Čtyři roky odklad. Rozšiřování dálnice Praha – Beroun má začít v roce 2027
Neustálé odklady jsou společným jmenovatelem přípravy všech projektů na rozšíření dálnic u Prahy.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo druhý pokus o prosazení plánů na rozšíření dálnice D5 u Prahy, když celý záměr poslalo k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA). První pokus v létě 2021 ztroskotal, když ministerstvo životního prostředí vrátilo dokumentaci EIA k dopracování.
Tím také plány na rozšíření D5 mezi Prahou a Berounem na tři pruhy v každém směru nabraly zpoždění. MŽP požadovalo například podrobnější zpracování hlukové zátěže nebo predikci zatížení okolních krajských silnic.
Stavba bude rozdělena do čtyř etap, z nichž první na řadě je 11 kilometrů u Prahy. Zatímco první dokumentace kladla zahájení prací na tomto úseku na rok 2023 (hotovo mělo být v roce 2025), nová dokumentace posunuje první kopnutí na rok 2027. Zmíněných 11 kilometrů má být hotovo v roce 2029. Šestipruh až do Berouna by měl být hotov v roce 2032. Jako poslední by měl přijít na řadu úsek mezi kilometry 17,9 a 22,6.
Dálnice D5 mezi Prahou a Berounem patří mezi nejvytíženější úseky dálniční sítě v zemi. Její úprava na šestipruh se plánuje už řadu let. Dle předložené dokumentace bude její kapacita v úseku Praha – Beroun zcela vyčerpána k roku 2040.
ŘSD přitom plánuje rozšířit na šestipruh většinu dálnic vycházejících z Prahy. V procesu EIA je například 33 kilometrů D11 Jirny – Poděbrady a 18 kilometrů D8 Zdiby – Nová Ves (stavba 2029 až 2033).
Rozšiřovat se bude také D10 až ke 46. kilometru. Záměr získal souhlasné stanovisko EIA loni v září, harmonogram výstavby ale jasný není. Termíny uvedené v dokumentaci EIA kladou zahájení stavby už na začátek letošního roku a dokončení na rok 2030. To ale není reálné, hovoří se proto o minimálně dvouletém zpoždění.
Neustálé odklady jsou společným jmenovatelem přípravy všech těchto projektů.