Cyklopruh na pražské Letné se začervenal. Vytížená cykloobousměrka je bezpečnější

Úpravy cyklopruhu v Ovenecké ulici na pražské Letné. Foto: TSKÚpravy cyklopruhu v Ovenecké ulici na pražské Letné. Foto: TSK

Vytížená cyklotrasa A165 mezi Stromovkou a Letnou je nyní výrazně bezpečnější.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
L.

Jak na ty fotky koukám, tak mě to připomnělo jaká je škoda, že v Praze nemá cykloinfrastruktura jednotné a hlavně důsledné barevné značení povrchu, aby bylo hned jasné „tady je to pro kola“. Pomohlo by to bezpečnosti cyklistů i orientaci ostatních.

Pampeliška

Já jen nechápu, proč v Česku neumíme dávat cyklostezky na chodník jak kdekoli jinde na Západě

Frank

Umíme

Robert Pražák

V ulici U plynárny v Michli je cyklo stezka na chodníku. Frekvence chodců, téměř 0. Přesto ji cyklisti často ignorují a jezdí po silnici.

Petr Struhař

Super, alespoň řidiči lépe identifikují možnost odstavování aut do cyklopruhu.

not just bikes

trapné

Ares

Proč to není zcela stavebně oddělené?

VRTjecesta

Protože Praha není Kodaň.

Kebab

S tím by bylo už zbytečně moc práce. Infrastrukturu pro cyklisty stavíme, aby byla, ne aby se dobře používala. A tu ostatní v podstatě taky.

marek hudec

v Praze se bude hromadne jezdit na kolech az tehdy, kdy bude placata jako Amsterdam a/nebo klimaticky celorocne podobna Barcelone…omezit prujezd tranzitu chapu, ale omezovanichodniku na ukor par cyklonadsencu je dle meho neekonomicke, nespravne a nezadouci

Filip Jirsák

Proč? Vždyť na kolech se běžně jezdí ve městech, která jsou kopcovitější než Praha a klima je tam méně příznivé než v Praze. Čím je Praha tak výjimečná?

Zlámalík

Obyvateli, co musí na všechno nadávat 🙂

Jakub P

Moje dřívější hypotéza byla, že západ měl zahlcení auty výrazně dřív a tím pádem už měli čas zjistit, že tento bezesporu užitečný nástroj začne při nadužívání naopak velmi škodit. Dost možná je to pravda, ale nevysvětlí to, proč nás tak rychle předjíždí i města na východě (nemyslím teď jen geograficky, ale v bývalém východním bloku – lepší infrastrukturu ve městech než my dneska staví nejen profláklé Slovinsko (Lublaň), ale města v Polsku, Albánii, atd. Takže jsem to doplnil o další hypotézy – máme komunální politiky, kteří jsou mistři výmluv; jsme příliš nafoukaní na to, abychom se poučili z chyb a… Číst vice »

frank

Barcelona , hm . popravdě ono se ve vedru jezdí kolikrát daleko hůř než v zimě ( na zimu se obléknete ale na vysoké teploty se nelze více svléknout) a kopcovitost , co překážku cyklistiky v rámci Prahy, mohu jako člověk na hraně důchodu celkem vyloučit. Naprostá většina Prahy je na kole dobře sjízdná a pokud cesta vede jedním směrem do kopce, tak zpáteční cesta je z kopce, tedy naopak lehčí. Na mé trase do poslední práce jsem měl 14 let stoupání 146 metrů a klesání v rámci profilu 140 výškových metrů na 23 km cestě, cestou zpět naopak .… Číst vice »

Hafan

S byt nejzakladnejsim elektrokolem s malou baterkou je argument kopcovitosti dost znegovan. Klimaticke podminky… no… rekneme, ze krom situaci naledi/ledovky/spadu snehu (coz nebyva ani v ramci zimy v Praze moc casto) se da jezdit nonstop. Mam na trase do/z prace vyskove rozdily cca 20:90 m a jezdil jsem nekolikrat do tydne az do vanoc. Na jednoduchem elektrokole v cene realne nizsi, nez cetna neeelktro kola dojedete za velmi slusny cas, bez zbytecneho zpoceni, takze nemam problem ani jet ve slusnem obleceni na jednani a zachovat si pritom potrebnou stabni kulturu. Spis je to o schopnosti jezdit v bezpecne provozu s… Číst vice »

Clovek

Doporučuju trochu cestovat, Helsinki nebo SF by vám mohli rozšířit obzory.

