Čtyřproudý obchvat Úval chce postavit pět firem. Ceny klesly až na 62 procent odhadu
Vizualizace silnice I/12 Běchovice - Úvaly. Foto: ŘSD![Vizualizace silnice I/12 Běchovice - Úvaly. Foto: ŘSD](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/I12rsd.jpg)
![Vizualizace silnice I/12 Běchovice - Úvaly. Foto: ŘSD](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/I12rsd.jpg)
Nejnižší nabídku na výpadovku z Prahy směrem na Kolín podala Skanska. Stavět by se mělo začít v létě.
Prostě mne zaráží, proč se neuvádí, kolik nových aut silnice přitáhne, když to spočítané je.
Když je to spočítané, tak nám to řekněte. 🙂
Úspora super, ale trochu mě mrzí, že třeba v jižních Čechách se odkládají stavby při nedostatek peněz i přes to, že razítkovou bitvu mají vyhranou a mohlo by se stavět.
Jestli má RSD reálně usporu proti plánu, či jim tedy jde do rozpočtu? Předpokládám, že rozpočet sestavují proti tomu plánu a neorezavaji to koeficienty vysoutezene ceny a nebo i toho, co se kvůli zpožděným razítkům a soudům musí odložit.
Komentáře o přemrštěných předpokládaných cenách za 3.2.1… Zajímalo by mě, jestli někteří z těch bodrých komentujících někdy slyšeli o OTSKP.
Šlyšeli. Každopádně, pokud je každá jedna zakázka systematicky nakonec o 20-40% levnější než předpoklad (a díky za to), je zřejmě čas na jeho aktualizaci.
Není. Ceník se aktualizuje pro každý rok právě z cen za rok minulý a odhadu vývoje cen na trhu v následném období. Dodavatel dává jednotkovou cenu skoro stejnou, ale ušetří jinde .
O to hur bych rekl. Pokud dodavatele nabizi jednotkovou cenu skoro stejnou jako v odhadu, ale i tak je celkova cena o 40% nizsi nez odhad, tak RSD ty „ostatni veci“ prestreluje mozna az mnohonasobne
Zajímalo by mně z čeho stanovuje ŘSD předpokládané ceny, evidentně ne z cen na předchozích zakázkách.
ŘSD přebírá závazný ceník OTSKP. Myslím, že by bylo dobré uvést článek, jak se připravují podklady pro soutěž, co vše musí obsahovat a jak vzniká odhadní cena stavby. Spousta diskutujících vůbec netuší jak vznikají tyhle úspory a že to není žádný podfuk. Naopak by bylo zajímavé zjistit jak totéž (ne)funguje na SŽ.
Spíš by byl zajímavý článek, jak vzniká tento ceník. 😉
Dobře napsaná smlouva a z nabídky ve výši 62% odhadu je 120% po dokončení.
Článek je stavbě ŘSD nikoliv SŽ.
skvele 🙂
62% z odhadu? Tak tohle je pro Dlážděnou hodně zlý sen.
tom teda nechci nejak “hanet” rsd, ale pokud ten odhad delate z tabulek, ktere jsou hodne nadstrelene oproti realite, tak tam ty “uspory” proste budou.
par lidi to tu vysvetlovalo, a ty “mega uspory” jsou pry hlavne kvuli “ne uplne idealnim” tabulkam, ze kterych jdou ty odhady.
za mě dobrý počin, protože takto MD si mohlo říct o větší kus rozpočtu
Rozpočet už je dávno rozebrany, takže těžko si můžou říct o něco navíc
To že je to tabulkami je asi pravda.
Ale: má ŘSD o tolik jiné tabulky než SŽ? Nebo jedou podle stejných?
Teoreticky by měli mít stejné položky totožné nebo stejné ceny
Tak tabulky jsou stejné ale ty položky jsou jiné, například kolik má rsd v rozpočtu kolejnic nebo pražců, naopak kolik má SŽ svodidel nebo asfaltu.
Taky je tam velký rozdíl v tom, kolik má ŘSD položek, které dodává jediný dodavatel (a tudíž diktuje cenu). U SŽ jich je v případě rekonstrukcí stanic většina. Pes je zakopaný jinde, než v soutěži na zhotovitele.
Jenže, provedení výkonových prací v dané třídě zeminy bude stejná cena Kč/m3. Jiná otázka pak jsou například vedlejší rozpočtové náklady, zařízení staveniště apod.
