Čtyři roky odklad. Rozšiřování dálnice Praha – Beroun má začít v roce 2027

Dálnice D5, most přes Berounku. Pramen: ŘSD dokumentace EIA/EKOLA groupDálnice D5, most přes Berounku. Pramen: ŘSD dokumentace EIA/EKOLA group

Neustálé odklady jsou společným jmenovatelem přípravy všech projektů na rozšíření dálnic u Prahy.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta_7

Rozšiřování všech těchto dálnic by se mělo odložit navždy. Místo dálnic přivádějících desítky tisíc kamionů do Prahy by měly vzniknout dálnice, které je odvedou mimo Prahu. Zejména tah E50 může vést 60 km jižně od Prahy a odpadne rozšiřování D5, D1, D0 a modernizace I/19, I/20 atd… Rovněž by to vyřešilo spojení Plzeň-ČB-Brno. Ne všechny dálnice musí tupě kopírovat 100 let starou silniční síť nebo plán dálnic ze 60.let…

genetik

Jsem velmi zvědav na přestavbu dálničních mostů v Berouně. Ačkoli to na fotografii tak nevypadá, most blíž ku Praze vede prostředkem zástavby rodinných domů, sám bydlím v jednom 25 metrů od okraje mostu, ale některé domy jsou ještě mnohem blíž. Už nyní je zde stabilní hluk 65 decibelů, plus zastínění. Teď ještě hluk z výstavby a kolony všude v okolí, protože bude patrně nutné nahradit celou mostní konstrukci.

marek hudec

do km 22,6….nechcci se nechat testovat z googlovani autory clanku, proste prosim rovno uuvest, kam az to planovane rozsireni ma vest..
diky

Petr

V Králováku u Kuřete F Celofanu .

David

Společný jmenovatel u projektů na rozšíření dálnic v okolí Prahy je sektorovost. Místo toho aby se doprava řešila komplexně tak se kvůli vysoké intenzitě IAD přidávají pruhy pro auta. Co naplat, že kdyby se do Mladé Boleslavi či Berouna vybudovala kapacitní a rychlá železnice, tak by intenzity dopravy klidně mohly přestat růst. Nene, ŘSD se stará o dálnice a SŽ o železnice a ty dva druhy dorpavy spolu nemají nic společného.

XXXD

A přitom zrovna do Berouna se s odpovídajícím železničním spojením počítá. Bylo by tedy vhodnější soustředit

XXXD

Se právě na něj, ale to holt není na některých místech asi moc po chuti. U D5 by možná stálo za to upravit ten úsek bezprostředně před PO a napojení na něj. Zbylej třípruh dlouhodobě nic neřeší.

tarten

Jj, do Prahy se stejně víc aut nevejde.

Vojtěch

Počítá se s tím 30 let a zatím se jen keca. Občanů nejsou z 95% šoto, a resi to po své. Pamatuju si zaměstnance, co jsem měl v Berouně, proč by jeli hodinu do Prahy vlakem, když jede autobus 20 minut. Ze pak ze Zličína jedou další hodinu do města už neřešili.

medvěd

Což takhle udělat D19 Plzeň-Tábor-Jihlava ? 1/3 aut by odpadla a uvolnila místo těm jedoucím do Prahy. Mě se nelíbí vše do Prahy. Město má už aut dost, tak tam necpěte další.

pragmatik

No, a já k tomu dodám ještě další „kacířskou“ myšlenku: když se „okruh kolem Prahy“ tvrdošíjně „musí“ stavět v poloze „SOKP“ de facto po Praze a ne 20 km od Prahy jako skutečný VNĚJŠÍ okruh, tak i všechny kamiony musejí jet až přes Prahu a ne objet ji ve větší vzdálenosti, a na dálnicích v přípražské oblasti pak 2 + 2 pruhy logicky přestávají stačit – a časem nebudou stačit ani ty nyní prosazované tři …
Ale i jen psát o tom je pouhé pověstné „házení hrachu na zeď“.

