Čtyři z deseti nových prodaných aut v Evropě jezdí s elektromotorem

Výroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo CarsVýroba elektromobilů Volvo C40 v belgickém Gentu. Pramen: Volvo Cars

Auta se spalovacími motory klesají k polovičnímu podílu na trhu, v Česku tvoří stále přes 90 % nově registrovaných vozidel.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš679.2

Ale to, že francouzský parlament schálil možnost použití potravinářského oleje jako palivo do aut mě opravdu potěšila

kuk

Pálení čeholiv je přežit a taky hovadina.

kuk

oprava – pŕežitek

Stanislav

Pokud vím, tak na olej už je dlouhodobě testováno, že se dá jezdit i když ne tak kvalitně jako na naftu, ale jde to a dlouhodobě se o tom ví…

Daniel Jablonecký

Nejedná se o nově registrovaná auta v Evropě, ale v EU. Což je pořád ještě (byť ne velký) rozdíl.

Jirka

Před 10 měsíci jsem si koupil ojetý elektro auto. Je to menší vůz s dojezdem 140 km. Od té doby, co ho máme, tak naše trojková Octavie s menší výbavou jede opravdu jen když musí a je potřeba využít ten velký kufr, který prostě elektra nemají. Jinak to ticho a přitom zátah, který je okamžitý, stálý a opravdu silný je neskutečně návykový. Řídil jsem už mraky aut a tohle běžný elektro je nejlepší nesportovní vůz, co jsem kdy řídil. Jasně, není to osmiválec nebo desetiválec, ale kdo s takovým běžně jezdí? Jako výhodu beru to, že každý ráno mám plnou… Číst vice »

tom the second

a ted tu pohádku o červené karkulce…

Jirka

Tak mi povězte, co konkrétně z mých osobních zkušeností je nepravda?

Tomáš679.2

Já tedy nevím, ale nikdy se mi nestalo, že bych musel stát u benzínky ve frontě. Snad jen tehdy, když řidič vozidla předemnou nemůže zajet až k dalšímu stojanu a zastaví hned u toho nejbližšího a ten předním zůstane neobsazen a mě se zrovna nechce tahat hadici okolo auta.

Daniel Jablonecký

Závist je sviňa, že?

Jirka

Já si myslím, že v tom závist není. Jenom lidi jsou strašně zmanipulování autoforama a ukřičenou menšinou lidí, že nevěří tomu, že taková auta s rokem výroby 2016 mohou krásně fungovat.

Akorát mě pak trápí, když na křižovatce nejsem první v řadě a musím se s rozjezdem trápit podle toho, jak lidi předemnou hází kvalty. A to nezávodím, jenom ten zátah je prostě kontinuální.

Tomáš679.2

Na křižovatce a někde v okolí komína možná, ale na delší trase se může stát, že budete potřebovat prodloužit dojezd, protože v dosahu nebude žádná nabíjecí stanice. To se pak může stát, že se budete snažit jet klidně a dojezd tak zvýšit. Není rozdíl mezi člověkem co jede z důvodu úspory paliva 70km/h a je nazáván ostatními brzdou provozu a člověkem, co jede ze stejného důvodu s elektromobilem.

Jirka

Máte pravdu, cíleně jsem si koupil auto s dojezdem zhruba 140 km, což mi na mých 90 km denně naprosto stačí. Taktéž v návaznosti na volbu auta jsem počítal s tím, že tenhle model ještě nemá DC dobíjení, což je dnes standard. Proto ano, jezdím s tím primárně trasy do 100 km. Na dálnici jezdím kolem 110 – 115 km/h. Těch 70 km/h je dost přehnaných. Jakmile budu měnit spalovák za Ev, tak už to bude auto s dojezdem kolem právě 400-500 km s DC dobíjením, takže kdo nejede na dřeň, tak se mu tohle stát prakticky nemůže. Ve výsledku… Číst vice »

Tomáš679.2

Tak tomuhle rozumím. Na krátké cesty po městě na nákup atd. to může být dobré. A k té rychlosti- třeba Tesla k zimnímu období a dojezdu říká toto: „Šetřete energii na cestách V zimním období lze snížit energetické ztráty konzervativní jízdou a omezením využívání energie v kabině. Vyhřívání kabiny vyžaduje značné množství energie, kterou poté již nelze použít pro dojezd. Jezděte přiměřenou rychlostí. Omezte časté a prudké zrychlování a brzdění. Zvažte použití režimu Chill Mode. Pokud je to možné, snižte teplotu v kabině a pro zvýšení teplotního komfortu použijte vyhřívání sedadel.“ Tohe je další faktor. U spalováku teplo vzniká jako… Číst vice »

Tomáš679.2

Proč závist? Vždyť stačí si přečíst informace na stránkách výrobců aby si člověk udělal obrázek o tom co ho čeká.
Nehoda-pro elektromobil problém, Zima-opět problém.

