Cyklistů v Praze ubylo. Sčítače jich napočítaly o tři procenta méně než loni

Nový smíšený provoz chodců a cyklistů na pražských Petřinách. Foto: Městská část Praha 6Nový smíšený provoz chodců a cyklistů na pražských Petřinách. Foto: Městská část Praha 6

Přes rozšiřující se cyklistickou infrastrukturu zažívá Praha opačný trend než Vídeň, kde oblíbenost jízdy na kole roste.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek

Někde v Troji nebo Modřanech se nejedná o cyklisty, kteří používají kolo jako dopravní prostředek, ale spíš sportovce nebo výletníky. Relevantnější by mi přišla čísla z mostů v centru, Příkopů nebo třeba Zborovské.

Filip Jirsák

I výletníci používají kolo jako dopravní prostředek. Ale hlavně je to úplně jedno, kdo jak kolo používá.

Krusty55

Ne, rozhodne neni. Jenobrovsky rozdil pokud je cil cesta (= cyklista se jede jen tak projet, start i cil je ve stejnem miste) a nebo pokud jede z A do B. Pouzivat ty prvni jako argument, ze lidi vic pouzivaji k doprave po meste kolo je proste nesmysl, argumentacni faul.

Nemel

A není to tím, že ubylo turistů na Lime koloběžkách? Mně osobně přijde provoz kol na „mých“ trasách vyšší, než v minulých letech. Ale vidím jen zlomek Lime koloběžek oproti minulosti.

Jan

Tak tomu říkám výkyv…

Lukáš Kníže

„rozšíření vytížené páteřní trasy A2 na pravém břehu mezi Přístavištěm a Vyšehradským tunelem“
Kéž by bylo rozšíření až na Přístaviště. Bohužel rekonstrukce doběhla ztěží na dohled ke Dvorcům.

Kandelábr

Tak tam se to brzo rozkope kvůli mostu

Vladimír

Bral bych to jako velmi pozitivní zprávu, že část cyklistů si dokázala vydělat na tramvajenku.

Nemel

Proč bych se měl potit 40 minut v turisty nacpané, přehřáté tramvaji a v rámci toho čekat na přestup na zastávce bez kousku stínu, když mi stačí potit se necelých 20 minut na kole? Nemluvě o tom, že to má pozitivní vliv na mou postavu.

John334

Pokud někdo bydlí např. v Bohnicích a pracuje v centru, tak kolo by něj mohlo být jednoznačně nejrychlejší způsob dopravy. Njevětší námahu do kopce by si odbyl až odpoledne po práci, ale kudy by se měl dostat domů? Momentálně je asi nejlepší jet až stoupáním přes Staré Bohnice, ale to je už velká zajížďka, tak tam se ztrácí ta výhoda rychlosti. Nejrychlejší to bude po silnici přes serpentinu, ale to je jen pro sebevrahy. Jinak všechny boční cesty mají brutální stoupání.

Tomáš

Já používám tuto trasu https://mapy.cz/s/bucatesasu
Sice také stoupá, ale tak nějak konstatním sklonem a ne moc prudkým, jako je třeba alternativa z Troje nahoru kolem Kovárny.
kdyby tuto trasu pro cyklisty nějak humanizovali, alespoň ve směru nahoru vyznačili cyklopruh, když už ne oddělenou stezku, hodně by to pomohlo. Jo aještě srovnat ty kočičí hlavy v ul. Nad Trojou by to chtělo..

John334

Tohle stoupání mi taky přišlo podle map taky docela prudký, ale pokud by tam byl slušný povrch, tak je asi fakt nejlepší. Kostky to ale dost kazí…
Trojská nahoru je slušná, narozdíl od Trojskýho mostu, kde třeba nechápu tohle místo: https://mapy.cz/s/batufefuro Tam asi má cyklista najednou přeskočit z pruhu do pruhu. Podobných vychytávek po Praze je spousta a nějaké delší souvislé trasy pro cyklisty, kde by se nemuseli plést mezi auty, moc nejsou.

Roman Soudný

To ale není cyklopruh 🤦‍♂️

John334

No já jsem nikde nenapsal „cyklopruh“. 😀 Zajímalo by mě ale, jestli ten, kdo tohle značení vymyslel, někdy jel na kole v provozu.