Emil

existuji SOKP se stavi 50 let. jak dlouho by se pripravoval asi novej project? V ceskejch podminkach psychicky nemocne spolecnosti ? NIKDY se nepostavi jinej

Ondřej

To by mě zajímalo, co se bude dít se všemi těmi auty z rozšířených dálnic na okraji Prahy… Ani dokončení Radlické radiály a SOKP511 to nespasí.
Daleko větší kapacitní přínos by měl tunel Praha-Beroun, konečně použitelné železniční spojení do Liberce nebo další už naplánované novostavby tratí. Ale to by se ty projekty musely posouvat…

tarten

Nebude se s nimi dít nic. Hlavně po zavedení mýta, nepřijedou.

dizgrafy

Neustálé odklady jsou společným jmenovatelem přípravy všech projektů dálnic. Nejen rozšiřování.

tarten

Nejen dálnic.

zlasul

d3 se má stavět rovnou 6pruh nebo 4 a po dvou letech se zjistí, že to je málo?

Vojta Svobodný

Rozhodne 4 pruh. A to budem ještě rádi, zdali to skutečně z Prahy postaví

standa

tak to je špatný 🙁

Couler

Tam bude stačit 4-pruh, tam je totiž ještě D4ka. 🙂 Popř. se rozšíří I/3 a D1 na 8-pruh. 😀

Petr

Jen D4 končí před Prahou a k D0 se napojuje již I/4.

Libor

To se časem předělá na D4 😉

Lukáš Kníže

Nejvíc mě bolí, že na D11 už silnice pro 3 pruhy je hotová.. ale namalované jsou stále jen 2 pruhy. To je skoro jako cílené mučení.

Petr

Aby byly 3 pruhy, tak se musí vyřešit papíry a postavit protihlukové stěny. Papíry u nás prostě trvají dlouho.

Zbynek

Cilene muceni to je uz davno. Treba pro obyvatele Hornich Pocernic.

marek hudec

collateral damage

Vojta Svobodný

Nebylo by lepší počkat až na otevření nove D6? Přeci jen určitá část lidi si pak raději vybere D6 než D5 pro cesty do Německa

Lysimachia

Musel by existovat úsek A70 Bayreuth-Cheb, na to se ale Němci nechystají.

Vojta Svobodný

Doufám, ze náš ministr dopravy, potažmo prezident na Německo vyvine dostatečný tlak, aby se začlo stavět a napojila se naše d6 na A9.
Ten potenciál by byl velký-Praha-Frankfurt by tak měl rychleji spojení.

marek hudec

romanticke lec nerealne

Twix

Nemusí to být nutně až do Německa, na Sokolovsko a Mariánskolázeňsko může být doba jízdy po D5 a D6 srovnatelná, může rozhodnout i odkud přesně se jede.

Tomáš Záruba

Hlavně Schweinfurt – Aschaffenburg (kolem Marktredwitz vede relativně rovně aspoň něco). Jak moc je to reálné…

Petr

Nebylo, ve skutečnosti objem tranzitu zase takový není. Největší intenzity dělají lidi dojíždějící do práce.

PetrN

V absolutnich cislech máte mozná pravdu, ale z hlediska obsazenosti dálnice je to sakra znát. Intenzita na D5 je 8500 dlouhých kamionů denně (návěsovky + nákladní s přívěsem) vám dost dobře dokáže slušně zaplnit pravý pruh. Je sakra rozdíl když máte řekněme 50tis celkem a z toho 2tis. nebo 10tis. kamionů… Jinak souhlas, že právě dojizdka do práce si vynutí rozšíření dalnice právě v úsecích u Prahy, ale bez tak silného nákladního tranzitu co na D5 či D11 je by to zřejmě nebylo ani potřeba…

Jarda Š.

Ale ona i velká část t= kamionové dopravy jede do/z Prahy.

Tomáš Záruba

Jako že na dobu po vyřešení obchvatu Karlových Varů? To bude asi dost na dlouho.

