Cyklostezka na rozhraní dvou krajů bude dražší, stavbu zkomplikovala černá skládka

Stavba cyklostezky Česká Kamenice - Kamenický Šenov, stav 10/2024. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStavba cyklostezky Česká Kamenice - Kamenický Šenov, stav 10/2024. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

K dokončení má dojít do června 2025.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jakože už se tam nebude jezdit? Do teď tam jezdili kzc a co tak náhodou??

Petr

Aha, já si to špatně vyložil, beru zpět 😉

Jan Neruda

Jaká je délka cyklostezky?

Luboš

Necelých 5 km. 3,827 km hlavní trasa a 0,904 km vedlejší trasa.
No vlastně spíš 4 km, část z hlavní trasy (zhruba 750m) jsou stávající komunikace v České Kamenici.
Vychází přibližně 16 milionů na jeden kilometr bez DPH (po navýšení).

Luboš

Navýšení 15,5 mega. Odstranění skládky 1 mega. To je trochu nepoměr, nebo ne.
Čichám v tom svinstvo. Napřed podhodnocená cena, aby to vybraná firma vyhrála. Za kolik byly další nabídky v pořadí?
Pak překvapivé navýšení ceny téměř na původní předpokládanou částku, ale nižší, aby se mohlo říci, stejně jsme ušetřili.

Luboš

Když se nejlevnější nabídka dostane po navýšení prakticky na cenu té nejvyšší nabídky tak je to konspirační teorie. Tím spíš, že cena byla jediným hodnotícím prvkem ve výběrovém řízení.
No a pokud se předpokládalo, že nebude třeba dělat podkladní vrstvu tak se na budoucím staveništi nebyl nikdo ani podívat, natož aby se dělal geologický průzkum. Louky, přes které cyklostezka vede, nejsou podmáčené prakticky jen v letních měsících. Také nechápu, proč cyklostezka nevede na stávajících polních a lesních cestách ale vede přímo přes louky. Já to tam totiž znám.

Luboš

To je pravda. No ale nevíme, co v těch dražších nabídkách bylo. Třeba ty firmy, co daly cenu kolem 60 mega počítaly s výměnou podloží (nutnost výměny podloží o hloubce 500-750cm byla navíc uvedena i v průvodní zprávě), takže nakonec mohly být levnější než vítězná EUROVIA po navýšení ceny.
To ví jen výběrová komise (starosta, vedoucí odboru ŽP a investic a referentka téhož odboru)

František

Tak čokolády taky šly z cca 20-30 korun na 60+ protože kakao je 3x dražší než v 2021 … Akorát toho kakaa je v těch čokoládách z 2czk na 6czk.

Luboš

Jenže drobný problém je, že výběrové řízení na dodavatele stavby neprobíhalo v roce 2021 ale v březnu 2024, s tím, že dokončeno bude do října 2024.

Jiří Kocurek

Semka jste dočetl?

Cituji článek:
Původně se počítalo s relativně levným a rychlým vápněním zemin v aktivní zóně, nakonec je nutná téměř kompletní výměna za nakupovaný materiál. „Na stavbu byl sice zpracován podrobný geologický průzkum, ale po odkrytí byly zeminy ještě v horším stavu, než průzkum předpokládal“

Luboš

Dočetl. Jenže to předpokládala Eurovia, ve Smlouvě o dílo nic takového není.
Stručný popis stavby:
SO 101 Hlavní trasa km 0,000-3,827
Povrch cyklostezky je různorodý, v místech stávající místní komunikace je ponechán stávající povrch, v úsecích nové cyklostezky je navržen povrch z cementobetonového krytu v tl. 160 mm a příslušných podkladních vrstev,
případně betonové dlažby tl. 80 mm a příslušných podkladních vrstev.

Jiří Kocurek

Tohle je dodatek celý. Netuším, proč by měl být zhotovitel (jedno jaká firma) být zodpovědný za to, že realita neodpovídá geologickému průzkumu.

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/36910684/Dodatek_c._2_ke__Smlouve_o_dilo_na_stavebni_prace_-_cyklostezka_CK-_KS_v%C4%8D._p%C5%99%C3%ADlohy_anonym.pdf

Vícepráce dle Dodatku č. 2
– 16 692 685,97 Kč bez DPH, 20 198 150,02 Kč včetně DPH (ZL 1 – změna podloží)
– 1 025 029,65 Kč bez DPH, 1 240 285,88 Kč včetně DPH (ZL 2 – likvidace azbestu)

Luboš

Průvodní zpráva z února 2023 říká toto
Podmínky pro založení stavby jsou z pohledu geologie a hydrogeologie náročné.
Projekt a rozpočet stavby obsahuje výměnu podloží v tl.500-750 mm. Proto byla předpokládaná cena 71 milionů. Tak nevím proč EUROVIA uvažovala jen o vápnění v aktivní zóně. Novou cenou 65 milionů se dostala na úroveň druhé nejdražší firmy.

Permonik

Asi chtěli vyhrát nabídku. Podali cenu s levnější variantou provedení a pak učtují více práce….

