Čtyři západoevropští dopravci křísí noční vlaky, dohodli se na nových dálkových linkách
Nová generace ubytovacích vozů NightJet. Foto: ÖBB
Deutsche Bahn přitom ještě před pár lety razila přesně opačnou politiku a vlaky rušila.
„Na německou redukci doplatily tehdy i České dráhy a jejich cestující. “
No vzhledem k tomu, že velká část „spacích“ vagonů od DB skončila u českých dopravců, tak to zase tak negativní pro české cestující nebylo.
Dobrá poznámka! 🙂
Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách do Skandinávie… Číst vice »
Těch co si připlatí, zejména u nás není tolik, aby se sem ty vlaky vrátily do Prahy. Tady jde většina lidí po ceně a pro drtivou většinu je fotka na instagram z okýnka v letadle a na letišti víc jak na nádraží a ve vlaku. Hned za hranicema na západ už myslí trošku jinak a ve Švýcarsku mají vlaky navíc i daleko silnější kořeny.
No tak z Vídně a Innsbrucku se bude dát pohodlně dostat nočním vlakem do Amsterdamu, z Vídně se bude dát dostat i do Bruselu, je jasné že z Prahy bohužel tyto vlaky Nightjet už asi jezdit nebudou jedině s přestupem buď ve Vídni Linci nebo Mnichově.
Co se týká Skandinávie tak od Dubna 2021 by mněl jezdit noční vlak Berlín Stockholm což umožní se do Dánska a Švédska dostat se jenom z jedním přestupem v Berlíně. A potom ze Stockholmu bude možnost dostat se i dál do Narviku, Osla, nebo Laponska.
Patrně je v jednání i možnost zavést sezonní noční spoje mezi Stockholmem, Kodaní a Amsterdamem v nynější preferované relaci přes Oresundsbron a přímou cestou přes Padborg a Hamburg (odpadá tak potřeba trajektů mezi Švédskem/Dánskem a Německem). I to by byla dobrá možnost.
Ta Paříž a hlavně Brusel by asi byla zajímavá pro pražské křídlo (patrně via Linz) – tak schválně, chopí-li se ČD příležitosti. 🙂
proč vlastně ne via Regensburg (na Západním expresu)?
Pokud by se to podařilo, bylo by mi docela jedno, kudy by jim to vyšlo nejlíp.
Regensburg nejde bo max. 4 vozy Plzeň-Schwandorf.
Ještě v roce 2017 jezdily expresy Praha-Mnichov 5-vozové.
Protože jiný dopravce v D.
Pro nás z Brna je Vídeň OK.
Doufám že obnoví lůžkové vlaky .Košice – Cheb.
Doufám že i Češi nezůstanou pozadu a pan Jančura něco vymyslí
Vám se nelíbil letošní notorexpres do Jugošky?
Proč Jančura? Snad ČD – po vzoru toho, že další zúčastnění dopravci jsou také ti „národní“. 🙂
Národní je i pan Jančura, i Leoš, no nicméně jak známé ČD ty se k ničemu neodhodlaji
No ČD se fakt bohužel co se týká nočních vlaků neodhodlají, myslím si že je to škoda.
A s čím by to chtěl vozit ? S těma špinavýma lehátkama co jezdily na covidexpresech? Do těch by asi moc lidí z letadel nepřilákal.
Jestli nevíte jsou to vagóny určeny na Ukrajinu, tam budou stačit
Já se ale ptal s čím by chtěl vozit to, co vymyslí, já jsi psal.
Já bych rad viděl pana Jančuru jako šéfa Ústředního krizového štábu, a možná bych jej nominoval i na Nobelovu cenu míru. Myslím , že by mohl vyjednat mír na Blízkém východě a taky konečně vyrobit perpetum mobile. Protože kdo jiný , že ?
Dobře tak mi vysvětlené proč po vstupu Jančura na železnici začali najednou CD „zlepšovat“ své služby?? Proč ne dříve ? Asi byl Jančura v něčem lepší a tím je ohrozil
Třeba ze nemá lůžkové vozy ?
