regio-vlak

Čtyři střety s vlakem na jednom přejezdu za poslední půlrok. Dle SŽ by byla úprava zmařenou investicí

Nehoda na železničním přejezdu v pražské Liboci. Foto: Hasiči SŽNehoda na železničním přejezdu v pražské Liboci. Foto: Hasiči SŽ

Železniční přejezd v pražské Liboci střety přitahuje. Městská část volá po rychlém řešení.

U střetu vlaku s osobním autem na přejezdu v ulici Libocká v Praze 6 zasahují hasiči. Provoz na trati je zastaven.“ Nedělní zpráva mluvčího hasičů SŽ Martina Kavky může znít čtenáři docela povědomě.

Jen za uplynulých šest měsíců ji totiž v obdobném znění rozesílal novinářům už čtyřikrát. Předtím to bylo 18. prosince, 8. listopadu a 8. srpna. Všechny střety se obešly bez vážných zranění, vyžadovaly však evakuaci cestujících vlaku a několikahodinové přerušení provozu na vytížené trati Praha – Kladno.

Přejezdy jsou u Libocké ulice dva nedaleko sebe. První z nich v Litovické ulici je zabezpečen závorami, druhý v ulici U stanice jen výstražnou světelnou a zvukovou signalizací.

A právě na něm ke střetům dochází. „Z důvodu zabezpečení tohoto přejezdu oslovila radnice Správu železnic a Drážní úřad, aby bezodkladně prověřili příčiny těchto střetů a zajistili adekvátní dopravní řešení v tomto místě,” uvedl po nedělním střetu radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš.

Železniční přejezd v pražské Liboci. Foto: Praha 6Nehoda na železničním přejezdu v pražské Liboci. Foto: Hasiči SŽNehoda na železničním přejezdu v pražské Liboci. Foto: Hasiči SŽ

Přestože se jedná o tzv. neřízený přejezd, světelná signalizace do něj jasně zakazuje vjíždět nebo vstupovat. Podle Správy železnic jsou rozhledové poměry v místě dobré, přesto na něm řidiči opakovaně riskují.

Nově pouze pro chodce?

Podle Hrubeše přichází v úvahu instalace závor nebo úplné zamezení přejezdu vozidel pouze se zachováním pohybu chodců, nejlépe regulovaném krátkou závorou, jelikož tudy chodí děti a rodiče z blízké mateřské školy.

Uzavření přejezdu by eliminovalo tranzitní dopravu, která se do ulic U Kolejí a U Stanice přesouvá v době dopravní špičky na Libocké a Litovické,“ uvedl Hrubeš.

Správa železnic však nyní s žádnými úpravami nepočítá. „Podoba železnice včetně křížení se silničními komunikacemi se v nadcházejících letech nejen v této části Prahy výrazně změní s postupem modernizace trati Praha – letiště – Kladno,“ uvedla na dotaz Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Friebová.

Mezi Veleslavínem a Ruzyní se tak počítá se zrušením všech přejezdů, křížení s kolejemi už budou jen mimoúrovňová. „S ohledem na nadcházející modernizaci trati o rekonstrukci zabezpečovacího zařízení přejezdu U Stanice nyní neuvažujeme, jednalo by se o zmařenou investici,“ dodala Friebová.

Městská část podle Hrubeše aktuálně projednává zřízení přechodné úpravy, která by spočívala v doplnění svislého dopravního značení „stůj, dej přednost v jízdě“ a posunutí značení v ulici U Kolejí do požadované vzdálenosti 80 m před železniční přejezd. V ulici U stanice pak do vzdálenosti cca 60 m, jelikož s ohledem na křižovatku nelze dodržet požadovanou vzdálenost.

Libocký odpor

Zmíněná modernizace trati se však zatím příliš nepřibližuje. Objevují se totiž stále další komplikace.

Tou nejzávažnější je pro trať aktuálně odpor místních obyvatel čtvrti. Nelíbí se jim práce projektantů, kteří železniční trať vedoucí přes zastavěné území po zdvoukolejnění a elektrifikaci uzavřou do nevzhledné betonové ohrady, čímž území městské části ještě víc rozdělí a dopravně odstřihnou.

Dopady na zástavbu a životní prostředí budou podle nich drastické. Dlouhodobě tak požadují zahloubení, které by vyřešilo mimo jiné i problémy s přejezdy a pěší či cyklistickou dopravou lépe, než plánované podchody a podjezdy.

Ohrožení pro trať na letiště: Další skupině místních se projekt nelíbí a chtějí ho blokovat

Pro modernizaci trati do Kladna a na letiště se ujal název rychlodráha, přestože je plánovaná na běžné rychlosti české železnice. Aktuální plán teď počítá s tím, že první vlaky z centra vyjedou na letiště do roku 2030.

Tagy nehody na přejezdech Praha 6 rušení přejezdů Správa železnic zastávka Praha-Liboc
153 komentářů