Radek

Nebo klimatický podobná jako Kodaň a placatá jako švýcarská města. Se divím, že nebojujete proti ohni, takove novoty nám tady nikdo zavádět nebude! Fakt si rikam, jak se jim povedlo na západě podobná opatření zavést, když neměli možnost referenčních příkladů. My je máme, máme studie, data a stejně se neustále najdou lidé jako vy, co na základě nějaké dojmologie budou bojovat s větrnými mlýny aniž by vytáhli paty z domu a rozhledli se kolem.

mgr.pavel

„Až bude placatá jak Amsterdam“ – ve kterém hodně fouká, což je ekvivalent středně prudkých kopců. Ale ono se jezdí na kole i do kopců, plus možná jste už slyšel o vynálezu elektrokola.

„klimaticky podobná Barceloně“ – jak to v těch severských zemích dělají, že tam jezdí na kole celoročně? Možná, jánevím, odhrnují sníh *z* cyklostezek a ne ze silnic *na* cyklopruhy? Navíc, kolik dní v roce je při našich mírných zimách fakt nepříjemno, že nelze jet na kole?

Kebab

Ono se daleko hůř jezdí v dešti při 0-10 stupních než v mrazu. Včera jsem jel skoro dvě hodiny v mírném mrazu a ve sněhu a byť to pochopitelně moc nejede, tak je to v pohodě. Zatímco studený déšť je opruz a na led snad jedině s hřeby.

Jakub P

Teploty mírně nad nulou a déšť jsou AFAIK např. v Kodani nebo Nizozemí docela časté. I na tom severu tyhle podmínky znají, jen je mají spíš na začtku/konci zimy než uprostřed. Jenže čím horší povětrnostní podmínky, tím důležitější je infrastruktura a její údržba. Podmínky, které jsou na dobré a dobře udržované infrastruktuře opruz, můžou být na mizerné a neudržované životu nebezpečné… Druhá věc je, že cyklodoprava ve městech, kde je rozvinutá, není o dvouhodinových jízdách. To je záležitost nadšenců, kterých nikde není moc. Kdo chce, ať samozřejmě má tu možnost a zasportuje si na kole, to není nic špatného. Ale… Číst vice »

luzkovyvagon

Já před rokem koupil napůl trekové a napůl terénní elektrokolo a teď už vím, že na něm budu moct jezdit v ČB celoročně. A jak píšete.. nejhorší je v dešti, jinak to jde pořád, stačí se obléknout.
A zde po zdražení MHD o 50% se celoroční kolo opravdu hodí 😀

Stepan

Ten cyklopruh tam ústí dost nesmyslně.

Jakub P

On tam neusti, on tam zacina. Smerem od Stromovky k Veletrzni se tam jezdi na kole ve vozovce. Cyklopruh na chodniku slouzi jen pro smer do Stromovky.

Václav Pašek

Ještě by to měl někdo vysvětlit cyklistům.

Pavel

Chodím tudy denně a hlavní přínos vidím v lepší situaci při chodce + estetice místa (konec citybloků), i když vjezd do Ovenecké s dvěma typy sloupků si umím představit hezčí.
Věřil bych, ze těch tu denně projde o dost víc než počet lidí v autech. Řeči o příliš širokém chodníku jsou úplné nesmysly, i při pohledu zpoza volantu je vidět, že tu bývá narváno.
Teď ještě prodloužit zelenou pro chodce přes Veletržní, aktuálních pár sekund je výsměch. To ovšem blokuje policie a magistrát.

Der

Červená dobrá, ale těch sloupků…

PavelX

Takže po víc než 15 letech se „podařilo“ vyřešit odstranění těch hnusných betonů rozlitím více barvy, nasázením více sloupků a rozšířením už tak širokého chodníku, že si tam může stoupnout rota vojáků a čekat na přechodu. Rovnou se vyřešil i neexistující problém pojmenovaný jako „autům blokovat vjezd do cyklobousměrky“. Vskutku výtečný počin, to muselo dát práce, gratulace Praze 7.