Dony

Ono jestli to taky nebude trochu dané tou stavební kapacitou firem. Je to škoda, že už tenkrát se nepočítalo s sestipruhovym uspořádáním, což má západě je u páteřních dálnic běžná věc. Ale alespoň nějak se to hýbe i když zrovna pětka si myslím v budoucnu uživí ty tři pruhy až do Plzně. Uvidíme co udělá dostavba D3.

libor

taky je to trochu o penězích , ono dálniční a silniční síť, to nejsou jen dálnice 80km za Prahu, je mnoho dalších nutných. Tím nechci napsat, že 3+3 Beroun – Praha není třeba, naopak. Ale toho je… D10, D11…

ABCD

Páteřní tranzit v této zemi je D1/D5, je to i tím že tento tah má na hranicích pokračování. D10 a D11 jsou dálnice z pohledu tranzitu vedoucí do tmy, na obyčejnou Jedličkovou silnici. Ono je to na první pohled patrné že skladby aut, na D10 a D11 je polovina kamionu co D1 a D5. Proto brát za prioritu to kde není tranzit je nonsens.

PetrN

S tou D11 jste totálně mimo. Z dat CSD 2020 vychází na D5 i D11 u Prahy téměř stejné intenzity nákladní dopravy, a to +/- 8500 kamionů v pracovní den (součet kategorií NSN+SNP+TNP, takže návěsovky + nákladní s přívěsem). Na D10 přibližně polovina… No a na D11 je to teď v reálu už více, protože dochází k postupnému přesunu z D1 na trasu D35 po dokončení useků z Opatovic do Ostrova, význam D11 ještě vzroste s dostavbou na polské hranice a s dokoncenim cele D35. D11 tak potřebuje rozšířit spíš dříve než D5…

PetrN

D11 před Poděbrady je to kolem 7000, D5 před Plzní pak 7500, takže furt podobné čísla, k tomu na D11 celkově vyšší intenzity

Jaaa

Pořád stejná písnička. Tady si pořád někdo myslí, že rozšíření dálnice něčemu pomůže, když problém jsou denně dojíždějící a ucpané pražské ulice.

Zas je můj autobus 10 minut zpožděnej jenom proto, že silnice je plná aut s jedním člověkem na místě řidiče a aktovkou nebo notebookem na místě spolujezdce.

Emil

a proc nejedes taky autem?

tarten

Třeba proto, že ten bus je pak na buspruhu rychlejší?

marek hudec

a zkusils jet vlakem?

ABCD

Ona ta veřejná doprava moc dalších lidí okolo Prahy nepojme.

tarten

Pojme jich dvojnásobek, ale bude to podobně dlouhé a podobně drahé jako ty dálnice.

Petr David

I se započítáním externalit?

tarten

To nevím. Asi bude záležet na tom, jestli se nakonec přecijen podaří vyrábět taková elektroauta, která budou ekologičtější než benzíňáky…

Petr David

Ekologický problém aut není v exhaĺacích, ale v betonování.

tarten

Nejen. Ještě otěr brzd. A také otěr pneumatik. Ten je u elektroaut horší kvůli váze.

Lukáš F.

Jak kde. Z některých směrů rozhodně kapacitní rezerva na delší vlaky, zahuštění intervalů autobusů, nebo nasazení kloubových autobusů namísto standardních, ještě je.

BND30

To bude tím, že ten Váš autobus zabere místo pro pět osobáků, ještěže to takhle nedělá každý…

Twix

Zčásti souhlasím ale před Prahou je velký problém ten sjezd na D0, v jednom pruhu na oba směry okruhu. Takže pravý pruh D5 je několik kilometrů stojících kamionů a levý pruh se snadno ucpe taky, z velké části lidmi co také chtějí odbočit na D0. A ti co chtějí pokračovat rovně po Rozvadovské a ucpávat pražské ulice, se přes to ani nedostanou. V tom by třetí pruh pomohl, udělat průjezd tím parkovištěm snazším.

bifidus

Přesně tak, kapacitní problém je nejen D5 od křižovatky s D0 na západ, ale i dálniční křižovatka samotná. Kolony na D0 a D5 před křižovatkou bývají strašlivé a nehody časté.

thebearspook

Kdyby si každej koupil autobus, jako Vy, tak se na silnice fakt nevejdeme.

