh a ten pool mi přijde jako nejsnadnější cesta,jak to zkusit zachránit.I kdyby ten pool neměla zřídit přímo Škodovka,vždyť v Kellnerově impériu je mraky firem,pro které by to mohl být zajímavý podnikatelský a investiční záměr,do budoucna by na tom podle mě nemohli prodělat…

Jiří 3

Nedivil bych se, kdyby se už rýsovala potencionálně lokomotiva 110E

Martin V.

Nemohli by prodělat? Jestli jste si náhodou už sám neodpověděl poslední větou předchozího příspěvku: „Nebo Škodovka tento svůj výrobek už odpískala respektive v něj sama nemá důvěru?“

noerf

Potěmkin: pro elektrické lokomotivy má pool Lokotrain s flotilou 13 lokomotiv, 8 ks Vectronů, 3 ks 242 a 2 ks 240 (laminátka).
Mimochodem Vectrony provozuje v ČR například Regiojet, ČD, ČD Cargo, Metrans, Unipetrol, takže na ně mají i vyškolení personál. E109 provozuje pouze ČD a to si moc krátkodobě či střednědobě lokomotivy nepronajímá.

Honza D.

Myslim si to samé, máte ode mne plus. Navíc by ze servisu vlastních mašin měli dobrou zpětnou vazbu.

MajsterN

Kdyby ta loko byla tak skvela, tak maji davno objednavky od uz existujicih poolu.. asi vi, ze jinde to umi lip a zaroven levnejc. A taky u Siemensu/Bombardiera nehrozi, ze te odrbou v arbitrazi za svoje vlastni chyby.