Tomáš

Prudké to moc není, dá se to v pohodě v kuse vyjet. A ty kočičí hlavy jsou jen na docela krátkém úseku (180 m) tady https://mapy.cz/s/jadozopago

PetrH

Jj, přesně takhle jsem kdysi jezdil, z Bohnic na Florenc, kolem řeky… 10+10 km. Jediný kopec až na posledním kilometru domů, ale to se vždycky nějak vyjelo. Už nevím kudy, bylo to dávno. Po pár týdnech jsem cítil, jak jsem na tom fyzicky líp a to jsem zamlada jezdil na kole i 160 km. Ale ne každý den.

Jiří Kadlec

Myslím, že na pokles čísel měly vliv i dlouhé a vleklé uzavírky důležitých úseků páteřních cyklostezek podél Vltavy. Loni v létě uzavírka A1 pod Barrandovským mostem a A2 v Thomayerových sadech, na podzim pak uzavírka A2 od Vyšehradu do Podolí .. někde byla objíždí trasa, ale ne vždy ta objížďka byla úplně pohodlná.

jal

A co obyčejné počasí? Letos bylo dlouho relativně zima, tudíž se méně jezdilo. A současná horka na tom budou podobně.

Ondra

A není divu, přes centrum neexistují cyklostezky. Ne přes narvanou náplavku (která je často pro kola zavřená) nebo poskakovat v koloně s auty. Smíšené chodníky také není cykloinfrastruktura.

MaT

Já bych z toho takové závěry, jak cyklistů v Praze ubývá, nedělal. Já třeba jezdím do práce z Vinohrad do Motola, celoročně, takřka denně, tras mám několik. Ale na některých z nich žádný sčítač po cestě nemám. A třeba konkrétně ten sčítač na nábřeží Kapitána Jaroše, přes něj jsem sice asi dřív také jezdil (kolem tehdejší radnice Prahy 7 – z Hlávkova mostu do Dukelských hrdinů a pak do Kostelní), ale když se objevil cyklopřejezd přes ulici nábřeží Kapitána Jaroše ještě přes tím tou radnicí (dnes asi finančákem), tak jezdím raději přes něj (čekání na zelenou se mi tam zdá… Číst vice »

původní Jakub P

Tak ono to, že se sčítače samotný nepřesunou, neznamená, že se to dá dobře srovnávat. Jak tu někdo psal, občas se otevře nová trasa, která najednou převezme velkou část provozu z té, kde je sčítač.

Můj oblíbenej je ten u Špejcharu v Pelléově. Pravidelně mu mávám z menší (Když jedu ze Slavíčkovy do Muchovy) nebo větší (mezi Na Špejcharu a Na Valech) dálky. Zejména tou Na Valech dneska (od jejího zaslepení pro auta u Ministerstva Obrany) jezdí násobně víc lidí, než tenhle sčítač kousek odtamtud započítá.

jkjk

Sčítače taky za moc průkazné nepovažuji. Kudy cyklisté jezdí, se dá zjistit třeba z příslušných heatmap, třeba na https://mapa.prahounakole.cz/ (vrstva dopravní heatmapa) nebo na https://www.strava.com/heatmap#14.11/14.41710/50.08422/hot/ride.

původní Jakub P

I ty maj řadu omezení, ale skutečnosti budou asi blíž.

Anonymous

A to je dobře. Nejlépe, aby cyklisté v Praze zmizeli úplně. To by byl klid. Nikdo by neohrožoval jízdou chodce na chodníku, zbytečné cyklopruhy by zmizely (beztak v 99% případu zejou prázdnotou, protože cyklisté jedou po chodníku, který je velké cyklopruhu).

Michael

🤡

TnM

Neni to pozitivni trend, ale zas 3 % jsou zanedbatelny vykyv. Auto doprava roste v jinych radech. To je problem.