Když jsem si to tak pročetl dospěl jsem k třeba k tomuto:
Děda vždycky říkal, že kůň oproti automobilu žere i když stojí. Jenže u elektomobilů to platí taktéž. Jestli je v zimě potřeba ohřívat baterie soustavným připojením k síti tak prostě žere i když nic nedělá.

Jirka

Jen teda jako ano, zima problém udělá, dojezd jde o 20 % dolů. To je fakt a nedá se s tím nic dělat, u spalováku je to jen asi 10 – 15 % a navíc z dojezdu 800 – 1000 km, což člověka tolik nebojí. Ale jak to myslíte zahřívat soustavným připojením k síti? To opravdu potřeba vážně není. Když to auto bude stát venku v zimě, tak se mu fakt nic nestane. Ano, když si auto před jízdou nahřejete, sedáte do teplého hned a nečekáte 2 minuty (u elektra) nebo 10 minut (u spalováku) a baterka bude natemperovaná, takže… Číst vice »

Tomáš679.2

Z prstu jsem si to nevycucal. Je to informace uvedená přímo na stránkách Tesly:
„Nechte vůz připojený ke zdroji napájení
Pokud s vozem Tesla nejezdíte, doporučujeme ho v maximální možné míře nechat připojený ke zdroji napájení. Díky tomu se baterie udrží v teple tím, že ze zásuvky odčerpá malé množství energie.“
https://www.tesla.com/cs_CZ/support/winter-driving-tips

Jan

To je obecné doporučení, aby se třeba před ranním zimním rozjezdem auto temperovalo ze sítě a ne z baterie, ono si to samo pohlídá podle nastavení anebo si to naťukáte z aplikace ad hoc. Určitě to neznamená, že vám kontinuálně žere velký proud nebo zahřívá celou garáž přes noc.

Tomáš679.2

Tak jistě, že ten odběr je malý-však se to tam tak i píše. To však nic nemění na tom, že je.

Karl, vB.

Pane Jirko, máte velkou výhodu v tom, že zřejmě tankujete doma před barákem, nebo v garáži a jezdíte „okolo komína“. Pokud byste bydlel v bytovém domě, který nemá v podzemních garážích přípojku (třeba na nějakém sídlišti) a musel byste pro nejbližší dobíjení jet na klasickou pumpu, která je ca. 3 km vzdálená a odpoledne/ večer zpravidla obsazená, tak by pro vás „elektra“ možná tak návyková nebyla. Z toho, co jsem prozatím četl, jsem vyrozuměl, že je několik druhů zásuvek/ zástrček, několik rychlostí dobíjení a prales cenových tarifů, ne nepodobný mobilním operátorům. Pokud byste někde elektricky tankoval „v roomingu“, bylo by… Číst vice »

Jiří Kocurek

Nesedí ani konektory. Teslu si VW sítě bez adaptéru nenabijete. Umíte-li anglicky: https://www.youtube.com/watch?v=uC95WACQhCY

Ve zkratce
Nabíjení Tesly: Připojte to.
Nabíjení Forda: Připojte to.

Nabíjení VW v síti nabíjecíh stojanů od VW:
– Připojte to.
– Vezměte telefon (chytrý) a otevřete appku
– Najděte na mapě, kde jste
– Vyberte nabíjecí stanici
– Zvolte stojan (případně kabel z něho)
– Zapněte nabíjení.

Artem

Já si po korporátních Passatech teď užívám hybrid. Zátah od nuly, tiché, žádné dunění, super na krátký cesty (což je podle reportu z auta drtivá vetsina). Jo bál jsem se trochu dálnice …ale ono co chvili se tam predjizdi náklaďáky, autobus, dodávky, karavany… na dálniční přelet bych asi musel jezdit tak ve 2 ráno. Takže i sluzebky s 200-300km cilem jsou ok. Navíc když pak z dálnice dorazím do města, tak je to v kolonach jako doma. Navíc, asi bych si dokázal jako další auto představit EV. I na těch dalších trasách se pak stavím na záchod/kafe/jídlo. Za těch pár… Číst vice »

Jiří Kocurek

Já teda nevím, čerpačky jsou tak časté, že „jezdit někam tankovat“ se dá ve většině případů vyřešit „po cestě (zptáky) se tam stavím“ a nezabere to víc než pár minut.

