Cyklotrasy se zákazem vjezdu kol. Lesy ČR osazují na cestách matoucí značky

Značka zakazují vjezd cyklistům na cyklotrasu. Foto: Marek LutonskýZnačka zakazují vjezd cyklistům na cyklotrasu. Foto: Marek Lutonský

Jinde značky nutí sesednout turisty z kola uprostřed přehledné cyklostrasy.

Zpevněná lesní cesta dostatečně široká pro průjezd traktoru. V mapách je označena jako cyklotrasa, v propagačních materiálech na ni jako na cykloturistickou destinaci upozorňuje i Karlovarský kraj. Přesto je na ní umístěna značka „Zákaz vjezdu všech vozidel“, tedy i jízdních kol. Projíždějící cyklisté se tak podle vyhlášky dopouštějí přestupku a při případné policejní kontrole jim hrozí pokuta.

Tuto kombinaci vídávám častěji, než aby to byla náhoda. Značka B1 zakazující vjezd všech vozidel (takže včetně kol) na oficiální, v mapách zanesené cyklotrase. Tady je to konkrétně trasa 2011 směrem od Klínovce,“ píše cyklista Marek Lutonský.

Značku doplňuje dodatková tabulka umožňující vjezd těm, co mají povolení od státního podniku Lesy ČR. Cyklisté však žádné paušální povolení nemají.

Podle spolku AutoMat, který se věnuje hájení zájmů cyklistů, se majitelé lesů v rámci organizace Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů (SVOL) na svých cestách snaží o omezování pohybu lidí na kolech.

Viz nedávný pokus o zrušení povinného odstupu na účelových komunikacích. Vzhledem k tomu, že tento návrh neprošel, bude, obáváme se, podobných značek přibývat a je na státní správě, jak se k tomu postaví,“ uvádí AutoMat.

Státní podnik Lesy ČR však tvrdí, že s vjezdem cyklistů na své cesty problém nemá. „Zákazové značky umísťujeme zejména na lesní cesty, kde je porušován zákaz vjezdu motorových vozidel dle zákona o lesích,“ sdělil pro deník Zdopravy.cz mluvčí podniku Přemysl Šrámek.

Zákazové značky byly podle něj používány historicky a nepřesně, většinou se jedná spíše o obnovu původních zničených stářím. „Jak ukazuje dodatková tabulka, zákaz se týká vozidel, nikoli cyklistů,“ míní Šrámek.

Vyhláška ovšem jízdní kolo definuje jako „nemotorové vozidlo„, takže při případné konfrontaci s policistou by tento výklad pravděpodobně neobstál. „Na základě tohoto podnětu se budeme zpřesněním nově umísťovaných značení zabývat,“ dodává mluvčí.

Cyklisto, sesedni

Cyklista Marek Lutonský však upozorňuje ještě na jednu ze značek, která podle něj nedává uprostřed lesa příliš smysl. „Asi 2,6 km za koncem Božího Daru, krásná lesní štěrková cyklotrasa 2008 a najednou Slez z toho kola! Kdy můžete zase nastoupit, pochopitelně chybí; nejbližší rozcestí, které by značku rušilo, je po 600 m.“

Závora, cyklisto sesedni. Foto: Marek Lutonský

Závora, cyklisto sesedni. Foto: Marek Lutonský

Podle mluvčího Šrámka je v tomto případě značka „Cyklisto sesedni z kola“ umístěna na lesní cestě kvůli závoře. „Cílem je minimalizovat riziko nárazu do zavřené závory,“ vysvětluje.

Cesty jsou budovány vlastníky lesa za účelem obsluhy lesních komplexů. Jejich šířka je minimální a pohybují se po nich i těžké lesní stroje či nákladní auta, která zabírají často celou šířku vozovky. Proto zejména tady platí, že rychlost cyklisty by měla být taková, aby dokázal zastavit na viditelnou vzdálenost,“ uzavírá mluvčí Lesů ČR.

Tagy Boží Dar cyklisté cyklistika cyklostezka dopravní značení Lesy ČR
245 komentářů