Stále torzo toho co to bývalo
Pro mně úžasná zpráva, určitě si projedu všechny trasy nových Nightjetu, letos jsem jel Wien – Bruxelles přiští rok chci jet Wien – Amsterdam, a v roce 2022 se těším na Nightjet Wien – Paris. Pro mně osobně je nejzajímavější trasa Zürich – Barcelona a Wien – Paris. Konečně se podlouhlé době bude dát normálně cestovat vlakem do Španělska. Moc fandím ÖBB že takhle podporují noční vlaky a rozvijí je, a že současná pandemie Covid-19 nezbrzdila jejich plány. Škoda že ČD neplánují rozvíjet noční vlaky v Evropě, nebo že ten Nightjet Bruxelles – Berlín neprodlouží až do Prahy. Za mně… Číst vice »
Súhlas, avšak „normálně cestovat vlakem do Španělska“ v tomto kontexte platí fakt len pre Schweiz. Predstava, že človek strávi jednu noc cestou Barcelona – Zürich, druhú noc Zürich – Praha (a nedajbože ešte tretiu noc Praha – východ) za neporovnateľne vyššiu cenu oproti lietadlu, je fakt len pre úplných fajnšmekrov.
Samozrejme som rád, že sa spojenie obnovuje, ale pre naše končiny (za mňa je to Praha) by ma asi viac potešilo spojenie smer Berlín – Amsterdam – Brusel.
Však to spojení bude výborné večer z Prahy ráno v Zurichu do večera si můžete projít Zurich potom večer z Zurichu a ráno v Barceloně.
Ušetříte tak dvě noci v hotelu, a ještě poznáte dvě města jak Zurich tak Barcelonu, a pokud by jste nechtěl travit čas v Zurichu tak můžete ráno odjet z ČR do Vídně nebo do Lincu (záleží kam to máte blíž) a jet railjetem do Zurichu v Zurichu budete kolem večera a z Zurichu potom Nightjetem do Barcelony.
Děkujeme za názornou ukázku „logicky“ člověka prašteného kolejí. Namísto dvouhodinového letu chválí na dvě noci rozdělenou cestu.
Víte třeba, že v Praze pracuje několik tisíc Španělů pravidelně cestujících do práce a domů asi jako lidé pendlující mezi Prahou a Prešovem. Ti fakt mají absolvovat tuto pakárnu?
Pro takového pendlera je samozřejmě nesmysl. Ale jako turistický okruh po více městech se dvěma třemi dny v každém z nich bez otravnosti lítání, proč ne. Není vůbec důvod, aby nově nabízené spojení vyhovovalo úplně všem. Stačí, když bude vyhovovat dost lidem na to, aby bylo využité…
Jenže u turistického ruchu tím víc hraje roli aspekt sezónnosti, nikoliv celoročního vytížení.
Samozřejmě, i když zrovna po městech se celkem jezdí i v zimě, byť míň. Každopádně pochybuju, že by to rozjížděli, kdyby to k rentabilitě potřebovali naplnit každej den po celej rok úplně naplno…
Z môjho pohľadu bude veľmi záležať na tom aké budú časy v Paríži. Ak sa bude stíhať prestup na TGV do Barcelony (alebo opačne), tak si viem veľmi dobre predstaviť že by som to využil namiesto cesty cez Zürich.
Dokonca sa cez Paríž bude dať za dve noci dostať aj do Lisabonu (prvá noc Viedeň – Paríž, cez deň TGV do Hendaye a odtiaľ druhý noc Trenhotel do Lisabonu). Veľmi dobre si viem predstaviť že v 2022 dám svoj januárový výlet do Lisabonu práve takto.
No do Lisabonu bych taky takhle rád jel přes tu Paříž a Hendaye, ale bohužel co se týče trenhotelu Hendaye – Lisabon, tak má budoucnost velice nejistou a bohužel se ani neví zda se po pandemii Covid 19 obnoví protože někde se píše že trenhotel Hendaye Lisabon se už nikdy neobnoví, což jestli to bude pravda tak Portugalsko ztratí jediné železniční mezinárodní spojení které má.
Škoda jen, že to má být až za tak dlouho. Plánuji se někdy vypravit vlakem do Portugalska (a časem do Maroka) a vlak do Barcelony by takovou cestu mohl zjednodušit a zrychlit. Ale předpokládám, že alespoň to Portugalska pojedu dřív než v 2024.