Maara

Základem veškerých akcí stávajícího osazenstva radnice je ubrání parkovacích míst. Úkol byl pomocí sloupků opět splněn.

Jakub P

Jo, jedna z prvních MČ, která relativně důsledně pomocí sloupků brání nelegálnímu parkování těsně před přechody, kde to nebezpečně blokuje rozhled na těch přechodech… Kéž by se ostatní přidaly.

Zlámalík

Zabilo by někoho ten obrubník chodníku vytáhnout do silnice, aby kopíroval tvar cyklostezky? A ty sloupky jsou asi regulace množství cyklistů – první udělá hromadu a další už neprojedou, úkol splněn.
Já to nechápu – všude jinde v cizině je to tak, aby se na kole dalo jezdit pohodlně, bezpečně a plynule.. A to píšu jako člověk, co sedí skoro furt za volantem.

mimochodem

Jste v Praze, Praha je past na kazdem rohu taknak z definice… A jeste k tomu je plna organu neschopnych se poradne vyporadat s predpisy, ktere jim jiny organ naordinuje — vizte foto c.2, typickej prazskej zprasek normovany jako „dvojity obrubnik“, coz, jak pred lety nekdo z vedeni mesta vysvetloval, neni zprasek, nybrz kreativni workaround, protoze na takovy zprasek neni potrebne stavebni povoleni… A tak si tady zijeme, za bambiliony uz podruhe stavebni rizeni digitalizujeme, ale na to ten silenej galimatyjas nejak zredukovat, aby bylo mozno takhle banalni vec udelat jednou a poradne, to zas jako ne. Na lidi proste… Číst vice »

Jakub P

To není pokud vím kvůli stavebnímu povolení – kdyby to bylo nestavební, byl by vnější obrubník z „lega“. Tohle vypadá jako stavební úprava. Ten dvojitej obrubník při stavebních změnách je kvůli památkářům, kteří trvají na tom, aby bylo vidět, jak byla rozdělená šířka ulic mezi auta a lidi jdoucí pěšky někdy v 70′-80′ letech, kdy oni byli mladí a tak to považujou za zlatej věk města… Bohužel památkovej odbor magistrátu jsou co se týče fungování veřejnýho prostoru a jeho vzhledu naprostý mimoni, který Praze obrovsky škoděj. Bohužel tím strašně shazujou koncept památkový péče jako takovej, kterej potřebnej je. Ale nesměl… Číst vice »

mlokXCM

Píšete, že na lidi musí být přísnost, ale už tak nějak zapomínáte na to, že jsou to sami lidé, kdo si ty pravidla nastavují. Tudíž mi není jasné to, na koho si vlastně stěžujete. A protože to funguje tak, jak to funguje, tedy že potřebujete stavební povolení, asi to společnost vyžaduje.

Michal

Bezpečné, pohodlné a plynulé by mělo být město pro každého, tedy i pro chodce, což je v cizině velice často obětováno právě na úkor cyklistů. V řadě měst v Německu to funguje tak, že i na chodníku je chodec nevítaným hostem, protože se cyklisté tak nějak sami od sebe povýšili do nějakého „extra-levelu“, jakým byla za středověku církev nebo za totality KSČ. Výsledek je ten, že přibývají sražení chodci. Např. v Berlíně pustit dítě bez dozoru se nedoporučuje ani na dětském hřišti, kde nemají cyklisté ze zákona co pohledávat. Bylo by špatné nepoučit se s toho a opakovat chyby, které… Číst vice »

PetrK

wow… prostě wow

Jakub P

Nic nového, když jde o snížení povolené rychlosti, zužování vozovek a dalším fyzickým nebo jen optickým zpomalovacím prvkům, aby to nesvádělo k jejímu překračování a aby bylo třeba za volantem dávat pozor a nevěnovat většinu pozornosti displeji telefonu atd., je bezpečnost chodců (ale i lidí na kolech) druhořadá, protože město zaplavené auty je přirozené a chodci mají dávat pozor, chodit v reflexních vestách, helmách a rozhodně nepoužívat sluchátka (naopak rádio v autě na plný pecky, že se klepou i okna domů v ulici, kterou projíždí, je cool) a odpovědnost je přece sdílená záležitost… Na bezpečnosti lidí jdoucích pěšky začne záležet… Číst vice »

Zlámalík

Chápu, že dnes nemáte den. Tak nashle.

