Doprava ve městě Metro Stavebnictví

Čtyři nové kilometry stockholmského metra vybuduje česká Subterra

Stanice Rådhuset stockholmského metra. By Arild Vågen - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40697870
Stanice Rådhuset stockholmského metra. By Arild Vågen - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40697870

Metro ve Stockholmu, které díky barevné výmalbě stanic připomínajících vikingské jeskyně mnozí považují za nejkrásnější na světě, ponese českou stopu. Prodloužení modré linky do obce Järfälla vybuduje česká společnost Subterra, která dnes na zakázku podepsala smlouvu. Smlouva zahrnuje ražbu čtyřkilometrové trasy včetně dvou stanic, oznámila firma deníku Zdopravy.cz.

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část rozšíření metra, považuji za zcela mimořádný úspěch nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ uvedl generální ředitel Ondřej Fuchs.

Trasy stockholmského metra. By user:xyboi, redraw by Stonyyy - Stockholm_metro_map.png, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16224884
Trasy stockholmského metra. By user:xyboi, redraw by Stonyyy – Stockholm_metro_map.png, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16224884

Prodloužení metra na severozápadní předměstí Stockholmu zahrnuje vedle traťových a servisních tunelů ražené stanice Barkabystaden a Barkaby. Trasa v délce 4,1 kilometru naváže na stávající stanici Akalla. Úsek Akalla – Barkarbystaden budou tvořit dva jednokolejné tunely, úsek Barkarbystaden – Barkarby dvoukolejný tunel a tunel servisní.

K výstavbě poslouží tři přístupové tunely. Dva jsou budovány v rámci jiných projektů, třetí nyní dokončuje Subterra. Ražby budou provedeny tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast (navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno převážně pouze pomocí horninových kotev a stříkaného betonu. Se zahájením prací se počítá v červnu letošního roku a s jejich skončením v září roku 2023. Smluvní cena dosahuje v přepočtu téměř pět miliard českých korun.

Subterra působí ve Švédsku pod hlavičkou dceřiné společnosti SBT Sverige. Před úspěchem v soutěžích na rozšíření metra ve Stockholmu získala i zakázku na stavbu silničního obchvatu města. V rámci této zakázky vyrazila dva přístupové tunely a nyní pracuje na hlavním tunelu Skärholmen. Subterra má téměř šedesátiletou historii, v současnosti má 65 procent byznysu kvůli nedostatku tuzemských tunelových zakázek v zahraničí. Například v Německu rekonstruovala více než čtyřkilometrový železniční tunel Alter Kaiser-Wilhelm a nyní tam staví tři silniční tunely, nejnověji Kramer na obchvatu alpského střediska Garmisch-Partenkirchen. V Maďarsku buduje tunel Fertörákos–Šoproň na dálnici M85.
V minulosti se společnost podílela rovněž na výstavbě pražského metra.

Subterra patří do skupiny Metrostav, která budovala část metra v Helsinkách.

Stavba metra v Helsinkách. Autor: Jan Šindelář
Stavba metra v Helsinkách.
Autor: Jan Šindelář

 

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Je to pohádkové krásné, úžasně působí kombinace teplého a studeného světla, dokonce se mi to líbí více než:Santiago Calatrava: The World Trade Center (WTC) Transportation Hub, New York City (kdo nezná, ať si vygooluje stojí to za to).

Honza

Mě stockholmské metro spíš vyděsilo – spousta stanic je jenom vyrubaná DÍRA VE SKÁLE jak se jim to zrovna (ne)povedlo pomalovaná barvou – bez jakéhokoliv ostění, stříkaného betonu, kovových výstuh, nebo nedej bože obkladů… Je tam velmi čisto – až na ty vstupy z ulice.. V porovnání s tím je například Berlínské metro ta nejšpinavější špína..

strojník od alivy

Protože to je v natolik pevné hornině bez diskontinuit, že si to mohou dovolit. O tom se nám na kontinentu může jen snít.

Vlastimil Kocurek

Pan Honza se měl narodit do doby betonové – tzv. architektonického brutalismu, kdy byl beton úplně všude, jako jediný materiál. Co všechno mu tam chybí ??? Ale z pohledu konzervativního člověka, neuvedl jednu věc,ve které by ho okamžitě doplnil Klaus, který by prohlásil: Místo toho LED osvětlení, se to musí okamžitě přeprojektovat na 25W klasické žárovky, tak jak jsem to měl na Hradě.
jinak se tu přikovám řetězem.
🙂 🙂 🙂 🙂

xyz

Stockholmský kolejový systém je vůbec velmi pestrý: – 3 trasy metra, které se v okrajových částech města větví (modrá trasa, o jejímž prodloužení je nyní řeč, je podzemní v téměř celé své délce, na rozdíl od dvou dalších, jejichž povrchové úseky jsou delší) – další 2 kolejové systémy na bázi samostatného metra, zčásti povrchové a přesahující katastr města – 4 (navzájem nepropojené!) tramvajové tratě navazující na metro či vedené tangenciálně – 2 trasy (mimo Stockholm se rovněž větvící do více směrů) příměstských vlaků (vedených mj. až do Uppsaly nebo Södertälje), provozované ovšem (stejně jako všechny výše jmenované linky) stockholmským dopravním… Číst vice »

esc

Nejen pestrý, ale také velmi rychle se rozvíjející: – kromě v článku zmíněného prodloužení modré linky metra do Barkaby je ve výstavbě/přípravě také žlutá linka do Arenastaden a jižní prodloužení modré linky do Södermalm, kde se bude větvit do Nacka a Söderort – staví se nová větev tramvají Tvärbanan do Helenelund – v roce 2024 má začít výstavba nového (pátého) tramvajového systému na jihu města mezi Flemingsberg a Älvsjö – plánuje se propojení tramvajové tratě Lidingöbanan s městskou sítí (Spårväg City) Kromě toho samozřejmě probíhá modernizace už stávající infrastruktury – brzy budou do provozu zařazeny nové soupravy metra typu C30,… Číst vice »

xyz

Skutečně; stejně tak MTR i provozuje přinejmenším pevná zařízení (?) ve stockholmském metru: https://en.wikipedia.org/wiki/MTR_Corporation#Sweden

Inu, zmátlo mě to, že všechna vozidla metra i „Pendeltagu“ nesou logo a název SL. 🙂

„úzkorozchodní regionální linky Roslagsbanan se dočkají nových jednotek od Stadleru“
Navíc má dojít k opuštění nynějšího výchozího nádraží Stockholms Östra + namísto toho má dojít k prodloužení tratě tunelem až do centra města.

TPal

Kluci, moc Vám děkuji za rozšíření informací! Netušil jsem, že systém MHD ve Stockholmu je tak úžasný. 🙂

Vlastimil Kocurek

Díky, že jste se podělili o velmi dobré a cenné informace.

V. K.

Tunelových zakázek je opravdu nedostatek, tunelovaných zakázek je ale víc než dost.

Vlastimil Kocurek

Ano, ale dostaneme se atk do 2-3 let do fáze, kdy zakázek v ČR přibude hlavně od SŽ: Praha -Beroun, Ševětín – České Budějovice a mám za to, že stále chybí jeden dlouhý tunel na prvním koridoru na vysočině, plánují se železniční tunely pod Prahou, ……….

Nevím to určitě, ale mám za to, že každá tunelová zakázka je i vytunelovaná.