M82

Jj autodoprava roste v takovejch v radech, ze v ni je taky mezirocne take ubytek…

Pavel

Měl jsem období, kdy jsem po Praze jezdil na kole každý den, ale teď už jen velmi sporadicky a to, že cyklistů nepřibývá, mě nepřekvapuje. I přes rozšiřující se infrastrukturu jsou z mých poznatků hlavními problémy výškové rozdíly částí Prahy, úzké uličky historického centra v kombinaci s velkým množstvím chodců a nepohodlnou dlažbou a fakt, že na mnoha místech centra prostě není místo pro kvalitní oddělenou infrastrukturu pro chodce, kola a pro tramvaje zároveň. Jen krátké převyšení z Vltavské na Letenské náměstí je 40 m, z Můstku na Floru 80 m nebo z Anděla do Motola 100 m. To jsou… Číst vice »

Vít

Jasně, jsou po Praze trasy, kde je výrazné převýšení. Ale je taky spousta těch, kde je rovina. Jezdil jsem v podstatě denně do práce Karlovo náměstí – Karlín, úplně pohodová jízda, žádný závodění, přesto rychlejší než tram i auto. Některý kopečky se dají, zejména pokud by tam bylo oddělený cyklo a hladký povrch. Drncání na kočičích hlavách člověka dost zpomalí a vysílí. A kdo má na trase kopce větší, může si pořídit elektrokolo. Takže za mě osobně jsou důvody, které mě od kola odrazují, spíš než Vámi zmíněné kopce silnější automobilový provoz (fakt je to na některých místech až moc… Číst vice »

Martas

Jako že místo dát 4 tisíce ročně za MHD si pořídím elektrokolo za 30? Ne 🙂

původní Jakub P

Klidně i za víc, když to bude pohodlnější a šikovnější, než ta MHD. Což by na řadu cest mohlo být. A srovnáváte investici na X let s ročním poplatkem.

123

e-kolo za 30, které je ekvivalentem (cenou) tramvajenky na 8 let. A za těch 8 let bude dávno po smrti … a nebo bude mít v rámci servisu vyměněné prakticky všechno, za kolik raději ani netipuju.

Takže pokud jde primárně o finanční stránku, tak e-kolo prostě žádná výhra proti MHD není a nebude.

původní Jakub P

Jak jsem psal, e-kolo by při rozumný infrastruktuře mohlo být na spoustě cest pohodlnější a šikovnější, než MHD, která je v Praze velmi nevyrovnaná a silně preferuje jen určitou část tras, kudy lidi potřebují jezdit.
A za to si řada lidí včetně mě ráda připlatí.

Ale není to příplatek cena kola versus 4 tisíce, pár let to kolo vydrží.

Původní Pražák

No zase malokdo je takový blàzen, aby na kole jezdil bez ohledu na počasí a roční období…

původní Jakub P

Kde je dobrá infrastruktura a funguje její údržba a lidi jsou zvyklí jezdit, jezdí se. jezdí se v deštivějších místech, než je Praha, jezdí se v zimě u polárního kruhu, atd. (Jo, i Oulu coby „metropole zimního ježdění“ hlásí, že když teploty klesnou pod -20°C, klesá i jim počet lidí na kolech. Ale upřímně, jak často je v Praze pod -20°C?).

Češi naopak v zimě houfně vyrážej sportovat na hory…

Dachs

Dnes k večeru, v 9-11% stoupání a nepřehledných zatáčkách postupně hned čtyři cyklo-sportsmani (z toho jeden obdivuhodný senior) komplikovali průjezd autobusu MHD (řidič ani jednou neměl možnost hned je bezpečně předjet a musel se plazit za nimi, než to šlo). Prstem po mapě se namalovaly nové cyklotrasy (žádné malůvky na silnici, ono by to ani v tak komplikovaném úseku nešlo) a je to znát…
Někdy je zajímavější realita než statistika, he he.

Osamělý Vlk

Jistě, Praha není placka, ale zas taková tragedie to není. Stezka přes Brusnici není tak narvaná, protože pro rekreační cyklisty je mimo, a pro dopravní cyklisty nemá směrově extra význam(končí vpodstatě nikde). Lidi z Dejvic spíš pojedou přes Hradčanskou, lidé z Petřin pojedou spíš na Petřín, protože se dostanou do centra spíš tudy, a stoupání sem je taky relativně fajn. Když jsem dělal diplomku, tak jsem jezdil úplně jinudy, než bych jel MHD, pracoviště jsem měl až u letiště, takže jsem musel až za Bílou Horu, busem by to bylo přes Strahov, ale mě se hodilo spíš to vzít Plzeňskou,… Číst vice »

123

Když ten váš příspěvek shrnu, tak mi to připomíná legendární Fillerův report o tom, jak vezl z IKEY skříň. Na kole. Se stejným závěrem … ne že by to vůbec nešlo, ale skoro každý se vám na to vyprdne.

původní Jakub P

Při tak mizerné infrastruktuře, jako je ta pražská jo. Při lepší infrastruktuře by to pro spoustu lidí najednou byla nejpříjemnější možnost.