Tak do Portugalska se dá dostat tím Nightjetem z Vídně do Paříže (který má jezdit od prosince 2021)a potom TGV z Paříže do Hendaye a z Hendaye do Lisabonu, bohužel však budoucnost Trenhotelu mezi Hendaye a Lisabonem je nejistá, a bohužel jsem četl i zprávu že tento vlak se už nikdy neobnoví, další možnost je jet přes Madrid ovšem i Trenhotel mezi Madridem a Lisabonem má taky budoucnost nejistou a taky jsem četl že se tento vlak už nikdy neobnoví.
Takže pokud se tyto dva vlaky neobnoví tak to s Portugalskem bude hodně složité.
Připojit vuz(y) z Prahy na ten vlak Víden-Brusel by bylo pekne a lidí do Bruselu jezdí dost na to, aby se to zaplnilo a i uživilo. Otázkou je zda by jej OeBB bylo ochotno připojit bud ve Vídni – tam by to asi ještě šlo. V Linci by to bylo vhodnejší, ale OeBB by to tam asi nepovolilo.
To jsou nápady…
Z Prahy do Bruselu přes Vídeň?
Přes Linz – tzn. podobně jako dnešní lůžko na večerním Jižním expresu.
To už spíš připojit v Mnichově. Takhle byste jel z Prahy v 16h na jihovýchod do Vídně, jen abyste pak mohl pokračovat na severozápad a před 11h ráno dorazil do cíle. To je ještě delší než RJ do Rijeky.
A chtělo být nějaký Excelsiory Cheb – Košice.
A křížem Budapešť – Bratislava – Varšava s přestupem v Ově.
Ten už je a přepřahuje se v Bohumině.
A je to EuroNight? Jestli ano, tak prosím link a dávám velký prostředníček na západ.
Přesně tak Dřív jezdili noční vlaky 2 na západ .
I s loupeživými bandami pro ten správný retro feeling? 😀
Jako že tímhle budu jezdit hrát golf do Dubaje?
zase vyhoda, ze ti tam bude platit fipka…
Ta Amsterodamská “pračka” odkloněný prašule za diamanty taky není špatná. Navíc Škoda Transportation je tam daňově doma. K tomu dlouhej cha cha dým.
Všechno tak nějak zapadá. To se musí nechat. 🙂 🙂 🙂
Hele, já si nikdy žádnou letenku neplatil… Vždycky zamázli vděční kamarádi.
U mě jasný.
S Rafajem na Ajax do Amstru to cáloval Busline Jablonec. 🙂
Ty klimatické argumenty považuji za nadsazené; zrovna ubytovací vozy jsou do srovnání „tun vlaku na pasažéra“ velmi neefektivní.
Zejména u linky Vídeň – Paříž jsem zvědav na cestovní dobu, zda by se to vůbec stihlo jako „noční skok“.
Přibližně před 14 lety jsem nočním lehátkovým spojem Vídeň Paříž cestoval.
Příjezd do Paříže byl tehdy kolem poledne, což je pro Francouze vlastně ještě ráno.
Dnes to musí být rychlejší.
Po zprovoznění novostavby Ulm – Stuttgart a Stuttgart 21 Hbf, to rychlejší bude určitě. Nehledě na fakt, že před 14-ti lety ještě nebyla v provozu přestavba Westbahn.
V roce 2003 jsem jel lehátkem Paris – Wien. Cena cca 100 €. Dnes by byla jasná volba – letadlem, ale to by tenkrát stálo na poslední chvíli minimálně dvounásobek.
Odjezd z Paris Est v 18h, souprava 14 vozů, ze Strasbourgu pokračovalo 6, zbytek vnitro. Tenkrát se to jmenovalo Orient Expres. Paris-Strasbourg za 4h, se zastávkou v Nancy. V Rakousku už byly v provozu rychlé úseky Linz-Sankt Pölten, ale ze Sankt Pölten do Vídně po staré přes kopec.
Trakce:
Paris – Strasbourg BB 15 000
Strasbourg – Stuttgart BR 181.2
Stuttgart – Wien BR 1116.
Wien Ankunft 8:30.
