Cyklostezka na rozhraní dvou krajů bude dražší, stavbu zkomplikovala černá skládka
K dokončení má dojít do června 2025.
Nová cyklostezka mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem bude hotová až příští rok namísto původně plánovaného dokončení letos v říjnu. Stavba se také prodraží.
Zpoždění a prodražení vyplývá z dodatku podepsaném se společností Eurovia CZ. Podle smlouvy dojde k navýšení platby z 50,2 milionu korun na 65,7 milionu korun bez DPH. Cena je i po dodatku pod úrovní předpokládané hodnoty v soutěži.
Podle starosty České Kamenice Jana Papajanovského jsou dva hlavní důvody prodražení. V trase se našla rozsáhlá černá skládka s azbestem, jeho likvidace vyjde na milion korun. Největší zdražení ale přinesl problém s podložím. Původně se počítalo s relativně levným a rychlým vápněním zemin v aktivní zóně, nakonec je nutná téměř kompletní výměna za nakupovaný materiál. „Na stavbu byl sice zpracován podrobný geologický průzkum, ale po odkrytí byly zeminy ještě v horším stavu, než průzkum předpokládal,“ uvedl Papajanovský. Nový termín dokončení je 30. června 2025.
Nová stezka propojí Ústecký a Liberecký kraj. Má podpořit mobilitu obou měst, zvýšit bezpečnost a také zvýšit počet turistů v regionu. Stezka povede zcela mimo silnice. Většinu nákladů zaplatí dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Českou Kamenici a Kamenický Šenov propojí nová cyklostezka, hotovo bude v říjnu
Trasa kopíruje železniční trať
Stezka vede po jižním úpatí Zámeckého vrchu, z velké části kopíruje železniční trať. Díky tomu bude mít malý sklon, zároveň jde o nejkratší spojnici mezi centrem České Kamenice a dolní částí Kamenického Šenova. Město si od cyklostezky kromě lepšího spojení mezi oběma městy slibuje i podporu sportu. Povrch bude cementobetonový, umožní tak i jízdu bruslařům či na kolečkových lyžích. Stezka bude součástí mezikrajské sítě dálkových cyklotras.
Město počítá s pravidelnou údržbou cyklostezky. V Česku je relativně netradiční i využití cementobetonu pro cyklostezku, velmi často se používá naopak asfaltobeton. „Cementobeton místo asfaltobetonu jsme zvolili na základě doporučení projektanta zejména z důvodu delší předpokládané životnosti. Dalším důvodem pro cementobetonový povrch byly i velmi složité geologické poměry v lokalitě a dále zvolený způsob odvodnění. Abychom nenarušili vodní režim v cenné přírodní lokalitě, po dohodě s CHKO je cyklostezka navržená bez odvodňovacích příkopů jako přelivná, voda tedy poteče přes ní, což by měl opět cementobeton snášet lépe než běžný asfaltobeton,“ vysvětlil Papajanovský.
V Kamenickém Šenově skončí cyklostezka u nádraží. Plánuje se i možné napojení na cyklostezku Varhany, která propojuje Kamenický Šenov a Českou Lípu ve stopě bývalé železniční trati. V Kamenickém Šenově se plánuje i napojení na sídliště v ulici Huťská. V České Kamenici se řeší i další cyklostezka až do Benešova nad Ploučnicí.