Čtyři nové kilometry stockholmského metra vybuduje česká Subterra

Stanice Rådhuset stockholmského metra. By Arild Vågen - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40697870Stanice Rådhuset stockholmského metra. By Arild Vågen - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40697870

Metro ve Stockholmu, které díky barevné výmalbě stanic připomínajících vikingské jeskyně mnozí považují za nejkrásnější na světě, ponese českou stopu.

Metro ve Stockholmu, které díky barevné výmalbě stanic připomínajících vikingské jeskyně mnozí považují za nejkrásnější na světě, ponese českou stopu. Prodloužení modré linky do obce Järfälla vybuduje česká společnost Subterra, která dnes na zakázku podepsala smlouvu. Smlouva zahrnuje ražbu čtyřkilometrové trasy včetně dvou stanic, oznámila firma deníku Zdopravy.cz.

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část rozšíření metra, považuji za zcela mimořádný úspěch nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ uvedl generální ředitel Ondřej Fuchs.

Trasy stockholmského metra. By user:xyboi, redraw by Stonyyy - Stockholm_metro_map.png, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16224884

Trasy stockholmského metra. By user:xyboi, redraw by Stonyyy – Stockholm_metro_map.png, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16224884

Prodloužení metra na severozápadní předměstí Stockholmu zahrnuje vedle traťových a servisních tunelů ražené stanice Barkabystaden a Barkaby. Trasa v délce 4,1 kilometru naváže na stávající stanici Akalla. Úsek Akalla – Barkarbystaden budou tvořit dva jednokolejné tunely, úsek Barkarbystaden – Barkarby dvoukolejný tunel a tunel servisní.

K výstavbě poslouží tři přístupové tunely. Dva jsou budovány v rámci jiných projektů, třetí nyní dokončuje Subterra. Ražby budou provedeny tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast (navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno převážně pouze pomocí horninových kotev a stříkaného betonu. Se zahájením prací se počítá v červnu letošního roku a s jejich skončením v září roku 2023. Smluvní cena dosahuje v přepočtu téměř pět miliard českých korun.

Subterra působí ve Švédsku pod hlavičkou dceřiné společnosti SBT Sverige. Před úspěchem v soutěžích na rozšíření metra ve Stockholmu získala i zakázku na stavbu silničního obchvatu města. V rámci této zakázky vyrazila dva přístupové tunely a nyní pracuje na hlavním tunelu Skärholmen. Subterra má téměř šedesátiletou historii, v současnosti má 65 procent byznysu kvůli nedostatku tuzemských tunelových zakázek v zahraničí. Například v Německu rekonstruovala více než čtyřkilometrový železniční tunel Alter Kaiser-Wilhelm a nyní tam staví tři silniční tunely, nejnověji Kramer na obchvatu alpského střediska Garmisch-Partenkirchen. V Maďarsku buduje tunel Fertörákos–Šoproň na dálnici M85.
V minulosti se společnost podílela rovněž na výstavbě pražského metra.

Subterra patří do skupiny Metrostav, která budovala část metra v Helsinkách.

Stavba metra v Helsinkách. Autor: Jan Šindelář

Stavba metra v Helsinkách.
Autor: Jan Šindelář

 

Tagy metro Stockholm Subterra Top
11 komentářů