Aktuálně je jízdní doba mezi Vídní a Paříží s dvěma přestupy o délce 10h 20 minut, bez přestupu to vychází na 9h 40 minut, takže si myslím, že by to za těch 10 hodin stihnout mohl, což s výjezdem třeba z Vídně v 23 hodin a příjezd do Paříže v 9 ráno je ideál.
Ano, to jsou ale ICE a TGV vlaky, které často jezdí 200/300+ km/h. Nemyslím si, že by jezdily noční lůžkové a lehátkové vysokorychlostní soupravy. Ani teď NightJet nejezdí více než 200 km/h a často jezdí jen po konvenčních tratích, tam, kde na echt VRT nemůže.
Srov. teď denní VRT spojení Vídeň – Brusel 9h, pokud odmyslíme přestupy. NJ bezmála 14h.
no jo vlastně, to mi nedošlo, moje chyba 😀
Zas odjezd v 11 se kterym pocital uz je spis pozde, z Vidne mezi 8 a 9 a z Lince v tech 11 by bylo lepsi a to uz by stihat mohli.
jasný, já jsem počítal s těmi deseti hodinami, což kdyby se odjelo v těch 20/21 hodin, tak by do Paříže přijel v 6/7 ráno, což je brzo, ale to z důvodu, že jsem počítal s rychlostí pro VRT, bez něho tak asi hodinu dvě navíc lze očekávat a potom odjezd v 21 je reálný a příjezd v 9 ráno je časově optimální.
Je ovšem potřeba to srovnávat nikoli jen s jinými vlaky, nýbrž i s auty a letadly, při započítání celkově spotřebované energie. Což nic nemění na tom, že si to Evropa zatím bohatě vynahrazuje podporou dálkové nákladní dopravy po silnicích místo kolejí.
Já bych vyzdvihl hlavně bezpečnost přesunu. Nejbezpečnější přesun letadlem, pak vlakem a nakonec autem.
Na objem přepravy?
Viz třeba http://www.ecopassenger.org/. Třeba ta Vídeň-Paříž (počítáno průměrná obsazenost vlaku vs průměrná obsazenost letadla) je to na hlavu u CO2 31 Kg vlak vs. 171 Kg vlak.
Ty vlaky proti letadlům nebudou konkurenceschopné, takže dopravci budou brzo tlačit buďto na dotace nebo na omezování letecké dopravy 🙁
To je otázka. Část lidí, když má být ráno na jednání v dalekým městě, se radši vyspí celou noc ve vlaku, než spát sice doma, ale muset nesmyslně brzo vstávat a jet na letiště chytat ranní letadlo. Samozřejmě to bude vyžadovat spací vozy na úrovni atd. ale to rakouský dráhy uměj.
„to rakouský dráhy uměj“ 🙂 To jste zřejmě se mnou nejel vloni z Itálie – starý rozvrzaný vagón po DB?, prodřená roletka, na všem už byl vidět věk…
Pokud si dobře vzpomínám, tak maj ve výrobě fungl nový spací vozy, tak se to snad zlepší.
Moje zkušenost je taková, že se nočními vlaky přesouvají hlavně nepůvodní obyvatelé Evropy (určitě by uvítali motlitební vůz v soupravě) a studenti.
Na jednání do tramtárie se létá večer s přespáním a snídaní v cílové destinaci. Teď se řeší online.
Moje zkušenost je zase taková, že v nočních vlacích cestuje lépe situovaná klintela a nepůvodní jedou levnejsim flixem.
Občas jezdím režijně NJ v 5:24 z Passau směr Vídeň a tam to tak je. Snažím se tomu spoji vyhnout a když to jde, jedu osobákem v 5:38.
No spíš odletí letadlem s podobným odletem jako odjezd vlaku tak, aby přijeli večer do hotelu, tam se v klidu vyspali a ráno šli na jednání.
To je samozřejmě taky možnost, ale když k ceně letenky, navíc v žádaným čase, přičtete cenu hotelu, má ten vlak celkem prostor pro konkurenční cenotvorbu. Neříkám, že to bude pro každýho, ale přijde mi celkem pravděpodobný, že si to svou klientelu najde.