A co se sportovní jízdy týká, tak osmi a desetiválce netřeba, létající raketa může být i 4válec. Nakonec, není to počtu válců, ale o „smiles per mile“, jak říká Jay Leno.

Marek

No, ještě že jsme si teď pořídili diesela. Spoléhat se na ten elektrický nesmysl, co nemá dojezd fakt nejde. 😉

Jirka

Myslíte, že 500 km je fakt málo? 500 km každej den ráno?

Martin

Málo to není. Ale jaký bude dojezd za 10 let? A jaké jsou pořizovací náklady ve srovnání s konvenčním autem? Zejména s autem jednoduché a účelné konstrukce, ne s dnešními stroji zatíženými přehnanými požadavky na bezpečnost a ekologii, navíc zbytečně přeplněnými elektronikou…

Jirka

Aktuální poklesy u moderních aut vybavených vodním chlazením baterie (např. Tesly) jsou zhruba okolo 10 %. Počítejte tedy, že po 10 letech ujedete 400+ km. Ptát se na pořizovací náklady je sice vhodné, ale ještě zásadnější jsou TCO, tedy celkové náklady vlastnictví vozu, protože když koupíte levné auto a pak utratíte majlant za výměny oleje, drahé palivo a náhradní díly, tak to prostě nemá smysl kupovat. Záleží to model od modelu, ale TCO bývá u EV lepší. Jak říkám, mě u ojetiny dělá návratnost 3 roky. Když bude tahle cena benzínu, tak asi 2,5 roku. Chápu, že asi myslíte porovnání… Číst vice »

Jirka

Mimochodem teda za každej požadavek na bezpečnost jsem rád a vzhledem k současné situaci jsem rád, že když jedu se spalovákem, tak umí jet za 5 litrů benzínu a nebere si desítku, jako jiný auta.

Tomáš679.2

Je to málo. Po vybití baterie musíte zastavit. U spalováku stačí zásoba paliva v kufru a máte dojezd o mnoho delší a při porovnání nutného času na dotankování či dolití paliva a času potřebného k dobití akuulátoru ten dojezd máte prakticky neomezený. Navíc se spalovákem nemusíte řešit rozmístění nabíjecích stanic na trase. Prostě spalovák je o mnoho nezávislější než elektromobil.

Jirka

Ano v dnešní době je díky síti čerpací stanic v počtu 4 000 ks nezávislejší, než EV (cca. 1000 veřejných stanic). A ano i na rychlodobíječkách trvá nabití na 200 km zhruba 25 minut, někde je to 300 km na 15 minut. Je to dýl, než u spalováku.

Ale teda ty pohádky o zásobách paliva v kufru s tím na mě moc nechoďte. Viděl jsem v poslední době opravdu minimum lidí, co si vozí víc, než prádnou PETku a rozhodně si už skoro nikdo v novějším autě nevozí sebou kanystr plný benzínu. Přece jen, nejsme na Kamčatce.

Tomáš679.2

Tak ty pohádky jsou dané věkem, tím kam člověk zrovna jede a rovněž typem vozidla. Dnes už to až tak časté není, ale i dnes se najdou lokality kde čerpací stanice zavírá v 21 nebo 22h a otevírá až ráno ;-).
Když to vztáhneme k probíranému tématu- pokud máte v kufru kanystr a třeba i prázdný je to stále lepší než vozit v elektromobilu prodlužovací kabel.Když už člověk nechce vozit rezervu v kanystru je možné s kanystrem k benzínce dojít, ale už vidím jak od vybitého elektromobilu táhnu někam kabel 🙂

Tomáš679.2

Teď tak koukám…zajímavé, že v mapách ani některé čerpací stanice nenajdete.
K těm otvíracím dobám. Jako někde je třeba tankomat a dá se v případě že má člověk platební kartu natankovat i v noci, ale někde ta možnost není. V 21 století a odpadlé povonosti vozit v automobilu náhradní žárovky mi to přijde hodně zajímavé. A proto žárovky vozím a nespoléhám na to, že je někde koupím. Je to podobné jako s tím palivem. No a pak vyprávím ony pohádky 😉

Tomáš679.2
Karl vB.

Zajímavé odborné čtení k problematice elektromobility:
Kam kráčíš, elektromobilito?
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

Jirka

No, problém u toho je, že u spalováků často berou nejlepší hodnoty a u elektra naopak ty horší hodnoty případně starší energetické mixy a tak. Ale jo vím, sdílí se to u každého článku o elektromobilitě na českým internetu.