Jiří Kocurek

Pro úplnost ještě:
Méněpráce dle Dodatku č. 2
– 2 710 712,90 Kč bez DPH, 3 279 962,61 Kč včetně DPH (ZL 1 – neprovedené práce)

Leda by se teda geologický průzkum nedělal bodově, ale celoplošně … stavba nanečisto?

Jiří Kocurek

Předpokládám, že geoprůzkum byl součástí projetku (zcela běžné a nezbytné pro návrh technického řešení) a následně v zadávací dokumentaci, ta jde do souteže.

Luboš

Už v průvodní dokumentaci se píše: „Podmínky pro založení stavby jsou z pohledu geologie a hydrogeologie náročné. Projekt a rozpočet stavby obsahuje výměnu podloží v tl. 500-750 mm.“ O čem se pořád chcete bavit? Že Eurovia dala o 20 mega nižší cenu než byl projekt, při vědomí, že jediným kriteriem je cena, s tím, že pak cenu o 25% navýší z důvodu výměny podloží cyklostezky? Když se o tom píše v průvodní zprávě, kterou zájemci o stavbu měli k dispozici (vznikla více než rok před výběrovým řízením)? Opravdu se Vám zdá výběrové řízení čisté? Nyní je cena prakticky na úrovni… Číst vice »

Frantík

Tak snad to zdražení půjde z kapsy onoho černého skladníka.

Jiří Kocurek

Nevíme, jak stará je ta skládka. Rubáš kapsy nemá.

Luboš

A nevadí Vám, že odstranění té skládky bude jen 1/15 z navýšení?
Ona ta pravda bude totiž někde jinde. Nejspíš se tu kouzlí s cenou. Dá se nejnižší nabídka, aby firma tu zakázku získala a pak se provede navýšení (skládka s nebezpečným materiálem, špatné geologické podloží (to na tom budou jezdit kamiony nebo jízdní kola)…).
Navíc to tam znám, jako kluk jsem to tam prošmejdil a fakt nevím, kde by se ta rozsáhlá skládka s azbestem mohla nacházet.

Michal M

To není rozsáhlá skládka, pokud její likvidace stojí jen milion. To tam nějaké prase prostě zakopalo azbestovou střechu z kravína nebo větší dílny.
Při likvidaci skládek, i naprosto jednoduchých, např. ďolíků, do kterých vidláci třicet let nosili nespalitelný domovní odpad, není problém dostat se do statisíců – všechno, co vyhrabete, je odpad, za který platíte skládkovné.

Šejdr

Pokud je to komunální odpad, tak je to ještě v pohodě. Horší je, když se narazí na skládky toxického odpadu, který do přírody vyvážely podniky. Před pár měsíci tenhle problém řešilo ŘSD na stavbě severovýchodního obchvatu Pardubic, našla se tam schovaná skládka nebezpečného odpadu. Podle baterií, kterých tam bylo plno, to vypadá na 60. léta. Pachatel pochopitelně neznámý. A to je ještě ten mírnější případ, za socialismu byli v podnicích i mnohem větší dobytci. Třeba ti, co do lesů v chráněné oblasti Toulovcovy maštale vylévali ve velkém perchloretylen, aby fabrika ušetřila za likvidaci. Přišlo se na to až na konci… Číst vice »

Jiří Kocurek

Vypadalo na 60 léta. Kdyby pachatel ještě žil, bylo by mu 80+ tak by to dělal ve svých dvaceti letech. A ve věku 20-30 let měl sotva rozhodující pozici.
Jinak řečeno: Hledejte mrtvého, když ho najdete, suďte ho. To k těm Pardubicím.

PS: Jaké měly napětí? Tehdy byly v osobáku ještě běžné 6V systémy, palubních 12 V byla novinka.

jirik.e

Ta azbestová střecha z kravína ovšem po zakopání nepředstavuje žádné nebezpečí. Skládkování je prakticky jediná rozumná možnost, jak azbest zneškodnit.

Karl vB.

Rozsáhlá černá skládka s azbestem v CHKO?
O jak staré dědictví minulosti se asi tak může jednat?

Jiří Kocurek

Těžko hádat. Vynálezcem je

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Hatschek

kolobkář

Pokud není na mapy.cz, ale třeba i na https://ceskestredohori.nature.cz/poznejte-chko špatně vyznačená hranice CHKO, tak cyklostezka JE přímo v CHKO.

Luboš

Cyklostezka vede uvnitř CHKO České středohoří. Hranicí CHKO je silnice I/13.
V České Kamenici se stýkají tři CHKO České středohoří, Lužické hory a Labské pískovce

Karl vB.

Pouze jsem si kliknul na odkazu v textu – mapy.cz.
Silnice I/13 tvoří společnou hranicí CHKO Lužické Hory (východ) a CHKO České Středohoří (západ), na jejejíž území je stezka zakreslena.
https://mapy.cz/turisticka?vlastni-body&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9hDM9x1v.L&ud=14%C2%B026%2714.634%22E%2050%C2%B047%2713.254%22N&x=14.4487923&y=50.7872795&z=16

jirik.e

Pokud bychom věděli, kde přesně se nachází, dalo by se to zjistit i díky archivním leteckým snímkům ČÚZK – ovšem ty mají díru za roky 1975 až 1994 (buďto je to záměr kvůli strategickým stavbám, anebo tehdy stát letecké snímkování neprováděl).