dpp

Cyklistika je budoucnost dopravy, shodl se kongres. Někdy ji ale dle Kupky omezuje počasí a kopce

Ministr dopravy Martin Kupka tento týden vyjel do svého úřadu na kole. Foto: FB Martina KupkyMinistr dopravy Martin Kupka tento týden vyjel do svého úřadu na kole. Foto: FB Martina Kupky

Mezinárodní silniční konference se do Prahy vrátila po 52 letech.

V Praze se tento týden koná mezinárodní silniční kongres Světové silniční asociace PIARC. Za jeho klíčová témata si Česko jakožto pořadatelská země zvolilo silniční bezpečnost a cyklistiku.

Té byl věnován pondělní úvodní panel, kdy se zástupci 16 zemí ve svých příspěvcích shodli na klíčové roli tohoto druhu dopravy vzhledem k udržitelnosti a klimatickým cílům v rámci boje s globálním oteplováním.

To podtrhl ve svém příspěvku i český ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Cyklistika je klíčová pro udržitelnou dopravu, zároveň přispívá ke zdravějším městům,“ řekl v úvodní slovu Kupka.

Podotkl, že jde o levný a efektivní způsob dopravy, který díky tomu podporuje také sociální inkluzi obyvatel. Hovořil také o pozitivním vlivu na zdraví a zejména bezemisnost nutnou pro boj se změnou klimatu.

Zároveň upozornil, že rozvoj potenciálu cyklistiky pro dopravu je závislý na klimatických a geografických podmínkách. Rozvoj cyklistiky tak někde ovlivňuje třeba dlouhá zima, kdy teplota a sníh nejsou pro jízdu na kole ideální, nebo naopak příliš vysoké teploty.

Vliv klimatických a geografických podmínek hraje zásadní roli při určování proveditelnosti a možností začlenění cyklistiky do dopravní obslužnosti. Klimatické podmínky mohou mít významný dopad na využívání cyklistiky, pokud nejsou adekvátně řešeny. Vývoj elektrokol však může pomoci překonat některé problémy, jako je kopcovitý terén nebo zvyšující se letní teploty.“

„Nemusíme být cyklističtí nadšenci, abychom mohli kola používali pro dojíždění, je to živataschopný způsob dopravy sám o sobě,“ uvedl ministr.

Dodal, že cyklisté jsou zranitelní účastníci dopravy a mělo by se na ně myslet při plánování příslušné infrastruktury. „To je důležité hlavně v plánování a navrhování ulic a silnic. Iniciativa by také neměla přicházet jen seshora, ale mělo by se naslouchat také například ženám či dětem, jak chtějí kola používat ony.“

Česká města s cyklisty počítají

„Cyklistická infrastuktura se však zlepšuje a je obsažena ve všech rozvojových plánech větších měst v Česku,“ dodal Kupka. Zmínil také nutnost provázání jednotlivých druhů dopravy, aby na sebe pěší, cyklistická a veřejná doprava navazovala.

Důležitou výzvou je podle něj bezpečnost mikromobility. Roli cyklistiky v Česku vidí nejen v dojíždění, ale také v turistice. „Věříme, že cyklistika je klíčová pro udržitelnou a inkluzivní dopravu,“ uzavřel Kupka svůj příspěvek.

Na tiskové konferenci po skončení úvodního ceremoniálu Kupka řekl, že téma silniční bezpečnosti vybrali organizátoři mimo jiné kvůli letošním změnám pravidel bodového systému v Česku. Cyklistiku proto, že je všude ve světě velkým tématem udržitelnost a snížení negativních dopadů dopravy.

Konference, která skončí v pátek, se do Prahy vrátila po 52 letech. V Kongresovém centru v Praze se sejde přes 4 000 delegátů, na doprovodné výstavě bude 35 národních pavilonů a přes 300 vystavovatelů.

Tagy cyklistika Martin Kupka podpora aktivního způsobu dopravy
378 komentářů