Osamělý Vlk

Bohužel, Pražská infrastruktura je špatná, takže to dávají zatím jen dobří cyklisté. Ale když se omezí auta, bude to snazší.

PetrH

K tomu zpocení: Dneska už jsou sprchy v práci celkem normální. I když zase je to často ve stylu „dáme jednu sprchu pro muže a jednu pro ženy na celou budovu“, jenže na to netlačí manažeři nájemců. Ráno bych se sprchoval vždycky, tak to sfouknout v práci nevadí. Doporučuje se 30 minut fyzické aktivity téměř denně a k tomu ta sprcha pak prostě patří. A ten profil Prahy s kopci na okrajích zase umožňuje jet ráno z kopce a odpoledne do kopce, kde to tak nevadí, případně si pomůžete elektrokolem. V tomhle jsou podmínky prostě daleko lepší než někdy před… Číst vice »

Původní Pražák

No jestli jsou sprchy úplně normální, nevím, ale pokud se potřebujete sprchovat, nejspíš se také potřebuje prevlict. A když neděláte celý měsíc v jedněch montérkách, tak to taky není úplně sranda pořád vozit věci na převlečení a ještě v nich pak nějak vypadat. Neříkám, že to nejde, ale je to další dost významné nepohodlí na misce vah. Dál bych zmínil kromě terénu i vzdálenosti. Ja to mám z okrajovějši části do centra 15 km, na venkově by tohle bylo s mírnou nadsázkou přes půl okresu. No a nakonec jak vypadá taková páterni cyklostezka na Rohanskem nábřeží nebo na bývalé vlečce… Číst vice »

původní Jakub P

Pro kancelářský není většinou problém mít v práci pár obleků, nějaký kalhoty navíc a v pondělí si dovézt na kole košile na týden a v pátek je zase odvézt vyprat. To je minimální zátěž. Většina takových co znám mívá náhradní oblečení v práci běžně i když nejezdí na kole, ona stačí nějaká výrazně barevná omáčka k obědu…

Tu sprchu v práci taky nepotřebuje zdaleka každej, spousta lidí má nějakej ten kopec stojící za řeč spíš cestou domů, e-kola tohle ještě hodně zjednodušujou…

Tomek

Hm, mne prijde, ze vidam tech cyklistu stale vic, ale respekt, data jsou data. Njn, kdyz se podivame, jake zasahy dela Viden, Pariz, nebo dokonce Bratislava a porovname to s Prahou, napsat „rozsirujici se infrastruktura“ je trochu…pritazene. A2 v Podoli se az na sirku v podste zhorsila (dalsi vyjezdy, kostky a smiseny provoz pred Vysehradem) a v celem meste je to stale o nutnosti velke asertivity a vice premysleni, nez je mozne po masach vyzadovat, ktere se chteji citit hlavne bezpecne…. Ne prejet 2 km po SMISENE STEZCE a muset do chrtanu dalsich aut a porad dokola. V dane infrastrukuture… Číst vice »

To je jedno

Jak jen to cyklisti dělali když nebyli žádné stezky, žádne priblbe pruhy apod..já si říkám jak jsem to jen mohl přežít a to jsem na kole jezdival okolo 20 000 km/rok….pořád jsou cyklisté v Praze velká minorita a do rozpočtu kromě nákupu kola prizpivaji velkou nulou….takže te infrastruktury je až moc….

Filip Jirsák

Jestli to nebude tím, že tenkrát také bylo řádově méně aut.

PetrH

Cyklista do rozpočtu Prahy přispěje úplně stejně jako řidič auta. A infrastruktura pro něj stojí násobně méně.

