Čtyřproudý obchvat Úval chce postavit pět firem. Ceny klesly až na 62 procent odhadu
Vizualizace silnice I/12 Běchovice - Úvaly. Foto: ŘSD

Nejnižší nabídku na výpadovku z Prahy směrem na Kolín podala Skanska. Stavět by se mělo začít v létě.
Dopravně potřebná stavba! Situace na staré trase je šílená a rozhodně jsou tam vyšší intenzity dopravy, než je 12 tis. aut uvedených v článku.
Po dostavbě se sníží zátěž v Říčanech a na začátku D11, naopak ve Škvorci a Českém Brodě na tom budou hůř a třeba se taky rozhoupají k přípravě obchvatu.
Jen si říkám, jak je stanovena ta předpokládaná cena, když se u všech soutěží ukazuje, že předpoklad neodpovídá reálným nabídkovým cenám.
Proč se tedy neustále předpokládá „vysoká“ cena, když se ví, že reálně mají poptávané práce stát méně?
Zákon o zadávání veřejných zakázek říká jasně, jak se má „odhad“ stanovit a odhady ŘSD s tímto v souladu nejsou.
Tím neříkám, že 62% nezní perfektně a není to paráda 🙂
A teď mě kamenujte.
Leckdy nastává opak, tedy že nabízené ceny jsou nad tou předpokládanou.
a neni to jedno?
Nepočítají se z plánované ceny díla nějaké odměny?
Vychází se z referenčních cen které byly při zpracování poptávky vyšší.
Předpokládaná cena je stanovena z tabulkových hodnot. Jednotliví dodavatelé si pak mohou dovolit jít níž ve chvíli, kdy například mohou využít synergii s jinými svými projekty, mají poblíž svoje zázemí atp., s čímž však ŘSD jako jako zadavatel nemůže kalkulovat.
krásná čtyřproudová silnice 1. třídy. Jsem docela zvědavý jaká na ní bude povolena rychlost vzhledem ke stavebnímu provedení a jestli si to většina řidičů nebude plést s dálnicí. Viz třeba Poncarova v Praze 5. Protože se mi zdá, že rozlišovací schopnosti některých řidičů říkají, že co má čtyři pruhy je dálnice. Viz i třeba výjezd z Prahy k D1, dnes už to není oficiálně dálnice ale právě také jen silnice první třídy a dle chování řidičů to tak ale rozhodně nevypadá. D1 začíná až u Průhonic a od Spořilova až tam je to pouze silnice 1. třídy a maximální povolená… Číst vice »
Všichni? Jezdím tam dost často a naopak mám pocit, že ve 120 (tachometrových) skoro všechny předjíždím 😉
Zase jinde to parametry není dálnice, ale administrativně z toho dálnice udělána byla. Třeba D4 v tom starším úseku, kde jsou i autobusové zastávky bez připojovacích pruhů.
Už se postavil podchod a časem zmizí i autobusové zastávky a bude i doprovodná komunikace. A bude z toho plnohodnotná dálnice.
K té bývalé D1 – zčásti za to může i nevyřešené značení, které zůstalo dálniční. Zůstala tam čísla sjezdů i vzdálenosti k dálkovým cílům a všechno je hlavně v “dálniční” zelené.
V tom množství značek se dá ta značka SMV snadno přehlédnout a nic jiného nenasvědčuje tomu, že by nešlo o dálnici, když tam posledních 50 let byla..
Vzhledem k tomu, že je tam skoro vždy hustý provoz, tak tam nejde ani rychleji jezdit.
Prostě mne zaráží, proč se neuvádí, kolik nových aut silnice přitáhne, když to spočítané je.
Když je to spočítané, tak nám to řekněte. 🙂
To snad počítá spíš někdo jako ŘSD než nějaký Jaaa, ne?
Ale jak potom může natuty vědět že to spočítané je??