Karl, vB.

Pane Jirko, nechci vám brát ilize, ale mohu vám protiargumetovat např. tímto článkem s nadpisem:
„Přelomový rozsudek rakouského soudu je těžkou ránou pro elektromobily, lži a přetvářka už neprojdou“
https://www.autoforum.cz/predstaveni/prelomovy-rozsudek-rakouskeho-soudu-je-tezkou-ranou-pro-elektromobily-lzi-a-pretvarka-neprojdou/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_id=16471080

Stanislav

Hrozně pobavilo. Pojďme se teď soudit se všemi obchody na světě, že si dovoluji lživě informovat zákazníky od slevách typu „AŽ 50%“ protože sleva může být i třeba 5%. To je otřesné! Proč se musím koukat na cenovou v obchodě? Nepřišel jsem si vybírat zboží, které mi vyhovuje, ale nakoupit jakéhokoliv bezmek jen aby byl se slevou 50% a rád si to typnu jen ukázáním prstů na produkt 🤦🏼 To jako vážně když kupuju auto tak se nezeptám na charakteristiky a podmínky? Tak naivní už přece nejsme…

Tomáš679.2

Díky, opravdu zajímavé počtení.

Jirka

Stačí se podívat na pár věcí, třeba dojezd. Článek cituje What car…?, kde je ano indikativní průměrný dojezd za průměrných podmínek, tedy nikoliv úplně zima, nikoliv úplné jaro. Pravdou je, že dostat se na WLTP dojezd se spalovákem je fakt hodně náročný. Chce to jízdu ideálně při ustálené rychlosti kolem 90-110 km/h po rovině. U EV mnohem víc závisí na tom, kde jezdíte. Na dálnici jde dost při rychlostech 130 km/h dost dolů. Naopak na okresce a ve městě jste úsporným králem a s úplným klidem můžete bez velkýho snažení dojezd udávaný WLTP překonat. Záleží tedy na každým, jaký má… Číst vice »

Vojtěch

Odborné je tedy hodně silné slovo

Stara skola

A neni to taky tim, ze diesly proste nejsou? U nas v praci cekacka na sluzebniho naftaka 2 roky, elekro do mesice.

Leipaer

Není. Chtěje se zbavit závislosti na středověkých ropných režimech, uvažuji o prodeji svého dieselu a poptával jsem Teslu3, nebo Ioniq5, nebo ID.3 v nějaké střední obyčejné výbavě. Nikde nešla dodací lhůta pod 1 rok.

Michael

Držím palce ať vám vydrží baterka aspoň pět let…Nova stojí jako nove auto střední třídy se spalovacim motorem.

Vojtěch

Lidi kteří si myslí, že baterka v moderních dražších EV nevydrží ani 5 let by se měli zkontrolovat v zrcadle.

Tomáš679.2

Moment. Jak dlouho se tady u nás třeba taková Tesla oficiálně prodává a servisuje? Nebylo to náhodou 2019? Tedy každý kdo si ji koupil tady u nás ji ještě ani 5 let zdaleka nemá

Vojtěch

co má oficiální zastoupení jednoho z výrobců EV společného s výdrží baterie? To je stejné jako hodnotit kvalitu všech fast foodů v USA podle toho, kdy u nás otevřel McDonald’s.

Tomáš679.2

A nedošlo takhle v nedávné době ke změně v konstrukci baterie?

Vojtěch

Asi vás přesměruju na můj předchozí komentář 😂 znovu: co to má společného s životností baterie?

Tomáš679.2

Životnost akumulátoru ovlivní mnoho faktorů. Víte jaká je hlavní nevýhoda třeba LI-Ion? Neměla by se vybít pod 20procent a nabíjet nad 80procent. Nabíjejte jí na 40procent a životnosti to prospěje. Jenže co to je nabití na 40 procent u elektromobilu kde je třeba někam dojet.

PvvS

A jakápak je u battery managmentu hranice, za kterou vybíjení nepustí ?

Tomáš679.2

Nevím jak tady, ale u modelářských akumulátorů to je tuším 2,8V/článek. V tom okamžiku regulátor akumulátor odpojí. Při závodech má sice střídavý motor s těmito akumulátory přehršel výkonu a stejnosmérnným motorům napájeným třeba NI-CD či NI-MH slušně zatápí (rozdíl hmotností je také značný). Ovšem nesmí se jednat o vytrvalostní kdy tahle auta se prostě zastaví zatímco Ni-CD či Ni.MH pojede dál. Sice nebude mít již výkonu na rozdávání, ale pojede.