Michal

Pravda je pro někoho nepříjemná.

Toada

Pra Vás asi bude nepříjemné zjištění, že dle statistiky z roku 2023 cyklisté těžce zranili 8 chodců a žádného neusmrtili. Osobní automobily těžce zranily či usmrtily 275 chodců.

Radek

To tihle lidi nechtějí slyšet, nejaka data jsou jim ukradená.

Michal

Jestli to nebude třeba tím, že automobily najezdí daleko více kilometrů než cyklisté. Asi vám metodika statistiky nic moc neříká. I tak bych z chodníků cyklisty nekompromisně vypráskal (což neznamená, že bych tam toleroval auta).

mgr.pavel

Mně jako chodci je úplně jedno, kolik jezdí aut nebo cyklistů. Mně jako chodce zajímá, s jakou pravděpodobností mne jaký vůl srazí.

A s výrazně větší pravděpodobností – a výrazně horšími následky – to bude od vola v autě.

JINAK já procestoval řadu německých měst, a s cyklistou na chodníku jsem se tam setkal fakt výjimečně (možná i proto, že měli oddělenou infrastrukturu, ne jak u nás..?)

Michal

Nechci být rejpal, ale necestoval jste po DE za Adolfa? Zkuste do vyhledávače dát: Rücksichtsloser Radfahrer.

Toada

Ne, to opravdu není způsobeno tím. Souhlasím, že automobily najezdí v ČR více kilometrů než kola, což v tomto případě ale nemá téměř vliv. Základní znalosti z fyziky totiž napoví, že objekt pohybující se 30-50km/h s hmotností 1500kg má poněkud větší hybnost, než objekt pohybující se 10-30km/h s hmotností 90kg (řádově asi 66x pro rychlosti 20km/h a 40km/h).

Garfield

Líp už ten sloupek napravo před šikanou umístit nešlo…

Jarda

Tak moc vytížená, že se ani na jednom z 8 propagačních obrázků nevyskytuje žádný cyklista. 😀 Je to směšný. Omezuje se stálá pravidelná doprava kvůli sezónní radovánce. Krom pár otužilců od Woltu v těchto měsících kolaře v Praze takřka nepotkáte, a ne, fakt to není kvůli nedostatečné cyklo infrastruktuře.

Filip Jirsák

Co kdybyste to nechal na lidech, jak se chtějí dopravovat?
A chápu to teda správně, že jste pro výrazné zúžení silnice a rozšíření chodníků v těch místech? Protože na těch fotkách je podstatně víc chodců než lidí v autech.

Jarda

A ta silnice se může zúžit ještě víc, aby ještě zůstala silnice silnicí? No já nevím, vypadá to, že už vic zúžit a omezit nejde.

Filip Jirsák

Samozřejmě, že jde silnice zúžit. třeba o ta parkovací stání. A když vy chcete rušit cyklopruhy, protože jsou podle vás využívané méně, než silnice, tak proč nezrušit silnici, když je méně využívaná než chodník?

Jarda

Dělejte si, co chcete. Až se tam stane nějakej průser, ono si IZS rádo dojde pěšky nebo dojede na kole.

Zbynek

Dobry postreh, zaparkovana auta jsou pro IZS, hlavne pro hasice dost problem. A to i kdyz parkuji legalne.

Jarda

Protože kdejakej vidlák to těm buranům v tom Práglu musí ukázat a nemůže jinak než přerostlým SUV, které se pomalu nevejde ani na silnici druhé třídy, natož na ulici před panelák stavěnou pro Škodu 100. Tím, že rozšíříte chodníky, všude nacpete taktické sloupky proti vjezdu čemukoliv, tím problém nevyřesíte, naopak způsobíte x dalších. Já vím, mysleli jste to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.

Filip Jirsák

Ty sloupky se všude instalují kvůli autům. Rozšíření chodníku problémy nevytváří. Zato všude zaparkovaná auta ano. Tím, že bude v Praze špatná infrastruktura pro cyklisty, se také žádný problém nevyřeší. Naopak.