Ten Onen

Vsichni prispivaji dani z prijmu, jenze cyklistu je tak 3 % zatimco automobilistu podle poctu aut asi 80 % obyvatel. Takze prispevek je asi tak 25x vetsi. No a pak tu jsou dalsi dane, ktere jdou od automobilistu do statniho rozpoctu. A to jak se pak prerozdeli je uz veci statu.
A ta silnicni infrastruktura se vybudovat stejne musi, nebuduje se jen pro soukrome jezdeni, ale i pro zajisteni fungovani statu, obci, pro MHD, pro sluzby, zasobovani…

Jan Sůra

Pak tu jsou také škody, které automobilový provoz způsobuje. Ty platíme všichni.

Ten Onen

Ano, stejne jako vsichni uzivame jejich prinosu. A tech je take hodne.

Jan Sůra

Rozhodně. Ale ta vaše rovnice fakt neplatí. Stali jsme se pouze otroky aut a vlastní lenosti.

Ivan

Mluvte za sebe. Já jsem se otrokem auta nestal a používání auta je pro mě nutnost, protože 25kg těžký kufr s nářadím a k tomu bednu náhradních dílů a materiál fakt veřejnou dopravou nepřepravím. Nehledě na to, že bych bez auta stihnul vyřídit asi tak třetinu zakázek.

PetrM

vždycky, v každé diskusi na toto téma se musí najít alespoň jeden exot, který musí zmínit že nářadí nebo soustruh na kole nepřepraví…

123

Že by to bylo tím, že prostě určité procento lidí uvedené ke své profesi potřebuje? Ale beru, že pro někoho kdo se živí jako třeba instalatér je prostě exot.

původní Jakub P

Jenže to by byl argument až kdyby někdo chtěl koly nahradit veškerou automobilovou dopravu.

Když se bavíme o tom, že by bylo fajn ČÁST cest autem převést na kola, je logické, že mluvíme hlavně o cestách typu „vezu vlastní zadek, desky s pár papírama a možná NTB a není to žádná extrémní štreka“.

Kdo v takové diskusi začne okamžitě argumentovat řemeslníkem s horou nářadí a materiálu, je právem za exota bez představivosti – pro takové řemeslníky by totiž ve skutečnosti bylo daleko lepší, kdyby všude nepřekáželo tolik aut vozcích jen ty zadky…

Kebab

Protože jediný realistický způsob, jak používání auta regulovat, je přes peníze. Nemá smysl jakkoliv doufat ve změnu přístupu ve smyslu, že by třeba autoškolu neudělal každý, kdo ji zrovna najde a řízení auta se z práva změnilo zpět na výsadu. Takže výsledek bude nevyhnutelně vypadat tak, že “vezu vlastní zadek, desky s pár papírama a možná NTB a není to žádná extrémní štreka“ si ten zadek tím třítunovým eko-SUV poveze dál a ještě k tomu bude mít volnou cestu a zaparkuje, zatímco ten, kdo se skutečně bez auta neobejde, si tu cestu nebude moct dovolit.

Filip Jirsák

A teď si představte, jak by vám pomohlo, kdyby autem jezdilo výrazně méně lidí, takže vy byste nestál v zácpách a měl byste kde zaparkovat. To by se vám nelíbilo?

To je jedno

Přesně….

původní Jakub P

Nejen daní z příjmu. Hodně udělaj daně obchodníků a služeb, Nájmy tam, kde jsou obchody a služby v městských prostorách, atd. A tam lidi, kteří se pohybují po městě na kole nebo pěšky zpravidla utrácí citelně víc, než ti kdo jezdí autem. Ti dělají větší jednorázové nákupy, ale daleko míň často.

PetrH

„dalsi dane, ktere jdou od automobilistu do statniho rozpoctu. A to jak se pak prerozdeli je uz veci statu.“ – pokud máte na mysli spotřební daň na PHM (75 miliard korun letos), tak ta zhruba odpovídá rozpočtu ŘSD na dálnice a silnice 1. třídy (66 miliard korun letos) a výdajům na silnice několika málo krajů, ani zdaleka ne všech…

Navíc cca polovina výnosu PHM je nákladní doprava (soudě dle toho, že většinu výnosu představuje nafta) a tam tu daň platí všichni v cenách zboží (případně zahraniční příjemci zboží), takže i cyklisté.