Jirka

Nabíjet můžete, ale neměl byste to nechávat v těchto hraničních stavech odstavené to auto. Tedy nabít a vyjet. Výhoda Tesly je v tom, že Vám to nabije třeba na 80 % a ráno Vám pak před odjezdem podle Vašeho kalendáře dopinkne dalších 15 %. Holt chytrý auta, jednodušší život.

Jan

To už dnes umí i mobily. Poznají, že jsou přes noc zapojené do zásuvky celou dobu, v kolik hodin se odpojují, takže dobijí do 100% až nad ránem a to hned člověk spotřebuje třeba na cestě do práce.

Karl, vB.

Ještě aby za ty prachy bylo to auto hloupé.

Jan

Životnost baterie ovlivňují hlavně dva faktory: vysoká teplota a vysoké napětí, čím déle tím hůře. Takže baterii škodí příliš rychlé nabíjení, při kterém se příliš ohřívá. Pokud má nízky vnitřní odpor, tak se zvláda nabíjet s menším nárůstem teploty a tedy ji to nevadí. Pokud se nabije na 100% a pak se hned použije (odjede), tak to taky není tak hrozné, vadí hlavně dlouhodobé odstavení na max napětí. Nízké napětí není problém už vůbec, protože málokdo dokáže vyjet baterii do minima (řekněme pod 10 km standarního dojezdu) a téměř vždy ho vždy po takové jízdě začně hned nabíjet, ať už… Číst vice »

Vojtěch

Ano, u těchto baterií by se nemělo VŽDY vybíjet do nuly a nabíjet do sta, ale to z logiky věci ovlivní dojezd přibližně o 30 až 40 procent, jenže dělat to pokaždé nemusíte a křivka nabíjení od 80 do 100 procent je většinou tak horizontální, že pokud nejste má roadtripu nebo nejedete do Chorvatska, tak do plna nabíjet nebudete. U LFP baterií tento problém není a nabíjet do 100 procent jim téměř nic neudělá, jsou sice o něco těžší, ale přesto budou v budoucnu více zastoupeny. Většina „problémů“ s EV tedy není de facto přímo v nich, ale v nabíjecí… Číst vice »

Jan

Došlo ve zlepšení konstrukce baterie. Jenže i staré Modely S vydrží na baterii několik set tisíc kilometrů s kapacitou 80-90%. Baterie se mění spíš když využíváte denně superchargery na 100%, což je akorát tak u nějaké taxislužby. Tady máte schválně údaje ze starých aut, které už minimálně 5 let jezdí https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/04/screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg?quality=82&strip=all

František Hučava

Jo a proč? Je tomu tak u všech ostatních spotřebičů s bateriemi, mobilu, elektrokol… netvrdím, že ta baterka bude po pěti letech na vyhození, ale zásadní a viditelný pokles kapacity tam bývá. Proč by to u BEV mělo být jinak?

Jirka

Protože je rozdíl mezi mobilem sekačkou a dalšíma. EV má kvalitní BMS, má vodní chlazení baterie, má buffery a další opatření, které prodlužují výdrž baterky. Za těch 5 let počítejte, že baterka bude mít tak 95-90 % kapacity.

Tomáš679.2

Jo jo.Každý kdo moedelřil ví, jaká je alchimie nabíjet tyto nové typy baterií. Nestačí obyčejná nabíječka, ale je nutné mít balancer, který při nabíjení vyrovnává hodnoty článků, dodržovat opatření při nabíjení LI-Pol a Li-Ion kdy je třeba nabíjet v sáčku, které jsou pro tento účel speciálně vyrobeny, sledování teploty atd.

PvvS

Hmm , notebooky, mobily mají zcela běžně li ion baterie a nikdo je nikam nestrká. Skuste si najít rozdíl mezi článkem a battery packem. A případně i popis toho jak fungují specielní battery packy pro auta (ale ne pro hračky). Tam jsou balancery, teploty a podobný zcela nutnou a běžnou součástí celýho obvodu. A to včetně chlazení a u některých i ohřevu baterie.

Tomáš679.2

Článek je součástí packu. Elektromobilita je postavená právě na oněch hračkách o nichž mluvíte. Jen to všechno v případě elektromobilů doznalo určitého pokroku.