Nemůžu vám to říct protože pak bych vás musel zastřelit, nejspíš…
Neviděl jsem oficiální čísla a právě proto si stěžuju. Dopad na dopravní síť včetně predikcí je samozřejmě součástí všech metodik a dělá se.
🤣🤣🤣👍
Třeba moje každodenní trasa Úvaly, Květnice, Kralovice, Kolovraty, Lipany, Kuří, Nupaky už nebude realitou, „přitáhne“ mě totiž ta nová silnice spolu s okruhem… Stačí?
Upřímně vám blahopřeju! To si dost polepšíte v celé trase. Tohle jezdit každý den by mě švihlo.
Ne, nestačí.
podle současných intenzit v centru obce Újezd nad Lesy bych řekl, že nová silnice bude slušně vytížená. Nemluvě o tom, že se každý rok ve “ spádové oblasti“ se začne stavět okolo 2000 nemovitostí , čili než jí dostaví tak to klidně může být 5000 aut navíc směr Praha
Nikdo nepopírá, že silnici hezky naplní i současná doprava.
Problém je v tom, že prostě do pěti let přitáhne cca 1/4 až 1/3 aut navíc, které by do Prahy vůbec nezajížděly, kdyby silnice nebyla.
to je prirozene, ze naroste – je to cast prahy a kraje, kde se hodne stavi, takze vice lidi, vice aut.
krom toho, zcela opomijis (coz me ale u tebe neprekvapuje), ze zprovoznenim teto silnice se vyrazne urychli mhd z tohoto smeru z/do prahy.
do vlaku se sice nikdo dalsi uz nevejde, ale autobusy, zejmena ve spicce, pri ceste do prahy / z prahy usetri cas – a to tak ze hodne.
jestli neco motivuje lidi jezdit autem, je to spis soucasny stav.
Ono to může přitáhnout ty, kterým se nechce poskakovat v kolonách na okraji Prahy, takže radši jedou těmi nacpanými vlaky. Nově ten okraj profrčí, takže to pro ně bude atraktivnější (rychlejší, pohodlnější).
Přesně tak.
– “ takze vice lidi, vice aut.” Ale samozřejmě, protože jde o jasnou přímou úměru – lidi se rodí i s auty. (To co píšete platí tak možná v Čecháčkově, v západní Evropě rozhodně ne, ale vy z toho bohorovně děláte zákonitost. Čím to asi bude, hm? Vaší úvahou určitě ne, že.) – “ zprovoznenim teto silnice se vyrazne urychli mhd z tohoto smeru z/do prahy.” Samozřejmě, autobusy z každé vesničky rovnou přímo do Prahy. Máme dost řidičů, tlak autobusu na nápravu je jako pírko a kapacitně je to taky bomba. Ekologie i ekonomika jak víno. – “ do vlaku… Číst vice »
K té železnici – na tu trať na Kolín už se toho nedá moc nacpat. Takže ano, bez výstavby tratí (VRT, čtvrtá kolej atd.) se kapacita nezvětší – a ta výstavba rozhodně nebude dokončena (nejspíš ani začata), až půjde radiála do provozu. A co se týká železničních vozidel, tak příměsto na této trati je zabetonované do roku 2029, před pár týdny to bylo v rozhovoru s Boreckým.
Tato silnice jen ještě dále (nad to co píšete) akceleruje výstavbu sídelní kaše (to nejhorší co se dá v urbanizaci venkova udělat) o nejméně 30 %.
To znamená, že nebudou vznikat sídelní jednotky dobře obsluhované efektivnějšími druhy dopravy. To znamená o 30 % dalších veřejných výdajů spláchnutých do kanálu.