Toada

Ona třeba sanitka může klidně jet i po cyklostezce, pokud je dostatečně široká. Lidé na kole se totiž vyklidí z cesty rychleji než kolona aut. (Viz Nizozemsko a videa na YouTube). To je další z mnoha argumentů, proč stavět oddělené bezpečné cyklostezky.

Jarda

Jak chcete stavět oddělené široké cyklostezky v úzkých ulicích centra města?

Filip Jirsák

Podívejte se na ty fotky v článku. Je tam spousta místa na chodník, oddělenou cyklostezku i silnici. Dokonce by ta silnice mohla být i obousměrná. Akorát by ta ulice holt nemohla fungovat jako odkladiště aut.

mgr.pavel

Třeba místo parkovacích stání, která jsou 1) dostatečně široká pro cykloinfrastrukturu, 2) na rozdíl od cyklostezky vám park.stání neumožní průjezd IZS, 3) park.stání vám NEpodporuje mobilitu, ale spíš imobilitu?

(ano, trochu vás trollím, ale fakt jen trochu. Pokud vážně chcete průjezd IZS, pak cyklostezka je lepší než zaparkovaná auta)

Jarda

Přestaňte mi laskavě podsouvat plky o rušení cyklopruhů nebo cyklostezek. Nikdo o tom nenapsal ani čárku. Zrovnatak nikdo nikomu nediktoval, jak se má dopravovat. To spíš vy máte tendenci všem určovat, co je správné, a co lidi musí dělat. Sloupky se instalují kvůli autům – zase, IZS vám bude za tuto argumentaci opravdu vděčná. Rovněž stěhováci, až se nějakej chudák bude chtít přestěhovat nedej bože i s nábytkem atd. atd. Problém jsou všude zaparkovaná auta – no tak dobře, tak nařiďte rezidentům, ať se svých aut zbaví, že vy tam chcete mít bezpečnou barevnou cyklostezku. Ty lidi se vlastně rovnou… Číst vice »

Filip Jirsák

Podle vašeho komentáře vám tam ten cyklopruh vadí. Vzhledem k tomu, že tam je, tak jediným způsobem, jak dosáhnout vámi preferovaného stavu, je zrušit ten cyklopruh. Jak se mají ostatní dopravovat jste ve svém komentáři diktoval, když jste o cyklodopravě prohlásil, že to není doprava, ale sezónní radovánka. Sloupky se instalují kvůli autům. To je holý fakt. Jinak plastový sloupek je pro IZS rozhodně menší překážkou, než řada zaparkovaných aut. Jinak mně se sloupky nelíbí. Ale to, že by to bylo lepší bez sloupků, nemusíte vysvětlovat mně. Vysvětlujte to těm řidičům, kteří tam bez sloupků klidně zaparkují auto. Kvůli nim… Číst vice »

Michal

Tak to bych raději nezkoušel, protože je to jednoznačně autem.

Filip Jirsák

Takže už víme preferenci jednoho z 1,5 milionu. Jenom doufám, že ostatní si nebudou jako vy myslet, že sem mají své individuální preference hlásit.

mlokXCM

Lze v celku předpokládat, že ta cyklostezka ta zůstane i třeba na jaře a v létě, kdy těch cyklistů bude více. Ono hodnotit množství cyklistů v zimě není nejlepší nápad.

frank

kecy , potkávám cyklisty každý den a nemají na zádech krabice …

Jarda

4 cyklisty ku 1000 autům? Nebo ještě méně?

Toada

Nemáte pravdu v několika věcech. Zaprvé to, že na fotkách nevidíte cyklistu hned neznamená že je úprava zbytečná. To je jako tvrdit, že nově otevřená dálnice je zbytečná, protože na fotkách nevidím žádné automobily. Nebo obhajovat zavření obchodu, protože na fotce nejsou zákazníci. Zadruhé cyklistika rozhodně není „sezónní radovánka“. Na kvalitní infrastruktuře jezdí lidé ve Finsku i v -20° ve sněhu a nedělá jim to problémy. Počasí a kopce jsou také jen výmluvy. V Dánsku je deštivější i větrnější počasí než v Praze a cyklistika je tam rozvinutá. V Praze je velké množství náhorních plošin, které jsou rovné a na… Číst vice »