Jiří Kocurek

O noťasu je všecka „ta bižuterie“ součástí baterky.

https://www.laptopmain.com/wp-content/uploads/2018/02/battery-disassembly-8.jpg

Jan

Modeláři by měli vědět, že dnes už má pokročilý BMS i běžný dron DJI, který plně nabitou baterku během týdne nepoužitou vybije na těch 80% a vydrží to stovky letů. To nejsou doby před dvaceti lety, kdy se absence BMS nahrazoval manuální prací s „modelářskou“ nabíječkou a ručním zadáváním údajů o baterii, nastevním proudu atd. Dnes tohle všechno zastanou součástky za pár dolarů, které má každá trochu lepší hračka.

Tomáš679.2

Souhlasím. Doba je úplně jinde. Dnes už se vlastně ani tak nemodelaří a daleko snazší je koupit cokoliv hotového.

Leipaer

Je na ni záruka 8 let…

Tomáš679.2

A výčet toho na co se záruka nevztahuje ?
Co takhle třeba možné poškožení při nabíjení během bouřky?

PvvS

Taky asi není záruka na pád meteoritu. Na bouřku a podobný věci je pojištění.-

Tomáš679.2

To ano, ale …nabíjení elektomobilu probíhá ze sítě. Když je bouřka je možné, že dojde k přepětí. Jak jsem někde četl některé nabíječky tuto ochranu mají a jiné ne a prý je vhodné se informovat u provozovatele. Nevím jak jiní, ale já zařízení u kterých to lze za bouřky odpojuji od sítě, protoře člověk nikdy neví.

PvvS

A odpojujete i anténu z televize ? Blesk nemusí poškodit jen přes rozvod NN.

Stara skola

Palladium a nikl ze stredovekejch rezimu ideologicky nevadej?

Leipaer

Vadí, ale lepší relativně malá jednorázová podpora, než každý týden u pumpy. Bohužel máme jen jednu malou planetu a musíme na ní dýchat stejný vzduch s pomatenci…

Tomáš679.2

Lepší každý týden u pumpy než tohle
https://www.youtube.com/watch?v=mB6ewWN0iZ8

Petr

Tak jsem rad, ze nepouzivate mobil nebo notebook – ktere maji kupodivu taky baterie s kobaltem!

Elektroauto ma v prepoctu spotrebu 1,5L benzinu. Ropa ma mnohem nizsi efektivitu pri paleni – navic se vozi od diktatoru z Ruska ci golfskych statu…tak doufam ze myslite na Putina kazdy tyden u pumpy.

Pavel

Budete se divit, ale chemickou cestou (což je mimo jiné i baterie) nelze z dané látky získat více energie jinak než spálením. Zatímco u benzinu tu surovinu rovnou spálíte, tak u elektra ji nejdřív spálíte pak z ní vyrobíte elektřinu.

Tomáš679.2

Však ono se k tomu také jednou dojde. To byl nejdříve zakázaný šestimocný chrom, protože obtížná ekolikvidace vozidel a nyní budou akumulátory jejichž recyklace je rovněž obtížná.

Jan

Recyklace baterií je ve velkých objemech z principu daleko snažší než nová těžba horniny, kde jsou stejné materiály v tisícinách či menších koncentracích. A od kobaltu a dalších vzácných kovů se přechází na jiné chemické složení už jen z ekonomických důvodu, tedy levnějších a dostupnějších prvků.

Jan

Nevím, proč máte potřebu dostávat všechnu energii z nějaké látky. A kromě toho tu máme fúzi i štěpení prvků, kde se energie využívá kompletně. To, že se z toho musí ohřívat voda a prohánět to neefektivní parní turbínou je zas druhá věc.

Já radši budu mít baterii, která má menší hustotu použitelné energie, ale zase si tu energii ukládám opakovaně (dnes už není problém tisíců a více cyklů) prakticky beze ztrát, účinnost kolem 95%.

Jiří Kocurek

A kromě toho tu máme fúzi …

Jo? Vážně? Pošlete ji panu Wangerovi do Řeže u Prahy.

Tomáš679.2

Notebook skutečně nepoužívám a le telefon ano. Ale neměním ho každý rok za nový a slouží dokud je toho schopen . Baterie 3,7V 1450mAh mi vydrží přibližně tak týden -14 dní.

Jediné na co u pumpy myslím je spotřební daň zaplacená z každého litru státu což je v rozpočtu jistě nezanedbatelný objem prostředků.

Tomáš679.2

ve státním rozpočtu

Tomáš679.2

Diesla za elktro? No tě pic.