A pak si stěžujte, že nedoháníme západní Evropu a nejsou peníze na školy a doktory.
to uz musi byt hodne argumentacni nouze, kdyz na kriticky dulezitou komunikaci svedete nedostatek penez na skolstvi
Achjo…takze ať každá silnice vede přes co nejvíce center vesnic a obci, viďte :)). A co treba lidi, kteří v takové obci žijí a rádi by nečuchali ty vypary z aut 24/7? Nebo by rádi normálně přešli přes silnici…
Tak to budou mít za chvilku zas, pochybuju, že za deset let to tam bude vypadat jinak. To by se ta silnice musela zaslepit, případně omezit rychlost na 30 a doplnit radary, k tomu zúžit, což by mnohým způsobilo histerické záchvaty.
Pokud se ten obchvat ucpe, logicky se doprava přelije zpět na původní silnici. Proto je na zvážení, jestli původní silnice nerozdělit do segmentů, mezi kterými by z motorových vozidel mohly projíždět jen autobusy (a IZS atd.), zatímco běžný provoz by tam byl zakázán (a zákaz vymáhán) a muselo by se jezdit po obchvatu. Vhodnými místy by bylo třeba za ulicí Na Ladech směrem na Újezd nad Lesy a potom mezi Blatovským rybníkem a kruhákem u pumpy MOL v Běchovicích. S tím, že v nouzových situacích (nehoda na I/12 apod.) by se proměnlivými značkami průjezd povolil.
boze, proc takovy blbosti?
To není blbost, to je zcela logické opatření k tomu, aby nebyla stávající silnice zneužívána k tranzitu IAD, když je vedle k dispozici vhodnější trasa.
Hlavní důvodem ke stavbě té radiály nebylo zkapacitnění spojení do Prahy, nýbrž snížení dopadů tranzitní dopravy na urbanistické celky. Pokud se doprava na nové trase příliš zpomalí, začnou navigace posílat řidiče po staré silnici, případně tam řidiči na základě zkušeností pojedou sami. Daným oblastem se tak příliš neuleví.
V první fázi se to samozřejmě může ponechat beze změn a teprve podle dalšího vývoje případně provést potřebné změny.
proc by ji nekdo pouzival k tranzitu? to nedava vubec logiku.
Pokud se na I/12 vytvoří delší kolony (tak jako se ve špičkách tvoří třeba na D11 ve směru do Prahy – vznikají hlavně kvůli nájezdu na okruh a Štěrboholskou spojku, tedy přesně tam, kam povede i nová radiála), tak budou navigace posílat řidiče na starou silnici, která bude nabízet rychlejší cestu.
🤦
No nevím, stará I/11 – dnes II/611 přes ty různé Lhoty vede stále jako před lety, bez nějakých větších dopravnětechnických změn, a díky odvedení tranzitu na D11 lze tam krásně frčet tou padesátkou. Devadesát mimo obec si rozmyslím, páč je to tam samá ďoura.
Bordel a silný provoz začíná až v Nehvizdech, za což však můžou tamní obyvatelé, kteří si v územním plánu odsouhlasili stavbu sídlišť naležato…
No, někde si po otevření obchvatů stěžují, že tam chcípl pes, že krachují restaurace a prodejny. Původně se tam řidiči zastavovali třeba na jídlo nebo něco koupit, teď ale frčí okolo a nemají důvod tam zajíždět.
Achjo… Otočit příčinu a důsledek jenom proto, abyste mohl napadnout oponenta, to je opravdu krásně čecháčkovské.
Jakože lidi v Praze nemají nárok nečuchat ty výpary z aut 24/7 a normálně přejít přes ulici?
Vy prostě ten prach, hluk, zábor veřejného prostoru a hlavně ty zbytečně vyhozené stamiliardy za věci co nic neřeší chcete, za každou cenu.
A do toho střetu Praha vs. venkov prostě taky chcete za každou cenu. Tak holt obojí budete mít.
nemluvte za prazaky.
protoze to nikoho, krome par jedincu zamrzlych v pohadkovem svete, nezajima.
zkuste si s timhle jit zaprudit treba do bechovic, kolodeji, dubce, ujezda a dalsich vesnic kolem, a taky byste nemusel odejit po svych.