Spaní ve vlaku je dražší než v hotelu. Bavím se samozřejmě o single (1 člověk v oddíle), které jediné je přijatelné pro obchodní cestující, pokud mají ráno začít pracovat. Cena byla kolem 100 EUR + cena jízdenky.
A hotel + letadlo + doprava na letiště a z letiště stojí kolik? Přičemž i když to vlakem vyjde +- podobně, furt to může zaujmout lidi, který lítaj neradi a jen když musej.
Potenciální klientela ubytovacích vlaků, ať už business nebo turistická, nebude řešit pár ojro. Volba dopravního prostředku na nějakou cestu je vždy mix racionálních výhod/nevýhod a „emocí“, kde cena je jen jedním faktorem (a ti, pro něž je to faktor důležitý, pojedou flixbusem, ne vlakem).
Tak nějak, stačí, když to nebude stát proti letadlu + hotelu několikanásobek a hned se do úvah dostanou i další faktory…
Nikdo asi neví, kolik to bude stát. Letenky pravděpodobně zdraží a je otázka, jestli pak zůstanou železniční jízdenky za 29 EUR a podobné ceny. Ubytovací vozy mají malou kapacitu, a pokud se nějak víc začnou využívat, poletí ceny nahoru.
hlavně OBB s provozem spacích vozů mají bohaté zkušenosti, kdyby neměli klientelu a potenciál jejího růstu, nešli by do toho,
Jenže u nočního vlaku přes půl Evropy jaksi není garantováno, že docílové destinace dorazí podle jízdního řádu, zejména díky rozkakanosti a poruchovosti DB Netz
Nějaké nízké jednotky % podílu na vybraných relacích by si noční vlaky ukousnout mohly, uvidí se, jak budou ekonomicky soběstačné.
Nízké jednotky procent… Asi tak. Ale i tak díky aspoň za to.
Nebudou muset tlačit, přijdou s tím jiní. V Rakousku už přece zavedli zákaz leteckých linek, ke kterým existuje alternativa kratší tři hodiny. Je otázkou času, než zelení aktivisté přijdou s rámci EU s něčím radikálnějším nebo rovnou plošným zákazem konkurovat železniční dopravě na hlavních trasách.
Pardon, v první větě mi vypadlo slovo: železniční alternativa kratší tři hodiny
To nebyl zákaz, jen podmínka dotací té letecké společnosti, ne?
Zakazovat není potřeba vůbec nic. Stačí jen nedotovat zbytečné letecké linky (i odpuštěním poplatků).
Které jsou ty zbytečné?
Paříž – Brusel?
A to spraví noční vlaky jak? Co takhle lepší přístup „denních“ dopravců?
no to by zelení soudruzi rádi rozhodovali sami. to už je taková soudružská vlastnost – vše ví lépe a pro dobro poddanského lidu na to i založí komisi, rozhodnou a prosadí.
Zeleznicni spojeni danych mest v rozumnem taktu s dobou jizdy pod 3 hodiny mi prijde jako slusna zakladni metrika, jake letecke linky nedotovat. Pokud teda vubec leteckou dopravu dotovat.
Spousta leteckých linek, například Fankfurt – Wien nebo Frankfurt-München létá/létala Lufthansa v hodinovém taktu, 14-15 spojů denně.
Co je je na letecké lince Frankfurt – Vídeň špatného? Denní vlak to jede dlouho a noční vlak těžko může být alternativou průběžného celodenního spojení.
Frankfurt a Mnichov jsou jen tak „náhodou“ dva velké letecké huby, i tady intenzivní spojení není překvapivé.
OeBB považuji za středoevropské dopravce, ať si o tom politici říkají co chtějí.
Praha je západněji než Vídeň #funfact
Bráno dle zeměpisné šířky jistě.
A Ostrava východněji než Salzburg.
i nemci povazuji nemecko za stredoevropskou zemi.
Je dobré tahle přemítání doplnit o info, zda je to míněno geograficky, geopoliticky, ekonomicky, kulturně, ….
Co to je zase za titul, středoevropský dopravce?
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/expanze-regiojetu-egap-garance-pujcka.A201112_103739_eko-doprava_cfr
OeBB není totéž co ÖBB (případně OEBB ) ! OeBB je totiž Švýcarská Oelsingen-Balstalbahn..🤣