Tomáš679.2

A ještě jedna věc. Co je to podle Vás středověký ropný režim? A ten elektrický je středověký méně?

Leipaer

Těžba, zpracování a distribuce ropy jsou závislé na elektřině. Elektřina není závislá na ropě. V lepším případě vám teče po většinu roku z vlastní střechy…

Tomáš679.2

To jo. Po většinu roku teče ze třechy. Ale klidně se může stát, že téct přestane a jediné co ze střechy poteče bude voda.Tedy z toho co ze střechy zbylo.

noerf

Ono záleží, jak velkou máte střechu a jak velkou spotřebu. A troufám si tvrdit, že pokud elektřinu používáte i k topení, tak v součtu za rok vyrobíte méně elektřiny než spotřebujete. A to se nebavíme o aktuální potřebě elektřiny.

Pavel

A na té střeše jsou panely minimálně ze surovin z Číny. Jedinou vlastní surovinu pro výrobu elektřiny, kterou máme, je uhlí.

Jiří Kocurek

Vodu v řece a byl by i uran. Totiž v případě přepracování paliva je v Dukovanech i Temelíně zásoba budoucího paliva na hodně dlouho. Stačí ho zrecyklovat. Francózi měli Fénixe a Superfénixe. Ruský BN800 padnul z rozhodnutí Putina, když označil ČR za nepřátelskou zemi.

Jiří Kocurek

Fotovoltaika má podíl asi 4 % na výrobě v ČR, takže to tečení ze střechy nedělá žádné větší problémy. Jinde už řeší kachní křivku, totiž kam s přebytky v řádu stovek MW. Typický elektromobil totiž není přes den v garáži. A nevadí jim ani 70 % ztráty při akumulaci. Což je teda energetický zločin, ne akumulace.

A bacha na to, kdo ty velké výrobce FV panelů prostřednictvím akcií vlastní, aby to nebyli oni ropní šejkové.

Leipaer

…ale pokud to chcete konkrétně tak prosím. Nechci podporovat ani Putina, ani Araby.

Tomáš679.2

Chápu, ale pokud si mohu vybrat tak dám přednost osvědčené koncepci. Když náhodou budu potřebovat vystříhat nemusí nikdo dlouze přemýšlet jestli náhodou nemůže dostat ránu.

Jan

Osvědčená koncepce byly povozy tažené koňmi nebo parní lokomotivy. Ale tyto jsme opustili, protože už máme lepší a efektivnější technologie. Obava o ráně je také mimo, ještě méně nepravděposobnější než obava ze vznícení splaovacího auta po něhodě. Z nabourané tramvaje, vlaku nebo trolejbusu také normálně vystoupíte.

Mimo to už dnes hasičí ví, kde přeřiznout hlavní přívod energie, elektroauta to mají na jasném a snadno dostupném místě, stejně jako umí deaktivovat airbagy. https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/Model_3_Emergency_Response_Guide_en.pdf

Vojtěch

Anekdota není důkaz. Na některé EV se čeká méně, na některé déle, stejně jako u ICE.

mimochodem

Je to tak, treba behem vypadku dostupnosti cipu udelali ve Skodovce politicky stastne rozhodnuti a tech par cipu, co jim dorazilo, cpali prave do elektroaut, protoze za ne se neplati pokuty.

A takhle si tu zijeme. Prej „volnej trh“ a kapitalismus. 🙂

Jiří Kocurek

Njn, krávy produkují metan, to je skleníkový plyn. Co natom, že není fosilní… šups chovatele krav do jednoho pytle s Prunéřovskou uhelkou.

babilon

Ano, aut s baterií se prodává 40 %, ale aut se spalovacími motory se prodává 90 %, takže tvrzení o tom, že podíl na trhu klesá k polovině, je jenom účelová manipulace.

mgr.pavel

Vysvětlení viz Jan Sůra vedle.

Ale prosím vás: vás ani nenapadlo, že 40% a 90% nemůže být ze stejného základu, protože to v součtu dává přes 100% (celý trh s auty)?

Zkuste příště trochu přemýšlet 😉

Anonym

Muze, on narazi na to, ze v tech 30 % jsou oba typy motoru.
Jinymi slovy: kdyby vsechna prodana auta mela hybridni motor, tak ve 100 % prodanych aut je elektromotor i spalovaci motor 😉

Jiří Kocurek

Elektromotor je snad v každém vyrobeném autě za posledních 80 let, v podobě startéru, pohonu stěračů…

Tomáš679.2

…stahovačky bočních oken a pohon šíbrů, ventilátor topení, ventilátor chladiče, motor ostřikovačů, palivové čerpadlo, teleskopické antény příjmu rádia. Ale s těmi 80roky tedy nevím.