Ale mohl… Věřte, že spoustu takových obyvatel mají i v Běchovicích, Újezdě apod… Přeci jen v Běchovicích II dokonce vyhráli drtivým poměrem poslední volby (Naštěstí jsou v Běcho I ještě normální tak to zvrátili) a odhlasovali si 45m velký val vedle MÚK Dubeč a maximální počet pohybů nákladních aut 150 denně při stavbě. A teď se dokonce dokáží divit, že navézt 3 000 000 m3 zeminy na jejich 45 metrů vysokoiu horu 75 auty denně bude trvat 5 let.. 😀
Asi bojovali za použití co největších aut (sklápěček)??
Úspora super, ale trochu mě mrzí, že třeba v jižních Čechách se odkládají stavby při nedostatek peněz i přes to, že razítkovou bitvu mají vyhranou a mohlo by se stavět.
Jestli má RSD reálně usporu proti plánu, či jim tedy jde do rozpočtu? Předpokládám, že rozpočet sestavují proti tomu plánu a neorezavaji to koeficienty vysoutezene ceny a nebo i toho, co se kvůli zpožděným razítkům a soudům musí odložit.
Jaké stavby ŘSD se v JČ odkládají pro nedostatek peněz?
Zřejmě spoří na podjezd: https://zdopravy.cz/podjezd-pod-budejovickym-nadrazim-ma-dulezite-razitko-stavet-se-ma-pristi-rok-233299/
Není špatný odhad. Ale funguje KONKURENCE!
Pusťte konkurenci na dráhu a uvidíte jaké věci se budou dít. Budou se stavět vyšší desítky km za rok a ne přešlapovat nad studiemi, modrým zábradlím, výmalbou podchodu a nástěnkami.
Tesat do dlažby v Dlážděné ať to denně ta mafie vidí.
😀
A může teda SŽ tu konečnou cenu ovlivnit? Protože jestli ne, pak mi to rýpnutí (pokud to má být rýpnutí), přijde dost zvláštní.
Ale může. Ale proč? Uzavřený klub monopolních správců, projektantů, dodavatelů i dozorů. Vstup jen pro zvané.
Komentáře o přemrštěných předpokládaných cenách za 3.2.1… Zajímalo by mě, jestli někteří z těch bodrých komentujících někdy slyšeli o OTSKP.
Šlyšeli. Každopádně, pokud je každá jedna zakázka systematicky nakonec o 20-40% levnější než předpoklad (a díky za to), je zřejmě čas na jeho aktualizaci.
Není. Ceník se aktualizuje pro každý rok právě z cen za rok minulý a odhadu vývoje cen na trhu v následném období. Dodavatel dává jednotkovou cenu skoro stejnou, ale ušetří jinde .
O to hur bych rekl. Pokud dodavatele nabizi jednotkovou cenu skoro stejnou jako v odhadu, ale i tak je celkova cena o 40% nizsi nez odhad, tak RSD ty „ostatni veci“ prestreluje mozna az mnohonasobne
Jiné věci jsou třeba, že dodavatel má přímo na místě už připraveno (třeba z jiné blízké stavby nebo zde sídlí) veškeré zázemí včetně skládek, zemníků, garáží a odstavu techniky, betonárek, obaloven atd atd. Rozpočtář počítá odhad ještě před soutěží. Na imaginárního dodavatele. Nesmí vynechat žádnou položku, která by se mohla vyskytnout na stavbě.
ŘSD má nad sebou už dlouhá léta přísnou kontrolu a dodavateli se platí za to, co řádně a dle předpisů doloží, že prostavěl.
Zajímalo by mně z čeho stanovuje ŘSD předpokládané ceny, evidentně ne z cen na předchozích zakázkách.