tarten

Tak se ho zeptejte, jestli by nevzal spolujezdce. 🙂

Tom

Dovolím si jednu spekulaci, případně si rád přečtu jiný názor – zajímalo by mě, jestli rozšiřování dálnic dlouhodobě pomůže problému nedostatečné kapacity? V USA vyšla studie, že přidání pruhu na dálnici krátkodobě zlepší průjezdnost dálnice, ale dlouhodobě vytvořená kapacita zvýší dostupnost/poptávku po jízdě autem vůči jiným druhům dopravy (bus/vlak/spolujízda) a ve finále se skončí se stejně ucpanou dálnicí, ale na více pruzích (viz. dnešní i osmiproudé ucpané dálnice ve státech). Nebylo by řešením spíše zefektivni (zrychlit) výstavbu rychlé kapacitní hromadné dopravy a nechat dálnici vozům, které ji potřebují (různí řemeslníci, dodávkové služby atp.)?

Emil

studie mne nezajimaji. A99 Mnichov ma 4-5 pruhu a provoz uplne super. Pokud tedy neni autohavarie nebo sanace silnice

Petr David

A mne zase zajímají, mám rád přírodu a nemám rád lidskou bezohlednost.

PetrN

Jenom o počtu pruhů to není, hodně záleží také na samotných dálničních křižovatkách. Zrovna například MUK D0xD5 je v těch hlavních tranzitnich směrech (D0 jih – D5 a zpět) obrovským špuntem. U takových jsou nutné plynulejší a v cele délce dvoupruhové rampy včetně připojení na dálnici…

Emil

ten spunt tam udelali v 2002. Exit mel 1 pruh Smer Chomutov a 1 pruh Brno. Pak asi sociopati a fanatici s bezpecnosti jeden pruh zacmarali. Stejne jako Exit Ejpovice

PetrN

Do určité míry ano, ale připojení na D5 na Plzeň z obou směrů od D0 bylo vždy v ramci společného jednoho pruhu, a to je hodně zásadní kapacitní špunt. Naštěstí toto se má snad velmi brzy vyřešit v rámci nulté etapy přestavby MUK Třebonice, a to ve stejnou dobu co bude probíhat rozšíření D0 od Barrandova k D5, a to snad v letech 25-27

Emil

nene byl jeden pruh spolecny a jeden Exit smer CHomutov z prostredniho pruhu

Petr

Lidi prostě v okolí velkých měst přibývají, takže silnice se zaplní.

Lukáš F.

Je to tak, dálnice na sebe naváže víc vozidel. Ale postavit VRT Praha – Beroun nepomůže lidem, kteří dojíždějí do Prahy z nějakých malých vesnic okolo dálnice, a autobus jim tam jezdí jednou za dvě hodiny. Pomohla by záchytná parkoviště někde u často jezdícího vlaku, jako např. kdyby člověk mohl sjet z dálnice na P+R a odtamtud jezdil vlak každých 10-15 minut a ideálně až na hlavní nádraží. Ale ten vlak musí být dostatečně rychlý na to, aby se to proti jízdě po dálnici časově vyplatilo, což je často problém.

Koro

Rozšířit by se měl zejména úsek na D0, kdy se na něj napojuje proud z D5 a naopak D5, kde se napojuje proud z D0. Kolona v Rudné je díky tomu neustálý kolorit.

PetrN

Tak ten úsek D0 se má právě od D5 po sjezd na Barrandov (tj. nejzatizenejsi úsek D0) rozšiřovat už od 2025, a to včetně rozšíření ramp D0(jih)-D5 a zpět na dva pruhy po celé délce

Koro

To jsem zvědav.

Emil

2 roky jsou dlouha doba. Takze se zase zapomene, ze se pripravila studie a projekt

Kozor24

Tak určitě co bydlím na slivenci a to už pár let je tak vždy jen termín posunou momentálně 25-27 loni to bylo 24-26 a tak dál

PetrN

To uznávám, ale teď už bude obrovský tlak a naprostá nutnost to stihnout ve stejné době co se zrealizuje i novostavba D0 Modletice-Bechovice + rozšíření D0 kolem Čerňáku

Velké pokuty pro středopruhaře?!

Stát by měl konečně dělat nějakou osvětu a dávat velké pokuty za ježdění v prostředním pruhu. Z Prahy na Mirošovice je to naprosto brutální kolik dementů trvale jede v prostředním pruhu a když na ně blikám tak ani nevědí proč!