PvvS

Startéry se poprvé sériově objevily v automobilech v roce 1912, a to ve vozidle značky Cadillac Touring. Samotný elektrický spouštěč (jiný název pro startér) se poprvé objevil na pařížské výstavě v roce 1904.

Pražec

Ano, plug-in hybridy doslova „jezdí s elektromotorem“, tj. tahají elektromotor a baterky s sebou (nezřídka nepoužité).
Pak to nemá vycházet na 40%, když se do EV počítá i tenhle švindl.

Jiří Kocurek

Hybrid dává smysl díky možnosti rekuperace při brždění. Nedává smysl jen u dálničního křižníku, který jede 130 km/h v kuse několik hodin.

Pražec

Narážel jsem spíš na obvyklou praxi, kdy výrobce PHEV i jeho zákazník dosáhnou stejných výhod jako pro BEV u státu (slevy na parkování, dálnice…) i evropské komise (nižší průměrné emise prodaného vozového parku), zatímco ve skutečnosti auto jezdí v režimu HEV (majitel se neobtěžuje s dobíjením).

Adam H

Na tom je postavený business model prémiových značek. Máte auto co splňuje korporátní ESG kritéria, výhody bezemisních vozidel a zároveň benzinový šestiválcový třílitr pod kapotou 🙂

mimochodem

Kouzelne je ze pokud by tato ESG kriteria mela byt aplikovana na staty, byla by Sri Lanka mistem, kde by (dle ideologu) chtel zit kazdy.
Ze to tam kuci svym ekologickym tazenim dotahli do bankrotu a hladomoru, to je jenom takova drobnost…

mimochodem

Jeste s dovolenim doplnim odkaz k tem ESG…

https://www.forbes.com/sites/davidblackmon/2022/07/10/rising-social-unrest-over-energy-food-shortages-threatens-global-stability/

ESG skore 98/100, to je sen. Podobne Haiti, tam maji dokonce 99.

Jenom nevim, proc lidi zdrhaji z ESG raje na Haiti smerem do zlych neekologickych USA (ESG skore 58/100). Asi ve sve ideove pomatenosti migruji spatnym smerem. Nekdo by jim mel vysvetlit, ze se maji uplne nejlepe.

Tomáš679.2

A teď si představte co se stane když vám na křižovatce někdo nabourá auto. V mnoha případech s vozidlem odjedete. No ale co takový elektromobil či hybrid, když je u nich stanoveno, že takové vozidlo má být odstaveno dle předepsaných postupů až do doby, kdy nebude hrozit vznícení?
Zkrátka takhle vozidla mají od vozidel se spalovacími motory spoustu odlišností a své by o tom mohli vyprávět i hasiči. Je třeba si uvědomit, že se jedná o vysokonapěťové zařízení.

Jan

Hasiči vám řeknou, že nabouraný spalovák má několikanásobně vyšší pravděpodobnost vznícení než elektroauto a ještě vám z něj vytečou pohonné hmoty, které se musí zadržet a zlikvidovat.

Bourané elektroauto vám taky spíš odjede, protože místo motorového prostoru má frunk a tedy menší poškození pohonného systému při kolizi. Pokud se bojíte o baterie, tak u moderního elektroauta byste musel doslova prorazit podlahu, aby vám to poškodilo články baterie. V jiných případech vám baterie přežije a pokud něco zahoří tak to budou plasty v prostoru pro cestující.

axon

Česko, kde benzínové a naftové motory tvoří přes 90 % nových registrací… no to že by se prodávalo 10% elektroaut?, to je asi spíš dezinformace. Možná v tom maj i hybridy ale to je spíše takové srandaelektoauto, s pomocným elektomotorem na který se toho moc neujede.

Kubrt

A přitom by stačilo si článek přečíst.

Feedhunter

A kolik to ty státy na západ od nás stojí? Tedy kolik přispívají ti, co si auto nekoupí daruji těm, co si to koupí?

David

On ten elektro motor taky nejspíše bude uz i Mildhybrid, ten je dneska v kde čem.

Jiří Kocurek

Já bych to rozšířil: Kolik přispívají obyvatelé států jako je KLDR na nákup autmobilů takovému Německu. Víte jak by byla KLDR bohatá, kdyby němci zchudli a byli bez silniční dopravy?

Pavel

A on běžný Korejec platí daně v Německu?

Vojtěch

Google