Osamělý Vlk

A motoristé, kteří způsobují větší problémy, nepříspívají taky skoro nic, zato chtějí daleko víc. Jako dnes je jednak víc aut, takže si zdaleka tolik lidí netroufne do provozu. A i při využívání infrastruktury pro chodce(protože pro cyklisty často chybí, a kvůli autíčkářům se nesmí vytvářet) je to mnohdy opruz. Ono je dost smutné, když nejlepší cesty pro cyklisty do kopců jsou zabrány kapacitními komunikacemi pro auta(nejlepší cesta z centra na Pankrác je po magistrále, ale to si běžný člověk netroufne, a kde jsou ty časy, kdy jezdili lidé běžně na kole Holešovičkami – pohodové stoupání do Kobylis a na Prosek… Číst vice »

Jindřich

Brzy po Magistrále budou jezdit jen elektroauta a jen 30 Km/h, pak to půjde i nad kole 🙂

MP22

Bohužel tyto dvě věci nebudou tak rychle jako bych si já nebo vy přál, každopádně cyklo team bude mnohem dříve a to v souvislosti s humanizaci magistrály, nejpozději do roku 2030 to bude obyčejná městská ulice, žádná dálnice. Začne to u Hlaváku a bude se pokračovat směr Vyšehrad.

Emil

Magistrala neni dalnice!

původní Jakub P

Bohužel tak vypadá a nemálo řidičů se tam pak logicky jako na dálnici chová.

Právě proto, že to není dálnice, tak nemá ani vypadat…

L.

Na severu Prahy bydlím a jezdím dost na kole (~3000km ročně po Praze a blízkém okolí). Žádnou potřebu jezdit ausgerechnet Holešovičkama fakt nemám. Vždyť je tolik alternativ. Pokud chci jet tímhle údolím, mohu jet ulicí Nad Rokoskou. Nebo o údolí vedle vedle ulicí Bulovka. Nebo o údolí na druhou stranu Trojskou. Nebo pak Bohnicema, ty jsou fajn, tedy až na ten extra kopeček v závěru. Je to už trochu dál, ale po rovince, takže celkem pohoda. Já tedy spíš jezdím ulicí Františka Kadlece, ta je super, až na tu jednosměrnou část, tu by to chtělo poladit :-/ Ale dá se… Číst vice »

To je jedno

Automobilista neprispivaji do rozpočtu??? Tak to je vtip roku!!! Zkuste se podívat jaké všechny daně platí motorista…motorista je naopak jeden z největších sponzorů státu a tím pádem potažmo i měst, protože města dostávají peníze od státu víme?

původní Jakub P

Bohužel, ani ty nemalé platby, které nikdo nerozporuje ( jen je třeba vytrvale připomínat, že jdou státu a ne městům) nepokrývají ani zdaleka všechny negativní externality automobilové dopravy a stavbu a údržbu infrastruktury pro ni.

MP22

Až na to, že automobilista zaplatí ze všech daní a poplatků zhruba 50% všech nákladů státu na infrastrukturu pro auta a její údržbu, takže čím méně aut, tím lepší veřejný rozpočet. To je jako s těmi alkoholiky, dávno je spočítané, že se to nevyplatí…

Původní Pražák

Jestliže v domácnostech bez auta zije 16% obyvatel Česka, a přiznejme si, nebudou to ti finančně nejsilnější, tak je nemožné, aby tito lidé platili tu druhou půlku nákladů na silniční infrastrukturu.

původní Jakub P

I mezi domácnostmi s autem jsou násobné rozdíly v tom, jak moc to auto využívají. A tedy násobné rozdíly v tom, jak tu infrastrukturu opotřebovávají, jak moc negativních externalit způsobí, atd.

