Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Čtyři roky Blanky. Počet aut v tunelech roste, TSK výročí připomenula videem s nebezpečnými řidiči

Tunelový komplex Blanka. Foto: Satra
Tunelový komplex Blanka. Foto: Satra

Tunelový komplex Blanka oslavil tento týden čtyři roky od zahájení svého provozu. Řidiči ho využívají čím dál více, jak ukazují data z automatických sčítačů.

První auto projelo tunelem ve čtvrtek 19. září 2015 ve 14 hodin 40 minut. Od té doby podle údajů Technické správy komunikací (TSK) alespoň jedním z tunel projelo 135 milionů vozidel, v průměru 92 402 denně.

Poslední data o provozu ukazují, že počet aut už letos přesáhne v průměru hranici sto tisíc za den.  V nejvytíženějším ze tří tunelů – Dejvickém, projelo už v červnu v průměru 98 500 aut denně. Za posledních dvanáct měsíců provoz v tunelu stoupl o zhruba pět procent.

„Na komunikacích, které napojují tunely na povrchovou komunikační síť, došlo k nárůstu dopravy. Jde například o ulice V Holešovičkách, Patočkova, Dobříšská, Svatovítská. Ulevilo se naopak dopravě v ulicích Milady Horákové, Veletržní, nábřeží Kapitána Jaroše, nábřeží Ludvíka Svobody, Argentinská a Rohanské nábřeží, ale i třeba na Nuselském mostě, kde se snížila intenzita dopravy. Co je důležité, že se jedná o snížení trvalé a nedochází ke zpětnému nárůstu počtů vozidel na původní hodnoty,“ popisuje vliv na pražskou dopravu Barbora Lišková.

Tunel ani po čtyřech letech není zkolaudován, běží jeho zkušební provoz. „V průběhu zkušebního provozu bylo odhaleno několik drobných závad, které byly vždy neprodleně a úspěšně vyřešeny v řádech minut, maximálně hodin,“ uvedla TSK v tiskové zprávě. Velkou komplikaci bylo uzavření tunelu na téměř jeden den v dubnu 2018. Tehdy řidiči pocítili, jak je tunel potřeba. Tunelový komplex Blanka se stal jedním ze symbolů éry primátorování Pavla Béma z ODS. Stavba vyšla nakonec na 43 miliard korun.

Od počátku zkušebního provozu do konce letošního srpna řidiči v tunelech mezi Trojou a Brusnicí způsobili 372 nehod. V červnu letošního roku bylo z tunelu odtaženo tisící nepojízdné vozidlo.

Statistiky ukazují i další nečekané údaje. Celkem do tunelů za tuto dobu neoprávněně vstoupilo 300 lidí a každý měsíc je za rychlou jízdu v nich pokutováno na 1 500 řidičů. „Setkáváme se s nejrůznějšími situacemi. Nejčastěji je to závada na vozidle a jeho zastavení. Mezi nejnebezpečnější patří po dopravních nehodách samovolné požáry vozidel a pohyb chodců v tunelech. Kuriózní, ale z pohledu rizika neméně nebezpečná, jsou zvířata, která se do tunelů zaběhnou,“ dodala Lišková. V průměru dochází každý den k jedné mimořádné události.

TSK zveřejnila na svém facebookovém profilu i video z bezpečnostních kamer, které ukazuje chování některých řidičů i chodců.

KURIOZITY Z BLANKY

Za 4 roky provozu TK Blanka od 19. září 2015 v něm došlo k tisícům mimořádných událostí – nehody, chodci v tunelu… Z chování některých jde mráz po zádech. Naštěstí v těchto případech k tragédii nedošlo. I proto jsme se na ně podívali trochu s nadsázkou. Tak ať si v dalším videu nezahrajete právě Vy… 😉 VIDEO NEHOD V TUNELECH 2019: http://bit.ly/2klmsYJ Výročí si můžete připomenout ZDE: http://bit.ly/2lTcYEo #tunelyPraha

Gepostet von TSK Praha am Dienstag, 17. September 2019

TSK připomněla k výročí i zdůvodněním, proč se tunelový komplex jmenuje Blanka. Pojmenovali ji tak členové komise posuzující jednotlivé varianty trasy tunelu. Ty měly původně poměrně kostrbaté názvy, u kterých všichni členové posuzující komise věděli, co označují. Byly ale nepraktické pro používání v běžném hovoru. „V určitém okamžiku došlo k zúžení výběru na tři varianty, které měly část trasy společnou, ale lišily se v úseku cca mezi Prašným mostem a Trojou. Proto vznikl momentální nápad označit varianty počátečními písmeny městských částí, přes které vedla právě ona odlišná část trasy. A toto označení zevšeobecnit dívčími jmény. Takto vedla Dana přes Dejvice, Hana přes Holešovice a Blanka pod Bubenčí,“ vysvětlila TSK.

