Čtyřproudá výpadovka na Kolín má vysoutěžené archeology. Průzkum bude za dvě třetiny odhadu
ŘSD už zároveň soutěží zhotovitele celé téměř 13kilometrové přeložky I/12.
Ředitelství silnic a dálnic zveřejnilo výsledky tendru na provedení archeologického záchranného výzkumu v trase plánované čtyřproudové přeložky silnice I/12 v úseku Běchovice – Úvaly. Ta má odvést tranzitní dopravu z Běchovic, Újezdu nad lesy a z Úval. Naváže na Pražský okruh a Štěrboholskou spojku.
Ceny ve výběrovém řízení výrazně klesly. V soutěži zvítězilo sdružení společností T.A.Q., Osina Archeo a Ústavu archeologické památkové péče středních Čech. Nabídlo cenu 156 160 230 korun bez DPH, což je 65 procent odhadované ceny. Ta činila téměř 242 milionů.
Už v červnu vybralo ŘSD bagristy na provedení zemních prací pro záchranný archeologický výzkum. Nejvýhodnější nabídku tehdy podala Skanska za 64,9 milionu korun bez DPH. To bylo pouhých 17 % očekávané ceny.
Vykopeme to za zlomek ceny. Bagristé poslali nabídky na zemní práce u výpadovky na Kolín
ŘSD původně předpokládalo, že se výzkum zahájí v průběhu letošního třetího kvartálu. Průzkum by podle smlouvy měl být hotov do 9 měsíců. Předání staveniště je plánováno na dvě části, 70 % plochy k zahájení prací a 30 % nejpozději do 6 měsíců od pokynu k zahájení.
Hledá se zhotovitel
ŘSD už zároveň začalo soutěžit zhotovitele celé stavby, odhadovaná cena za 12,6 kilometru dlouhé čtyřpruhové silnice je 6,15 miliard korun.
Termín pro podání nabídek byl 9. září, kvůli opakovaným dotazům uchazečů ale ŘSD lhůtu prodloužilo.
„Na stavbu zároveň probíhá majetkoprávní příprava a po nabytí právní moci změny územního rozhodnutí požádáme o vydání stavebního povolení,“ řekl v červenci Mátl. Podle informačního letáku stavby chce ŘSD začít stavět příští rok.
Silniční boom na okraji Prahy. ŘSD vypsalo soutěž na šestimilardovou silnici I/12
Dnešní „dvanáctka“ se s dokončením nové silnice přesune do nižší kategorie, což obcím umožní úpravy center směrem ke zklidnění dopravy. Předpokládaná intenzita dopravy na přeložce po jejím dokončení činí více než 30 000 aut denně.
Pokrok v přípravě je pro obyvatele obcí i řidiče dobrou zprávou, zároveň je ale projekt příkladem neschopnosti státu zahájit klíčové stavby včas. Stavba prošla posouzením vlivu na okolí (EIA) už v roce 2003, a to podle zákona z roku 1992.
V roce 2015 ale ministerstvo životního prostředí souhlasné stanovisko zrušilo v návaznosti na přijatou novelu zákona. Projekt se totiž nedostal na seznam strategických staveb, kterým se platnost starých stanovisek EIA obnovila ve zjednodušeném procesu. Nový souhlas v procesu EIA stavba získala v únoru 2018, kdy ŘSD mluvilo o zahájení začátkem roku 2021.