Jsou to tedy i ti, kdo auto mají, ale používají ho rozumně, kdo doplácí na ty, kdo ho používají málem i na cestu na záchod…

původní Jakub P

To je jednoduchý – bylo násobně míň aut, ta byla citelně užší a jejich řidiči nebyli tak agresivní a dávali víc pozor na provoz kolem sebe – nečučeli do telefonů, nehledali za jízdy optimální nastavení rádia v páté úrovni menu na dotykové obrazovce a podobně… Na ty samý ulice, kudy jsem před 20 lety denně jezdil do/ze školy, si dneska na kole netroufnu a jezdím jinudy, citelnou oklikou se ztraceným spádem…

Osamělý Vlk

Zpráva je lehce zavádějící. Jeden problém, který zkresluje data jsou rekreační cyklisté, kteří nejezdí pravidelně, a za horších podmínek vůbec, ať už jde o mírný déšť, nebo sníh. Dalším zkreslujícím faktorem jsou kurýři, kteří volí různé cesty podle potřeby Woltu atd., takže někdy daným místem projedou několikrát, jindy nikdy. A třetím faktorem jsou sama čidla, která jsou na pevných místech. Nevím přesně kde na Nábřeží Kapitána Jaroše to čidlo je, ale směr na Hlávkův most se dá objet přes Vltavskou, což pro někoho může být lepší, zvlášť třeba když je tam ten cyklopruh, směr centrum pak ovlivní i rozhodnutí jet… Číst vice »

David

To že zájem nijak výrazně neroste je především tím, že ta cykloinfrastruktura na sebe nijak nenavazuje. I ta nejpáteřnější cyklotrasa A2 či A1 vás nutí jet v silném provozu po silnici a nebo dokonce po kolejích, těžko tak na kolo vyrazí člověk, kterému není komfortní se proplétat v silném auto-provozu. Totální parkovací anarchie pak v Praze vytváří pro cyklisty obzvlášť nebezpečné situace.
Cykloinfrastruktura Prahy a Vídně (či jakéhokoli jiného alespoň půlmilionového města v Evropě) je naprosto nesrovnatelná.

Osamělý Vlk

Dobrý postřeh. Holt nesplněný Bémův slib, tj. uzavření Smetaňáku pro IAD, je pro cyklisty velký problém. Ráno se to dá objet přes Příkopy, odpoledne a večer je to tudy ale opruz, a jízdu v silné IAD nezvládne každý (Aby bylo jasno, tak pro mne není problém jet po silnicích I. třídy jako je Magistrála.)

David

„rozšíření vytížené páteřní trasy A2 na pravém břehu mezi Přístavištěm a Vyšehradským tunelem“ je silně zavádějící tvrzení, neboť z odděleného pásu pro cyklisty vznikla smíšená stezka pro pěší a cyklisty.

Roman Soudný

Možná de iure, de facto se tam nic nezměnilo. Cyklisty ani chodce nějaké malůvky na chodníku nezajímaly před rekonstrukcí a nezajímají je ani po ní. Akorát tam cyklistům přibyl další cyklopruh na silnici a nájezd na stezku.

prt

Tato změna se ale stala jen u podolského přístavu v délce cca 200 m, režim je tak nově sjednocen na smíšený v celé délce od tunelu na jih.
Na oddělení režimu chodci / cyklisté (mimo vozovku) zde není dostatek prostoru skoro nikde a takový atypický úsek žádný zázrak nebyl a ani by nebyl….

Ondra

Ano a ještě to Hřib vydával na soc. sítích jako zlepšení pro cyklisty. Tohle město to prostě neumí

Jiří Kadlec

Navíc to rozšíření (které jinak považuji za přínosné) bohužel neproběhlo v celém úseku, ale jenom v úseku mezi Žlutými lázněmi a vyšehradským tunelem ;-(. Rozšíření by si A2 zasloužila minimálně už od Barrandovského mostu.

Roman Soudný

A jak to chcete udělat bez káceni stromů?

Ondra

Stačilo by udělat stezku místo jednoho parkovacího pruhu.

Roman Soudný

Hodně štěstí v rušení parkovacího pruhu mezi Žlutými lázněmi a mostem. Ne že by to politicky a společensky neprošlo, spíš to nejde fyzicky. On tam totiž ten pruh není. Naopak tam ale už je cyklopruh.

PetrH

K tomu nadpisu „méně než loni“ – já bych dle dat řekl, že se porovnával loňský rok s předloňským…

David

Tímpádem pak nemá moc smysl zmiňovat otevření podjezdu na Klárově.

babilon

Přesně tak. Navíc ten předloňský (2021) byl hodně ovlivněný kovidem, takže bych z poklesu nedělal až takovou vědu.