SŽ má stejný ceník, ale jiné ceny dané tzv. certifikací. Certifikovaná hlína je pak výrazně dražší, byť je ze stejné hromady jako ta necertifikovaná. Plus každá stavba vysoutěžená za 120 a více procent, protože specifikum dráhy a máme tunel kompletní.
Líbí se mi, jak v každém článku srovnáváte SŽ a ŘSD, pěkné rýpnutí. 🙂
No a ještě mě napadlo, jestli to čte někdo z redakce. Nechcete si dát na web QR kód pro dary za jednotlivé články, chodím sem občas, takže členství si nechci zařizovat, ale třeba za nějaké články bych přispěl a myslím, že nejsem jediný. Navíc to přidání trvá pár minut.
Třeba za článek „kontrola hospodaření SŽ objevila značné nesrovnalosti, vedení bylo odvoláno“ bych dal taky slušný obnos …
To se reálněji jeví článek, že Policie od rána zasahuje v sídle Správy železnic a také probíhají razie ve firmách, které do dávají na železnici… (doplňte, co chcete).
Jednou se snad dočkáme!
A může teda SŽ tu konečnou cenu ovlivnit? Protože jestli ne, pak mi to rýpnutí (pokud to má být rýpnutí), přijde dost zvláštní.
Ale může. Ale proč? Uzavřený klub monopolních správců, projektantů, dodavatelů i dozorů. Vstup jen pro zvané.
V roce 2027 bude v severovýchodní části Prahy veseleji.
Neví někdo, v jakém stavu jsou přeložky II/101, hlavně okolo Jiren? Plánovaná přeložka ma navazovat na východní konec této stavby.
Tam se nic neděje. Žádný bagr tam není. Takže nevyzpytatelná papírová válka.
V přípravě. Patrně ve stejném stavu jako Klánovická spojka, tj. posunuto až po dokončení D0 od Modletic do Dubče.
Mstětice-Jirny-Úvaly je pořád technická studie k trase (zadána loni v říjnu tuším). Na jejím základě by se měla dělat projektová dokumentace. V roce 2021 se dělal geologicko-technický průzkum, teď se dělají hlukové a rozptylové studie, ekonomické posouzení apod.
Úvaly-Říčany by už měla být EIA.
Úvaly-Říčany: teď tu byl článek https://zdopravy.cz/praha-ziskala-dulezite-razitko-pro-aglomeracni-okruh-pacov-209829/. To je součástí stavby Úvaly-Říčany, nebo je to papírově zcela nezávislé?
Ne, ten obchvat Pacova by měl být zvlášť. Ta přeložka Říčany-Úvaly začíná až v půlce silnice 101 mezi Říčany a Křenicemi.
Jinak co jsem našel v zápisu úvalského výboru pro investice k téhle přeložce, který loni v dubnu projednával dokumentaci ke stavebnímu povolení:
Předpokládané zahájení stavebních prací dle projektové dokumentace je v roce 2025 a dokončení stavebních
prací v roce 2027. Termín zahájení bude postupně upřesňován s ohledem na termín získání územního rozhodnutí, stavebního povolení a výběru zhotovitele stavby.
Super, o více jak třetinu levněji, než odhad a za dva a půl roku hotovo. To je prostě paráda.
Ještě nejásejme. Někdo se může odvolat. Dokud tam nepřijede bagr, nevěřím ničemu (Újezďák).
ale stejně to zní jako rajská hudba, že se to pohnulo.
Když jsme si v Újezdu vybírali, před více než 25 lety, lokalitu k bydlení, tak už byl obchvat ( a k tomu plus železniční koridor) na tištěných mapách a proto jsme šli do „severní varianty“ i když to bylo dražší a pozemek byl menší. Nu a snad se tedy dočkáme…
Dneska sem šel s desetikorunou pro rohlík, naštěstí stal jen 3 koruny tak jsem ušetřil 7 korun.
asi úplně nechápu pointu?
Přesně tak. Pokud se odhad liší o tolik je něco špatně.
Přičemž mi o té stavbě říkal kolega, bydlící v Klánovicích v roce 2001… Spíš bych řekl za 30 let hotovo…
Čtvrt století zas není tolik.
Co mají říkat lidé od Brna na sever. Těm tam stojí rozestavěná dálnice od roku 1942.
S ní se taky 40 let vůbec nepočítalo jako s něčím reálným.