Kvůli takovým blbcům musím já slušný jet z úplně pravého až do levého a zase zpátky úplně do pravého a připadám si pak jako blázen já

Tomáš

Nekonečný příběh. Přesně takhle si to pamatuji, jak už jsem jezdil i před 30 lety, pokud člověk nechtěl tedy podjíždět. Miniaturní podíl na tom má starý a již nepoužívaný systém stoupacích pruhů s přerušovanou a plnou čarou, ale ty už jsou dávno minulostí. Pamatuji si i osvětu před 30 lety v Rakousku, kde na plakátech podél dálnic byly fotky, kde levý pruh byl plný aut a vpravo nejel skoro nikdo a do toho jen text: A Vy? Osobně si ale myslím, že nepomůže ani to, i kdyby kolem těchto úseků střílel někdo ze samopalu do vzduchu, tak aby se ti… Číst vice »

Ondra

Zdaleka nejhorší je to Modletic, kde Vám to auta připojující se od Říčan v 80-90 hodí do do středního pruhu, protože evidentně v tom jejich pravém jsou miny…

Tomáš

Tvl, evidentně jsou tam miny 🤣

Jaaa

Jsou tam typicky vyjeté koleje od přetížených kamionů.

Takže si to děláme částečně sami neustálým tolerováním porušování zákona kamioňácké lobby.

Emil

nejsou. A i kdyby byly tak se jezdi vpravo

Ondra

Vyjeté koleje, které jsou v takovém stavu, že je bezpečnější jet vlevo jsou v ČR leda na úseku D5 Plzeň – Rozvadov…

marek hudec

ale tady je to zase fest brutalni tankodrom

Petr

V pravém pruhu jedou kamiony a je tam často nebezpečné sjíždění a najíždění na dálnici. Pro mnoho řidičů je pohodlnější a bezpečnější jet v prostředním, bohužel jedou pomalu a ne 130 kmh. Nicméně stále lepší 3 pruhy s jedním divným autem uprostřed než dlouze čekat než se předjedou dva kamiony při pouze 2 pruzích.

Emil

Je povinnost jezdit RECHTS.

bifidus

Kterou nikdo nevymáhá. Ono je pohodlnější dávat pokuty za rychlost 53 km/h v liduprázdné obci.

Caracas

Co je v pravém pruhu často nebezpečné?

Slavo

Nedávno som išiel po D0 od križovatky s D5 smerom na letisko. Predomnou celkom prázdna cesta, v pravom pruhu nikdo.
Klasika. Čo ma ale zarazilo bolo, keď som uvidel AUTOŠKOLU ako ide v strednom pruhu. Čo možeme očakávať iného , keď sa tak učí jazdiť aj v autoškole.

Opět ten předražené napravování chyb předchozích

Když se to stavělo tak jsem nechápal proč tam rovnou šest pruhů není a teď přesně dochází na moje slova. Co by hlavně chtělo rozšířit je celý Pražský okruh na šest pruhů a ten se také už na západě všude konečně rozšiřuje. Opět ale úsek Běchovice – Říčany šest pruhů nemá takže opět dojde k rozšiřování časem. Co je peklo jsou tunely u mostu přes Berounku a Vltavu které asi nikdo nerozšíří nikdy. Když jsem se tam byl na dni otevřených dveří tak jsem koukal jako blázen na ty chlapy co říkali že tam budou pruhy pouze dva a že… Číst vice »

Pane nešiřte prosím nesmysly. Úsek D0 Běchovice-D1 je projektován od začátku na 3+3 pruhy!
No co se týče D5 do Berouna tak ta se stavěla v letech 1977-1984, resp. 1984-1987. To už je dost dávno na to, aby se už tehdy rovnou plánovalo 3+3

A v tunelech jsou také tři pruhy v každém směru.

Kyz

Jen do kopce. Dolů jsou dva.

A proč ne rovnou čtyři? Nebo šest? Pro jistotu, co?

Petr David

Málo. Spojit dálnice bočně, tedy vybetonovat celou ČR.