ŘSD přebírá závazný ceník OTSKP. Myslím, že by bylo dobré uvést článek, jak se připravují podklady pro soutěž, co vše musí obsahovat a jak vzniká odhadní cena stavby. Spousta diskutujících vůbec netuší jak vznikají tyhle úspory a že to není žádný podfuk. Naopak by bylo zajímavé zjistit jak totéž (ne)funguje na SŽ.
Spíš by byl zajímavý článek, jak vzniká tento ceník. 😉
Jak říkám, je evidentní že nevzniká na základě vysoutěžených cen.
takze vy byste radeji, aby byly podstrelene, a nakonec byly zakazky na pohled “drazsi”?
predpokladam teda ale spravne, ze v tom pripade byste tady trojcil, ze je to podvod, a jak je mozne, ze jsou zakazky drazsi?
nechapu, proc se na tom tak tocite. je to jenom
tabulka, ve finale na nic nema vliv a jedine co je dusledkem, je par jedincu v diskusích resicich neustale dokolecka hlouposti.
Ale ano. Věřte mi. Jsem u toho každý den.
Dobře napsaná smlouva a z nabídky ve výši 62% odhadu je 120% po dokončení.
Článek je stavbě ŘSD nikoliv SŽ.
Kdy se naposledy stalo, že u novostavby dálnice byla cena nakonec dvojnásobná? A kdy naposledy se objevila taková smlouva, která by byla “dobře napsaná”?
Možná tak za Řebíčka, a to kdoví jestli… 😉
skvele 🙂
Třeba za článek „kontrola hospodaření SŽ objevila značné nesrovnalosti, vedení bylo odvoláno“ bych dal taky slušný obnos …
To se reálněji jeví článek, že Policie od rána zasahuje v sídle Správy železnic a také probíhají razie ve firmách, které do dávají na železnici… (doplňte, co chcete).
Jednou se snad dočkáme!
To dřív bude OSOŽ zasahovat na policejním ředitelství.
62% z odhadu? Tak tohle je pro Dlážděnou hodně zlý sen.
tom teda nechci nejak “hanet” rsd, ale pokud ten odhad delate z tabulek, ktere jsou hodne nadstrelene oproti realite, tak tam ty “uspory” proste budou.
par lidi to tu vysvetlovalo, a ty “mega uspory” jsou pry hlavne kvuli “ne uplne idealnim” tabulkam, ze kterych jdou ty odhady.
za mě dobrý počin, protože takto MD si mohlo říct o větší kus rozpočtu
Rozpočet už je dávno rozebrany, takže těžko si můžou říct o něco navíc
To že je to tabulkami je asi pravda.
Ale: má ŘSD o tolik jiné tabulky než SŽ? Nebo jedou podle stejných?
Teoreticky by měli mít stejné položky totožné nebo stejné ceny
Tak tabulky jsou stejné ale ty položky jsou jiné, například kolik má rsd v rozpočtu kolejnic nebo pražců, naopak kolik má SŽ svodidel nebo asfaltu.
Taky je tam velký rozdíl v tom, kolik má ŘSD položek, které dodává jediný dodavatel (a tudíž diktuje cenu). U SŽ jich je v případě rekonstrukcí stanic většina. Pes je zakopaný jinde, než v soutěži na zhotovitele.
Přesně tak. U dálnice zhotovitel zajišťuje většinu sám, techologie dodávané třetí stranou jsou malá část (neplatí pro tunely). U tratí tvoří technologie (pražce, koleje, trakce, zabezpečení…) podstatnou část (možná 40-60%). A SŽ požaduje konkrétní produkty, které musí zhotovitel nakoupit u firem, kde není konkurence. Bohužel podmínky pro potencionální konkurenty, kteří by mohli rozšířit portfolio technologií jsou velmi složité (záměrně?) a tak se do toho nikdo nehrne.
Jenže, provedení výkonových prací v dané třídě zeminy bude stejná cena Kč/m3. Jiná otázka pak jsou například vedlejší rozpočtové náklady, zařízení staveniště apod.