16
Diskuze

avatar
4 Komentáře
12 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
Vojta...HonzaXkolinZbyněk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zbyněk
Host
Zbyněk

TSK má šikovnou mluvčí. Sice intenzity provozu na nuseláku klesly po otevření Blanky, ale dnes už se provoz dorovnal na 90% procent stavu před Blankou, a nic nenasvědčuje tomu, že se nedorovná na 100%. Čili volnými slovy, SJM v centru poklesla, ale od otevření Blanky roste a nyní se blíží úrovni statistické odchylky. Dopravní indukce.

kolin
Host
kolin

Městský okruh by bylo lepší trasovat tak, aby obcházel kulaťák a Podbabu, které jsou dle očekávání přetížené. Mám obavu, že trasovaní přes Letnou mělo především zhodnotit pozemky pod letenským stadionem. Jednu dobu se mluvilo o stavbě společného stadionu Viktorky a Sparty – tuším v Letňanech, aby se uvolnily pozemky pod stávajícími stadiony.

On.
Host
On.

I tento návrh byl, severně od Vítězného náměstí s rampamy do Jugoslávských partyzánů. Problémy by to nevyřešilo kulaťák by b ucpaný ještě víc. Evropská je prostě přivaděč a do tunelu se z ní musí někudy zajet jinak než přes kulaťák to prostě nejde.

Kubrt
Host
Kubrt

Kulatak by mela – castecne – řešit „KES“ – komunikace Evropska Svatovitska od Gymnasijni podel Generála Piky, areálem někdejších vojenských skladů.

Martin
Host
Martin

Dana mela krizeni jak s partyzany, tak s evropskou…

kolin
Host
kolin

Nerozumím argumentaci, proč by byl při stavbě varianty Dana kulaťák ucpaný ještě víc. Vyhnuly by mu proudy Svatovítská Evropská a částečně i Jug. partyzánů Svatovítská. Takže kulaťáku se vyhnout lze. A kdyby se navíc podařilo zahloubit výjezdy z tunelu, ideálně co nejblíž k Podbabě, zklidnila by se i Jug. partyzánů.

FlyingJ
Host
FlyingJ

Škoda že neni šestipruhová, už teď by se tam ten pruh navíc v každym směru hodně hodil…

Jarek
Host
Jarek

Ona Blanka supluje i pražský okruh, po dostavbě severní části by to mohlo poklesnout.
Výborným nástrojem k regulaci poptávky je taky nenulová cena za využití, v dopravě nazvaná mýto. 🙂

Vojta
Host
Vojta

Mýto v Blance není dobrý nápad, protože právě Blanka je místo, kudy chcete, aby auta jezdila, právě proto, aby nejezdila všude jinde ve městě.

...
Host
...

Ok, zaveďme mýto, ale zrušme spotřební daně z pohonných hmot.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Stejně by všichni jezdili jen ve středním

asdf
Host
asdf

Blanku nám může většina podobně velkých měst závidět. Doufám, že se brzo dočkáme rozšíření.

Jarek
Host
Jarek

Jo, Bém byl takový sympatičtější typ mafiána – krade, ale a zároveň je i docela užitečný.

HonzaX
Host
HonzaX

Příprava Blanky trvala podstatně déle než jeho politická kariéra. On už jen vyzobal třešničky na dortu. Že mezi nimi byly i hrudky zlata? A udělal si reklamu (dnes je to PR) i antireklamu svým následovníkům.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Závidět? Naopak. Ve Vídni nebo Londýně se nic takového ve městě nestaví, neprojektuje ani stavět nebude, a to už od 70.let. To jen my musíme jít naší, českou cestou… spíše přibývá měst, která se aut zbavují. A ono to (pro někoho kupodivu) jde i bez okruhů.

Vojta
Host
Vojta

Protože ve Vídni nebo Londýně už v těch 70. letech měli všechny okruhy dostavěné. Blanka a její další rozšíření slouží právě k tomu, aby nejezdilo tolik aut do centra. Stejně tak u nás už někdy od 80. let platí zásada, že uvnitř Městského okruhu (jehož součástí je Blanka, Strahovský tunel, Mrázovka a Jižní spojka), se nové kapacitní komunikace stavět nebudou.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll