Čtyři roky Blanky. Počet aut v tunelech roste, TSK výročí připomenula videem s nebezpečnými řidiči

Tunelový komplex Blanka. Foto: SatraTunelový komplex Blanka. Foto: Satra

Tunelový komplex Blanka oslavil tento týden čtyři roky od zahájení svého provozu. Řidiči ho využívají čím dál více, jak ukazují

Tunelový komplex Blanka oslavil tento týden čtyři roky od zahájení svého provozu. Řidiči ho využívají čím dál více, jak ukazují data z automatických sčítačů.

První auto projelo tunelem ve čtvrtek 19. září 2015 ve 14 hodin 40 minut. Od té doby podle údajů Technické správy komunikací (TSK) alespoň jedním z tunel projelo 135 milionů vozidel, v průměru 92 402 denně.

Poslední data o provozu ukazují, že počet aut už letos přesáhne v průměru hranici sto tisíc za den.  V nejvytíženějším ze tří tunelů – Dejvickém, projelo už v červnu v průměru 98 500 aut denně. Za posledních dvanáct měsíců provoz v tunelu stoupl o zhruba pět procent.

„Na komunikacích, které napojují tunely na povrchovou komunikační síť, došlo k nárůstu dopravy. Jde například o ulice V Holešovičkách, Patočkova, Dobříšská, Svatovítská. Ulevilo se naopak dopravě v ulicích Milady Horákové, Veletržní, nábřeží Kapitána Jaroše, nábřeží Ludvíka Svobody, Argentinská a Rohanské nábřeží, ale i třeba na Nuselském mostě, kde se snížila intenzita dopravy. Co je důležité, že se jedná o snížení trvalé a nedochází ke zpětnému nárůstu počtů vozidel na původní hodnoty,“ popisuje vliv na pražskou dopravu Barbora Lišková.

Tunel ani po čtyřech letech není zkolaudován, běží jeho zkušební provoz. „V průběhu zkušebního provozu bylo odhaleno několik drobných závad, které byly vždy neprodleně a úspěšně vyřešeny v řádech minut, maximálně hodin,“ uvedla TSK v tiskové zprávě. Velkou komplikaci bylo uzavření tunelu na téměř jeden den v dubnu 2018. Tehdy řidiči pocítili, jak je tunel potřeba. Tunelový komplex Blanka se stal jedním ze symbolů éry primátorování Pavla Béma z ODS. Stavba vyšla nakonec na 43 miliard korun.

Od počátku zkušebního provozu do konce letošního srpna řidiči v tunelech mezi Trojou a Brusnicí způsobili 372 nehod. V červnu letošního roku bylo z tunelu odtaženo tisící nepojízdné vozidlo.

Statistiky ukazují i další nečekané údaje. Celkem do tunelů za tuto dobu neoprávněně vstoupilo 300 lidí a každý měsíc je za rychlou jízdu v nich pokutováno na 1 500 řidičů. „Setkáváme se s nejrůznějšími situacemi. Nejčastěji je to závada na vozidle a jeho zastavení. Mezi nejnebezpečnější patří po dopravních nehodách samovolné požáry vozidel a pohyb chodců v tunelech. Kuriózní, ale z pohledu rizika neméně nebezpečná, jsou zvířata, která se do tunelů zaběhnou,“ dodala Lišková. V průměru dochází každý den k jedné mimořádné události.

TSK zveřejnila na svém facebookovém profilu i video z bezpečnostních kamer, které ukazuje chování některých řidičů i chodců.

https://www.facebook.com/TSKPraha/videos/3440923869254855/

TSK připomněla k výročí i zdůvodněním, proč se tunelový komplex jmenuje Blanka. Pojmenovali ji tak členové komise posuzující jednotlivé varianty trasy tunelu. Ty měly původně poměrně kostrbaté názvy, u kterých všichni členové posuzující komise věděli, co označují. Byly ale nepraktické pro používání v běžném hovoru. „V určitém okamžiku došlo k zúžení výběru na tři varianty, které měly část trasy společnou, ale lišily se v úseku cca mezi Prašným mostem a Trojou. Proto vznikl momentální nápad označit varianty počátečními písmeny městských částí, přes které vedla právě ona odlišná část trasy. A toto označení zevšeobecnit dívčími jmény. Takto vedla Dana přes Dejvice, Hana přes Holešovice a Blanka pod Bubenčí,“ vysvětlila TSK.

Tagy Blanka TSK Tunelový komplex Blanka
16 komentářů