SŽ má stejný ceník, ale jiné ceny dané tzv. certifikací. Certifikovaná hlína je pak výrazně dražší, byť je ze stejné hromady jako ta necertifikovaná. Plus každá stavba vysoutěžená za 120 a více procent, protože specifikum dráhy a máme tunel kompletní.
Tažení zemin u SŽmoc není nebo jen velmi málo, nové tratě se skoro nestaví a do železničního spodku se sahá velmi málo. Při stavbě nové dalnice výkopy a přesuny hmot dělají i polovinu ceny u SŽ je to pár procent
V roce 2027 bude v severovýchodní části Prahy veseleji.
Neví někdo, v jakém stavu jsou přeložky II/101, hlavně okolo Jiren? Plánovaná přeložka ma navazovat na východní konec této stavby.
Tam se nic neděje. Žádný bagr tam není. Takže nevyzpytatelná papírová válka.
V přípravě. Patrně ve stejném stavu jako Klánovická spojka, tj. posunuto až po dokončení D0 od Modletic do Dubče.
Mstětice-Jirny-Úvaly je pořád technická studie k trase (zadána loni v říjnu tuším). Na jejím základě by se měla dělat projektová dokumentace. V roce 2021 se dělal geologicko-technický průzkum, teď se dělají hlukové a rozptylové studie, ekonomické posouzení apod.
Úvaly-Říčany by už měla být EIA.
Úvaly-Říčany: teď tu byl článek https://zdopravy.cz/praha-ziskala-dulezite-razitko-pro-aglomeracni-okruh-pacov-209829/. To je součástí stavby Úvaly-Říčany, nebo je to papírově zcela nezávislé?
Ne, ten obchvat Pacova by měl být zvlášť. Ta přeložka Říčany-Úvaly začíná až v půlce silnice 101 mezi Říčany a Křenicemi.
Jinak co jsem našel v zápisu úvalského výboru pro investice k téhle přeložce, který loni v dubnu projednával dokumentaci ke stavebnímu povolení:
Předpokládané zahájení stavebních prací dle projektové dokumentace je v roce 2025 a dokončení stavebních
prací v roce 2027. Termín zahájení bude postupně upřesňován s ohledem na termín získání územního rozhodnutí, stavebního povolení a výběru zhotovitele stavby.
Super, o více jak třetinu levněji, než odhad a za dva a půl roku hotovo. To je prostě paráda.
Ještě nejásejme. Někdo se může odvolat. Dokud tam nepřijede bagr, nevěřím ničemu (Újezďák).
ale stejně to zní jako rajská hudba, že se to pohnulo.
Když jsme si v Újezdu vybírali, před více než 25 lety, lokalitu k bydlení, tak už byl obchvat ( a k tomu plus železniční koridor) na tištěných mapách a proto jsme šli do „severní varianty“ i když to bylo dražší a pozemek byl menší. Nu a snad se tedy dočkáme…
Dneska sem šel s desetikorunou pro rohlík, naštěstí stal jen 3 koruny tak jsem ušetřil 7 korun.
asi úplně nechápu pointu?
Přesně tak. Pokud se odhad liší o tolik je něco špatně.
Přičemž mi o té stavbě říkal kolega, bydlící v Klánovicích v roce 2001… Spíš bych řekl za 30 let hotovo…
Čtvrt století zas není tolik.
Co mají říkat lidé od Brna na sever. Těm tam stojí rozestavěná dálnice od roku 1942.
S ní se taky 40 let vůbec nepočítalo jako s něčím reálným.
Tak aspoň mají něco rozestavěné. Taková „Jižní“ dálnice překročí století od prvních úvah.
No, je pak smutné se kouknout jak se staví nový kus rychlostní silnice (asi 9km) z Budějovic na Písek od roku 2024 s plánem na otevření až 2027. A to je prosím absolutní rovina a nikde nikdo. (Nebo obchvat Lišova klasická 1+1 a trvá to snad 5 let)